יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 108883454

התייבשות הנהר שהוביל תבואה לעולם

2 דק' קריאה

שיתוף:

סוכנות איי.פי.

קיץ ארוך וחם הותיר את נהר המיסיסיפי בשפל כה עמוק, עד שחברות שמובילות סחורות באסדות מפחיתות את המטענים כדי לצלוח שרטונים בנהר. זה קורה בדיוק כשהחוואים של המערב התיכון מתכוננים לקצור את יבולי הקיץ ולשלוח טונות של תירס ופולי סויה דרומה בנהר אל מפרץ מכסיקו.

הגבלות על תעבורת המטענים מסבכות את חיי מפעילי האסדות, אבל הן מדאיגות עוד יותר אלפי חוואים שהבצורת חרכה את שדותיהם הקיץ. הם יצטרכו לשלם מחירי תובלה גבוהים יותר עבור מה שנשאר מיבוליהם.

ברוס פיטרסון, שמגדל תירס ופולי סויה במינסוטה, מספר שמזג האויר היבש היה גרוע כל כך ליבולים, שאין לו מה לדאוג לגבי מחיר התובלה. "לא ירד גשם כמה שבועות, אז היבול קמל. למרבה הצער כך נפתרה בעיית התובלה".

כשישים אחוז מיבולי הדגנים של ארצות הברית מובלים באסדות במורד המיסיסיפי לניו אורלינס, שם הם מאוחסנים ומועמסים על ספינות אחרות. זוהי דרך זולה ויעילה להעביר תבואות. 15 אסדות קשורות יחד יכולות לשאת מטען שקול ל-1000 משאיות. ככל שמפלס המים בנהר יורד, עלות השילוח עולה. מסנט לואיס עד הדרום המחיר עלה ב-77 אחוזים מעל הממוצע לשלוש שנים. המחירים עלו כי הנהר מדרום לסנט לואיס לא עמוק דיו לכל אורכו כדי להכיל אסדות רגילות. חברות נאלצות להעמיס פחות על כל כלי שיט ולקשור פחות אסדות יחד.

מצפון לסנט לואיס, שורה של שערים וסכרים יוצרים תעלה עם עומק עקבי של 2.7 מטרים עד מיניאפוליס סנט פול. אבל בדרום המיסיסיפי זה לא מתאפשר.

"אנחנו מזיזים את הסחורה אבל לא היה מזיק שיירד גשם, שאמא אדמה תעזור קצת" אמר מריט ליין, נשיא חברת קנאל בארג' מניו אורלינס, שמפעילה אסדות על נהרות המיסיסיפי, האוהיו והאילינוי. היא נדרשה להפחית מטענים כדי שהאסדות לא ישקעו עמוק במים הרדודים. נתיב השיט נהיה צר יותר, אז אי אפשר לקשור יחד אסדות רבות. זה גם גורם לעיכובים במעבר במקומות הצרים.

זו השנה השנייה ברציפות שבצורת הורידה את מפלס המיסיסיפי לשפל כמעט היסטורי. ללא גשם משמעותי בהמשך, המפלס ימשיך לרדת. רק לפני כמה חודשים מפלס הנהר היה גבוה במיוחד בגלל הפשרת שלגים מהירה, שגרמה להצפות. השיטפונות נסוגו במהירות, אבל מילאו את ערוץ הנהר בהררי חול וחיל ההנדסה האמריקאי נדרש לגרוף את החול מתחתית הנהר.

החודשים החמים והיבשים במערב התיכון פגעו ביבולים בחלקים גדולים מהאזור שממערב לנהר המיסיסיפי. בקנזס, ארבעים אחוזים מיבול פולי הסויה היו באיכות גרועה, וכך גם ארבעים אחוזים מהתירס במיזורי. במערב התיכון גדל רוב יבול התירס והסויה של ארצות הברית. שיעור היבול באיכות טובה עד מצוינת היה השנה פחות ב- 50 אחוזים – שפל של עשור.

המיסיסיפי הוא צינור ההובלה הראשי של גידולי המערב התיכון של ארצות הברית לעולם. העלייה במחיר ההובלה מכרסמת ברווחים של החוואים. ג'ים לרסון, מנהל מתקן אחסון והטענה של דגנים על שפת נהר במינסוטה, ראה תקופות בצורת ושיטפונות רבים ב-30 שנות עבודתו. "נראה שיש לנו גם שיטפון וגם בצורת. חייבים להסתגל".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן