יבול שיא
הרפת והחלב
אלי מוגרבי עם נפאלי שנפצע בעלומים ומאושפז בסורוקה

מטוסי חילוץ הגיעו מתאילנד בהוראת המלך

4 דק' קריאה

שיתוף:

*תמונה ראשית: אלי מוגרבי עם נפאלי שנפצע בקיבוץ עלומים ומאושפז בסורוקה

"אני מרכז החקלאות במועצות האזוריות שדות נגב, מרחבים ובני שמעון. החקלאות בקריסה בלתי רגילה. רק ביישובי עוטף עזה 1500 עובדים מתאילנד עזבו את ישראל בהוראת מלך תאילנד ואין עובדים חדשים משם. בקיבוץ עלומים נהרגו עשרה אזרחי נפאל, אחד נעדר, ארבעה נפצעו.

"בקרב חקלאי העוטף יש מצוקה גדולה. אין מי שיקטוף עגבניות, פלפל ועוד. המצוקה היא קריטית. החקלאים מתמוטטים כלכלית אחד אחרי השני".

זה ציטוט מדבריו של אלי מוגרבי, יו"ר הוועדה החקלאית המשותפת למועצות שדות נגב, מרחבים ובני שמעון, המתגורר במושב שרשרת בעוטף עזה שנאמרו ביום האחד-עשר למלחמה, בדיון בוועדת הכספים של הכנסת.

מה תוכל להוסיף על מה שאמרת בכנסת?

"התחום החקלאי ביישובי העוטף במצב קשה מאד. באזור הזה החקלאות נשענת על כוח אדם זר. ב-6 באוקטובר שהו ביישובי שלוש המועצות האזוריות 337 עובדים מתאילנד. אנו מדברים ביום השנים עשר למלחמה ובשמונה ישובים נותרו 37 תאילנדים. חלקם הגדול שבו לארצם, אחרים עברו לעבוד בערבה ואחרים באו לתל-אביב בחסות שגרירות תאילנד והם בדרכם לשוב לארצם.

מלך תאילנד שלח מטוסי חילוץ להשיב לביתם עובדים שעבדו בחקלאות העוטף והמלך הודיע, אחרי שראה צילומים ברשתות השונות, שחשפו מה עוללו המחבלים לזרים, כי הוא לא ישלח יותר עובדים מתאילנד לישראל".

מה עוללו לתאילנדים?

אתה לא תרצה לראות. עשרה תאילנדים יושבים במיגונית וחמאס ירה בהם מקרוב והשליך רימונים לתוך המיגונית. החמאס דאג לתעד ולפרסם את הזוועות בתאילנדים. המחבלים מסרו לעובדים הזרים דפים שבהם נאמר שבכוונתם למוטט את החקלאות ואת הכלכלה הישראלית. הם טבחו בתאילנדים. את המראה המחריד של ההרוגים ראו בסרטונים שהחמאס הפיץ. 5000 תאילנדים ממכסה של 28 אלף עובדים מתאילנד, בדרכם לעזוב את הארץ במטוסי חילוץ שהגיעו מתאילנד. כנראה שלא נעסיק יותר עובדים מתאילנד והתחלנו במגעים עם וייטנאם במטרה למלא את השורות החסרות".

אין ידיים עובדות בשטח?

"הנחיות פיקוד העורף בישובים מ-0 עד 7 קילומטרים מהגדר – לא לשהות בשטחים החקלאיים. לא זרים ולא ישראלים. אין מי שיקטוף, יש מאות דונם של עגבניות מוכנות לקטיף ואין מי שיבצע את העבודה, כי בחממות אין מרחבים מוגנים".

שדות נגב מבצעים פרויקט לימודי חקלאות ומגיעים משתלמים מנפאל, קמבודיה ווייטנאם.

"נכון. פרויקט של עשר שנים. ב-13 בספטמבר הגיעו לארץ 50 נפאלים. הם עמדו להתחיל ללמוד בשבוע השני של החודש. עשרה מהם נהרגו בקיבוץ עלומים. אחד נעדר, ארבעה נפצעו. שר החוץ של נפאל הגיע לישראל ב-12 באוקטובר, במטוס חילוץ והשיב 200 נפאלים משתלמים. 50 משדות נגב, 120 מרמת נגב ועוד 80 מהמושבה כנרת".

Screenshot 2023 11 02 113250
דקת דומיה לפני הטיסה חזרה לנפאל בהשתתפות שגרירת ישראל בנפאל

"שר החוץ אלי כהן בא לביקור, ביקש לשמוע ממני על האירועים הקטלניים בקיבוץ עלומים וחיזק את ידינו". השר כהן אמר כי הוא מזועזע לשמוע שאזרחים שאינם תושבי ישראל שהתגוררו באזורים מוגנים ובאו לישראל ללמוד חקלאות מתקדמת בפרויקט בין לאומי, נרצחו על ידי בני עוולה על לא עוול בכפם. הוא הביע בשם ממשלת ישראל תנחומים לממשלות נפאל ותאילנד.

שר החוץ בביקור בעוטף
שר החוץ אלי כהן עם אלי מוגרבי

בשלוש המועצות האזוריות 30 מושבים, עשרה קיבוצים. כמה חקלאים, על איזה שטח מעובד?

"מעל 100 אלף דונם גידול של תפוחי אדמה וגזר. לא תהיה בעיה עם הירקות האלה כי קוטפים אותם במיכון. כל מה שנקטף בידיים עובדות בבעיה גדולה מאד. החקלאות בעוטף התבססה על כוח עבודה של תאילנדים, 20-30 בדואים מהפזורה, 400 פלשתינאים ומשתלמים בפרויקט בשדות נגב. כרגע החקלאות בקריסה טוטאלית. אין מי שיקטוף עגבניות, פלפל, מלפפון, חצילים, קישואים, כרוב, תבלינים ירוקים ופרי הדר".

מה אתה צופה?

"אם לא יחול שינוי דרמטי בכוח אדם בתקופה הקרובה, לא יהיו למדינה ירקות לקראת פסח, כי בימים הקרובים, תקופה הקרובה לא יהיו זריעות ולא שתילות".

מסכם: "ב-40 ישובים בשלוש המועצות האזוריות שאני מרכז את הפעילות החקלאית בהן, פעילים 350 חקלאים. בשיא היו אצלנו 1700 תאילנדים, נשארו מאות בודדות. החקלאות בעוטף בבעיה מאד מאד קשה".

תאילנד OUT?

על רקע הנטישה הגדולה של עובדים מתאילנד מאזורי חקלאות בעוטף עזה פנה השר גדעון סער, במכתב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר החקלאות אבי דיכטר, והציע להם לשלול פיצויים מעובדים זרים המתפטרים או עוזבים את ישראל בעת מלחמה. השר סער הציע לשרים לתת פיצוי כספי ראוי לעובדים המוכנים להישאר ולהמשיך לעבוד במקביל לטיפול מנהלתי וליווי לאלו הבוחרים להישאר. כמו כן ביקש סער לבחון היתכנות של הבאת עוד חקלאים זרים ממדינות אחרות ולרתום תנועות נוער וארגוני מתנדבים לסיוע מיידי לחקלאים.

המזכיר הכללי של התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן גילה כי בשיחות המתנהלות עם רשות ההגירה עולות לא מעט הצעות, ביניהן הארכת הוויזה של העובדים מתאילנד מעבר ל-63 חודשי שהייתם בישראל וכן הענקת מענק כספי מטעם ישראל למי שיישאר. הנושא הזה עלול שלא לעלות יפה שכן מלך תאילנד מחזיק בדעה נחרצת שכל העובדים התאילנדים ישובו לביתם והוא אינו מתכוון לשלוח לישראל עובדים במקומם.

להתאחדות חקלאי ישראל ולוועדות חקלאיות במועצות אזוריות בארץ הגיעו ידיעות ולפיהן תאילנדים מגיעים לבית מלון בתל אביב בהמתנה לטיסה חזרה לארצם ושם פוגשים בעורכי דין ישראלים שמחתימים אותם על יפויי כוח להגשת תביעות נגד החקלאים שהעסיקו אותם בארץ. התביעות כוללות פיצויים, ימי חופשה, ימי מחלה וכדומה. התאילנדים יטוסו חזרה ועורכי דין ינהלו כאן את המאבק המשפטי נגד הרשויות בישראל. לא ברור מה יקבלו התאילנדים מהתביעות ויתכן מאד שרק עורכי הדין ייצאו נשכרים מהתביעה.

וייטנאם IN ?

שמעון וילנאי

שר החקלאות אבי דיכטר נפגש ב-20 באוקטובר, שבועיים להתקפה הרצחנית של החמאס עם שגריר וייטנאם בישראל, לקדם גיוס עובדים זרים לעבודה חקלאית ביישובי עוטף עזה.

Screenshot 2023 11 02 113402
שר החקלאות ושגריר וייטנאם. צילום: דוברות השר

הפגישה התקיימה אחרי שהתברר שאלפי עובדים מתאילנד עזבו בחופזה את הארץ בדרכם חזרה לארצם ומלך תאילנד הודיע שאין בכוונתו לנפק עובדים חדשים במקומם.

השר דיכטר הדגיש בפני שגריר וייטנאם Ly Duc Trung את חשיבות הישארותם של העובדים הזרים בישראל למען העבודה החקלאית בעוטף ובכלל, שמירה על רציפות תפקודית והבטחת ביטחון המזון.

משרד החקלאות פועל בשיתוף רשות האוכלוסין וההגירה יחד עם שגרירויות נוספות על מנת לעודד עובדים זרים להישאר בישראל על ידי מענק תמריצים בסכום של 2000 שקלים לחודש, עבור כל עובד.

השר והשגריר ימשיכו לעמוד בקשר על מנת להביא לפתרון סוגיה זו בהקדם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן