יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 1564791409

איך יראה מתווה הפיצויים לחקלאים?

2 דק' קריאה

שיתוף:

הדיונים על מתווה הפיצויים לחקלאים נמשכים, אך טרם הושגה הסכמה רחבה על המתווה הרשמי * עד עתה החליטה הממשלה לפצות חקלאים מ-0 עד 20 ק"מ מעוטף עזה, אך כמעט כל החקלאים בארץ נפגעו מהמלחמה 

הדיונים על מתווה הפיצויים לחקלאים הישראלים נמשכו ביום שני השבוע, אך טרם הושגה הסכמה רחבה על המתווה הרשמי והסופי של המתווה. עד לסגירת הגיליון עדיין התקיימו דיונים בוועדת הכספים על מתווה הפיצויים בחקלאות. יש לציין כי חלק מהדיונים עסקו באפשרות של העברת חממות ובתי רשת הקרובים לגדר לשטחים פתוחים הממוקמים מזרחית לכביש 232. 

לעת עתה החליטה הממשלה לפצות חקלאים מ-0 עד 20 ק"מ מעוטף עזה, אך כמעט כל החקלאים ברחבי הארץ נפגעו מהמלחמה, בשל עזיבה של מרבית הפועלים התאילנדים ובשל איסור כניסת הפועלים הפלשתינאים מאיו"ש ומהרצועה. ישנם גם חקלאים באזור הצפון בעיקר, אצלם עבדו פועלים מהגליל, שכבר חזרו לעבודתם, אך חקלאים רבים הסתמכו על העובדים התאילנדים שמרביתם עזבו. 

בנוסף, חקלאים רבים הממוקמים מעל 20 ק"מ מגבול עוטף עזה נפגעו גם כן. יחד עם זאת, נראה כי מתווה הפיצויים לא יורחב מעל ה-20 ק"מ, כאשר מרבית החקלאים במרחב הנ"ל כבר קיבלו מקדמה על חשבון הפיצויים שיוענקו להם מאוחר יותר. 

במקביל, בכדי לפצות על אבדן כמויות אדירות של תוצרת חקלאית טריה, שעומדת בחממות, בבתי הרשת ובמטעים ואינה נקטפת או נאספת, הודיע משרד החקלאות השבוע כי הוא מקצה כ-20 מיליון ₪ לשינוי ייעודם של מבנים חקלאיים לגידול גידולים שייצורם נפגם, וכן לשיקום חממות ובתי צמיחה שנפגעו לנוכח מלחמת "חרבות ברזל" בכל חלקי הארץ, בדגש ירקות ה"סלט הישראלי". 

בהודעת המשרד נכתב כי: "במסגרת התמיכה, מגדלים שיסבו חממות ובתי הצמיחה קיימים בכל הארץ לגידול עגבניות, מלפפונים, פלפלים, חצילים וקישואים, יזכו להחזר של כ-75% מסך השקעתם. יתר על כן, חקלאים מכל הארץ, לרבות חקלאי העוטף, שהמבנים החקלאיים שלהם נפגעו כתוצאה מהלחימה, יהיו זכאים גם הם להחזר של 75% מסכום שיקום המבנה החקלאי, זאת בנוסף להחזרים המגיעים על פי חוק מתוקף מס רכוש. בתוך כך, המשרד יקצה לפחות 25 אלף ₪ ועד ל-500 אלף ₪ לכל מגדל." 

מובן מאליו שישנם משקים שכ-500 אלף ₪ לא יפצה אותם על כל ההפסד הכספי שספגו, אך זהו המתווה המסתמן כעת. 

בנוסף, נעשים מאמצים אדירים להביא לארץ ובמהירות עובדים זרים מסרילנקה וכן מארצות אחרות. עובדים זרים רבים מנפאל ומדינות נוספות, שעבדו בעבר בארץ וכבר חזרו לארצם, הביעו נכונות לבוא ולעבוד פעם נוספת בישראל. 

עם ישראל פתח את ליבו ואלפי מתנדבים הגיעו למשקים החקלאיים ומסייעים לחקלאים בעיקר בקטיף ואסיף וקצת בעבודות חקלאיות. עם ישראל בהחלט התגלה במיטבו אך צריך להגיד את האמת: עבודה של מתנדבים בחממות ובשדות לא תפתור את בעיית המחסור בעובדים. קצב העבודה של מתנדב הוא איטי מאוד לעומת קצב עבודה של עובד מיומן בחקלאות. אפשר לומר שאת העבודה של 15 מתנדבים בקטיף, יכולים לבצע 3-4 עובדים מיומנים, וזאת מבלי להפחית מערכם של המתנדבים ועבודת הקודש שהם מבצעים למען החקלאים. לבעייה הזאת חייבים למצוא פתרון מהיר שיציל את התוצרת שעל הצמחים, או לפחות יציל את העונה הבאה. 

משרד החקלאות מסייע לארגוני המתנדבים במימון העלויות הלוגיסטיות הכרוכות בהבאת המתנדבים לחקלאות. הסיוע לדברי המשרד לא ניתן רק לארגון השומר החדש אלא לכל עמותה או חמ"ל שמסייעים בהבאת מתנדבים. עוד נמסר ממשרד החקלאות כי יתמרץ עובדים זרים ועובדים קיימים שבוחרים להישאר ולעבוד בעוטף עזה, וכן יתמרץ משקים שיעסיקו עובדים ישראלים חדשים. ישראלים רבים הביעו נכונות לעבוד בחקלאות בתשלום וזאת גם אפשרות לפתרון לפחות זמני. כדי להשאיר ישראלים כעובדי חקלאות יהיה צורך לתמרץ אותם מעבר לשכר הקיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן