יבול שיא
הרפת והחלב
יענקלה מוסקוביץ סגן השר משה אבוטבול וערן דורון

חברי הוועדה לעובדים זרים בכנסת סיירו ברמת הנגב

4 דק' קריאה

שיתוף:

סגן השר חה"כ משה אבוטבול שהשתתף בסיור קרא להגדיל את מכסת העובדים הזרים לחקלאות, מ-35 אלף ל-45 אלף עובדים

ביום חמישי (8.6) התקיים סיור של חברי הוועדה לעובדים זרים בכנסת, יחד עם נציגי המשרדים הרלוונטיים (עבודה, חקלאות, כלכלה, חוץ ורשות האוכלוסין), באירוח של ראש מועצת רמת נגב ערן דורון. לסיור שהיה מרגש ומכובד הצטרף גם סגן שר החקלאות חה"כ משה אבוטבול.

יו"ר הוועדה, ח"כ אליהו רביבו, אמר כי הוועדה הגיעה לראות מקרוב את מצוקת החקלאים ואת הקשיים איתם החקלאים מתמודדים יום יום: "החקלאים עובדים בתחושת שליחות, חדורי אמונה, מפריכים את השממה ועלינו לתת מענה לקשיים, בפרט לפשיעה החקלאית ולמצוקת המחסור בידיים עובדות. צריך להקל על החקלאים את נטל תשלומי האגרות והפרשות פנסיוניות לעובדים הזרים." לדברי חה"כ רביבו, לכל היותר, צריך להפריש לעובדים הזרים כנהוג בארץ מוצאם. אין סיבה לשלם להם פי 10 כאילו הם מתכננים להזדקן בארץ.

בעניין מצוקת המחסור בעובדים זרים לחקלאות, רביבו קרא לחקלאים לגלות ערבות הדדית ולא להעסיק עובדים לא חוקיים. יו"ר הוועדה האשים את משרד האוצר שחזר בו מההסכמה להמיר מכסות לעובדים פלסטינים בעובדים ירדנים.

סגן שר החקלאות ח"כ משה אבוטבול (ש"ס) הציע "להאריך בשנה את משך זמן היתר שהותם של העובדים בארץ. במקום להעניק לחקלאים תמיכה, אנחנו מתישים אותם." סגן השר קרא להגדיל את מכסת העובדים הזרים לחקלאות, מ-35 אלף ל-45 אלף עובדים ולדאוג לכך שיגיעו עובדים שהוכשרו לעבודה חקלאית.

ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) אמר, "התעוררתי היום בתחושת חג מכך שוועדה בכנסת יורדת לנגב. זו הגעה מנטלית ותודעתית. הנגב הוא העתיד של מדינת ישראל ונדרשים אנשים אמיצים לקבל החלטות אמיצות לטובת הנגב".

ח"כ מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד) קראה להקים צוות משימה מיוחד לטיפול בבעיות הנגב: "מדינת אי עצמאית, תלויה בחקלאות. צריך לשנס מותניים למען עתיד החקלאות," אמרה צרפתי.

ח"כ אושר שקלים (הליכוד) אמר: "מניסיוני בעבודתי בשפד"ן, אני יודע שהחקלאות מהווה נכס אסטרטגי למדינה."

ח"כ אלון שוסטר (המחנה הציוני) אמר: "הממשלה מורידה מכסים על ייבוא חקלאי, ובמקביל מפחיתה את התמיכה לחקלאים, מחובתנו לדאוג שלא יכריעו את החקלאים."

ערן דורון ראש המועצה האזורית רמת נגב, אמר: "החקלאים מתמודדים עם שלל בעיות. נמאס לנו שמתעמרים בנו מידי יום. נמאס לנו להצטדק ולהסביר. הממשלה חייבת לייצר עבורנו את הפלטפורמות שיאפשרו לנו לעבוד ולטפל בבעיות המים, מכסות ומגורי עובדים זרים ".

מאיר צור, ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה, אמר: "יותר ממחצית החקלאים שסגרו את המשק, סגרו עקב מחסור בידיים עובדות. הגדלת המכסות תמגר את תופעת העסקה השחורה."

אבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אמר: "אסון סכר המים באוקראינה, יעמיק את משבר החקלאות וייקר את גרעיני החיטה. לדבריו, 95% מהמזון החקלאי מיוצר בארץ."

ראש מינהל עובדים זרים עו"ד ענבל משש אמרה, כי עפ"י החלטת הממשלה, מכסות העובדים הזרים לחקלאות עומדת על 31,800 שמגיעים מתאילנד. בנוסף ל-27,000 פלסטינאים. לדבריה, שרי החקלאות והפנים סיכמו על הגדלת מכסת העובדים הזרים ב-7,000 עובדים נוספים. קיימת טיוטת הצעת מחליטים לממשלה ברוח ההחלטה. לדבריה, 7,000 עובדים מועסקים בענף באופן לא חוקי. בשנה האחרונה הגיעו ארצה 8,000 עובדים זרים לחקלאות.

הוועדה פגשה חקלאים רבים שסיפרו על העלויות הגבוהות בהעסקת העובדים הזרים, ועל האתגרים בעבודה מול עובדים זרים שבאים ממנטליות שונה. המפגש עם החקלאים היה טעון.

אלי אהרון מארגון מגדלי הירקות אמר: "אתם מדברים בשבח החקלאות, אולם כל ההחלטות שלכם פוגעות בחקלאים."

רחל אנטיגונוס מחוות "עוף החול", אמרה כי היא נדרשת להתייעל ולהגיב במהירות לשינויים בשוק העולמי, אולם הממשלה איטית ומסורבלת. "אנחנו חיים ביקום מקביל," אמרה.

שרון צ'רי חקלאי שמגדל ירקות אסיאתיות אמר: "המשק שלי הראשון בעולם שמגדל כרכום במדבר. לדבריו, הוא פיתח שיטת גידול שמצמיחה יבול ואיכות כפול ממקומות אחרים, אולם הוא נמצא במחסור חמור של עובדים זרים. עוד אמר צ'רי, כי כ-50% מהעובדים התאילנדים סובלים מהפרעות בקצב הלב, מה שמשפיע על העבודה. אני לא יכול לבחור את העובדים, לבדוק את מצבם הרפואי ואת הניסיון החקלאי שלהם, אני מקבל עובדים 'חתול בשק'."

אבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, מעדכן כי יומיים לפני הסיור ברמת הנגב ביום שלישי שעבר התכנסה הוועדה לעובדים זרים לדון בנושא הסכמים בילטרליים. הדיון התפתח לתפקידם של המשרדים השונים בנושא, ומה ההתכנות לפתיחת מדינה נוספת ואיפה החסמים בפתיחת המדינה הנוספת.

מתי הרכבי יענקלה מוסקוביץ סגן השר משה אבוטבול ואליהו רביבי בחממה של שרון צרי
חה"כ מתי צרפתי הרכבי, יענקל'ה מוסקוביץ, סגן השר משה אבוטבול ויו"ר הועדה אליהו רביבו בחממה של שרון צרי. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חקלאים בעלי היתרים להעסקת עובד זר – חוזר ראש מנהל

(חוזר ראש מינהל / 123202)

31.05.2023, י"א סיון תשפ"ג

לרשות האוכלוסין וההגירה הערכה רבה לחקלאי ישראל התורמים תרומה חשובה ומשמעותית לכלכלת

המדינה ולביטחון המזון, ואנו רואים ערך רב בפעילות מואצת לצורך הבאת עובדים זרים לענף זה באופן

שוטף, חוקי ויעיל.

בעקבות החלטת הממשלה מיום 01.08.21, אשר הגדילה את מכסת העובדים בענף, פעלנו באופן מאומץ לגיוס העובדים הנדרשים ובמהלך שנת 2022 נכנסו לישראל בהליכי גיוס חוקיים ושקופים כ-8,000 עובדי חקלאות זרים חדשים מתאילנד, למילוי מכסת העובדים הזרים לחקלאות של 28,700 עובדים זרים לשנה האמורה במלואה. בשנת 2023, מספר זה הגיע כבר ל-30,000 עובדים.

לצערנו, קיימת תופעה משמעותית של שהייה והעסקה שלא כדין של עובדי חקלאות זרים אשר סיימו את תקופת שהייתם החוקית בישראל ומספר עובדי החקלאות השוהים והמועסקים בישראל באופן בלתי חוקי גדל מאוד. לפי נתוני משרדנו, ישנם כיום כ-7,000 עובדי חקלאות זרים המועסקים שלא כדין על ידי חקלאים.

משרדנו מתייחס בחומרה רבה לכל תופעה של העסקה שלא כדין של עובדים זרים, מעשה הנחשב לעבירה פלילית ויפעל למיגור התופעה.

עוד חשוב להדגיש, כי אנו פועלים ביעילות לבצע את החלטות הממשלה בקשר להתרת העסקת זרים בענף החקלאות, ומוכנים תמיד לסייע לחקלאים במסגרת החוק והחלטות הממשלה הרלוונטיות, אך ככל ולא יצאו עובדים אשר סיימו תקופה של 31 חודשים, לא נוכל לאשר כניסת עובדים חדשים, שכן העובדים הלא חוקיים שנמצאים בישראל תופסים חלק נכבד מהמכסה שנקבעה לענף החקלאות ואנו קרובים לסיום המכסה המקסימלית.

אנו קוראים לכל החקלאים אשר מעסיקים עובדים זרים שלא כדין, להסדיר את יציאת מישראל ללא דיחוי ובטרם ינקטו הליכי אכיפה.

שיתוף הפעולה שלכם חיוני להמשך גיוס עובדים חדשים ושמירה על החוק.

בברכה,

ענבל משאש

ראש מנהל עובדים זרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן