יבול שיא
הרפת והחלב
שושן ואלון

ד"ר שושן הרן נחטפה לעזה, ושוחררה בפעימה השנייה

3 דק' קריאה

שיתוף:

"אישה עם חזון, שהיוותה מנוף לשינוי דרמטי במדינות מתפתחות" אומר עליה ד"ר אלון הברפלד מנכ"ל העמותה שהקימה הרן וחילצה מיליונים באפריקה מעוני ורעב

תמונה ראשית: ד"ר שושן הרן וד"ר אלון הברפלד

"שבת בבוקר. שמחת תורה. שמענו שיש הרעשה על יישובי עוטף עזה. שושן הרן מתגוררת בקיבוץ בארי. כתבתי וואטסאפ לשושן ושאלתי: "מה העניינים". והיא השיבה מיד: "הכול בסדר, אנחנו בממ"ד". סביב 8 בבוקר היא כתבה לי: "אנחנו סגורים בממ"ד". ב-08.30 עוד התכתבנו. "שומעים ירי". "ב-10 בבוקר לא הייתה יותר כל תגובה משושן".

כך התנהלה ההתכתבות האחרונה בין ד"ר אלון הברפלד, מנכ"ל Fair Planet וד"ר שושן הרן, שהגתה, יזמה והקימה את העמותה לפני שתים עשרה שנה ומאז חילצה מאות אלפי תושבי אפריקה מעוני מרוד ויצרה עבורם כר פעילות חקלאית, באמצעות גידול ירקות למטרות מכירה ופרנסה ראויה.

שושן הרן, שתהיה בחודש פברואר 2024, בת 67, ילידת קיבוץ בארי נחטפה לעזה ועימה גם בתה, עדי שוהם, בעלה טל ושני ילדיהם, נכדיה של שושן, נווה בן 8 ויהל בת שלוש. הבת עדי, בעלה וילדיה מתגוררים דרך קבע במעלה צביה בצפון הארץ. בשמחת תורה התכנסו אצל הסבא והסבתא בבארי, לחגוג בצוותא את החג. בעלה של שושן, אבשלום (אבשל) מוותיקי הקיבוץ, יליד באר שבע נרצח בבוקר שמחת תורה בידי בני הבלייעל מהחמאס והובא לקבורה בעומר.

ד"ר שושן הרן, בתה עדי שוהם והנכדים נווה בן 8 ויהל בת שלוש, שוחררו בצוותא במוצאי שבת 25.1

ד"ר שושן הרן וד"ר אלון הברפלד, בנו של מזכ"ל ההסתדרות לשעבר ויושב ראש ההתאחדות לכדורגל, חיים הברפלד ז"ל, הכירו לראשונה עת למדו בפקולטה לחקלאות ברחובות ושניהם השלימו דוקטורט בביולוגיה מולקולרית. אחרי הלימודים התקבלו שושן ואלון לעבודה בחברת "הזרע". שושן ניהלה שנים אחדות פרויקט איתור גנים לעמידות למחלות בצמח ה"רבידובסיס" – צמח מודל. אלון היה מנהל בכיר בחברת "הזרע" וגם שם נפגשו השניים לעבודה משותפת.

כאשר שושן הקימה את העמותה, היה לה ברור כי אלון הברפלד יהיה בצוות הבכיר שלה. הוא משמש מנהל מקצועי ושניהם פעילים בצוותא יותר מעשר שנים.

"פייר פלאנט" פעילה כעמותה ללא כוונת רווח, בשיתוף פעולה מלא עם חברות זרעים מובילות בארץ ובעולם, במטרת על לסייע לפתרון בעיית הרעב במדינות מתפתחות.

פעמיים בעבר נתנו במה ב"יבול שיא" לפועלה הייחודי של שושן הרן.

"החברה יוצרת גשר בין יכולות וזני ירקות שפותחו בחברות הזרעים: "הזרע" שנרכשה בתחילת שנות האלפיים בידי החברה הצרפתית "לימגריין", "סינג'נטה", "אנזה זאדן" ו"איסט-ווסט". קק"ל שותפה מרכזית בפרויקט כגוף מקצועי בעל יידע נרחב בתחום השתלנות, ניהול מים וחקלאות מתקדמת והיא תורמת למימון הפעילות. חברת "נטפים" מספקת לפרויקט מערכות טפטוף המותאמות במיוחד לחקלאים קטנים".

 ד"ר הברפלד מציין שבשנת 2012 החלה הפעילות באתיופיה, שם מגדלים כ-4000 חקלאים שלושה עשר מיני ירקות. בשנת 2019 החלה "פייר פלאנט" לעבוד עם חקלאים עניים בטנזניה ואשתקד גם ברואנדה.

"אנחנו מתאימים זנים לאזור הגידול במדינות אפריקה. בוחנים את הזנים בשדה המחקר המקומי בשיתוף עם גופים מקומיים כמו אוניברסיטאות ומשרדים ממשלתיים. לאחר מבחן הזנים אנחנו מתחילים את תהליך ההדרכה. מדריך חקלאי מגיע עד הכפר ומדריך את החקלאים בשדה. רוב העמותות אינן פועלות בדרך הזו, מפני שזה מורכב מבחינה מקצועית ועולה הרבה כסף".

דר שושן הרן בשתילת ירקות באפריקה
ד"ר שושן הרן בשתילת ירקות באפריקה

אלון הברפלד מגלה כי באמצעות זנים מסוימים ניתן להעלות את הרווח הגולמי, מ-50 דולר זן מקומי ליותר מ-400 דולר זן איכותי.

העמותה הישראלית מעסיקה כ-20 תושבים מקומיים בשלוש המדינות ועימם עוד מתנדבים ואנשי צוות נוספים. אחרי שהתברר שיושבת ראש העמותה נחטפה לעזה, נשלח מכתב לכל העובדים בשלוש המדינות באפריקה ובו נמסרו להם פרטים על מתקפת חמאס.

מוסיף ד"ר הברפלד: "חברות הזרעים מממנות כיום את פעילות העמותה ומרוויחות בדיעבד מכך שהעמותה מפתחת את השוק האפריקאי. הפרויקט שלנו ברואנדה נעשה בשיתוף ארגון הגג של חברות הזרעים ויכלול לא רק ירקות אלא גם דגנים וקטניות; בעצם כל מה שקשור לביטחון מזון. לתעשיית הזרעים בעולם חשוב להראות שזרעים הם כלי מצוין לסיוע בין לאומי. בתוך שקית זרעים שמגיעה מאירופה לאפריקה נמצא ידע עצום. הזרע עצמו הוא כלי פנטסטי, המאפשר להגדיל את היבולים של החקלאים פי כמה וכמה. עבור חקלאים קטנים מדובר בשינוי עצום, שמאפשר להם בפעם הראשונה לא רק להאכיל את המשפחה, אלא גם למכור את התוצרת שלהם ולהתפרנס".

ד"ר אלון הברפלד משבח את מקצועיותה של ד"ר שושן הרן ומציין: "אישה עם חזון, בן אדם הכי אופטימי שהיכרתי אי פעם בחיי. אני מתפלל לשחרורה על ילדיה ונכדיה ולהמשך פעילותה המקצועית ביבשת אפריקה".

לד"ר שושן הרן עוד שני ילדים: הבן יובל, שמתגורר בקיבוץ אך בעת התקפת החמאס שהה מחוץ לקיבוץ, והבת שקד, שהיא ובני משפחתה לא באו לחג לקיבוץ ונשארו בביתם בבאר שבע.

אחותה של שושן הרן, לילך קיפניס ובעלה אביתר נרצחו בקיבוץ בארי. גיסתה של שושן, אחות בעלה שרון אביגדורי ובתה נועם בת 12 נחטפו לעזה.

פוסט דוקטורט בניו ג'רסי

שושן הרן למדה לתואר ראשון בהגנת הצומח. לאחר מכן חזרה לעבודה בקיבוץ. אחר כך שבה לפקולטה למסלול ישיר לדוקטורט בהדרכת פרופסור אילן חת והמשיכה עם משפחתה לפוסט דוקטורט באוניברסיטת Rutgers בניו ג'רזי, בעזרת מלגת Fullbright ומלגת .BARD בחברת "הזרע" עבדה 11 שנה בטיפוח זני ירקות.

"בטיוליי בעולם נחשפתי למעגלי רעב ועוני בו נמצאים חקלאים קטנים בארצות מתפתחות. הבנתי שהכלי היעיל ביותר לסייע להם הוא באמצעות גישה לזנים מקצועיים שישפרו את היבול ואת הפרנסה שלהם" נהגה להתבטא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן