יבול שיא
הרפת והחלב
Capture 13

ריאיון החודש עם יצחק וקנין, יו"ר עמית של קק"ל ולשעבר שר בממשלת נתניהו

6 דק' קריאה

שיתוף:

אין אף שר בממשלת ישראל שיכופף את הראש עד הרצפה כדי להפעיל את הרפורמה בצורה הזאת. השר הוא ממש פקיד של האוצר"● "צריך להתפלל שכמה שיותר מהר יתחלפו האנשים האלה במשרד החקלאות. הם לא מבינים שהרפורמה לא מורידה מחירים. מוכרים לנו לוקשים כל היום. קמפיינים שאין בהם כלום"● "קק"ל צריכה לחזור למסלול של הגדלת תקציבים, גם למו"פים האזוריים. זה א'-ב' של החקלאות, גם כי אין עם מי לשתף פעולה במשרד החקלאות"

חקלאי זה שלושה עשורים במושב על גבול לבנון, עשרים וחמש שנה חבר בכנסת ישראל, שר לשעבר בממשלה ישראל וסגן שר בשני משרדי ממשלה, ומראשית החודש הזה מכהן באחד התפקידים הבכירים ביותר בקרן הקיימת. זה יצחק וקנין, המזוהה עם תנועת ש"ס, שהחל בתפקידו כיושב ראש עמית של הקק"ל.

לאורך שנים נחשב יצחק וקנין כאיש עקרונות בתפקידיו הציבוריים וכלוחם נועז לתפארת מדינת ישראל. איש ישר דרך, שהשררה לא דבקה בו והוא מקובל בציבורים רחבים ונהנה מקשרים רבים וענפים.

יצחק וקנין, שנולד החודש לפני 64 שנים במושב יערה שבו הוא מתגורר גם כיום, נפגש לשיחות אישיות עם שר החקלאות עודד פורר והמנכ"לית עו"ד נעמה קאופמן-פס, ואח"כ עם המנכ"לית בשיחה אישית, התרשם מהתנהלות משרד החקלאות מאז החלו השניים בתפקידיהם וגיבש לעצמו עמדה ברורה, שעיקרה, דאגה של ממש ותקווה גדולה לתקופה אחרת, טובה פי כמה מזו של היום.

אורח "ריאיון החודש" הוא יו"ר עמית בקק"ל, יצחק וקנין.

חווית מימיך, גם כראש השדולה החקלאית בכנסת, ניהול כה בעייתי כלפי חקלאי וחקלאות ישראל, כפי שמציגים היום השר פורר והמנכ"לית שלו במשרד?

"אני לא זוכר תקופה של ניכור מוחלט של שר או מנכ"ל, כפי שהדבר בא לידי ביטוי במשרד החקלאות. או שהם לא מבינים את התפקיד שלהם, או שהם משרתים אג'נדה של משרד האוצר. שר חקלאות, שבתוך שבועיים מאז החל בתפקידו, עושה רפורמה כל כך מקיפה ומעמיקה, בלי לשתף את כל גורמי המקצוע שנמצאים במשרד, ובמקום להיוועץ בהם, הם מנוטרלים על ידו ומנותקים לחלוטין. אנשים עם וותק וניסיון לא בשיח הזה. איש לא מדבר אתם. אוי ואבוי לך אם תגיד משהו, בדעה מנוגדת לראיס.

"השר פורר מוביל את משרד החקלאות לאחת התקופות החשוכות ביותר מאז שאני מלווה את החקלאות ואני מושבניק 30 שנה"

נפגשת עם השר והמנכ"לית, ממה התרשמת? הם יעזרו לחקלאים או שיגרמו להרס החקלאות?

"ישבתי עם השר ועם המנכ"לית. דיברתי אתם על נושאי חקלאות שונים. על עופות, ביצים, חלב, פטם. אתה מרגיש שאתה מדבר לריק. אני חושב שהם מנסים ליישם רפורמה של האוצר, שבאה כנראה מהחשב הכללי. אין אף שר בממשלת ישראל שיכופף את הראש עד הרצפה כדי להפעיל את הרפורמה בצורה הזאת. השר הוא ממש פקיד של האוצר. אני חרד לחקלאים וחרד לחקלאות. הצגתי בפגישות מספרים מדויקים. אתה יודע מה אמרה לי המנכ"לית? היא תביא הייטק לצפון. תביא מחשב לאמא שלי ולשמעון ביטון. הם לא מבינים מה זה חקלאות, לא יודעים מה זו התיישבות. קו העימות בגליל. אתה יודע מה צריך לעשות? צריך להתפלל שכמה שיותר מהר יתחלפו האנשים האלה במשרד החקלאות. הם לא מבינים שהרפורמה לא מורידה מחירים. מוכרים לנו לוקשים כל היום. קמפיינים שאין בהם כלום".

מציין: "אני לא מצפה שהמנכ"לית תבין חקלאות, אבל אתה, עודד פורר, שר החקלאות פוגע בחקלאות. אתה לא מבין שחקלאי מתמודד יום יום עם פגעי טבע, עם אסונות טבע. זו יד עליונה אבל  גם יד תחתונה, משרד החקלאות עם גרזן עושה נזקים לחקלאים. השר צריך להיות הקשר שדוחף קדימה את כל העגלה. מי שיגזור את הקופון זה רק היבואנים. כן. הם יביאו להרס החקלאות. ודאי. אני לא הייתי נכנס למשרד ומחליט על רפורמה והאמן לי עם כל הניסיון שלי הייתי עושה הכול בדחילו ורחימו".

ממשיך: "אני פעיל בענף הלול. יש אנשים שביצעו רפורמה של משרד החקלאות. קם מישהו ואומר שזה לא. תמיד הייתי בעד רפורמה לשיפור רווחת העוף, אבל בשנים האחרונות נעשתה מהפכה בתחום, יש לולים מהמתקדמים ביותר, אבל ראשי משרד החקלאות לא יודעים אפילו מה זה לול חופש".

תראה איך מתנהל משרד החקלאות. הוא אינו מוכן לתת חסות לאף אחת מהתערוכות המקומיות. תפקיד המשרד לעודד חקלאים להציג ולהגיע להישגים, לתמוך בפעילותם, לסייע ליצואנים, מה דעתך על התנהלות שכזאת?

"זה בדיוק מראה לך היכן אנו נמצאים. לאן לוקחים אותנו. כל שנה קיימנו תערוכה חקלאית בכנסת והיה יום חקלאות בכנסת. ועדות רבות במשכן ייחדו שעות לדיונים על בעיות החקלאות. גם המליאה התייחסה בכובד ראש לנושא. הכנסת הציגה בפני כול מה מייצר חקלאי. חקלאות זה לא דבר מובן מאליו. זו נשמה. זה לא ענפי הייטק, אם כי יש הייטק בתחום הזה, אבל צריך נשמה. החקלאות תלויה בהרבה גורמים ולכן חובה להתייחס בשיא הרצינות לחקלאי ולפעילותו. מי שחושב שאפשר להגיע להיות אור לגויים, חייב לדעת שזה יקרה אם נשקיע במו"פ".

מדגיש: "מה שמשרד החקלאות מציג זה סיסמאות נבובות. השר פורר מצהיר שהוא רוצה להביא ביצים מאוקראינה. הוא לא מבין שהאוקראינים אינם יכולים לספק לעצמם ביצים כי הם במלחמה בלתי פוסקת. האם מדינה נורמלית יכולה להישען על איזו מדינה אחרת? גם עגבנייה מתורכיה לעולם לא תגיע לרמה הישראלית. היבואן גוזר את הקופון. אני לא רוצה להיות תלוי במנהיג של תורכיה. הביצים בישראל הן הכי יקרות ב-.OECD   אני מגדל ומראה למנכ"לית חשבונית על תבנית 30 ביצה ב- 12.90 ש"ח והיא מראה לי חשבון על 12 ביצים ולא יודעת שיש תבנית של 30 ביצים".

השר פורר טס לאזרביג'אן (בעת ביצוע הריאיון עם יצחק וקנין) לראות תערוכה, כשחברות ישראליות בכלל לא מעוניינות להשתתף בביתן ישראלי שהשר התכוון להקים בתערוכה הזאת אבל הוא נסע. מה דעתך?

"זו שערורייה. הם מנותקים מהמערכת. חיים באולימפוס. אתה שר החקלאות, אתה צריך לקדם את החקלאות ולהביא אותה לטופ של השנה. אני חוזר ואומר, הנושא שהצגת זו שערורייה".

המשרד פנה לממלאי תפקידי מחקר בכירים בדרגת פרופסורים במשרד שיפרשו מהמרוץ לתפקיד מדען ראשי ומינו עובדת במשרד, דוקטור, שאינה מתאימה מקצועית למשרד.

"יש כאן שרשרת של אירועים חריגים. השר והמנכ"לית באו לאיזה זמן מסוים למשרד וחישבו מה לקחת לעצמם, לא למי שחייב לקבל שירותים חיוניים מהמשרד שאמור לייצג אותם ביום יום. הם השקיעו בשבוע אופנה. לא צריך כנס חקלאות. צריך אופנה עם קישוטי פירות וירקות על לבושן של הדוגמניות. זו לצערנו המציאות שחווים חקלאי ישראל.

"אני יושב עם הארגונים החקלאיים. רק הבוקר (ביום קיום הריאיון – ש.ו.) עם דודו קוכמן וסלומון מתנועת האיחוד החקלאי. אני שומע מכל ראשי הארגונים שאין עם מי לדבר במשרד החקלאות ויש ניכור מוחלט. כל הפקידים מנוטרלים לחלוטין. הפקידות הבכירה צריכה לייעץ, אבל אף אחד לא סופר אותם".

מבקש להדגיש: "ואני שואל, אדוני השר, מהי האג'נדה שלך. המחירים לא יירדו. אתה לא יכול להשפיע על ירידת המחירים והרפורמה שאתה מציג לא תבצע את ירידת המחיר שאתה חושב עליה. רק רשת השיווק והיבואן יגזרו קופון. יבוא כשר היה אמור להביא לירידה. זה קרה? לא. החקלאי המסכן שמגדל עגבנייה ומלפפון הוא הסובל. המסלול שהולך אליו השר הוא מסלול חורבן על נושא שבנו אותו 70 שנה ושאפשר להרוס ביום אחד".

כבכיר בקק"ל, מה תהיה המדיניות מעתה, להמשיך את הפיתוח עבור החקלאות והחברה הישראלית. הגדלת תמיכה במו"פים האזוריים, מימון 100 אחוז בהקמת מאגרים, השתתפות מלאה בהכשרות קרקע בנגב ובגליל וגם ברמת הגולן?

"בשנים האחרונות נפגעה מאד החקלאות הישראלית בכל ההיבטים בהתייחסות של קק"ל. הקודמים במשרד הניחו בצד את החקלאות. אני רוצה להחזיר תקציבים, נרחיב פעילות, אביא הצעות לדירקטוריון ואני אעשה הכול שנחזיר את החקלאות וההתיישבות למרכז העניינים. אברהם דובדבני, יו"ר הקק"ל, מנסה מאד להחזיר את ההתיישבות למקומה הראוי ויש לו ניסיון רב מתפקיד קודם בתחום ההתיישבות (אגב, בעוד כחודשיים מסיים דובדבני את תפקידו בקק"ל ואת מקומו יתפוס חבר הכנסת חיים כץ (ליכוד), פועל יוצא מההסכם בין המפלגות – ש.ו.). ההתיישבות היא לא חד פעמית. צריכה חיזוק כל הזמן. לישובים על גבול לבנון, לישובים על הגבול הדרומי. קק"ל צריכה לחזור למסלול של הגדלת תקציבים, גם למו"פים האזוריים. זה א'-ב' של החקלאות, גם כי אין עם מי לשתף פעולה במשרד החקלאות".

תימשכנה נטיעות קק"ל בכל מקום בהתאם לתכנון?

"נטיעות ודאי נמשיך. אני שלושה שבועות בתפקיד (בעת קיום הריאיון – ש.ו.). מסייר בשטח. יש שיפור גדול מאד בקק"ל. משקיעה הרבה יותר כסף בפיתוח נכון של מקומות שנפגשים בהם המוני בית ישראל בימי חג. חשוב שנמשיך. נהניתי לראות השקעות בבתי ספר שדה. 70-80 אלף תלמידים מגיעים לתקופות מסוימות. קק"ל מסבסד בתי ספר שדה ב-100 מיליון שקל בשנה".

תעזרו בהקמת ישובים חדשים בהתאם להחלטות הממשלה הנוכחית?

 "אתה מדבר על ישובים חדשים. יש ליישב כל פיסת אדמה במדינת ישראל. יישובים במתכונת של ישובים מפותחים מתקדמים. לחשוב גם על תעסוקה. חובה להמשיך ליישב את הארץ. בדרום משתלטים על שטחי מולדת ולכן צריכים עוד ועוד יישובים. מי שהשתלטו על שטחים בדרום גרמו להרס החקלאות, נזק חקלאי במיליונים. מנסים כל הזמן לכבות שריפות. זה לא עוזר. אתה יודע שברמת נגב מרחק בין ישוב לישוב הוא 40 קילומטר. רוב שרי החקלאות בעבר באו מההתיישבות העובדת והם ידעו לסייע לחקלאות. פורר לא מבין מה זה להיות חקלאי".

לסיכום, לאן נגיע?

"יש פסוק בתנ"ך: "לכל תכלה, ראיתי קץ". לכל דבר מגיע הסוף. מי שחושב שבא לעזור, ייקח 20 שנה לתקן את הנזק שהוא גורם. הנושא צריך להיות חדור בליבנו. יושב ראש ועדת הכלכלה בכנסת מיכאל ביטון מכיר את האמת. לומד, לא זורק באוויר סיסמאות, גם לו ברור שבסוף זה יגמר. הקדוש ברוך הוא יציל את משרד החקלאות ואת החקלאים. כרגע זה משרד ממשלתי שנראה כשוקת שבורה. חוסר ידיעה, חוסר התמצאות ומוכרים לוקשים כל היום".

איך אתה רואה את תפקידך החדש?

"רואה בתפקיד אתגר גדול. לבוא ולסייע לכל המערכת ההתיישבותית ואולי להציל את החקלאות. שם צריך שר שיחשוב אחרת, שיראה נכוחה את מצב החקלאות. אני מקווה שבקרוב יבוא שר שמבין מה זה חקלאות ומה זה חקלאים".

היה ראש השדולה החקלאית בכנסת

יצחק וקנין נולד ב-12 במאי 1958 במושב יערה בצפון הארץ. בנם של אליהו וסימי שעלו ממרוקו ארבע שנים קודם לכן. נשוי לציפורה והם הורים לחמש בנות. סיים שירות בצה"ל בדרגת רב-סמל. היה יו"ר ועד מושב יערה ואח"כ מזכיר המועצה האזורית מעלה יוסף בשנים 1988-1993. בסיום תפקידו זה מונה יו"ר המועצה הדתית במועצה האזורית לתקופה של חמש שנים עד שנת 1996.

יצחק וקנין נבחר לכנסת ב-17 ביוני 1996מטעם תנועת ש"ס וכיהן בבית הנבחרים של ישראל עד 30 באפריל 2021. 

היה יושב ראש ועדת האתיקה בכנסת ואחר-כך סגן שר במשרד התקשורת וסגן שר במשרד העבודה והרווחה. היה גם ראש השדולה החקלאית בכנסת.

ב-1 בינואר 2019 נתמנה השר לשירותי דת בממשלה בראשות בנימין נתניהו. כיהן בתפקידו זה עד 17 במאי 2020.

בשנת 2000 הקים את עמותת "ברכת מרגלית" לזכר הרבנית מרגלית יוסף, אשת הראשון לציון הרב עובדיה יוסף. העמותה מטפלת במתן סיוע לנזקקים ומעוטי יכולת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן