יבול שיא
הרפת והחלב
רמי לוי חקלאות

ראיון החודש עם איש העסקים רמי לוי

7 דק' קריאה

שיתוף:

רמי לוי נחשב אחד מגדולי אנשי העסקים של ישראל. מנכ"ל ובעלים של רשת "רמי לוי שיווק השקמה", בעלים של רשת בתי הקפה "קופיקס", בעלים של מפעילת סלולר ובעלים של חברת התעופה "ישראייר". והכל עשה בעשר אצבעות ידיו. בחשיבה עצמאית, ביוזמה אישית, בניהול נכון ונבון ובקשר ישיר בלתי אמצעי שהוא מקיים לאורך שנים עם הלקוחות שלו.

ברשת השיווק הארצית הוא אוחז בחמישים ושלושה סניפים גדולים מקרית שמונה ועד אילת ועוד שלושים סניפים שכונתיים, והוא מעסיק 8000 עובדים. רמי לוי הוא אורח "ריאיון החודש" של גיליון ערב פסח תשפ"א. נפגשנו בלב ליבה של העשייה של רשת המזון.

במרלוג – מרכז לוגיסטי – שאותו הקים וחנך לפני שלוש שנים בעיר מודיעין. בניין מרשים מבחוץ והרבה יותר מרשים במבט פנימה. המרלוג משתרע על שטח של 30 אלף מטרים רבועים על חמישים דונם קרקע.

מכאן יוצאת הסחורה
מכאן יוצאת הסחורה

בבעלות מלאה של רמי לוי, ללא שותפים. 450 עובדות ועובדים מועסקים בעשרות רבות של חדרים רחבי ידיים, שעוטפים מחסני ענק שבהם מאוחסנת תוצרת שמגיעה בשעת בוקר ולעת ערב עושה דרכה אל סניפי הרשת.

לנוחות העובדים הוסיף רמי לוי במתחם המרלוג במודיעין – חדר כושר בו מתאמנים עובדים מדי בוקר, וגם בית כנסת בו מתפללים כל יום.

בחרנו ברמי לוי לריאיון החודש משני טעמים. האחד, האיש הגיע למה שהגיע בכוחות עצמו, מאותה חנות קטנה שלו בשוק מחנה יהודה בירושלים, שאותה הקים אחרי שירותו הצבאי בשנת 1976.

והטעם השני: הקשר הישיר של רמי לוי לחקלאות ישראל. האיש רוכש יום-יום תוצרת חקלאית טרייה מכתשעים וחמישה אחוזים מכלל החקלאים במדינת ישראל וכחמישה עשר אחוזים מהם – חקלאי ענפי הצומח, התחום שמאפיין את הנאמר בירחוננו זה.

יחד עם זאת עולות מדי פעם טענות ומענות מכיוונים שונים שרמי לוי אינו מקיים ככתבם וכלשונם הסכמים עם חקלאים, עושה שימוש ביבוא כמנוף מול החקלאים ובקרב קבוצות חקלאים, המלווה תחושה של רוגז עד חשיבה שלילית כלפי האיש.

גם כאשר נמנה רמי לוי עם מדליקי המשואות ערב יום העצמאות לפני שנים אחדות, גברה אז הביקורת כלפיו מכיוון המגזר החקלאי.

לרמי לוי יש תשובות לכל אחת מן הטענות ובשיחתנו חשתי בכנות דבריו והתנהגותו כלפי חקלאי ישראל. כשתקראו בהמשך את תשובותיו לשאלותינו תתרשמו גם אתם שרמי לוי בסך הכל אוהב ומעריך עד מאד את חקלאי ישראל ומוכן לעשות הרבה למען עתיד הפרנסה שלהם.

מהי בעיניך חקלאות ישראל?

"חקלאות ישראל בעיני זה יסודות של העם. כשאתה שומע חקלאות אתה יודע שיש כאן נושא שמזין את האנשים, תושבי ישראל".

מהו ההיקף הכספי השנתי של התוצרת החקלאית בענפי הצומח ברשת רמי לוי שיווק השקמה?

"כמעט מיליארד שקלים בשנה מכל סניפי הרשת מקרית שמונה בצפון ועד אילת. חמישה עשר אחוזים מהתוצרת מגיעה מענפי הצומח. המחזור הכולל של הרשת בשנת 2020 הסתכם בכשבעה מיליארד שקלים".

אם זה כך, מדוע אתה מייבא כמויות גדולות של תוצרת חקלאית טרייה?

"אני מייבא תוצרת חקלאית רק בתקופות של מחסור. כמויות הייבוא אינן כה גדולות. אנחנו מייבאים רק שלושה אחוזים מסך התוצרת, לא יותר.

בכנות אומר לך שאם לא היינו מייבאים עגבניות בראש השנה תשפ"א – מחיר העגבנייה לצרכן היה מגיע ל-20 שקלים לק"ג. אני לא מייבא כדי לפגוע בפרנסתם של חקלאי ישראל. אני מביא כדי לסגור על פער שנוצר בעת מחסור".

בעיני חקלאים אתה נחשב גורם לא ראוי לעסקים בלשון המעטה. מדוע הם חושבים כך?

"אם תשאל את כל החקלאים שאני עובד אתם, כולם יאמרו לך שאנחנו הכי טובים בעולם וטוב לעשות אתנו עסקים. מי שיש לו אינטרס להכפיש את השם שלי, אני לא קונה ממנו סחורה. תשעים וחמישה אחוזים מהחקלאים בישראל משווקים לי את תוצרתם.

"לנו יש בית אריזה שהקמתי לפני ארבע שנים במושב רמות נפתלי בגליל. שם אנחנו מרכזים את התוצרת שמגיעה מחקלאים קטנים, אורזים להם את התוצרת ומוכרים אותה ברשת.

כולם שם מאושרים ומרוצים. בשיא הכנות אני אומר לך שקודם להפעלת בית האריזה הזה בצפון, החקלאים שם היו מוכרים את התוצרת לבתי אריזה גדולים שלקחו מהם את הרווח שלהם".

אז מדוע חקלאים מתלוננים ומתאוננים?

"לחקלאי תמיד יהיו טענות וזה בצדק. הם גדלו ככה. זה טבוע ב-DNA שלהם. חינכו אותם מאז קום המדינה לקטר, זה חלק מהעניין ואני בהחלט מבין אותם. הם מתעסקים במוצר שתלוי בגורמים רבים. מזג אויר ותהפוכות שונות, לכן אפשר להבין אותם. כל הזמן הם חיים בחוסר וודאות".

דיברנו על חקלאים שיש להם טענות. מה אומר לך השם דפנה רגב?

"בחורה יקרה שלי. חקלאית במושב צופר בערבה. אני עובד אתה כבר חמש שנים. התחילה בשיווק פלפל לרשת. השנה עודדתי אותה להרחיב את שטחי הגידול שלה ולגדל עגבניות כדי שיהיו יותר עגבניות בישראל ולא יצטרכו לייבא. אישה ישרה. חקלאית טובה" (קראו ריאיון מיוחד עם החקלאית דפנה רגב במסגרת נפרדת).

מהו היעד הבא שאתה חותר להגיע אליו?

"אני רוצה שחקלאי ישראל ירוויחו כסף. החקלאים בישראל הם אנשים טובים, ואני שואף לכך שיהיה להם כמה שיותר לגדל. הרווח שלהם יהיה כזה שיוכלו לגדל הרבה. להביא לכך שירוויחו, אולי פחות באחוזים אבל יותר בכסף.

אם הכל יהיה בשיתוף הפעולה שמאפיין אותי עם החקלאים בצפון ובערבה, כולם ירוויחו מזה ולא יפסידו כספים. ואז נוכל למכור זול יותר לצרכן".

מבקש לציין ולהדגיש: "תשמע, אם רשת רמי לוי שיווק השקמה לא הייתה קיימת, סל המזון בישראל היה יקר יותר בין 30 ל-35 אחוזים. אנחנו הובלנו דרך להוריד את מחיר סל המזון, יצרנו תחרות וחייבנו את המתחרים ללכת בדרכנו".

אתה יודע שחקלאים כעסו עליך, ובכל הזדמנות מזכירים את זה שהדלקת משואה ביום העצמאות.

– "הדלקתי משואה אחרי שהורדתי את מחירי סל המזון ואת יוקר המחייה בישראל".

זה ריאיון חג לפסח. מה תאמר לחקלאי ישראל ותברך את עם ישראל?

"אני מברך את כל חקלאי ישראל שכל מה שירצו בעזרת השם יהיה, ומברך שתמיד יהיה להם יבול (מגביה מהשולחן את הירחון שלנו) וחותם את דבריו: "כמה שיותר יבול שיא".

אינו משתמש בטלפון חכם

רמי לוי בן 65. נשוי לעדינה. הורים לארבעה: יפית, קובי, רינת, שיר. סב לתשעה נכדים. הנכד העשירי פרי בטנה של בתו יפית יוולד בקרוב. נולד בירושלים, דור שלישי בבירת ישראל.

היה חבר מועצת עיריית ירושלים משנת 2004 ועד שנת 2019, היה יושב ראש הקואליציה בעירייה ומספר שתיים של ראש העיר ניר ברקת.

את שירותו הצבאי עשה בחיל השריון. אחרי שסיים את השירות הסדיר פתח בשנת 1976 חנות קטנה בשוק מחנה יהודה בירושלים.

היום מנהל ובעלים של רשת "רמי לוי שיווק השקמה". השם השקמה לקוח משם רחוב בשוק מחנה יהודה. בעלים של רשת "גוד פארם", בעלים של רשת "קופיקס", בעלים של רשת "רמי לוי תקשורת" מפעילת הסלולר הווירטואלית הראשונה בישראל,(MVNO) בעלים של חברת התעופה "ישראייר".

בבעלותו 53 סניפים גדולים של רשת "רמי לוי שיווק השקמה" ועוד 30 סניפים בשכונות. החנויות בפריסה ארצית משרתות מדי חודש כ-3 מיליון תושבים מקרית שמונה ועד אילת.

"האסטרטגיה שמובילה אותי מיום ההקמה של הרשת: להיטיב עם הלקוח ולתת את הסל הזול ביותר בארץ שלא על חשבון שירות ואיכות". לדבריו פרץ דרך בתחום הקמעונאות, חולל תחרות והוזיל את סל הקניות בארץ בשיעור של כ-30 אחוזים.

מעסיק 8000 עובדים. עשרות משאיות קירור מעבירות מדי יום תוצרת לסניפי הרשת. בחצר המרלוג פזורים אלפי ארגזי דולב.

על טענה שהוא מייבא מתורכיה רמי לוי סיפר לי: "לחקלאי אחד היו טענות קשות על יבוא תוצרת טרייה מתורכיה. הוא הזמין אותי למשרדו ושאל אותי: מה תשתה? מים או סודה. ביקשתי סודה.

הביא בקבוק סודה ומזג לי לכוס. אחזתי את הבקבוק בידי וראיתי שהוא יבוא מ…תורכיה. אמרתי לו: יש לך טענות שאני מביא מוצרי חקלאות מתורכיה ואתה מביא סודה מתורכיה. הוא ענה לי: סליחה, זה לא יקרה יותר".

רמי לוי אינו אוחז בידו מכשיר טלפון חכם. רק מכשיר שנראה מדור קודם. קטנטן "יעיל מאד. אני צריך טלפון לטלפן או לקבל שיחה. לא יותר".

רמי לוי הוא סוג של ידיד אמת עבורי

דפנה רגב נולדה עירונית. בראשון לציון. בשנת 1986 ירדה לערבה התיכונה כצעירה שחיפשה דרך חיים מגוונת ומרתקת. עבודתה הראשונה הייתה כמזכירתו של מרכז משק צופר עזרא רבינס, לימים ראש המועצה האזורית, ובשנים האחרונות עד צאתו לגמלאות – ראש יחידת המו"פ בערבה הדרומית.

שבע שנים אחרי שהתמקמה במושב צופר החלה בפעילות חקלאית רבת -פנים. היא הקימה חברה בשותפות עם השכן שלה במושב, עופר מולכו, והשניים החלו לגדל בעיקר פלפל.

הפלפל האיכותי הגיע לשווקים ברוסיה ודפנה את עופר נהנו והתפרנסו בכבוד עד …משבר הפלפל שפגע במאות בתי אב בערבה. חקלאי הערבה שאיבדו מקור פרנסה אמין ויציב, שינו כיוון ומגדלים תוצרת חקלאית אחרת.

דפנה ועופר החלו לגדל גם חציל, בצל ועגבניות. תחילה על עשרים דונם, ובשלוש השנים האחרונות העגבנייה השתרעה על 230 דונם עם תוצרת איכותית ששווקה כולה למקור מכירה אחד במדינה – רמי לוי שיווק השקמה.

"לפני חמש שנים ביקרנו בתערוכה חקלאית. פגשנו שם את הקניין של רמי, מנש ואת החתן שלו, אופיר אטיאס, הבעל של הבת יפית" מספרת דפנה רגב וממשיכה: "בשיחה עם השניים העליתי אפשרות של שיווק ישיר של ירקות במחיר קבוע לכל השנה".

מאז אותו מפגש החלו דפנה את עופר לשווק ירקות לרשת של רמי לוי. "כך החלה ידידות של אמת ביני ובין רמי לוי. התחלנו בשיווק פלפל והיום אנחנו משווקים גם חצילים ובעיקר עגבניות.

הם ממש יוצאים מגדרם מהתוצרת הטרייה האיכותית שמגיעה אליהם. מדי יום יוצאות מספר משאיות עמוסות ממושב צופר בדרכן אל המרלוג (מרכז לוגיסטי – ש.ו.) של הרשת במודיעין. השת"פ שלנו מצוין; אין לתאר עד כמה הוא מצוין".

דפנה מתארת בפנינו עבודה סדורה מול רשת המזון. "היום זה הבית שלי. חוויה לעבוד עם רמי לוי. אני מודה לאלוהים. אני מקבלת מחיר הוגן לתוצרת המשווקת.

היחס שאני מקבלת נפלא. רמי גם מצלצל אלי בחגים וגם בשאר ימות השנה. הוא ביקר אצלנו בצופר כמה פעמים ואני חשה ממש כמשפחה אחת".

דפנה רגב מציינת בסיפוק רב את שיתוף הפעולה "והם מעריכים מאד את העבודה אתנו כי התחייבנו לספק תוצרת טרייה כל השנה. בשנה הראשונה מחיר הפלפל היה נמוך אבל הם התחייבו על פי ההסכם לשלם יותר.

בשלב מסוים זה התהפך והכל התנהל לשביעות רצון שני הצדדים. לא התחייבנו לספק לרמי לוי במחירי שוק גבוהים, המשכנו לספק גם כאשר מחירי השוק עברו שינוי".

מה הביא אתכם להגדיל למאתיים ויותר דונם את שטחי הגידול של העגבנייה?

 "רמי לוי לא רוצה לייבא עגבנייה. הוא פנה בשעתו אלינו וביקש שאגדל עבורו עגבנייה מקומית. זה היה המאיץ להגדיל את שטחי העגבניות. אנחנו מקבלים מחיר סביר וכולנו מרוצים".

את מודעת לכך שחקלאים רבים כועסים מאד על רמי לוי, טוענים שהוא מפר הסכמים?

"שמעתי. אני מאד מרוצה לשווק תוצרת יומיומית לרמי לוי. העסק שלו מתקתק כמו שעון ועובד בצורה יעילה. לרמי חשוב לקלוט תוצרת איכותית ואני יודעת שיש לא מעט מגדלים שבהחלט רוצים לעבוד אתו.

אנחנו עובדים עם רשת רמי לוי בצורה הכי הוגנת. הבקרים של התוצרת ענייניים מאד. אני ממש אוהבת את מנש. לליאונרדו דה-וינצ'י ייחסו אמירה: התחכום של הפשטות. זה בדיוק רמי לוי. אין מילים לתאר את ההערכה שלנו לצוות שלו. זה מקרין על כל הדרגים".

במבט לאחור, היה ראוי שרמי לוי ידליק משואה בערב יום העצמאות?

"רמי לוי יצר מצב שהוריד את יוקר המחיה. יש בארץ שלושה אחוז חקלאים. תשעים ושבעה אחוז רוצים לקנות תוצרת חקלאית במחיר סביר. לכך רמי התכוון והיה ראוי להדליק משואה".

מדגישה: "רמי לוי מקבל מאתנו איכות ייצוא. הוא מרוצה, אנחנו מרוצים, שנמשיך כך הלאה. השת"פ בינינו הוא חריג חיובי. מאד מאד חיובי".

למי שלא יודע, לדפנה רגב היו 20 דונם של פלפל במובלעת צופר שהוחזרה השנה לממלכת ירדן. בריאיון עם שר החקלאות אלון שוסטר, שקיימתי לפני שבועות אחדים בלשכת השר בבית דגן הוא הציג בפניי מה שנראה בעיניו הישג. "העברנו 14 מיליון שקלים פיצויים למגדלים שאיבדו את מקור פרנסתם עם מסירת האדמות לירדן".

קיבלת פיצוי כספי?

"עד הרגע הזה לא ראיתי שקל אחד. קיבלנו שטחי גידול חלופיים אבל לא קיבלנו כסף מהמדינה. עוד לא החלטתי מה אגדל בשטח החדש".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן