יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 08 27 152651

"אין בכלל ספק שאת מעמדך הייחודי הרווחת כאשר הפכת, בהדרגה ל"מר חקלאות"

6 דק' קריאה

שיתוף:

כך דברי ניר מאיר באירוע פרידה מרגש מאבשלום (אבו) וילן עם סיום תפקידו כמזכיר התאחדות חקלאי ישראל● אבי דיכטר: "חשתי את אהבתו ותרומתו הרבה לחקלאות.. "אבו" אתה לא תעצור ועד 120 תעסוק בחקלאות" ● אלון שוסטר: "אבו" אתה צבר, היוגב, הלוחם, האתוס החקלאי חוצה גבולות"

קבוצה נבחרת של כ-100 חברים בלב ובנפש ועימם פעילים במוסדות המרכזיים של חקלאות ישראל, התייצבו בשעות בין ערביים באולם צוותא בתל אביב, לאירוע סיום עבודתו של אבשלום (אבו) וילן כמזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל.

במפגש החברתי לפני האירוע יכולת לחוש מקרוב את עוצמת חברותו של "אבו" עם ותיקים וטובים שדיברו על משקיען לאורך שנים, לטובת חקלאות ישראל, בהיותו חבר כנסת ואחר־כך במה שנחשב למוסד המרכזי של החקלאים.

ראשונים שעלו לבמה, להזמנתה של המנחה הדי נרגשת אילנה דרור, כלכלנית ההתאחדות – שניים מחבריו לנשק של וילן, איתן מור ועמרי בר-און, ששירתו בצוותא עם חתן השמחה בסיירת מטכ"ל. אחרי שהעלו זיכרונות נעימים מהיסטוריה רחוקה עלו לבמה שר החקלאות לשעבר, ח"כ אלון שוסטר, שליוותה אותו בדרך לפודיום ח"כ ד"ר מטי הרכבי-צרפתי, לשעבר ראש המועצה האזורית יואב והיום חברה פעילה בשדולה החקלאית בכנסת.

"אין מדינה בלי חקלאות" הצהירה ד"ר מטי והמשיכה: "ופירוש המילה חקלאות זו זכותנו על האדמה. אני חקלאית פעילה עם כרם יין וזו זכות גדולה שזכינו בך וילן, כאחד ממובילי התחום בארץ".

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אבי דיכטר, הזכיר לנוכחים באולם שהחברות בינו ובין "אבו" היא שנים רבות עוד לפני החברים מהסיירת. "אנחנו מכירים עוד מהיותנו חברים בתנועת "השומר הצעיר". דיכטר גילה כי "עוד בכיתה ו' המדריכה שלי בתנועת "השומר הצעיר" הייתה מיכל וילן, אחותו של "אבו".

"בסיירת היינו בצוות שבראשו עמד דני ברונר (ז"ל, לימים מנכ"ל ארגון מגדלי פירות מקיבוץ כברי -ש.ו.). כשנכנסתי למשרד החקלאות לראשונה אמרו לי פעילים בענף תהיה שר החקלאות, לא שר החקלאים ואני אכן שר החקלאות (זכה לתשואות סוערות). בכנסת פגשתי שוב ב"אבו" וחשתי את אהבתו ותרומתו הרבה לחקלאות ישראל. "אבו" האיר את עיניי והעיר אותי מהשינה בשעה מאוחרת בלילה. "אבו" אתה לא תעצור ועד 120 תעסוק בחקלאות. תודה על מה שעשית ועזרת לי ובהצלחה לדורמן (אורי, מחליפו של "אבו" – ש.ו.).

מימין דיכטר משמאל שוסטר
השר אבי דיכטר וח"כ אלון שוסטר וביניהם אבו וילן

ואחרי השר המכהן, בירך השר לשעבר ח"כ אלון שוסטר מהמחנה הממלכתי של בני גנץ מקיבוץ מפלסים בעוטף עזה, שאמר בין השאר: "אבו" אתה צבר, היוגב הלוחם. האתוס החקלאי חוצה גבולות. ימין ושמאל כולם בעד ביטחון ישראל וחקלאות מקומית. אנחנו מצליחים לייצר קואליציה של המרחב הכפרי. שנמשיך לא רק בכנסת, גם מחוצה לה". שוסטר הגיש לאבשלום וילן תעודת הוקרה בשם השדולה החקלאית בכנסת והוסיף בחיוך: "כשפוליטיקאים חותמים על מסמך, הם מתכוונים לכל מילה" ועורר צחוק רבתי.

אל הבמה עלתה קבוצת עסקנים, שהובילה את שיחות הרפורמה החקלאית: עמית יפרח, ניר מאיר, יעקב בכר, דובי אמיתי והמזכ"ל החדש של ההתאחדות אורי דורמן. עו"ד עמית יפרח, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים ציין: "אבו" אדם מאד מיוחד. חכם. למדתי ממנו המון על חשיבות ומחויבות, תשוקה לתפקיד. תודה אישית על תרומתו למשק המשפחתי במושבים וחיזוק החקלאות. נשמח להמשיך ולהיעזר בך".

דובי אמיתי, יושב ראש נשיאות המגזר העסקי ונשיא התאחדות האיכרים, הגיש לוילן שי בשם האיכרים בתוך מסגרת גדולה וציין: "למדתי מ"אבו" איך מגיעים למטרה".

מזכיר התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, ציין "אבו ידידי" והמשיך: "אני חייב להודות שאת שמך ופועלך הכרתי הרבה לפני שזכיתי לפגוש בך, אישית. שמעתי אותו מהחותנת שהייתה פעילה בוועדת התרבות של התק"ם. פגישותינו הראשונות היו אי שם בסוף שנות התשעים כאשר נרקמו הצעדים הראשונים לאיחוד התנועה הקיבוצית, אבל אין בכלל ספק שאת מעמדך הייחודי הרווחת כאשר הפכת, בהדרגה ל"מר חקלאות"…קודם כח"כ, בהמשך כיושב ראש הלובי החקלאי בכנסת ובעיקר ב-14 השנים בהן כיהנת כמזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל. כלומר, בחשבון גס, לפחות 25 שנים אתה פועל בשירותה של החקלאות הישראלית".

"היו אלה שנים קשות, קשות מאד. בהדרגה אך בשיטתיות הולך ומתכרסם מעמד העל שהיה פעם לחקלאי ישראל כמשרתיו האולטימטיביים של הרעיון הציוני. זה לא קל לנו. זה פוצע כל פעם מחדש. אנשי אגף התקציבים וכל "גאוני כלכלת השוק" מטעם עצמם טורחים כל פעם מחדש, לצייר את כולנו כסקטור כוחני, תאב בצע הנושא לבדו באחריות ליוקר המחיה בישראל. ובכל השנים האלה, בתהליך הכואב הזה, היית אתה ב"פרונט". זה לא פשוט. אני לא צריך לספר לך, החקלאים, כאשר אינם באים על סיפוקם, יודעים להיות מרי נפש וחדי לשון. ואתה הצלחת לתמרן, לצוף, למנוע גזרות ולהגיע להסכמים עם המרים באויבינו במערכת האוצרית והפוליטית. לא כולם יודעים להעריך את הישגיך. אני יודע.

אני יודע שאינך "יורד מן הארץ, ובטוח כי תדע להעמיד את כל קשריך וכישוריך בכל פעם ש"נקרא לך למילואים".

בשם חקלאי ישראל ובשם החקלאות הקיבוצית בפרט, אני מבקש להודות לך מקרב לב. תודה אבו".

יעקב בכר, יושב ראש הארגונים הכלכליים של הקיבוציים, לשעבר מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב, בירך את "אבו": "אתה מענטש, בן אדם טוב, מכיל, נחמד. תמיד היה לי כיף לעבוד אתך. עוד נעבוד ביחד. קח לך חופשה קלה".

Screenshot 2023 08 27 152726
יעקב בכר

ירון סולומון, ראש המחלקה להתיישבות בתנועת האיחוד החקלאי: "ממש קשה לסכם כל כך הרבה שנים של עשייה, ייצוג ומלחמות עד כדי "שכיבה על הגדר", עבור הסקטור החקלאי והמרחב הכפרי. ניתן לומר שהחקלאות זורמת לך בעורקים והשורשים שלך במרחב הכפרי הם עמוקים ואיתנים. אתה איש נעים הליכות שכיף להיות במחיצתך. ניחנת בכושר ביטוי וניתוח שלא יסולא בפז. בהתאחדות שבראשה עמדת בגאון יש פסיפס מאד מורכב ומגוון, אבל אתה בדרכך המאחדת ומיוחדת, הצלחת לנווט את הספינה כקברניט מוכשר ומיומן".

ירון סולומון סיים את דבריו בפנייה ישירה לרעייתו של אבשלום וילן: "תודה מיוחדת לנעמי אשתך, על שאישרה לך לפעול 24/7 לשמירה על החקלאות והמרחב הכפרי. תודה לך נעמי".

נעמי, שני הבנים והכלות של "אבו" נכחו באירוע החגיגי.

משפחת וילן עם אלוף אליעזר שקדי מימין
משפחת וילן עם אלוף (מיל') אליעזר שקדי מימין

ברכות השמיעו גם עמיחי גלר, לשעבר מזכיר ארגון מגדלי דגים שציין כי בשנת 2016, עת שר האוצר משה כחלון, הוריד את המכס על יבוא דגים, "אבו" הכריע בכנסת על הסכם שעשה האוצר והיטיב עם מגדלי הדגים. וכן בירך עמית בן-צור, מנכ"ל מכון המחקר "יסודות", מכון אותו הגדירה המנחה אילנה דרור כחלופה ל"קהלת".

אבנר ואיתמר, בניו של אבשלום וילן, דיברו בשבחו של אביהם ובין השאר ציינו ש"אתה קם מוקדם בבוקר, עושה חביתה, שוטף את הבית. למדנו הרבה ממך".

אילנה דרור, שהחלה בתפקידה ככלכלנית התאחדות חקלאי ישראל ב-1 ביולי 2018, דיברה בהתרגשות כשציינה: "אתה "אבו" חילוני ואני דתייה, מכיוון אחר ממך, ולא היה בינינו אף לא ויכוח פוליטי אחד. אתה לא מכיר את המילה יהירות ובהתאחדות היית בעד החקלאים והחקלאות".

אילנה דרור
אילנה דרור

אבשלום וילן עלה לבמה להודות על הברכות:

"תודה מכל הלב למי שבא לאירוע פרידה מרגש זה. 14  שנה כיהנתי כמזכ"ל ההתאחדות. קודם לכן שימשתי עשר שנים כיו"ר הלובי החקלאי בכנסת. ארבע שנים כמזכיר הקיבוץ הארצי. בצעירותי עבדתי בפרדס, קרוב לעשור ברפת וחמש שנים כרכז משק, ובהמשך כשמונה שנים כיו"ר כלכלי של הקיבוץ החקלאי הגדול שלי, נגבה. מכאן שכל חיי הבוגרים אני חי ונושם חקלאות על כל רבדיה השונים.

התחום השני שעסקתי בצעירותי היה הביטחוני – 4 שנות שירות בסיירת מטכ"ל, כולל מלחמת יום הכיפורים ולבנון הראשונה והרבה שנות מילואים".

בהמשך דבריו ציין וילן: "אנחנו בימים קשים של מאבקים, אבל אני מאמין כי בסופו של יום, נדע להתאחד על המשותף ולכונן כאן בית שכולם ימצאו בו את מקומם. נער הייתי וגם בגרתי ומה שלמדתי מניסיוני העשיר הוא כי בכל מקום שבו הייתי – הדבר היחידי החשוב באמת הם האנשים. עבדתי עם כל תנועות ההתיישבות, ארגוני חקלאים, ועדות כנסת ושרי ממשלה. בראש ובראשונה הם החקלאים, הנושאים בביטחון המזון של מדינת ישראל, הם הסובלים ממשבר האקלים, ממחירי המים, האגרות, המחסור בעובדים וכל שאר הקשיים העומדים בפני מי שקשרו את חייהם עם עבודת האדמה.

אני מאמין כי כל עוד נהיה מאוחדים ונאבק במשותף על קיומה של חקלאות ישראל, בסופו של יום נתגבר על כל "הבעיות" למיניהן ונבטיח את קיומה של המדינה בשלושת התחומים שמבחינתי הינם תמצית קיומנו בארץ הזאת. תודה ענקית לכל מי שעבדתי עימו לאורך 14 שנים, לכל אלה שרבנו והתפייסנו, ובעיקר למשפחתי שנותנת לי כאיש ציבור את כל הגיבוי והעזרה. אני לא הולך לשום מקום ונשאר חייל נאמן של חקלאי ישראל".

באירוע החגיגי נכחו פעילים מרכזיים של החקלאות ובהם: יו"ר מועצת הצמחים ומנכ"ל מועצת החלב איציק שניידר, מנכ"ל מועצת הצמחים צבי אלון, מזכיר ארגון מגדלי ירקות מאיר יפרח, מנכ"ל התאחדות יצרני החלב ליאור שמחה, מנכ"ל מועצת הדבש אופי רייך, מנכ"ל ארגון מגדלי עופות מוטי אלקבץ, ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה וצפונית מאיר צור, מזכיר ארגון מגדלי פרחים חיים חדד, מנכ"ל תנועת האיחוד החקלאי עו"ד דודו קוכמן, ראש הוועדה החקלאית במועצה האזורית רמת נגב יענקל'ה מוסקוביץ, מנכ"ל קנט שמואל תורג'מן ועו"ד שמואל גלנץ.

אירוע הפרידה החגיגי לאבשלום וילן נחתם בהרצאה שנשא האלוף (מיל') אליעזר שקדי, לשעבר מפקד חיל האויר ואח"כ מנכ"ל חברת "אל-על". בדבריו הזכיר את פעילותו בצה"ל ובחברת התעופה הלאומית וחתם את דבריו בפנייה נרגשת לבאי האירוע: "על כולכם באולם הזה מוטלת משימה אחת ויחידה, למנוע קרע וחורבן בישראל".

אבשלום ("אבו") וילן, בן 72 וחצי, יהיה אורח "ריאיון החודש" של "יבול שיא" בגיליון הבא, חודש ספטמבר 2023 שיראה אור בין כסה לעשור, בין ראש השנה ליום הכיפורים.‫

האירוע נערך במועדון "צוותא" בתל אביב שהוא בבעלות הקיבוץ הארצי. אבשלום וילן מכהן בהתנדבות כיושב ראש "צוותא".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן