יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 538336039

הסכם המים, מאגרים ותאגידים אזוריים

3 דק' קריאה

שיתוף:

נוהל תמיכה במסגרת הסכם המים

בנובמבר 2006 נחתם הסכם המים שכותרתו: "עקרונות לסיוע למשקים חקלאיים לייעול השימוש במים עקב העלאת תעריפי המים ומתווה לעניין אופן העלאת תעריפי המים ל"מחיר היעד". ההסכם נחתם בין ארגוני החקלאים, משרד החקלאות, רשות המים ומשרד האוצר ומטרתו הייתה לפצות את החקלאים עקב עליית תעריפי המים לחקלאות.

תעריפי המים השפירים לחקלאות עלו בעקבות ההסכם, באופן מדורג לאורך השנים והגיעו לשיא של 2.5 ש"ח למ"ק בשנת 2016.

הסכם המים הראשון, יועד לצרכני מים שפירים לחקלאות ממקורות, לצורך השתתפות בהשקעות שונות המיועדות לייעול השימוש במים.

בפברואר 2017 התקבל בכנסת תיקון 27 לחוק המים, אשר ייקר את עלות המים החקלאיים מהפקה פרטית והוזיל את עלות המים השפירים לחקלאות לצרכני מקורות.

בעקבות תיקון 27 והשינוי בתעריפי המים לחקלאות נחתם הסכם חדש המעדכן את הסכם המים הראשון ומתייחס הן לצרכני מים שפירים ממקורות (הסכם המים 3) והן לצרכני מים חקלאיים מהפקה פרטית (הסכם 4).

לאחרונה, פרסם משרד החקלאות כי נפתחה האפשרות להגשת בקשות תמיכה במסגרת העדכון להסכם המים לצרכני מים לחקלאות ממקורות ומהפקה פרטית.

ניתן להגיש בקשות לתמיכה בגין השקעות שבוצעו לאחר תחילת שנת 2017.

כפי שפורסם ב"נוהל הסכם המים" (באתר האינטרנט של משרד החקלאות), תקציב התמיכה לשנת 2023 במסגרת "הסכם המים 3" הינו  60 מיליוני ש"ח, וב"הסכם המים 4" – 36 מיליוני ש"ח.

את הבקשות יש להגיש למשרדים המחוזיים של משרד החקלאות לא יאוחר מיום 29 ביוני 2023.

כיוון שתקציב התמיכות הינו מוגבל, מומלץ לכל מי שזכאי לתמיכה במסגרת עדכון הסכם המים להגיש בהקדם את הבקשות לתמיכה.

תמיכה בבניית מאגרים בחוק ההסדרים 2023

במסגרת תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנים 2023 – 2024, שאושרו לאחרונה, המדינה תכיר בהקמת מאגרים לצרכי איגום מי קולחים לחקלאות כ"תשתית לאומית" ותסייע בהקלות ומימון מאגרים לצד הקמת המט"שים.

ההחלטה שאושרה תסייע למשק המים לחקלאות כיוון שלצד כל מט"ש, שהוקם או יוקם על ידי עיר, כחלק מהדרישות להתרחבות העיר, יוקם מאגר מי קולחים.

ההחלטה כוללת שני מרכיבים:

  • הכרה במאגרים הצמודים למט"שים כתשתית לאומית חיונית ובהתאם לכך הקלות רגולטוריות בתהליכי האישור להקמה, כאשר המטרה היא לזרז את התהליך ולאפשר הקמה מהירה של מאגרים אלו, על מנת שיתאפשר לאגום את המים לצרכי אפשרות פיתוח העיר ולצרכי חקלאות.
  • מאגרים גדולים (מעל 3.6 מיליון מ"ק), ללא קשר למיקומם, יוכרו גם הם כ"תשתית לאומית חיונית" ויזכו לאותם תנאים. הקמת המאגרים הללו תבוצע בסיוע המדינה, במסלול הקיים היום למפעלי קולחים.

תאגידים אזוריים לאספקת מים לבית

רשות המים פרסמה לשימוע טיוטת כללים בעניין התעריפים להספקת מים לבית, שיחולו על שלושה "ספקים רב יישוביים" קונקרטיים – שלוש חברות כלכליות של מועצות אזוריות.

התאגידים לגביהם פורסם השימוע הינם: "יובלי העמק", "קולחי גליל עליון"  ו-"מי רמת נגב".

נציין בהקשר זה, כי הייתה פנייה של "מים לישראל" וארגוני החקלאים לרשות המים, בדרישה להרחיב הגדרות "ספק כפרי רב יישובי" כך שיחולו לא רק על חברות כלכליות של מועצות אזוריות, אלא גם על אגודות מים, ובפרט אגודות אזוריות. מרשות המים נמסר, שהבחינה של עניין בקשה זו תיעשה במחצית השנייה של השנה. אנו עוקבים אחר ההתפתחויות ונעדכן, ככל שיהיו, בפרסומים השוטפים.

במהלך השנים האחרונות, פועלת רשות המים לאסדרת משק המים והשפכים בתחומי הישובים הכפריים ומרחבי המועצות האזוריות.

פעילות זו של רשות המים הנה בשני תחומים עיקריים:

  1. בתחום הישוב החד יישובי: הישוב הבודד המנהל את משק המים הכולל שלו באופן עצמאי או חלקי (להוציא השפכים).
  2. בתחום חברה המאגדת כמה ישובים (רב יישובי): כגון מועצות אזוריות, תאגידי מים וביוב, חברה המנהלת את משק המים והביוב בישובים.

מומלץ בחום לכל מי שמתעניין ו/או עוסק בתחום משק המים בהתיישבות הכפרית, ללמוד ולהכיר גם את כללי המים שהתפרסמו לאחרונה והממשיכים להתפרסם מעת לעת, העוסקים בפירוט רב בכל הקשור להקמת חברה רב יישובית, תפקידה, חשיבותה ומיקומה בחיי הישובים שבתחומה.

במהלך שנת 2021 פרסמה רשות המים לשימוע ציבורי עד ה- 17.11.2021, שישה כללים העוסקים במשק המים בהתיישבות הכפרית. במסגרת הכללים העוסקים בתעריף המים, בוטלה ההחרגה של הספקים ביישובים הכפריים לקבוע תעריף מים אחר ובאופן עצמאי מהתעריף שקובעת רשות המים בכללים. משמעות החלטה זו הינה שתעריף המים בתחום הישוב החד והרב יישובי, יהיה כתעריף המים לצרכן הסופי בכל הארץ מבלי יכולת לתת לישוב או לחברת המים לקבוע הנחות.

עולם המים של היישוב הרב יישובי, הוא אחר ושונה ולו היבטים של בעלות, הטלת היטלי הקמה, חיבור ישיר של תעריף המים למשק השפכים, נוהל סקר נכסים ועלותם של משק המים הקיים, פיתוחו של משק המים, כללי חיוב, כללי שרות ועוד.

דיווחים שנתיים כספיים על פעילות המים

בהתאם לכללי המים (תנאים ברישיון) נדרש כל ספק מים להגיש לרשות המים דוח כספי על פעילותו בשנת 2022 עד ליום 30 באוגוסט 2023 (להבדיל מ-30 באפריל בשנים קודמות).

רשימת חייבי הדיווח מתפרסמת באתר האינטרנט של רשות המים והיא כוללת את מרבית הישובים המתוכננים (קיבוצים ומושבים).

זה לא מכבר נשלחה "חבילת דיווח", שכוללת קבצי אקסל למילוי וכן הסברים לגבי אופן מילוי הטפסים, וכן "הצהרת מנהלים", אשר בדומה לשנה קודמת יש למלא אותה באופן מקוון באתר האינטרנט של רשות המים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן