יבול שיא
הרפת והחלב
רואי קליגר

רואי קליגר, מנהל יחידת הפיצו"ח (פיקוח על צומח וחי) במשרד החקלאות ופיתוח הכפר

6 דק' קריאה

שיתוף:

יחידת הפיצו"ח משרד החקלאות

בשנת 2015 כתב מבקר המדינה דאז, יוסף שפירא, דו"ח קשה על יחידת האכיפה המרכזית של משרד החקלאות – יחידת הפיצו"ח (פיקוח על צומח וחי) ובין השאר נאמר: "בנציבות שירות המדינה נחקרו עשרות עובדים בחשדות שונים."

המבקר העיר לסמנכ"לית מינהל ומשאבי אנוש, רחל פנצר, על מחדלים בניגודי העניינים, חשד לשימוש שלא כדין במאגרי מידע ומאות שאילתות של עובדי הפיצו"ח שנשלפו שלא כדין ממאגרי מידע ממלכתיים".

ועדה פנימית שמינה אז מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו, חשפה עובדים שהסתבכו בפרשיות משמעת: רואי קליגר, מנהל יחידת הפיצ"וח, היה בעל מניות בחברה שעסקה בייבוא ושיווק בשר ופעל בניגוד עניינים. הוא ננזף".

רואי קליגר החל בימים אלה את השנה העשרים בניהול יחידת האכיפה הממשלתית. ראוי לציון מיוחד כי הוא שרד את כל החקירות והדו"חות החמורים שנכתבו על ידי מבקר המדינה וועדת הבדיקה הפנימית במשרד החקלאות.

בחרתי ל"ריאיון החודש" הראשון לשנת 2022 ברואי קליגר, בעיקר כדי לשמוע ממקור ראשון על פעילות היחידה ובהזדמנות זו לקבל הסבר כיצד הצליח רואי קליגר לחצות בשלום את כל המשוכות שהוצבו בדרכו על מעשים כאלה ואחרים שעשה לכאורה והוא עדיין ממשיך בתפקידו.

לפי המדיניות החדשה מאז החל השר עודד פורר בתפקידו, הריאיון עם רואי קליגר, לא נערך במשרדו בבית דגן. לא עזרו כל הניסיונות שלי ושל המרואיין שניפגש פנים אל פנים.

בלית ברירה זה היה ריאיון טלפוני, שהתנהל כאשר נציגה של מחלקת הדוברות במשרד הייתה בהאזנה רצופה. פעם אחת התערבה "המאזינה" בריאיון. התאזרו בסבלנות ותקראו על כך בהמשך.

עוד משפט לפני התחלת השיחה. ביקשתי לקבל נתונים במספרים על תפיסות וסיכול גניבות בשנה היוצאת, אך הובהר לי שאין בידי איש, נכון למועד הריאיון, נתונים כאלה ואחרים.

רואי קליגר, הבנתי שאין לך נתונים על פעילות היחידה בשנת 2021. ובכל זאת עד כמה רשמה היחידה הישגים בשנה היוצאת?

"ראשית, אם היו בידי נתונים הייתי מפרסם אותם ללא היסוס. אתן נתונים כלליים. בשנת 2021 היחידה פעלה במגוון נושאים. יחידת הפיצו"ח הוגדרה כיחידה של עובדים חיוניים והעובדים המשיכו לפעול בכל תחומי האכיפה הנדרשים, ובכלל זה נדרשנו לסייע למשטרת ישראל באכיפה בעת סגר הקורונה."

"שנת2021 התאפיינה בתחילת שנת השמיטה שהייתה בחודש ספטמבר האחרון וזה חייב אותנו לפעולות הכנה בתיאום עם משרד הבריאות, עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, המינהל האזרחי והרבנות עם כל הכשרויות".

"אציין שבשנת 2021 היחידה טיפלה ב-4349 אירועים שונים, לעומת 3300 אירועים בשנת 2020. עיקר האירועים נקשר לקורונה. היתה נוכחות רבה של גורמי ביטחון ואכיפה, שכן המצב שנוצר במדינה האיץ בעבריינים לספק סחורה בכל דרך אפשרית למרות מגבלות הקורונה."

"בהתייחס למצב הנתון, הגברתי את חיזוק הקשר וההדדיות בין היחידה ושאר גורמי האכיפה תוך הגדרת נושאי פעילות יחידת הפיצו"ח. בשנת 2021 פתחנו 1216 תיקים משפטיים ואלה הועברו למחלקת התביעות במשרד החקלאות ומשם רובם הגיעו לבתי משפט".

"מאפיין נוסף שהתרחש בתקופת הקורונה: קיבלנו כמות גבוהה של תלונות ציבור בחשד לעבירות של צער בעלי חיים – הברחות כלבים. התברר כי עלות מכירת כלב הגיעה ל-3000 שקלים. היו גם עבירות על יבוא שהועברו לטיפולנו מהשירותים להגנת הצומח ולביקורת".

היכן כשלתם בשנת 2021 בניסיון לאתר מבריחים או גנבי תוצרת טרייה?

"שאלה מעניינת. לא מרגיש כישלון. כמי שהגון עם עצמי, מה שאנחנו מאתרים או מסכלים זה עדיין לא הכול. אני מצפה מהציבור לשותפות. במידה ועולה חשד או שיש בידי מי מידע או שמועה, אני מבקש להעביר למוקד משרד החקלאות שפועל 24/7 לטלפון 6016*."

"לא חייבים להזדהות, העיקר שנקבל מידע ונמקד את הפעולה. אנחנו יחידה שפועלת לפי תקן איזו 9001/2015. ליחידה יש חזון וערכים על פיהם אנו פועלים."

"במהלך השנה, כמדי שנה, עוברים כל העובדות והעובדים השתלמות באתיקה מקצועית, השתלמות וימי לימוד מקצועיים במטרה לשמר ידע ומקצוע בקרב העובדים."

"במהלך השנה האחרונה הצטיידה היחידה באמצעים וטכנולוגיות מתקדמות על מנת להתמודד עם העבריינות והעבריינים בתחומה".

מה מייחד אתכם?

"מתוקף ההעסקה אנחנו עובדים גמישים שיכולים לפעול בכל מקום ובכל שעה כדוגמת אירועי שפעת העופות. יחידת הפיצו"ח מרכזת מאמץ אכיפה תוך ניוד עובדים מדרום לצפון המדינה בהתאם לצורך, במטרה לבצע פעולות הסגר במוקדי השפעת ובמקביל לפעול במרחב התפר לאיתור וסיכול ניסיונות הברחה של תוצרת פלשתינית."

"לפני שלושה חודשים סיכלה היחידה ניסיון הברחה של 80 טון ירקות בטריילר אחד מלא. דוגמא אחרת: היחידה מחלצת כלב בביר אל מכסור שהיה בתנאי אחזקה גרועים ביותר".

בשיחה מוקדמת אמרת לי שיהיה לך מה לספר על פעילות שלא זכתה עד היום לחשיפה או שטרם פורסמה. למה התכוונת?

"קיבלנו תלונה מהציבור ולפיה חקלאים התלוננו על וירוס בשטחי גידול חצילים, שגורם לאובדן של מאות דונם. עלה חשד שמקור הזרעים הוא ממקור אספקה שאינו מאושר או שאינו מוכר רשמית."

"אתה בשעתו פרסמת ב"יבול שיא" בהרחבה על האירועים האלה וריאיינת גם חקלאים מגדלי חצילים – שנפגעו. ניהלנו חקירה מאומצת שבשיאה חשפנו את אותו בלדר שמעביר זרעים במעבר ארז לשתלן ידוע ואותו שתלן מכר את הזרעים לחקלאים שניזוקו."

"השתלן נעצר ונחקר ביחידה ובימים אלה מתנהל נגדו הליך משפטי בבית משפט שלום בדרום הארץ. הייתה סכנה בכך שחומר ריבוי קלוקל עלול להסב נזקים כבדים לחקלאות בישראל".

הפשיעה החקלאית גואה משנה לשנה ובתקופת הקורונה עלתה אף יותר. האם כוח האדם ביחידה – 60 עובדים לפי נתונים רשמיים, מסוגל להשתלט על כל האירועים או שביקשת תוספת כוח אדם לכלל המשימות?

"ראשית אציין שפשיעה חקלאית היא בתחום אחריות יחידות המבצעים של משמר הגבול. בימים אלה, שר החקלאות פורר והשר לביטחון פנים בר-לב, הקימו ועדת היגוי משותפת שבה חברים אנשי ונשות מקצוע, במטרה לבחון את הסיוע למאמץ אכיפה לתחום פשיעה חקלאית, תוך תכלול מגוון רחב של גורמים בסביבה הכפרית ותמיכה באמצעים וטכנולוגיות נגד פשיעה חקלאית. המשמעויות ברורות".

יש טענה שרוב הגילויים והתפיסות בשדות הפעולה של היחידה, הינן תפיסות של משמר הגבול ואתם נוהגים לייחס את הגילוי/תפיסה לא להם, אלא לכם.

"ראשית, אני גאה על כך שיש יחידות נוספות שמצויות במאמץ האכיפה של הפיצו"ח, תוך שיתוף ותיאום (מג"ב, משטרה, צבא ואזרחים שמתקשרים ומודיעים)."

"כל מבצע יזום מתבצע עם שותפים וגורמי אכיפה נוספים. הסעיף האחרון בפקודת המבצע הוא תיאום דוברויות, במטרה שאיש לא יפגע. כולנו משקיעים, מתברכים ובסוף רוצים לשמוע את ההצלחות".

אתה יותר משני עשורים מנהל היחידה. במהלך כל השנים ניסו שרים ומנכ"לים בעלי עוצמה להפסיק את שירותך, על יסוד דו"חות מבקר המדינה והמבקר הפנימי של המשרד, ונחלו משום מה אי הצלחות. כיצד אתה מסביר את סוד הישרדותך המופלא?

"ראשית אומר שהשאלה היא מאד שקופה ולא מותירה תהייה לאיזה גוון פוליטי אני שייך. והתשובה הברורה היא שאני שייך למקצועיות, למיטביות ולהצלחות ובזכות זה אני קיים".

ועדת בדיקה שהקים מנכ"ל קודם במשרד החקלאות, שלמה בן אליהו, הציגה תמונה קודרת, עבירות משמעת רבות והשעיית מספר עובדים בכירים. הועדה שבראשה עמד צביקה כהן, סמנכ"ל אשראי ומימון, קבעה כי היחידה אינה מתפקדת כמצופה מיחידת האכיפה המרכזית של המשרד ואינה ממלאת את כל משימותיה. מה תאמר על כך?

"ראשית, המשך קיומה ותפקודה של יחידת הפיצו"ח תוך הוספת תפקידים או משימות מיום הפצת הדו"ח, מעיד שהיחידה בריאה, מקצועית וממשיכה להתקיים".

"לעניין השעיית שני עובדים בכירים ביחידה: אנו, כיחידת אכיפה, שבתוצאותיה גורמים נזק במאות אלפי שקלים לעבריינים ושלוש שנות מאסר בפועל, הנושא בהחלט מעודד תלונות וטענות רבות, ועם זה אנו מתמודדים."

"לעיתים הבירור מגיע לבית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה ולראייה: שני עובדים בכירים ביחידה לאחר בירור החשדות כנגדם, חזרו חזרה לתפקד ביחידה."

"אני התייחסתי לכל סעיף וסעיף מדו"ח הביקורת של אותה ועדה שמינה מר בן אליהו. את המענה לדו"ח הצגתי למנכ"לית הנוכחית והיחידה ממשיכה בכל העוז והמרץ לקצור הצלחות. ואף על פי כן הפקתי לקח מהדו"ח והוא לבצע שינוי ארגוני ביחידה בהתאמה לאתגרים הרבים ולמשימות הגדולות להן נדרשת היחידה. בשינוי ארגוני מתאים נוכל ליישם, להיטיב ולבצע".

ברשותך אקרא מספר שמות: יפתח הירש, מיכאל לנקרי, חמוד חמודלי, יעקב אלעזר, אברהם (אבי) בן שושן, נפתלי דדון, דמויות מרכזיות ביחידה, הורשעו ונידונו לעונשים כאלה ואחרים – אלה הפנים של היחידה שנחשבה יחידת עילית לאכיפה ופיקוח על צומח וחי?

"בהחלט כן. יחידה מובילה, יחידה מקצועית ומיטבית אשר בעשרים ושבע וחצי שנות פעילות יכולים חמישה עובדים לברר את עניינם בבית הדין למשמעת, כאשר שניים מהם לא איתנו עוד והועזבו מהיחידה".

לעיתים נדמה שאירועים חריגים ביחידה עולים על נתוני הצלחה. איך אתה מסביר את ריבוין של עבירות המשמעת והעבירות הפליליות שנדונו במהלך השנים במסגרות השונות. הוועדה של צביקה כהן קבעה שהיית בעל מניות בחברה שעסקה ביבוא ושיווק בשר ופעלת בניגוד עניינים. האם ריבוי העבירות נובע מהאווירה ביחידה או שמא זה חוסר בשליטה הניהולית?

"תחילה עלי לציין עובדות נכונות. לא היו עבירות פליליות ביחידה. העבירות שבגינן אנשים התמודדו בבתי דין היו עבירות משמעת. לעניינו של רואי קליגר: בתום ליבו אכן השקיע את כספו בחברת יבוא של בשר. על הטעות הזו שילם רואי קליגר בנזיפה ולראייה ממשיך לנהל את היחידה."

"סקרנו לפני כמה רגעים, בתשובה לשאלה אחרת את ההצלחות של היחידה, את המיטביות שלה. האם זה מעיד על חוסר הנהגה? על ניהול כושל? לא ולא".

מדוע הסכמת להתראיין? ההנהלה החדשה במשרד החקלאות הציעה לך קידום או סיום תפקיד? דיברנו על השרידות שלך בתפקיד. לא נמאס לך? יש לך עוד שנים עד הגימלאות.

"ביקשתי להתראיין כי אני בטוח שפועלה ותוצריה של יחידת הפיצו"ח צריכים להופיע, להיראות ולהישמע – ראשית כל בפני החקלאים, ושנית, בפני ציבור אזרחי מדינת ישראל, כי אנחנו פועלים למען הציבור בכלל והחקלאים בפרט."

"איש לא הבטיח לי דבר ואני יודע את מקומי ואני גאה בפועלי. כך עשיתי וכך אעשה עד יומי האחרון בתפקידי. אני כל יום קם בבוקר ונהנה לעשות את פועלי בחדווה, ביצירה ובגיוון רב".

בפרוס שנת 2022 – מה אתה יכול להבטיח לחקלאים שראויים לקבל יחידה מצוינת שתגן עליהם מכל פגיעה בתוצרת טרייה או אפילו שחיטה שחורה?

"בכל פורום חקלאי שאני נושא בו דברים אני מציין שאנחנו מדינת חוק. החוק נועד לשמור על החקלאי מפני נגעים ומפני מבריחים עברייניים."

"זאת ועוד אוכפת יחידת הפיצו"ח של משרד החקלאות. ככל שהחקלאים ישתפו אתנו פעולה בהבנה ובהעברת המידע על דבר חשד לביצוע עבירה, כך אנחנו יחדיו בשיתוף המשרד והחקלאים ניטיב את סביבת עבודתנו ונדאג לשמור על חקלאינו".

רואי קליגר, יחידת הפיצו"ח משרד החקלאות

רואי קליגר בן 59. נולד בכפר ביל"ו א'. מתגורר עד היום במקום. נשוי לדליה, בעלת חברה ליבוא גרניט פורצלן מאיטליה. הורים לעמית (35), נשוי ואב לבת שנולדה לפני שנה ושלושה חודשים, עורך דין, מתגורר בארצות הברית. נעם (27) רווק, לומד רפואה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע.

שירות צבאי בחטיבת "גולני", סיים את השירות הסדיר בדרגת סגן. בשירות המילואים עלה בסולם הדרגות והשתחרר כמפקד גדוד בחיל רגלים בדרגת סגן אלוף.

עובד במשרד החקלאות מחודש יוני 1994. נמנה עם שלושה ממקימי יחידת הפיצו"ח. בתפקידו הראשון היה רמ"ח (ראש מחלקה) מבצעים, בחודש דצמבר 2000 החל בתפקיד ממלא מקום מנהל היחידה ומחודש אפריל 2002 עבר מכרז ומונה לתפקיד מנהל יחידת הפיצו"ח.

בין השחרור מהצבא ועד תחילת עבודתו במשרד החקלאות עבד עם אביו במשק מגוון של כרמים, מטעים ופרדסים. המשק נמכר זה מכבר.

במהלך שירותו במשרד החקלאות למד קרימינולוגיה בסמינר בית ברל. גאה לומר ששנים-עשר מעובדיו ביחידה למדו חלק משלים וחשוב בתפקיד האכיפה.

יחידת הפיצו"ח משרד החקלאות | צילום: אלבום פרטי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן