יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 06 27 164808

"זה חייב להיגמר – תביאו לנו את ההסכם או שנעביר את הכסף בחוק"

2 דק' קריאה

שיתוף:

אמר יו"ר ועדת הכלכלה ביטן על המשבר בענפי הדבש ושמן הזית 

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, עסקה השבוע בייבוא דבש ושמן זית במכסות פטורות ממכס, בדיון שהתקיים לבקשת ח"כ עודד פורר. בעקבות הדיון קרא היו"ר ביטן למשרדי האוצר והחקלאות להגיע להסכם עד רביעי ב-8:30 בבוקר, והודיע כי יכנס את הוועדה ואם לא יהיה סיכום עד אז הוא יקדם הצעת חוק לחלוקת הכספים שכבר הוסכמו. "זאת אזהרה לשני הצדדים, אם האוצר יעכב נחלק את הכסף בחוק ואם החקלאים יערימו קשיים הם לא יקבלו שום דבר והמכסים ירדו. צריך לדאוג לציבור וגם לחקלאים," אמר היו"ר ביטן. 

קודם לכן אמר ח"כ פורר כי "יש שתי אפשרויות לפתור את הבעיה, האחת והמועדפת לבטל מכס בכלל על שמן זית ודבש ולתת תמיכה ישירה לענף בהסכם שסוכם ולא נחתם – 30 מיליון שקל לכל ענף. אלה סכומים שאפשר לעמוד בהם ולתת לשוק להתנהג כמו שהוא צריך להתנהג. אופציה שנייה, בידי שרי החקלאות והכלכלה, שימוש במכסות בפטור ממכס ותאפשרו לצרכן ליהנות ממוצר שהפך למותרות." 

ח"כ אלון שוסטר הוסיף: "אני מתפלא כמה עקום יכולים לעבוד בהשראת חוסר המוכנות של האוצר לבצע את המובן מאליו, שכבר הוסכם לפני שנה. יש פתרון וקוראים לו 30 מיליון ועוד 30 מיליון. זה בתקציב, יודעים מה לעשות. למה לעבוד ככה? אני יכול לחשוד, אולי בכשרים, שזו המזימה – בואו נייצר מצוקה מוצדקת בקרב התושבים וחשש בקרב החקלאים ונגיע למצב מופלא שיהיה פה דבש ושמן זית בלי מכסות ללא מכסים והיצרנים המקומיים יפגעו. צריך לבצע את מה שהוחלט ולא להתנות בשום דבר אחר." 

כאמור, בעקבות זאת אמר היו"ר ביטן כי הסיפור הזה צריך להיפתר עד רביעי ב-8:30, אז יכנס שוב את הוועדה בעניין. נציג אגף התקציבים באוצר, אוהד מרדכי, אמר כי המשרד לא חזר בו מהסיכומים וכי התהליך בעיצומו. היו"ר ביטן הוסיף כי מזל שבאוצר לא עושים הסכמי שלום, "לפי זה לא היינו עושים שלום בחיים. ייצור דבש ושמן זית בישראל חייב להיות." 

יו"ר ארגון מגדלי הדבורים, דורון לבנה, אמר כי הדבש מהווה 60 מיליון שקל בשנה, אבל אחראי על האבקת תוצרת של 4 מיליארד שקל בשנה. הוא הזהיר כי בסוף יוזל הדבש ב-4 שקלים לנפש, אבל ההאבקה תיפגע והציבור ישלם 200-300 שקל יותר על פירות וירקות. היו"ר ביטן אמר בתגובה כי לא יהיו יותר מ-30 מיליון שקל לענף הדבש, והוסיף כי גם החקלאים לא יכולים להגזים. 

מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא אמר בדיון: "עלינו לשמור על ענפי הייצור המקומי לצד יבוא. כיום 50% משמן הזית הנמכר בישראל הינו מייצור מקומי ומחציתו השנייה מיובא. הורדת המכס על שמן הזית לא גולגלה במלואה לצרכן. יתרה מכך, בשמן זית אנו חשופים לתנודות המחיר העולמי שמחירו מאמיר במיוחד בתקופה האחרונה. לכן יש להמשיך לשמר את הייצור המקומי, שהינו הגידול השני מבחינת תפיסת שטח בישראל, באמצעות תמיכה ישירה במגדלים, לצד המשך ייבוא…" 

מנכ"ל משרד החקלאות לביא אמר לפורר: "במקום לצאת נגד החקלאים תעזור לנו מול האוצר, האוצר לא מדבר איתנו." על כך הגיב נציג האוצר מרדכי: "האוצר חיכה שתגיעו למו"מ." ח"כ רם בן ברק הוסיף כי "אם לא תהייה חקלאות ישראלית ויהיה רק יבוא, אז היבואנים יעלו את המחיר." 

היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי הוא לא נכנס למספרים. הוא ציין כי צריך לדאוג לייצור מקומי ושב וביקש להביא לוועדה את ההסכם עד רביעי בבוקר: "אם לא תעשו את זה, זאת אזהרה לשני הצדדים, נגיש הצעת חוק לחלק את הכסף הזה. מספיק, נמאס לי. לחקלאים אני אומר – אם תעשו בעיות לא תקבלו שום דבר ונוריד מכסים בלי פיצוי, כי יש גבול. צריך לדאוג לציבור וגם לחקלאים. אם שר האוצר יחזור בו במשהו יש לנו כוונה להגיש הצעת חוק לחלק את הכסף איך שאנחנו רוצים. עם כל הכבוד לאוצר, זה כסף של הציבור. לא ידעתי שאתם מביאים את זה מהבית," אמר היו"ר ביטן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן