יבול שיא
הרפת והחלב
אבוקדו על עץ 1

האבקה מלאכותית להאס עם BLOOMX

2 דק' קריאה

שיתוף:

הדר כהן ויעל סוזן בר-נוי – מו"פ גליל מערבי; ינאי שיף – מטע סער; תאי אלגרבלי ודקלה מונטקיו – חברת BloomX

רקע

 חברת BloomX, פיתחה כלי להאבקת עצי אבוקדו. פיתוח הכלי מבוסס על שימוש בשדה חשמלי.

בטבע, לשערות הדבורה ולגרגרי האבקה מטען חשמלי מנוגד, דבר המאפשר את משיכת גרגרי האבקה לגוף הדבורה באופן מיטבי ואת המעבר מפרח לפרח ללא נפילת הגרגרים בעת מעבר בין פרחים ותפרחות. גרגרי האבקה ניתקים מגוף הדבורה במגע ישיר עם צלקת הפרח (איבר הפרח הנקבי) הדביקה ובכך, מתאפשרת האבקה איכותית ומדויקת.

חברת BloomX פיתחה לוחות חכמים הניתנים לנשיאה על כל כלי נגרר במטע ומאפשרים איסוף יעיל של גרגרי האבקה ויישומם על חלקי הפרח הנקביים לצורך הפריה. הלוחות נוגעים בעדינות בתפרחות האבוקדו תוך כדי הפעלת שדה חשמלי המושך את גרגרי האבקה. הגרגרים נאגרים על הלוחות ומשוחררים באופן מבוקר על תפרחות עצים.

Picture1 1
איור 1. כלי להאבקת עצי אבוקדו

חומרים ושיטות

חלקת הניסוי במטע סער. נטיעת 2010, מרווחי נטיעה 6×4 מטר, מפרה אטינגר כל עץ שלישי כל שורה שלישית. כנות דגניה 117 ואשדות 17.

שורות הניסוי הן שורות שבהן משולב האטינגר, קרי כל שורה שלישית. שורה אחת מטופלת עם Bloomx, ושורה אח"כ הינה שורת ביקורת וחוזר חלילה. 5 שורות לכל טיפול. כל שורה 0.6 דונם.

הכלי עבר בשורות פעמיים, בשבוע השלישי של אפריל 2023, לאחר התפוגגות ערפילי הבוקר בשעות 09:00-10:00, בהפרש יומיים. היישום בוצע לאחר שווידאנו פתיחת פרחים נקביים מלאה בהאס עם צלקות רצפטיביות.

תוצאות

Picture2 1
איור 2. אין הבדל סטטיסטי באף פרמטר בין הטיפולים

דיון

התקבל יבול גבוה מאד גם בשורות הביקורת וגם בשורות המטופלות. הפרי היה קטן יחסית, גם בגלל היבול הגבוה וגם, כנראה, בגלל קטיף מוקדם יחסית בדצמבר וללא קטיף סלקטיבי. הניתוח הסטטיסטי לפי מובהקות של 5%, כך שעם 5 חזרות צריך פער יבול יותר משמעותי לקבלת מובהקות. יחד עם זאת התוצאה בהחלט מעניינת. סוכם עם החברה שברגע שתפתח כלי וטכנולוגיה שתיתן מענה גם לשורות שבהן לא משולב אטינגר, כך שהם נדרשים לפזר אבקה – או אז נחזור לניסוי ובדיקת היתכנות לשימוש מסחרי בכלי לכשיהיה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן