עצרת "הצפון לא לבד" של תושבי עוטף עזה והדרום למען תושבי הצפון ויישובי קו העימות התקיימה השבוע בצומת הקשתות שבשער הנגב
*תמונה ראשית: עמית יפרח נואם בעצרת הסולידריות "הצפון לא לבד"
סולידריות מיוחדת של תושבי עוטף עזה והדרום למען תושבי הצפון ויישובי קו העימות בצומת הקשתות שבשער הנגב.
מדובר באירוע א-פוליטי שמטרתו להביע תמיכה, הזדהות וערבות הדדית בין השאר של חקלאים, מנהלי קהילות, אימהות ובני נוער מהדרום לצפון, כמו גם של הנהגת המרחב הכפרי וראשי המועצות האזוריות בעוטף. יוזם האירוע הוא יניב הגי מקיבוץ בארי ומתקיים בהובלת התנועה הקיבוצית, תנועת המושבים, עיריית שדרות והמועצות האזוריות של העוטף – אשכול, שער הנגב, שדות נגב, חוף אשקלון, ברית הנגב וההר ועתיד לעוטף.
יניב הגי, מארגן ויוזם האירוע: "בקהל, על הבמה ומאחורי הקלעים, נמצאים אנשים עם מגוון דעות. אם אנחנו יכולים להיות שותפים לאותה העצרת, ולשיר ביחד את התקווה – אנחנו יכולים גם להיות שותפים לאותה המדינה. ותזכרו את זה בחודשים הקרובים."
מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח: "למרות המרחק הגאוגרפי בין יישובי העוטף לבין יישובי גבול הצפון, כל היישובים שלנו הם גוף אחד, וגם כעת, בשעתכם הקשה, אינכם לבד וליבנו איתכם. זוהי העוצמה האמיתית של מדינת ישראל – ערבות הדדית!
"האדמה שעליה הוקמו היישובים היא הרבה יותר מקרקע, היא סמל להתיישבות, לציונות, לעבודת האדמה ולביטחון המזון של מדינת ישראל. וזוהי התשובה והניצחון שלנו על אויבינו: נמשיך לחזק ולהצמיח את הקהילות ולעבד את האדמה עד התלם האחרון ולשבת על הגבולות, כי החקלאות היא השורשים שלנו ודרכה אנו מוכיחים שאנחנו כאן כדי להישאר. בשבעה באוקטובר אזרחי ישראל התגייסו מכל הלב למען יישובי הדרום. הערב תושבי הדרום מגיעים לחבק את תושבי הצפון. זהו האתוס הישראלי היפה ביותר."
מזכ״ל התנועה הקיבוצית, ליאור שמחה: "העמידה שלכם כאן הערב, תושבי העוטף, למען אחיכם בצפון, היא שיעור בלתי נשכח בערבות הדדית. אתם, שעברתם את הטלטלה העזה ב-7.10 ונושאים את השלכותיה יום יום – מוצאים את הכוחות לייצר אמירה משותפת למען אחינו שבצפון. יחד עם השותפים שלנו בתנועת המושבים ובמועצות האזוריות, נמשיך להוות רשת ביטחון, נחזק את הקהילות שלנו, ולא נוותר על זכותם של תושבי הדרום והצפון לחיות בביתם בשקט, בביטחון ובגאווה."
יו״ר קק״ל, אייל אוסטרינסקי: "כמו שב-7.10 חיילים, מילואימניקים ואזרחים מכל רחבי מדינת ישראל עזבו הכול ודהרו לעוטף בסולידריות לתוך הסכנה, ככה היום כולנו ובמיוחד אנשי העוטף, נמצאים שם עבור תושבי הצפון. אנחנו בקק"ל התייצבנו מאז השבעה באוקטובר עבור תושבי הדרום וקו העימות בצפון, ונמצאים שם עד היום. זוהי השליחות הציונית החשובה ביותר של דורנו."
ראשת המועצה האזורית אשכול, מיכל עוזיהו: "אנחנו מכירים את הדאגה לילדים, את חוסר הוודאות, את הפגיעה בחקלאות ובתחושת הביטחון הבסיסית. דווקא מהמקום הזה חשוב לנו לומר לתושבי הצפון – אתם לא לבד. כפי שעם ישראל התייצב לצדנו ברגעים הקשים ביותר, כך גם אנחנו מתייצבים לצדכם היום."
ראש עיריית שדרות, אלון דוידי: "למדנו על בשרנו מהי ההתמודדות עם אובדן, עם עקירה מהבית ועם הצורך להתחיל מחדש. דווקא מתוך הניסיון הזה, ומתוך ההבנה העמוקה של המחיר האישי, המשפחתי והקהילתי שמשלמים התושבים, אנו מבקשים לשלוח לתושבי הצפון מסר ברור של חיבוק, שותפות ותקווה."
ראש המועצה האזורית שער הנגב, אורי אפשטיין: "האירוע הזה הוא לא רק מחווה יפה, זו אמירה ישראלית חשובה של סולידריות וערבות הדדית, הערכים שהם הבסיס לחברה צודקת ומוסרית. נתכנס כולנו כדי לומר לתושבי הצפון שהם לא לבד."
ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, איתמר רביבו: "תושבי העוטף יודעים היטב מהי מציאות של חיים תחת איום, מהי התמודדות עם אובדן ומהי הדרך הארוכה אל השיקום. דווקא מתוך 'הניסיון' הזה אנחנו מבקשים לחבק את אחינו ואחיותינו מהצפון ולומר להם בקול ברור: אתם לא לבד. יש בינינו שותפות גורל, אבל גם שותפות של תקווה, של חוסן ושל אמונה ביכולת לצמוח מחדש."
תמיר עידאן, ראש המועצה האזורית שדות נגב: "המציאות שבה חיים בימים אלו תושבי הצפון היא בלתי נסבלת ואינה יכולה להפוך לשגרה. ביטחון יישובי הצפון אינו עניין מקומי, אלא חובה לאומית מהמעלה הראשונה. מדינת ישראל מחויבת להבטיח שכל תושב, בצפון ובדרום, יוכל לחיות בביתו בביטחון, ביציבות ובכבוד."
הילה פנלון, חקלאית ויו"ר ועד אגודה חקלאית בנתיב העשרה: "בשם חקלאי העוטף והדרום כולו, אנחנו מבקשים לעמוד לצד אחינו החקלאים מהצפון. ביחד אנחנו מחזיקים את אספקת המזון הטרי של מדינת ישראל, את גבולותיה של מדינת ישראל ואת הרוח האיתנה של מדינת ישראל. אנחנו מחזקים אתכם למצוא את הכוחות ולשקם את מפעל חייכם. כמי שרק לאחרונה ראו את משקיהם קמלים אך גם פורחים מחדש, אנחנו שולחים מסר של כוח ותקווה. אנחנו לצידכם תמיד."

קורס הדירקטורים ה-14 של תנועת המושבים
קורס הדירקטורים ה-14 של תנועת המושבים נפתח השבוע במועצה האזורית חוף אשקלון. הקורס נפתח לבעלי תפקידים מתוך ההבנה בצורך לתת כלים מקצועיים לבעלי התפקידים במרחב הכפרי, לעשות את השליחות שלהם לתושבים בצורה המיטבית.
הקורס נפתח בדברי פתיחה של מזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח, וראש המועצה האזורית חוף אשקלון, איתמר רביבו, ומתקיים על ידי אגף חברה וקהילה של תנועת המושבים בשיתוף המועצה האזורית ומכללת ספיר.


