יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 2374001145

40 אלף תושבי הנגב המערבי חזרו לבתיהם. כאלפיים השתכנו ביישובים אחרים כפתרון ביניים

2 דק' קריאה

שיתוף:

חצי שנה חלפה מפרוץ מלחמת חרבות ברזל. כמה עדיין שוהים בבתי מלון, מי מהקיבוצים מצא דיור ביניים בערים ומי הגיעו לקיבוצים אחרים? 

חצי שנה למלחמת "חרבות ברזל", חצי שנה מאז פונו מבתיהם תושבי קיבוצי הנגב המערבי, היישובים והערים בעקבות מתקפת הטרור האכזרית. עם התארכות המערכה, התושבים, ששוכנו בתחילה במלונות ובקיבוצים שקלטו אותם ברחבי הארץ, מצאו פתרונות לטווח הביניים ולטווח הארוך. 

נכון לזמן זה עדיין שוהים בבתי מלון כ-6,350 תושבים. 40,150 מתושבי הנגב המערבי חזרו לביתם, באישור פיקוד העורף.  

בקיבוצים צמודי הגדר ובמיוחד אלו שנפגעו פיזית במהלך הטבח של ה-7 באוקטובר טרם חזרו תושבי הקיבוץ. בקיבוצים אלה נעשית עבודת לשיקום ובנייה מחדש של המבנים שנהרסו. מנהלת תקומה הגדירה כ-525 בתים ומבני ציבור כמיועדים להריסה, שיקום ולבנייה מחדש ולמעלה מאלף בתים המיועדים לשיפוץ.  

לכ-1,942 תושבי קיבוצים אלו נמצאו פתרונות מגורים לטווח הביניים ולטווח הארוך.  

קיבוץ בעיר, קיבוץ בקיבוץ 

חלק מהקיבוצים נקלטו בבנייני דירות בערים: 

תושבי קיבוץ ארז נקלטו בקרית גת; רעים נקלטו במתחם דירות בתל אביב; ניר עוז נקלטו בקרית גת; סופה נקלטו ברמת גן; נירים נקלטו בבאר שבע ואופקים; עין השלושה נקלטו בנתיבות. 

לחלק אחר מהקיבוצים נמצא פתרון בקיבוץ אחר שקלט את חברי הקהילה:  

תושבי כפר עזה נקלטו בשפיים למין היום הראשון למלחמה, בהמשך יעברו לרוחמה, שם יוצבו עבורם קראווילות; תושבי כרם שלום נקלטו באשלים; ניר יצחק נקלטו באיילות (בבית המלון); חולית נקלטו ברחובות ויקלטו ברביבים; תושבי קיבוץ נחל עוז נקלטו במשמר העמק מהיום הראשון למלחמה, ובחרו להישאר בקיבוץ שאפשר את קליטתם; כיסופים יקלטו בעומר; תושבי קיבוץ שפונו לים המלח יקלטו במתחם קראווילות שהוקם עבורם בחצרים.  

במטרה לתת מענה לצרכים השונים הנובעים הן מההרס של מתקפת הטרור והן ממהלך פינוי התושבים מעניקה מנהלת תקומה מענקים שוטפים לרשויות מקומיות ועבור פרויקטים למענים מידיים, כמו גם עבור ביטחון, פתרונות דיור זמניים (כולל שכירות בפרויקטים עירוניים, רכש יבילים ופיתוח בפרויקטים כפריים, מענקי הצטיידות ודמי כלכלה) חינוך (בינוי זמני ובתי ספר עורפיים) וכספים נוספים המוענקים עבור סדנאות לצעירים וערבי קהילה, מרכזי הזדמנות ועבור הנצחה ומורשת.

נזכיר שעד כה מנהלת תקומה מטפלת בכל הנושאים הקשורים ליישובי הנגב המערבי שנפגעו. עבור יישובי הצפון ובהם הקיבוצים צמודי הגדר המטווחים על ידי החיזבללה וכן עבור כל אותם תושבי הצפון שפונו מבתיהם ושוהים בבתי מלון, טרם הוקמה מנהלת צפונית. 

ועוד שאלה שנותרה ללא מענה, מתי יוסר האיום מצפון ומדרום ומאות אלפי המפונים יוכלו לשוב בבטחה לבתיהם? 

החול יזכור 

החלו העבודות להקמתו מחדש של חוף זיקים

חוף זיקים
חוף זיקים. לא רק מקום בילוי, גם היבטים של חוסן קהילתי ונפשי

כחצי שנה לאחר הפשיטה של מחבלי החמאס לחוף זיקים, ורציחתם של עשרות אזרחים וחיילים במקום, החלו בשבוע שעבר העבודות להריסת התשתיות והמתקנים שנפגעו בחוף לצורך בנייתם מחדש, ושדרוג החוף המוכרז. עבודות הבנייה הינן תוצר של עשייה משותפת של המועצה האזורית חוף אשקלון עם מנהלת תקומה.  

בשבת השחורה של ה-7 באוקטובר פשטו עשרות מחבלי חמאס על חוף זיקים, במקביל לירי מסיבי של רקטות. עשרות אזרחים, נערים, ששלושה מהם תושבי המועצה האזורית חוף אשקלון, וחיילים נרצחו בפשיטה על החוף, שתשתיותיו ומתקניו נהרסו כליל.  

"חוף הים הוא לא רק מקום בילוי, יש בו גם היבטים של חוסן קהילתי ונפשי שכולנו זקוקים לו בימים אלו", אמר ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, איתמר רביבו. "לצד ההתחדשות והשדרוג אנחנו נפעל על מנת להנציח ולהזכיר את שאירע כאן ואת החיים שנלקחו כאן באותה שבת ארורה". 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

למה לא מגייסים מחדש את המילואים, מפנים את תושבי רפיח למחנה אוהלים הומניטרי ונכנסים במלוא העוצמה לרפיח, לדיר אל-בלאח, למחנות המרכז וגם למקומות שהיינו בהם וחמאס חוזר ומשתלט עליהם? במוצאי שמחת תורה 7 באוקטובר,
3 דק' קריאה
נתניהו שואף למשוך את הלחימה כמה שרק אפשר. איך יכול להיות שגנץ ואייזנקוט, חברי קבינט המלחמה, לא יוצאים נגדו? רבים ודאי ראו את סרטו המפורסם של הבמאי ג'ונתן דמי, "שתיקת הכבשים". בפרפרזה ישראלית מעט
3 דק' קריאה
עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תתקיים ביד מרדכי, שחבריו לחמו על הגנתו בטבחהשבת השחורה. זהו האירוע הגדול הראשון שנערך בעוטף מאז 7 באוקטובר עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תערך כבכל
3 דק' קריאה
ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן