יבול שיא
הרפת והחלב
בישיבת מזכירות הארגון נפרדים מצביקה כהן

"יש להקצות מידית השקעות לייצור בשוק המקומי"

3 דק' קריאה

שיתוף:

אמר מאיר יפרח, בישיבת מזכירות ארגון מגדלי ירקות. יפרח מציע כי מחצית מההשקעות יינתנו כמענק ומחציתם ייפרשו על פני 5 שנים" – סיכום ישיבת מזכירות מתאריך ה-20.12 2023

מאיר יפרח: פותח את הישיבה: לא התראינו בגלל המלחמה הרבה זמן.

משרד החקלאות חייב לטפל בנושאים האלה בדחיפות:

1. לאפשר הבאת עובדים זרים ללא מכסות, ללא אגרות וללא היטלים, בתנאים של שכר הכפול מהנהוג בארץ ממנה הגיעו העובדים.

2. מחירי המים לא יעלו על 1 שקל לכל סוגי המים.

3. יש להקצות מידית השקעות לייצור בשוק המקומי, מחציתם כמענק ומחציתם ייפרשו על פני 5 שנים.

4. יבוטלו כל ההורדות ממכסי המגן והם יוחזרו למתכונת הקודמת.

5. תועלה השתתפות הממשלה בפרמיות של הביטוח החקלאי בקנט ל-70%.

6. תוכן בהקדם תוכנית השקעות לצעירי דור ההמשך, למען שילובם בחקלאות.

7. יישמרו מכל משמר השירותים להגנת הצומח, כהגנה מפני הכנסת מחלות ומזיקים, שעלולים להוביל להרס החקלאות.

8. יוקם שוק סיטוני מודרני וחדש בקריית שדה התעופה, בהתאם לתוכניות.

9. יוחל בהקדם החוק לסימון ארץ המקור ברשתות השיווק.

10. תימשך השמירה על המוסדות החיוניים לחקלאות, כולל מרכז וולקני, מו"פים, מועצות הייצור החקלאיות, ארגוני המגדלים, לפיתוח החקלאות ולשמירתה כיעד לאומי.

11. תחול תמיכה בהקמת שטחים סולריים בכל שטחי היישובים ובחממות הגידול, תוך פישוט הליכים ואישורים.

אורן ברנע בישיבת מזכירות הארגון
אורן ברנע מדבר בישיבת מזכירות הארגון

ירון סלומון: מבקש להוסיף תמיכה לקנט.

צביקה כהן: הציג את עצמו, פרש ממשרד החקלאות, התערב חזק בעניין הרפורמה. הנושא החשוב ביותר עכשיו הוא הגנת הצומח וטיפל במקדמות פיצויים למגדלים מול מס רכוש.

אורן ברנע: "המלחמה גרמה להדממה מלאה של הפעילות באשכול, הגד"שים והחממות נעזבו. הצורך הראשון היה למשוך את החקלאים בחזרה, להשקות ולטפל בגידולים. סייעתי למספר משקים בפתיחה פיזית של המים, ונוכחות וחקלאים חזרה בהדרגה. בהמשך מול האוגדה לחצנו לאשר שטחים לעיבוד, תחילה בלב הנגב ובאופן מדורג עד כביש 232 ובהמשך גם מזרחה לו בכמה מקרים. העיבוד היה כפוף לדיווח יומי של כל גד"ש, לגבי מה הוא מתכנן לעשות למחרת ב'מערכת הפוליגונים' שהקמנו, עם אופק חדש והאוגדה (תודה). הבעיה התמקדה תפו"א וגזר סתיו שתוכננו להיזרע ב'שטחים הכלואים' שהוכנו בין הקיבוצים והגבול. מדובר בכמעט שליש מצריכת תפו"א בישראל. בסיוע משרד החקלאות (תודה) הובטח מענק של כ-900 ₪ לדונם למי שיעתיק את הגידול מזרחה. המודל עבד וכמעט כול השטחים הועתקו. הנוהל הופץ בימים האחרונים.

"בהפוגה דרשנו וקבלנו אישור לזרוע חיטה בעל באותם שטחים הכלואים כמעט עד הגבול ולעיתים עד הגבול. המשקים עזרו אחד לשני (לחלקם נגנב / הושמד הציוד) והשלמנו זריעת 43,000 דונם ב-4 ימים. החזרה לפעילות החקלאית היוותה מרפא לאנשים ולקהילות.

"אני מרכז את הטיפול בפיצויים ליישובים במודלים נורמטיביים שאנו בונים לכול גדול. עיקר המאמץ כרגע הוא לסגור את העגבנייה שהכי נפגעה ברמה הכלכלית מול מס רכוש. אחרי העגבנייה נטפל בשאר הירקות. במקביל מטופל גם נושא המקדמות."

אלי אהרון: המלחמה יצרה מצב חיובי בו חלחלה התודעה בציבור ובממשלה על חשיבותה של החקלאות בישראל. עובדה זו מייצרת החלטות חיוביות שבימים רגילים לא היו מתקבלות במהרה.

לדוגמה:

1. מחיר המים בשפד"ן הוזלו ב-24 אגורות וכנראה רק ברבעון האחרון של 2023 תתבצע הוזלה נוספת ומחירו יגיע ל-73 אגורות.

התאחדת חקלאי ישראל דורשת כי מחיר השפד"ן יעמוד על 1 ₪ למ"ק וכן הוזלה במים השפירים.

2. מכסת העו"ז עומדת כיום על 40,000 עובדים ובקרוב תתבצע חלוקת התוספת. אנו דורשים בנוסף, להמיר את העובדים הפלסטינים, שנאסרה כניסתם, בעו"ז.

3. האגרות לעו"ז הוזלו ב-650 ₪ (ע"י ביטול דמי  הרישום) ואנו דורשים את ביטול כל האגרה בסך 2,130 ₪.

4. הותרה כניסת 5,000 עו"ז מכל מדינה שהיא ללא הסכם בילטרלי.

5. הפעימה השלישית ברפורמת היבוא הוקפאה. דרישתנו לבטל גם את 2 הפעימות הקודמות.

6. שולמו מקדמות לחקלאים שדרשו אותן.

7. הפיצויים לנזקי המלחמה בחקלאות עדיין בדיון ולפני החלטה בנוגע למסלול הוורוד שאינו דורש הוכחת נזק.

בסיום הישיבה בירך מאיר יפרח את צביקה כהן, לשעבר סמנכ"ל מרכז ההשקעות במשרד החקלאות, לרגל פרישתו: "צביקה היקר, בימים אלה אתה מסיים את תפקידך במשרד החקלאות לאחר עשרות שנים של עשייה בתפקידים שונים במשרד, ובתפקידך האחרון כסמנכ"ל השקעות. לאורך כל הדרך בשוטף ובצמתים של משברים גיליתי את חוכמתך הרבה, את השכל הישר, יוזמות ופתרונות באמצעות חשיבה מחוץ לקופסה.

"תמיד ראית את טובת החקלאים, פעמים רבות מול קשיים שהציבו מולך פקידי האוצר. החקלאים ראו בך נכס. המשרד לא תמיד ידע לפרגן או לקדם אותך למנכ"ל, כי הפוליטיקה תמיד ניצחה, ולא ראו את טובת החקלאי אלא את האינטרסים של טובת המפלגה. לזכותך ייאמר כי אפילו ראו בך לא פעם סכנה לפוליטיקאים, גם בזכות הידע הרב שלך, המקצוענות, הכישרון והיושר שליוו אותך תמיד כאיש ציבור.

"מאחלים לך הרבה הצלחה בהמשך דרכך. תסתכל קדימה ולא אחורה, כי החקלאים מאחוריך, ואנו עוד ניפגש בצמתים של החקלאות הישראלית.

"בין כלל התודות, תודה גדולה על פתרון של 100 מיליון שקל להסבה מפלפל לגידולים אחרים במשבר של יצוא הפלפל, ותודה גדול על הקשר שלך עם האוצר במתווה פיצוי לחקלאים במלחמת 'חרבות ברזל'. בהצלחה!"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

למה לא מגייסים מחדש את המילואים, מפנים את תושבי רפיח למחנה אוהלים הומניטרי ונכנסים במלוא העוצמה לרפיח, לדיר אל-בלאח, למחנות המרכז וגם למקומות שהיינו בהם וחמאס חוזר ומשתלט עליהם? במוצאי שמחת תורה 7 באוקטובר,
3 דק' קריאה
נתניהו שואף למשוך את הלחימה כמה שרק אפשר. איך יכול להיות שגנץ ואייזנקוט, חברי קבינט המלחמה, לא יוצאים נגדו? רבים ודאי ראו את סרטו המפורסם של הבמאי ג'ונתן דמי, "שתיקת הכבשים". בפרפרזה ישראלית מעט
3 דק' קריאה
עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תתקיים ביד מרדכי, שחבריו לחמו על הגנתו בטבחהשבת השחורה. זהו האירוע הגדול הראשון שנערך בעוטף מאז 7 באוקטובר עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תערך כבכל
3 דק' קריאה
ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן