יבול שיא
הרפת והחלב
ראש מנהל הבטיחות והבריאות

ריאיון עם ראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה והתעשייה

3 דק' קריאה

שיתוף:

מהפכה של ממש בכל הנושא של שמירה על בטיחותם ובריאותם של אלפי עובדים החשופים לחומרי הדברה מסוכנים בעבודתם בשטחים חקלאיים. מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית בזרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה שוקד בימים אלה על תקנות חדשות של העובדים עם תכשירי הדברה בחקלאות.

"התקנות החדשות יהיו הרבה יותר מקיפות ועדכניות ויכללו אוכלוסיות עובדים שעד היום החקיקה הקיימת לא התייחסה אליהם מההיבט הבריאותי" אומר ראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית בזרוע העבודה של משרד הכלכלה והתעשייה המהנדס חזי שוורצמן, בריאיון מיוחד ל"יבול שיא".

התקנות החדשות יתייחסו למדבירים שמבצעים עבודת שטח של הדברה על פני הקרקע עצמה. עד היום לא הייתה בתקנות הקיימות התייחסות ישירה לבריאותם של אלפי עובדים שחשופים לחומרי הדברה מסוכנים, בעודם מבצעים את הריסוס בשדות ובמטעים ברחבי המדינה.

ראש מינהל הבטיחות מציין כי הגוף המקצועי שבראשו הוא עומד ראה כיעד מרכזי לקדם את תקנות ההדברה החדשות, כשבבסיסם רפורמות מהפכניות וטכנולוגיות שיופעלו לטובת בריאות העובדים.

מה אתם מחדשים לעומת מה שהיה קודם בתחום מינהל הבטיחות העובדים בשטחים חקלאים?

"הרחבת חובת הבדיקות הרפואיות לעובדים בתכשירי הדברה המכילים זא"ק – זרחנים אורגניים וקרבמטים. עד היום הייתה חובת בדיקות רק למי שהם עובדי ייצור או מדבירים באמצעות כלי טיס. הבדיקות הרפואיות יבוצעו על ידי רופאים תעסוקתיים דרך קופות החולים".

מבקש להדגיש: "הספרות הרפואית מגלה שתכשירי הדברה שמכילים זא"ק פוגעים באנזים בגוף האדם והפגיעה עלולה לגרום למחלות קשות וקטלניות. הנושא הזה הועלה בשעתו בדו"ח של מבקר המדינה שציין כי קיימת בישראל אוכלוסיית עובדים שחשופה לחומרים מסוכנים ואינה נתונה למעקב רפואי כלשהו".

בד בבד עם חובת הבדיקות למי שנחשף לזא"ק, תחול בתקנות החדשות חובת הכשרה דיגיטלית מקוונת לכל מי שעוסק בהדברה, מעסיקים ועובדים כאחד, וכן עובדים זרים מכל הלאומים המועסקים בחקלאות ישראל".

עוד חידושים לטובת עובדי החקלאות?

"בכוונת המינהל להקים מערך הכשרה דיגיטלי ארצי, לכלל המעסיקים והמדבירים בחקלאות, שיקיף גם עובדים זרים בכל השפות והלאומים. עם אישור התקנות בעתיד הקרוב תהיה חובה לניהול "יומן הדברה דיגיטלי" שמטרתו מעקב ארצי של משרדי הכלכלה והחקלאות אחר ביצוע פעולות הדברה ויצירת מאגר מידע ארצי לחשיפת עובדים לתכשירי הדברה".

חזי שוורצמן מסביר לנו ולחקלאי ישראל מה זה בדיוק "יומן הדברה דיגיטלי": "חקלאי מגדל עגבנייה, לדוגמא, מגיע לשטח הגידול ומבקש לעשות שימוש בתכשיר הדברה .הוא נכנס ל"יומן", בוחר לעצמו את החלקה המסוימת שבה הוא מתכוון לבצע הדברה. תיפתח לו רשימה של חומרי הדברה המותאמים לעגבנייה בלבד. הוא בחר תכשיר ולפניו יהיה קישור שבו יהיה מידע רשמי על תכשיר ההדברה שבחר. המידע יפרט עבורו אזהרות מסכנה כזו או אחרת, ציוד מיגון מתאים וגם מועד חדש לכניסה לשטח לבצע הדברה".

לדברי שוורצמן יומן ההדברה הדיגיטלי "הוא כמו האח הגדול של כל פעולות ההדברה בארץ. אנחנו יוצרים מאגר שאין לו אח ורע בעולם. ראשון מסוגו. אני מבקש לציין שאין לראות במבנה החדש נטל על החקלאי, מבצע ההדברה, אלא סיוע מקצועי שילווה אותו לאורך כל תקופת ביצוע ההדברה.

"מתברר לנו כי לאורך שנים תדירות הבדיקות הסביבתיות לעובדים במפעלים או למי שמבצע ריסוס מהאוויר הייתה אחת לשישה חודשים. בצד השינויים במכלול נושא הבטיחות והבריאות התעסוקתית הוחלט על הקלה במועד הבדיקות התקופתיות. "תוצאות שהתקבלו במעבדת הגיהות הארצית סייעו לנו לבצע שינוי בתדירות הדיווח ומעתה יידרשו בדיקות סביבתיות רק אחת לשנה במקום חצי שנה, והדברים מתייחסים כמובן למשתמשים בתכשירי הדברה מסוג זרחנים אורגניים וקרבמטים".

עוד שינוי בתקנות הבטיחות מתייחס לאחסון חומרי הדברה. "עד היום הייתה דרושה רשת מגן מפני זבובים במחסן שבו אוחסנו חומרי ההדברה. המחסן המודרני, בן זמננו, אינו זקוק לרשת הגנה. הוא ממוגן היטב ולכן היה צורך חיוני לשנות את התקנה לגביו".

בתקנות החדשות יהיה מפרט בנוגע לציוד מגן אישי, כניסה אישית נפרדת ומקור מים של ארבעה ליטר לפחות לשימוש אחרי ההדברה בשטח.

ראש מינהל הבטיחות חזי שוורצמן מסר כי התקנות החדשות נמצאות בעיבוד סופי במחלקה המשפטית של זרוע העבודה במשרד הכלכלה והיעד לפרסם את טיוטת התקנות לציבור הרחב הוא בסוף הרבעון הראשון של שנת 2022, סוף חודש מרס השנה.

בהכנת התקנות החדשות שיתפו פעולה המשרדים הממשלתיים: חקלאות, בריאות והגנת הסביבה. בוצעה סקירת מידע בין לאומית באיחוד האירופי ובמדינות אירופה נוספות וכן נבחנו שיטות המונהגות על ידי הסוכנות הבין לאומית להגנת הסביבה (EPA) ונבחנה דירקטיבה של האיחוד האירופי.

ראש מינהל הבטיחות, מסכם את הנושא ואומר ש"מדובר בבשורה מהותית עבור העובדים בחקלאות בישראל ועם יישום התקנות החדשות יהיה פתרון ומעקב צמוד אחר בריאות העובדים שעושים שימוש בחומרים כה מסוכנים, בהגדרתם, לבריאות. לא נשקוט עד שאחרון העובדים יזכה להגנה בטיחותית ובריאותית באתרי העבודה השונים לשנים קדימה".

ראש מינהל הבטיחות והבריאות

חזי שוורצמן, מהנדס אזרחי, בן 56. נשוי, אב לבן ובת. מתגורר ברמת פולג, נתניה. מכהן כראש מינהל הבטיחות מחודש נובמבר 2019, תחילה במשרד העבודה ועם העברת זרוע העבודה למשרד ממשלתי אחר, הוא ממוקם כיום במשרד הכלכלה והתעשייה. מינהל הבטיחות מפקח על בטיחות בעבודה בענפי הבנייה, תעשייה וחקלאות. במינהל הבטיחות 120 עובדים, מתוכם 70 מפקחים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן