יבול שיא
הרפת והחלב
העליה לקרקע בכפר הראה

חוגגים 90 בכפר הרא"ה

2 דק' קריאה

שיתוף:

"משימתנו בהווה היא לסכם את 90 השנים, להפיק לקחים ולהבין שהרעיון הבסיסי לא נס לחו גם בימינו – ואולי ערכו עולה"

במלאת 90 שנה להקמתו של מושב כפר הרא"ה, נערך טקס פתיחת אירועי שנת ה-90. במוצאי שבת פרשת "תולדות", ביוזמת נחמה אייגנר, התכנסו כל ילדי הכפר ב-8 קבוצות רב-שיח עם הוותיקים: גדעון קלאר, שרה זעירא, בתיה פויער, עדינה דרמר, יששכר קויפמן, חגית מליק, מרגלית אזרד, עירית וייס, על חוויות ראשית הכפר.  

רב המושב, הרב שקדי נשא דברי תורה מענייני דיומא ויהושע טלר דיבר על כפר הרא"ה בעבר בהווה ובעתיד: "לפני 95 שנים קנתה יהדות קנדה בסכום של מיליון דולר את וואדי חווארית, והעבירה את הזכות על הקרקע לידי המוסדות שהקימו את המדינה. חידוש מיוחד במינו עשתה כשהודיעה למוסדות המיישבים, כי עליהם להקצות קרקע לשני יישובים חדשים – אחד להפועל המזרחי והשני ליהדות תימן, ובזכותם זכינו להקמת כפר הרא"ה בעמק חפר. זהו דבר מאוד ייחודי לכל מי שמכיר את הקמת הישובים. 

טלר הודה ליהדות קנדה ואמר: "מהו כפר הרא"ה? נדגיש כי לפני 90 שנה, בימים אלו, עלו 11 משפחות להתיישבות בוואדי חווארית. קשה לתאר את האירוע בלי בתים בלי חשמל בלי מוסדות ציבור על קרקע חשופה. 

"בחרתי לאמר כי במלאת 90 השנים אפשר בהחלט לומר שכפר הרא"ה הוא כפר 'שמלכתחילה' ולא של 'בדיעבד'. אנו שותפים בבניין הארץ, בהתיישבות, בכלכלה, בביטחון ובכל חיי המדינה. אנחנו לא ציבור של 'בדיעבד', שבעת מצוקה כבשעה זו מתנדב להגנת המולדת ולשותפות, אצלנו ערכים אלו הם מלכתחילה. 

"בשנים הראשונות של הכפר בנו בית כנסת, בנו בי"ס, ההורים שלמו את שכר הלימוד, הקימו תשתית שקיימת עם היום ואת כל זה עשו ממשק של שתי פרות ומאה מטילות. דוגמא נוספת לשאלה נמצאת בכותרת של כל מסמך רשמי שלנו – אגודה חקלאית שיתופית של הפועל המזרחי. לפני 90 שנה המושג הפועל המזרחי היה חדש לגמרי והיה המבשר של רעיון תורה ועבודה. חידוש גדול בזמנו וכמובן נדבך נוסף הוא המנון כפר הרא"ה – 'בוואדי חווארית יש מושבה דתית' – המנון המבטא את רעיון הביחד והמיוחד כאן בעמק חפר. 

"בארה"ב ישנה חוקה – העומדת לדורות. הרעיונות שהבאנו כאן לשמירת קהילתנו הם 'חוקת כפר הרא"ה'. אנו כפר שיש לו 'חוקה' והציווי שלנו הוא לשומרה. ועוד על מהו כפר הרא"ה: העובדה כי במשך השנים הקימו חלק מבני ובנות הכפר את ביתם בכל יישובי המדינה. אם תשאלו היום את בני הכפר שנמצאים בערים וביישובים במרחב הארץ מהיכן אתם, התשובה תהיה 'אנחנו מכפר הרא"ה' ואחר כך באיזה יישוב הם גרים. ניתן לצאת מכפר הרא"ה אבל אי אפשר להוציא את כפר הרא"ה מכל בניו ובנותיו. ירושה ענקית קיבלנו אנחנו ועתה בהווה יישוב שזכה להרחבה שמרחיבה את הדעת לבנים ונכדים ונינים כן ירבו. 

"משימת הדור הקודם הייתה לאחד את כל החברים שבאו מקהילות רבות וממנהגים שונים לקהילה אחת ואל יהיה הדבר קל בעינינו. משימתנו בהווה היא לסכם את 90 השנים, להפיק לקחים ולהבין שהרעיון הבסיסי לא נס לחו גם בימינו ואולי ערכו עולה. לעתיד, לשמור ולשמר את מהות הקהילה. וזאת תקופה שברוך ה' יש בכפר כמה בתי כנסת, כמה מניינים, כמה דעות וכמה השקפות עולם.  

"וכדי להשיג את הנדרש, עלינו להעריך את השווה והשונה, לשמר את הקהילה לטפח במאמץ מיוחד את הדור הרביעי הנפלא שלנו כפי שאנחנו רואים בערב זה. זהו תרמיל משימות ראוי וחשוב לקראת אירועי שנות ה-100 שנזכה לחגוג בעוד 10 שנים, ובימים אלו נחגוג את המנון כפר הרא"ה מושבה דתית שם עובדים חברים שם עובדות חברות עד ככלות כוחותיהם ואחרי העבודה לומדים תורה. כך נמשיך ונגשים את רעיון תורה ועבודה."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן