יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 03 12 152127

חינוך במבואות חרמון – מיח"מים ומרכזי לימוד

4 דק' קריאה

שיתוף:

במועצה האזורית מבואות חרמון לא חיכו לאף אחד, ומתחילת המלחמה, כאשר בתי הספר היו סגורים, בנו תוכניות חלופיות עבור תלמידי המועצה המפונים וכן תלמידים מפונים ממועצות אחרות * כיום לומדים במלונות וביישובי המועצה 1,800 תלמידים, בעיקר בזכות היערכות אגף החינוך והמועצה להיערכות חינוכית כמבצע צבאי

היערכות של המועצה האזורית מבואות חרמון ומערכת החינוך של המועצה, עם פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר ובמשך כל ימי הלחימה היא מדהימה. במבואות חרמון והעומד בראש המועצה, בני בן מובחר, לא חיכו להנחיות הממשלה או משרד החינוך ובזמן שיא נערכו לטיפול בתלמידים ובילדי הגנים, במצב שנוצר מול החיזבאללה. צריך לזכור שכ-4,000 תושבי מבואות חרמון מפונים מביתם שעל גבול הצפון, כמעט מחצית מתושבי המועצה. 

"פתחנו את המיח"מים (מרכז יישובי חינוכי משלים) במלונות לתושבי הישובים ובכל היישובים הדרומיים," אומרת סיגלית בר, מנהלת אגף החינוך של מבואות חרמון. 

"מלון זה כמו מושב," מרחיב בן מובחר, "ומה שסיגלית אמרה עשינו לישובים שלא פונו. בישובים שכן פונו עשינו 'מלון-קהילה', שבעצם זה יוצר לנו עוד יישובים אבל בסובב טבריה, במקומות הפינוי. התושבים שיצאו מהישובים, כמו מרגליות, כפר יובל, רמות נפתלי, דישון, שאר ישוב – תלמידים שיצאו החוצה – פשוט הקמנו להם מרכז חינוך במלון." 

מאיזו שעה עד איזו שעה פתוחים המיח"מים? 

בר: "זה מאוד גמיש. התחלנו את כל הסיפור שבועיים אחרי שהתחילה המלחמה, תקופה שבכלל כל מוסדות החינוך היו סגורים, מה שנתן בעצם מענה לכל מגוון הגילאים. אחר כך הגנים נפתחו לנו ואז נשארנו עם היסודי, החטיבה והתיכון. אז היסודי עובד היום עד השעה 14:00, אז זה נותן ליסודי מענה מעבר לשעה שתיים. 

"החטיבה והתיכון נפתחו בהמשך אבל נפתחו רק מרבע לשתיים, אז המיח"מים נותנים מענה לשעות הבוקר ובערב, כאשר הם חוזרים וגם ביום שישי. למעשה השעות מותאמות לשעות שבהן התלמידים לא מקבלים מענה. זה נותן מענה גם לחינוך הבלתי פורמלי וגם לחינוך הפורמלי, כי הילדים שלנו לומדים רק 12 שעות בשבוע, במקום ה-35 שעות שהם אמורים ללמוד. באמצעות המיח"מים אנחנו נותנים מעניים שונים, אם זה בתגבורים למתימטיקה ואנגלית בבגרויות, אם זה בהתכוננויות למבחנים, תכנים – את כל מה שצריך בתחום. בית ספר שולח עבודות וגם אודיטי (oddity) וכל מיני פעילויות גיבוש וספורט לילדים." 

ואיך הסתדרתם עם הגנים והפעוטונים במלונות? 

בר: "מהרגע שהמפונים הגיעו למלונות, אנחנו פתחנו מעונות יום. איפה שהיו לנו עובדות שלנו שהתפנו – הן פתחו מעון באותו מלון. גם ניידנו ממלון למלון, לקחנו הרבה מאוד כוח אדם למלונות. אני אגיד שגם בגנים שלנו בישובים שלא פונו, יש לנו מעל 30 ילדים שקלטנו בגנים שלנו וגם בבית הספר של רמת כורזים, כלומר אנחנו גם מפונים, גם נשארים וגם קולטים – מכל כיוון שרק תסתכל עליו, אנחנו בתוכו." 

בן מובחר: "המשפט שמניע אותנו – אנחנו לא משאירים אף ילד מאחור. אנחנו מפעילים את המוסד הגדול ביותר בארץ לילדים עם צרכים מיוחדים, מגיל 3 ועד למבוגרים בגיל 120, בשלושה מרכזים במתחם האזורי במבואות החרמון, כאשר הסיסמא הגדולה שלנו, הכותרת היא: 'אנשים למען אנשים' ובתחום החינוך: 'אנחנו לא משאירים אף ילד מאחור'." 

אז כמה תלמידים יש לכם? 

בר: "בעצם הרבה מאוד, כי היום אנחנו מטפלים בילדים שבשוטף לומדים במועצה האזורית גליל עליון. ובעצם היום כל מה שאמרנו לך על המרחבים במיח"מים, אנחנו בעצם נותנים את המענה. זאת אומרת יש לנו בכל היישובים סביב ה-1,800 תלמידים שאנחנו נותנים להם היום מענה, אם זה פה וגם הרבה מעבר לזה. אנחנו גם מטפלים בתלמידים שלנו שנמצאים בכל מקום בארץ, עד יוטבתה, יש לנו גם שם 3 ילדים מהמושבים. כלומר אנחנו נותנים מענה לא רק בישובים ובמלונות בטבריה, אלא גם בתל אביב, חיפה, חדרה ועד יוטבתה." 

בני, יש ראשי מועצות שמגדירים את השנה הזאת כ"שנה אבודה" בחינוך. מה דעתך? 

בן מובחר: "אנחנו בפירוש לא מגדירים זאת כשנה אבודה. אצלנו מהיום הראשון כפי שאמרה סיגלית פתחנו מעונות במושבים, שלא רק יש בהם את הילדים שלהם אלא גם קלטנו מישובים אחרים וממועצות אחרות, ובבתי המלון פתחנו במיידי מרכזי חינוך.  

"כמו כן, פתחנו דבר חדש: צח"מ – צוות חירום מלונאי, למעשה מדובר בארבעה אנשים האחראים על חינוך, חוס"ן, קהילה והלוגיסטיקה. כלומר, בכל מלון יש צוות של ארבעה אנשים, שהם בעצם מועצה קטנה שמטפלת מול התושבים במלון. זה צוות שנבנה ע"י צוות במועצה, עם תא"ל (במיל') מיכל בן מובחר שהיא אשתו של ראש המועצה. אגב, זה תחום שבו התמחתה בצבא, היא בנתה את הצוותים ומלוווה את התחום עד היום אצלנו." 

בר: "לגבי הטענה שמדובר ב'שנה אבודה', אני חושבת שלהגיד ב-1 במרץ שמדובר ב'שנה אבודה' זה לא לעניין. יש לנו עוד ארבעה חודשי לימוד, אז נכון, זו שנה קשה, מאתגרת, אנחנו יודעים לקחת ולמנף את מה שאפשר, אנחנו מתמודדים מול הקשיים אבל אנחנו לא מרימים ידיים ב-1 למרץ כאשר יש לנו עוד ארבעה-חמישה חודשים לפנינו." 

בן מובחר: "ואנחנו כל הזמן במגמת שיפור, כל הזמן. מגייסים עוד סייעות, עוד מורות, מסיעים צוות חינוכי שבא מרחוק, שלא נמצא ליד המלונות, אני מאמין שאם רוצים אין זו אגדה ושנתגבר על כל המהמורות."

צוותי חירום מלונאיים בישיבת עבודה
צוותי חירום מלונאי של מבואות חרמון. מיני מועצה במלון

ובכל זאת, אני שומע מראשי מועצות על הגבול, שחוששים שככל שעובר הזמן לא יישארו להם תושבים שיחזרו, בגלל שאנשים עוזבים את המלונות, משכירים דירות בהתחייבות לשנת שכירות… 

בן מובחר: "אנשים שעוזבים למלונות עוברים לדירות שכורות וזה בסדר גמור, הם רוצים שיהיה להם את המטבח שלהם, שיהיה להם חדר שינה להורים וזוגיות כשהבעל בא מכיתת הכוננות. תבוסתנות זה לא במבואות החרמון – אצלנו מנצחים גם אם קשה. מה שנכון – העסקים בישובים שלנו בבעיה קשה, העסקים יצטרכו לקבל תמיכה מלמטה – כל העסקים בתיירות – צימרים, תיירות מים, חרמון – כל ענף התיירות מכחל, אמנון, כרכום, כורזים, שהם לא יישובים מפונים אבל העסקים להם סגורים כתוצאה ממה שקורה על הגבול ובגליל. לגבי 'מנהלת תנופה צפון' אני מקווה בכל ליבי שהיא תקום, 'שמנו כבר פנס כדי לחפש היכן הם' ואנחנו מחכים." 

בני, דיברת על הקמת בית ספר חדש? 

בן מובחר: "ליד בית הספר הקיים 'רמת כורזים' – בימים אלה סיגלית מקימה שם בית ספר יסודי עם 10 כיתות. זה יהיה בתוכנית של השטח ויש שם גם אפשרות להקמת בית ספר תיכון ואני מקווה מאוד שהוא אכן יקום, בשיתוף פעולה של המועצה האזורית גליל עליון ומבואות החרמון. לבית הספר יגיעו ללמוד מי שרוצה מהמלונות ומי שרוצה מהיישובים, תהיה להם אפשרות ללמוד כאשר הם מחוברים לקהילה. למה מחוברים לקהילה? כי כל החינוך הבלתי פורמלי, כל התרבות, כל הפעילויות של המתנ"ס נמצאים במלונות, אבל אם הפעילות תהיה קרובה לישובים – משמר הירדן, אליפלט, כרכום, כורזים, אמנון וכחל, אז אתה מחובר באמת לקהילה. הקהילה רוצה לחזור לקהילה." 

תהיה בעיה עם הבגרויות השנה? 

בר: "לא, לצערי התלמידים לא יהיו מוכנים ומצד אחד, משרד החינוך הולך לקראתנו, מה שניתן להגיד ונותן הקלות, אבל זה חומר חסר שיהיה לילדים, אז לילד תהיה תעודת בגרות עם חומר חסר. זה לא פשוט, זה מורכב, הם לא מצליחים, במיקרה הטוב הם לומדים שעתיים אנגלית או שעתיים מתימטיקה. צריך להבין שמקצועות מורחבים ולא משנה היכן הילד נמצא בארץ, הוא מקבל את המענה בבית ספר המפונה פה, זה בלגן מאוד גדול." 

והאוניברסיטאות יתחשבו בתלמידים שיבואו עם תעודות בגרות חסרות? 

בר: "משרד החינוך בנה מתווה שאמור לתת לזה מענה, אבל זה בהחלט החשש של ההורים ואני מבינה אותם."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן