יבול שיא
הרפת והחלב
אחד ממרחבי הלמידה למפונים שהוקמו על ידי מתנדבי חמל לומדים

חמ"ל "לומדים" מקים פעוטונים, גנים וכיתות למושבים שפונו מהעוטף ומהצפון

4 דק' קריאה

שיתוף:

המענה המהיר שהעניק חמ"ל לומדים למפוני מושב ישע עורר השראה בקרב עשרות מתנדבים מאזור הצפון והוביל להקמת החמ"ל, שהקים מאז למעלה מ-125 מרחבי למידה לבני הגילאים 0-18 ומועדוניות לפעילות בני נוער אחר הצהריים

*תמונה ראשית: אחד ממרחבי הלמידה שהוקמו על ידי המתנדבים למפונים. צילום: שמילו

חמ"ל לומדים – צבא של כ-450 מתנדבות ומתנדבים, נהגים, מובילים ותורמים, מקים מאז היום השלישי למלחמה פעוטונים, גנים וכיתות לימוד בבתי המלון ובבתי הארחה מאזור ירושלים עד לצפון רמת הגולן. מרחבי הלמידה מסופקים למפונים מעוטף ישראל בדרום ומצפון הארץ ובהם קהילות ממושבים רבים.

חמ"ל לומדים נולד בעקבות מצוקה של מפוני מושב יֵשַׁע בדרום חבל אשכול, המשתייך לתנועת המושבים. בקשות סיוע שהגיעו ממלון 'קדם' בטירת הכרמל הובילו לפעולת בזק ולגיוס ציוד מאנשי עסקים ואזרחים מאזור חיפה והקריות. ההתגייסות המהירה אפשרה להקים בתוך שעות אחדות פעוטון, גן ילדים ומרחב למידה לתלמידי כיתות א'-ב'.

המענה המהיר למפוני מושב ישע עורר השראה בקרב עשרות מתנדבים מאזור הצפון והוביל להקמת החמ"ל, שהקים מאז למעלה מ-125 מרחבי למידה לבני הגילאים 0-18 ומועדוניות לפעילות בני נוער אחר הצהריים.  

שלמה אברמוביץ', האיש והאגדה הוא מקים החמ"ל: "התחלנו במהלך צנוע של סיוע למפונים ממושב אחד מהדרום. המענה המהיר והרווחה שהצלחנו להעניק להורים ולילדים במלון 'קדם', המחישו לי ולמאות המתנדבים שהתקבצו בחמ"ל, שזהו האתגר החשוב ביותר למען רבבות המפונים.

"ראינו לנגד עינינו אלפי בני משפחות שהפכו לפליטים בארצם. בתי המלון יפים ונוחים, אך התגלו ככלוב של זהב. ילדי גן זכו לאולם יפה, שהציוד היחיד בו היה שטיח מקיר לקיר ותקרה. תלמידי יסודי הופנו לחדרים שהיו בהם רק שולחנות וכיסאות למבוגרים. במרחבי הלמידה העירומים לא היה ציוד לימודי ואפילו לא ציוד מתכלה ליצירה."

צילום מסך 2023 12 20 111406
שלמה אברומוביץ': "התחלנו במהלך צנוע של סיוע למפונים ממושב אחד מהדרום". צילום: מלינה פנס

צבא מתנדבים

בעקבות תקדים מפוני המושב ישע, פתח צבא מתנדבי חמ"ל "לומדים" בהתרמה המונית של ציודים חיוניים לשכבות הגיל השונות. ציוד בסיס לכיתות הכולל: שולחנות וכסאות מותאמי גיל, לוחות, ארוניות וארונות ברזל. ציוד לימודי הכולל: מחברות, ספרים, חוברות, מחשבונים ומחשבים. ציוד רך לפעוטונים הכולל שטיחים, משטחי משחק, פופים, כריות, ספונות, דובים ובובות וציוד מתכלה הכולל: עפרונות עטים, צבעים, טושים, פלסטלינה, חמר, בריסטולים, ניירות צבעוניים.

החמ"ל התמקם בתחילה בלובי של היכל התיאטרון קריית מוצקין, באדיבות העירייה ומנכ"לית התיאטרון, דפנה צורי. אחר כך עבר החמ"ל לאולם של העירייה בשדרות גושן 92 בקרית מוצקין. בתוך זמן קצר הפך החמ"ל למפלצת לוגיסטיקה, שמוציאה מדי יום ציוד להקמת חמישה עד חמישה-עשר מרחבי למידה! חלק ממרחבי הלמידה הוזמנו בסיוע מפקחות ממחוז צפון וממחוז חיפה במשרד החינוך.
הזמנת מרחבי הלמידה והמועדוניות מתבצעת באמצעות אפליקציית 'מאנדי'. ראשי הקהילות ממלאים את טופס ההזמנה ומשגרים אותו אל הצוות המרכזי בחמ"ל. ברגע בו נקלטת ההזמנה, מתמנה פרוייקטור או פרוייקטורית ומתמנה גם צוות מלקטים ומלקטות. צוות זה מכין את המשלוח אל הקהילה המזמינה, אורז אותו בארגזים מסומנים, דואג להגעת נהגים מתנדבים ומשגר את הציוד המוזמן ליעדו.

כתה בטירת הכרמל
כיתה של מפוני מושב ישע בטירת הכרמל. צילום: שלמה אברמוביץ

"תקן ה'איזו' שקבענו לעצמנו," אומרים פעילים בחמ"ל, הוא אספקת מרחבי לימוד על כל ציודם בתוך 5 עד 12 שעות מרגע אישור ההזמנה במערכת."    

מתנדבות ומתנדבים מרכזיים בחמ"ל "לומדים" אומרים: "התרשמנו שהמפונים נמצאים במצוקה קשה. פגשנו משפחות שנתלשו משגרת חייהן, ילדים שאבדו את הביטחון היומיומי, בני נוער שחיים במלונות פאר שהפכו לכלובי זהב. חשנו חובה לסייע להם ויצרנו סרט נע להקמת מרחבי למידה.

"השמועות על הפעילות שלנו פשטה בכל הארץ והתחלנו לקבל פניות להקמת מרחבי למידה גם מבתי מלון בים-המלח, בתל אביב ובנתניה וגם מבתי מלון, בתי הארחה ואכסניות סביב הכינרת וברמת הגולן. המשמעות היא, שהפכנו בפועל לחמ"ל בהיקף ארצי. לאחרונה קיבלנו הזמנות גם ממפונים בתי המלון באילת, בתיווך מחוז באר שבע במשרד החינוך.

"סיפקנו מרחבי למידה לקהילות של מפונים ממושבים רבים ובהם רמות, שדה אליעזר, משמר הירדן, אליפלט, כורזים, כחל, אמנון, כרכום, כרם בן זמרה, ריחניה, דלתון, עלמה ומושבים נוספים."
שלמה אברמוביץ' מוסיף: "במלאת למלחמה שבועיים, התחלנו שיתוף פעולה נרחב עם 'אחים לנשק'. זה החל בפיילוט שבצענו עמם בבתי מלון סביב הכינרת והפך למבצע שת"פ לתפארת בהיקף רחב. בעקבות השת"פ עם 'אחים לנשק' התחלנו להיעזר גם במעצבות פנים המתמחות בהקמת מרחבי למידה. התוצאה היא הקמת מרחבי למידה שהם גם יעילים ומצוידים היטב, אך גם אסתטיים ומותאמים לצרכים הרגשיים של פעוטות ותלמידים בשכבות הגיל השונות.

חמל לומדים בפעולה
הפעילות השוקקת בחמ"ל "לומדים". צילום: שלמה אברמוביץ

"במסגרת השת"פ החשוב עם 'אחים לנשק' הרחבנו את הפעילות לשני אפיקים נוספים: האחד, הקמת מועדוניות נוער, לטובת חינוך בלתי פורמלי בשעות אחר הצהריים והערב. השני, מחשוב מרחבי למידה שכבר הקמנו והצעת פתרונות מחשוב למרחבים חדשים. לצורך כך אנו משיגים תרומות נדיבות מאוד של מחשבים נייחים וניידים מחברות הייטק, מתורמים עסקיים ועוד."     

פעילי צוות חמ"ל "לומדים" אומרים: "היקף הביקוש למרחבי למידה ולמועדוניות לא קטן עם הזמן. אנו פועלים סביב השעון, כדי לספק את הביקוש שמגיע מדי יממה. המשך התפתחות המיזם תלוי בהתגייסות מתנדבים, נהגים ובסיוע מתורמים למען רכש הציוד. יש לנו כבר צפי הזמנות לעשרות מרחבי לימוד ומועדוניות נוספים. אנו זקוקים לכל סיוע, לכל ציוד ולכל תרומה כספית.

לתרומה לחצו כאן:

https://www.jgive.com/new/he/ils/donation-targets/114516

לפרטים נוספים: שלמה אברמוביץ – 050-6550580

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן