יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 1865436955

הדברת זבוב הפירות הים תיכוני עונת 22/23

3 דק' קריאה

שיתוף:

המועצה תחל בריסוס הזנים המוקדמים ב-15.8.22 ובהדרגה יורחבו הריסוסים לזנים המאוחרים יותר. פרדסנים המעוניינים להתחיל ריסוס עצמאי לפני 15.8 בזנים המוקדמים מתבקשים ליצור קשר עם רכזי ההדברה האזוריים לצורך קבלת סקסס

המועצה לייצור צמחים ולשיווקם ("המועצה") הוסמכה ע"י שר החקלאות לביצוע תכנית ההדברה לזבוב הפירות הים תיכוני בהדרים.

הדברת הזבוב תתבצע ע"י המועצה באמצעות ריסוסי אוויר או קרקע בחומרים סקסס וסקסס סופר.

המועצה תחל בריסוס הזנים המוקדמים ב-15.8.22 ובהדרגה יורחבו הריסוסים לזנים המאוחרים יותר. פרדסנים המעוניינים להתחיל ריסוס עצמאי לפני 15.8 בזנים המוקדמים: סצומה, ראשון, מאייר, פומלית – מתבקשים ליצור קשר עם רכזי ההדברה האזוריים לצורך קבלת סקסס.

הריסוס המבוצע ע"י המועצה מספק לפרדס מטריית הגנה יעילה כנגד הזבוב. עם זאת, הריסוס הוא רק מרכיב אחד ממכלול אמצעים הנדרש להשגת הדברה מירבית. יעילות ריסוסי המועצה בלבד, ללא ביצוע פעולות משלימות הנמצאות באחריות הפרדסנים עשויה להיות בלתי מספקת.

המועצה אינה אחראית לנזקים שיגרמו בשל קיום תכנית זו, או עקב פגיעת זבוב הפירות הים-תיכוני, ולא תפצה בגין נזקי זבוב הפירות הים-תיכוני שיתגלו בפרדסים למרות ביצוע פעולות ההדברה על ידה.

הדברת זבוב יעילה וחסכונית תלויה בשיתוף פעולה בין הפרדסנים למועצה.

לתרום למאמץ ההדברה

להלן מספר נושאים שבהם נדרשים הפרדסנים לתרום למאמץ ההדברה:

  1. להחזיק יד על הדופק, לאחר שבירת צבע הפרי לעבור בחלקה מדי שבוע ולבדוק אם יש חשד לנגיעות (פירות ששברו צבע לפני שאר העץ, פרי על הארץ). במקרה של חשד על הפרדסן להודיע מיד לרכז ההדברה ונטר הזבוב האזורי.
  2. עצים מזן מקדים בתוך או ליד חלקה מאחרת (למשל 3 עצי מיכל בתוך חלקת אור). הימצאות עצים מזן המושך זבוב בסמוך או בתוך חלקה שעדיין איננה בטיפול, מהווה מקור לאילוח זבוב לכל החלקה. על מנת למנוע זאת רצוי לעקור את העצים הזרים, לקטוף את כל הפרי או להתחיל לטפל בהם עצמאית לפני תחילת הטיפול המערכתי של המועצה. בכל מקרה יש להודיע על כך לרכז ההדברה כדי שיתחשב בכך בטיפול.
  3. פרי על הקרקע – פרי על הקרקע מהווה מקור מזון לזבוב המתחרה עם הפיתיון שבאמצעי ההדברה (ריסוס או מתקנים) ולכן הצטברות פרי על הקרקע עשויה לפגוע ביעילות ההדברה. יש להימנע מהצטברות פרי על הקרקע ע"י טיפולים למניעת נשירה ובעיקר ע"י קטיף בזמן. חשוב מאוד להודיע לרכז האזורי על חלקות עם פרי על הקרקע.
  4. הודעה לצוות ההדברה על נטיעה/שינוי של זנים בחלקה.
  5. מתקני קטילה – פרדסנים שעברו באישור המועצה להדברת זבוב לשימוש באמצעות מתקני קטילה חייבים, לאחר שבירת צבע הפרי, בפיקוח פרי שבועי ע"י פקח נזקי זבוב מקצועי ובמשלוח ממצאי הביקור למועצה אחרי כל ביקור. ביצוע פיקוח ושליחת הדוחות הוא תנאי להחזר היטל הדברה. טופס דיווח זמין ניתן להורדה באתר המועצה. שימו לב, בזנים המוקדמים יש לתלות את המתקנים כבר במהלך חודש יולי. 6.
  6. סניטציה וקטיף מלא של כל הפרי – ביצוע קטיף מלא, שבסיומו החלקה נקיה מפרי, מצמצם את הצורך בהדברה. פירות לא קטופים הנשארים אחרי סיום הקטיף הם מוקד אילוח לכל החלקות והפרדסים הסמוכים. קטיף מלא, שבסיומו החלקה נקיה מפרי, חייב להפוך לשגרת טיפול בפרדס כמו השקיה ודישון.
  7. הודעה על חלקה קטופה מיד עם סיום הקטיף, למניעת ריסוסים מיותרים.
    ניתן להיכנס למערכת המיפוי של המועצה (ראה פרטים בהמשך המאמר) ולראות את הפרדס/ים עם מספרי החלקות כדי לדווח על חלקות בהם הסתיים הקטיף. לחילופין ניתן לקבל מפה (קובץ/הדפסה) אצל רכזי ההדברה האזוריים.
  8. הודעות על ביצוע ריסוסים (SMS, תיבה קולית)

SMS – פרדסנים המעוניינים לקבל התראה במסרון יום לפני ביצוע הריסוס האווירי, נא להתקשר לרכז ההדברה האזורי למסירת מס' טל' נייד.

בטלמסר מס' 03-6066-142 מעודכנת מדי יום הודעה על הישובים בהם יתבצע ריסוס אווירי ביום למחרת ההודעה.

מערכת מיפוי חלקות ההדרים וניטור זבוב

מערכת מיפוי חלקות ההדרים וניטור זבוב זמינה לצפייה לכלל הפרדסנים. על מנת להיכנס למערכת יש היכנס לאתר מועצת הצמחים > ענף ההדרים > המכון להדברה ביולוגית > מערכת מיפוי הדרים וניטור זבוב. יש לעקוב אחר הוראות השימוש.

צוות הדברת הזבוב – אזורי אחריות וטלפונים

רכזים:

צפון – גלעד גפן 0525216688  gilad@plants.org.il

מגבול הצפון ועד כפר יונה

מרכז – אמיר ברי 0507422760  amirjaffa@gmail.com

כפר יונה עד נצר סירני-כפר חב"ד-כפר טרומן

דרום – עופר דאלי 0506621002  ofer@plants.org.il

נצר סירני-כפר חב"ד-כפר טרומן ודרומה

נטרים:

צפון מזרח – רוברט רסקין 0522208934

מזרחית לכביש עפולה-נצרת, מחולה וצפונה

צפון מערב – גיל סיוון 0505277739

מערבית לכביש עפולה-נצרת, צפונית לחניאל, ניצני עוז

מרכז – אבי זיסו 0548776660

דרומית לחופית, בית הלוי וניצני עוז, צפונית לכביש 5

מרכז דרום – אבשלום מהדלה 0525281182

דרומית לכביש 5, צפונית לאשדוד-קריית מלאכי

דרום – אלי שושן 0548178371

דרומית לאשדוד-קריית מלאכי

מנהל הדברה:

גלעד גפן 0525216688

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן