יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 06 18 134303

תגובה ציונית הולמת: צמיחה דמוגרפית ביישובי הגדר בכלל ועוטף עזה בפרט

2 דק' קריאה

שיתוף:

בשנת העצמאות ה-75 לישראל מדינת ישראל עדיין ניצבת מול אתגרים ביטחוניים רבים מחוץ ומבית, אתגרים שמצריכים לחזק את החוסן של האוכלוסייה ואת ההתיישבות בקווי העימות בכל רחבי הארץ. שמירה על גבולותיה של הארץ באמצעות חיזוק היישובים והתשתיות תהיה תגובה ציונית הולמת במצב הגיאופוליטי בו מצויה ישראל, והמשך חזונו של יוסף טרומפלדור שאמר: "במקום בו תחרוש המחרשה היהודית את התלם האחרון שם יעבור גבולנו".

מלבד האתגרים הביטחוניים שמונחים לפתחה של הממשלה, ישראל ניצבת בפני אתגר משמעותי נוסף הנוגע  לגידול האוכלוסייה. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עד לשנת 2048, שנת ה-100 לישראל, תגדל האוכלוסייה בכ-5 וחצי מיליון תושבים ותגיע לכ-15.2 מיליון נפש. לתחזית זאת יש ויהיו השלכות קריטיות שישפיעו על החברה בהיבטים רבים ביניהם דיור, כלכלה, תעסוקה ופנאי, ולפחות בכל הנוגע למצוקת הדיור  אחד הפתרונות הוא פיתוח האזורים המרוחקים מהמרכז ועידוד התושבים לגור בהם. 

צו השעה קורא לנו לחזק את יישובי הגדר, להתיישב במרחב הכפרי בנגב ובגליל אך הבנייה ביישובי הגדר בכלל ובעוטף עזה בפרט היא אתגר יוצא דופן עבור חברות יזמיות שעוסקות בהצמחת קהילות במרחב הכפרי שאינה זוכה לעידוד ותמיכה מספיקים מהמדינה. כך פרויקט של קליטה ובנייה בקיבוצים בעוטף עזה לדוגמה הופך לאתגר מורכב ולא רווחי שלצערנו חברות רבות נמנעות מליזום ולבצע.

בנייה בקיבוצי העוטף אינה נחשבת רווחית בין היתר בגלל שלעיתים הבנייה היא בהיקף קטן של מספר יחידות דיור בודדות, בגלל המרחק מהמרכז שמייקר את השינוע של החומרים וגם בגלל המצב הביטחוני שאינו יציב באזורים אלה ועלול לפגוע ברצף הבנייה ובעמידה בלוחות הזמנים המתוכננים.

אך למרות הקשיים, החברות שלוקחות את הסיכון המחושב ויוזמות ומבצעות פרויקטים של בנייה והרחבת הקהילות ביישובים סמוכי הגדר בעוטף עזה הן אלו שנותנות מענה לצורך שעולה מהשטח בשנים האחרונות ומחזקות את החוסן הקהילתי ביישובים הקיימים. כך בעשור האחרון בנינו כ-120 יחידות דיור ביישובי העוטף בקיבוצים ארז, גבולות, נירים, סעד ורעים ועשרות יחידות נוספות בנגב ובשפלה הדרומית ביניהן בבית קמה, בית גוברין, שובל, ניצנים, חולדה ושדה יואב. מדובר בקליטה לחברות של משפחות המעוניינות להצטרף לקהילה בקיבוץ ולבנות את ביתן בשכונות החדשות. משפחות המבקשות לגדל את ילדיהן בסביבה מטופחת וקרובה לטבע, עם בתים צמודי קרקע במחירים בני השגה, הכוללים סל שירותים המעניק פתרונות ברמה גבוהה לכל הנושאים החשובים למשפחה, ביניהם חינוך, בריאות ותרבות וכל זאת כשהם מוקפים בקהילה מלוכדת ותומכת.

אך כדי להמשיך לעודד התיישבות וצמיחה בקצוות הפחות מאוכלסים של מדינת ישראל, באזורים שנזקקים לתמיכה מוגברת וייחודית עקב מיקומם, דוגמת הקיבוצים והמושבים סמוכי הגדר בעוטף עזה או בגבול הצפון ובבקעת הירדן, על המדינה לשקול מתן הלוואות למשך 20-15 שנים שיהפכו למענק עם תום התקופה כל עוד המשפחה מתגוררת בישוב.

חיזוק היישובים צמודי הגדר חשוב מבחינה אסטרטגית למדינת ישראל ואסור לה להזניח אותם. לכן, על הממשלה להקדיש מחשבה מחודשת ומשאבים לטובת העניין ועל ידי כך לקדם במקביל שלוש מטרות בעלות חשיבות לאומית: עידוד ותמיכה בצמיחה הדמוגרפית והכלכלית של יישובי קו העימות, חיזוק המגזר הכפרי הנמצא בגבולות ושומר על קרקעות המדינה ופתרון למצוקת הדיור. כי יש מי שמוכנים לאתגר ועושים זאת מתוך שליחות.

*הכותב הוא מנכ"ל ובעלים של חברת קורום הנדסה, לניהול ותכלול פרויקטים לצמיחה ובנייה במרחב הכפרי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן