יבול שיא
הרפת והחלב
מאיר צור

חברת "מגדלי ערבה" לאן? בלעדי!

3 דק' קריאה

שיתוף:

החברה ממשיכה לייצא פלפל ומרוויחה, ומאידך עומדת בפני מכירה

זה מכבר למדנו ששמועות אינן אמת ובשום פנים ואופן אסור להאמין להן. במהלך החודש הגיעו לאוזנינו ידיעות וגם שמועות על מצבה הכלכלי של אחת מיצואניות החקלאות הגדולות במדינה. חברת "מגדלי ערבה" שהוקמה לפני 32 שנה, ושנים רבות מתבססת על ייצוא גדול במיוחד של פלפל לשוק הרוסי.

מה לא הגיע לאוזנינו. שהחברה בקשיים, שהחקלאים שמייצאים דרכה נטשו אותה, שהחברה על סף סגירה, שחובותיה נאמדים בעשרות מיליוני שקלים.

יצאנו לבדוק וערכנו תחקיר מעמיק מלווה בשיחות עם רבים וטובים.

חד משמעית: "מגדלי ערבה" ניצבת על רגליים איתנות, אינה סוחבת על גבה חובות כאלה ואחרים, היא ממשיכה לייצא פלפל לרוסיה והיא מרוויחה. מה בכל זאת קרה לחברה?

פשוט מאד: "מגדלי ערבה" עומדת בפני מכירה. בימים אלה שאנו כותבים לנו את הדברים האלה מתבצעים מהלכים אחרונים לחתימת ההסכם בין הקונים לבין המוכרים. הבטחנו לשני הצדדים, אנשי "מגדלי ערבה" ואלה שעומדים בראש החברה שתרכוש את החברה מהערבה בתוך תקופה קצרה, יחסית – שלא נפרסם כל פרט הנוגע להסכם המכירה או לזהות הקונים. רק נאמר שהחברה שתרכוש את "מגדלי ערבה" היא חברה ישראלית שפעילה בתחום החקלאות, בעיקר בייצוא תוצרת למדינות העולם. בחברת "מגדלי ערבה" אישרו שמתנהלים מגעים למכירת החברה לחברה אחרת שתדע להתמודד עם הסיכונים בייצוא לשוק הרוסי. 

ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה, מאיר צור, אישר אף הוא בפניי שחברת "מגדלי ערבה" מתנהלת במצב טוב וממשיכה לייצא. הוא הוסיף שידוע לו שהחברה מקיימת מגעים למכירתה.

נודע לנו ממקור מהימן שהתוצאות שהשיגה חברת "מגדלי ערבה" מהמכירות לשוק הרוסי היו נמוכות בשנה האחרונה, רחוקות מהצפי. אם בעבר הלא רחוק מכרה החברה 20 אלף טונות פלפל בשנה לרוסיה, בשנה האחרונה נרשמה ירידה של ממש לכ-5000 טונות. הבעיה המרכזית שגרמה לירידה הזאת נעוצה במלחמה של רוסיה ואוקראינה, כשהשווקים ברוסיה הפסיקו לייבא תוצרת חקלאית ממדינות רבות. המלחמה הזאת גרמה לכך שחברות ביטוח, במקרה זה ישראליות, אך גם בין לאומיות, רואות בייצוא לרוסיה גורם בעל סיכון רב ואינן ששות לבטח את היקפי הייצוא. גם הבנקים שמעורבים בעניין עוקבים אחרי נתונים בין לאומיים ואף הם חשים מחויבות להיות זהירים בסחר ובשיווק תוצרת לאזור מלחמה.

Picture1 1
יצוא פלפל מהערבה מצטמצם והולך, ועמד בעונת 2022/23 על כ-30,000 טון

מקור המידע: אבי קרייזל, השירותים להגנה"צ ולביקורת, משרד החקלאות

על הייצוא לרוסיה השפיע גם השינוע הלוגיסטי. התוצרת הטריה יצאה מנמלי חיפה ואשדוד ועשתה דרכה בים עד לנמל נובורסיסק בים השחור ומשם הועברו המשלוחים באמצעות סוחרים מקומיים לשווקים ברחבי רוסיה. בנמל ברוסיה התגלו בעיות רציניות בקליטת התוצרת עד כדי הפסקת העבודה וחידושה כראות עיניהם של העובדים במקום.

בימים כתיקונם, עוד לפני המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, ייצאה חברת "מגדלי ערבה" בין 60 ל-70 אחוזים מהפלפל בערבה. יש האומרים שלעיתים החברה הגיעה ל-80 אחוז מהפלפל.

מנכ"ל חברת "מגדלי ערבה" הוא אהוד בֵּרַנְט, שכיר שמתגורר בעיר רחובות.

נודע לנו שמדינות ברחבי העולם החליטו שלא לייצא תוצרת חקלאית טרייה לשוק הרוסי, על רקע המלחמה באוקראינה. ראשונה הייתה ארצות הברית ואחריה מדינות במערב אירופה. עם זאת המדינות החריגו את המשלוחים לשלושה תחומים: מזון, תרופות וסיוע הומניטרי, כדי לא לגרום לתושבי רוסיה חרפת רעב.

חמש חברות מרכזיות בערבה מייצאות 90 אחוזי מכירה לרוסיה. ראשונה היא חברת "מור אינטרנשיונל", הגדולה בחברות, בבעלות בלגית כשבעל המניות המרכזי שבה הוא מאיר בן ארצי, מנכ"ל החברה. החברה הוקמה בשנת 1998. במקום השני ממוקמת חברת "גליל" ובמקום השלישי "מגדלי ערבה".

בן ארצי סירב להתבטא על מכירתה של חברת "מגדלי ערבה" אולם הסכים לומר ואף ביקש שנדגיש שהוא אופטימי באשר לייצוא החקלאי לרוסיה. "אני מאמין שאם החברות המייצאות ישפרו את איכות המוצר ויתגברו על הבעיות הלוגיסטיות שהתגלו בייצוא לרוסיה, הן ישובו לעמדות מכירה ולתשואות גבוהות גם ברוסיה וגם במדינות אחרות" דברי בן ארצי. מאיר בן ארצי, החל את הקריירה החקלאית שלו בחברת הייצוא החקלאי "אגרקסקו", שם עבד לאורך 11 שנה. תחילה היה מהנדס אריזה ובין שאר תפקידיו בחברה היה גם סגן מנהל סניף אנגליה של "אגרקסקו", חברה שעברה מן העולם לפני יותר מעשור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן