יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 10 25 120132

כלבים אבודים חרבות ברזל

5 דק' קריאה

שיתוף:

בשביל החברים הכי טובים שאבדו במהלך המאורעות בעוטף עזה והאזעקות ברחבי הארץ: התגבשה קבוצה לאיתור כלבים אבודים חרבות ברזל 

המלחמה שפרצה בבוקר שבת ה-7.10.23, ערערה את חיינו וכולנו חיים עכשיו במתח גבוה מהרגיל. המתח הזה עובר גם אל חיות הבית שלנו: כלבים, חתולים ועוד חיות בית רגישים הרבה יותר מבני אדם לרעשים, להדף שבאוויר. פיצוצים של טילים, אזעקות, עשן וחרדה של בני הבית עוברים אליהם. בשל המצב, נעלמו מאות כלבים בכול רחבי הארץ, בזמן שבעליהם מתמודדים עם חוסר וודאות לצד צער ודאגה לחבריהם הטובים ההולכים על ארבע. בין היתר, רבים מכלבי הדרום נספו בזמן רצח בעליהם, בשל ירי חסר רחמים של מפלצות הטרור. כלבים אחרים נמלטו בשעה שטבחו בבעליהם ואט אט, מאותרים. 

תמר מורד, הווטרינרית דר׳ מיכל שורץ, ויטה יעל – דוגס סטייט, סוניה אנדרלין ויעל ביבי התגייסו לנסות לאתר את בעלי החיים שנעלמו בין אזעקה לנפילת טילים. בשל המצב החלו תושבים לפעול על מנת לדאוג לבעלי החיים שאבדו, לחלצם מבתים, לזהותם ולהחזירם לבעליהם או לפחות למצוא להם בית או אומנה. בין היתר חברו כלבים לחיילים בחיפוש אחר מזון, מים וחברה.  

"אין לנו עדיין מספרים מדויקים, אך לפחות מאות כלבים נעלמו, ברחו מפחד הטילים והפיצוצים," מספרות נשות הקבוצה שפועלת למען בעלי החיים. "בעוטף עזה מסתובבים כרגע כלבים רבים, חלקם נורו, נחטפו או נפצעו. ישנם סרטונים המראים אנשי חמאס עם כלבים ישראלים שתפסו. כלבים רבים נשארו שבני משפחותיהם נחטפו או נהרגו. יש גם כלבים שנשארו כלואים בבתים ולא יכלו לחזור אליהם, המים והמזון שלהם נגמרו. אנשים עוסקים יומם ולילה באיסוף מידע על כלבים שחסרים, על כלבים שנמצאו ומנסים לקשר בין בני המשפחה המודאגים לכלב. אחרים, מסכנים את עצמם בשטח בחילוץ כלבים מבתים ואחרים שאותרו ושינוע שלהם למקום מבטחים."   

Screenshot 2023 10 25 120151
פאנקו עדיין שם בחוץ, הכלב של סיגלית אורגד שנמלט בפרוץ הקרבות 

איתור חיות המחמד 

מיום שבת החלו לפעול קבוצות פייסבוק העוסקות בכלבים בשגרה, וקבוצות רבות שהוקמו במיוחד למטרה זו, מעלות תמונות עם פרטים של כלבים שאבדו או שנמצאו על מנת לשדך ביניהם. גם בוואצסאפ קמו קבוצות כאלה. את אחת מהן, הנקראת "כלבים שברחו או נמצאו בזמן האזעקות – אבד או נמצא", פתחה סוניה. קבוצה נוספת שלה היא "דרום – כלבים שברחו או נמצאו בזמן האזעקות – אבד או נמצא". בין הפעילויות ארגנה יעל ביבי ארגנה טבלת אקסל ענקית ובה מאות רבות של כלבים שאבדו עם התמונות והפרטים שלהם, כלבים שנמצאו על ידי אנשים עם הפרטים והחלק המשמח – כלבים שהושבו למשפחתם. 

סיגלית אורגד מאשקלון איבדה את כלבתה האהובה פאנקו שברחה באזעקה הראשונה ומאז נעלמו עקבותיה. סיגלית מספרת על רגעי האימה והצער: "כמי שאיבדה את הכלבה שלה, התחברתי ברשתות החברתיות אל קבוצות רבות כאלה. אני מחפשת שם את הכלבה שלי באופן אובססיבי יומם ולילה ומפרסמת בכולן שוב ושוב את התמונות והפרטים שלה. כל תמונה של כלב/ה דומה מקפיץ את כל בני המשפחה – זאת היא? זאת היא? האוזן הזאת לא כמו שלה, הכתם הזה כן כמו שלה. יש קולר? מה הצבע?" 

ספרי לנו על הרגע שבו פאנקו נעלמה. 

"ב-7 לאוקטובר, שבת בבוקר, חג שמחת תורה. 6:30 בבוקר. יצאתי עם פאנקו לרכיבה במסלול האופניים שליד קיבוץ גברעם, הסינגל הקטן. במהלך עצירת שתיה קצרה פתאום שמענו את הבום הראשון. בכמה השניות הבודדות שלקחו לי להגיב כבר נשמע עוד פיצוץ ופאנקו, שהיא כלבה חרדתית גם בלי טילים, ברחה בספרינט רחוק למקום שכבר לא ראיתי אותה. מטר הטילים והאזעקות המשיך אבל המשכתי לחפש אותה בשטח עוד שעה, באופניים ובמכונית. "לא ראיתי בעיניים," כי כל מה שחשבתי עליו זאת היא. אבל אז נתקלתי באיש כוח ביטחון שאמר לי לנסוע ישר הביתה, כי מחבלים של חמאס כבר הגיעו ליד מרדכי, הקיבוץ הסמוך. 

"עבר שבוע, היום שוב שבת. פאנקו עדיין לא שבה ואנחנו דואגים לה. פאנקו כלבה חרדתית, היא נבהלת מעלים שמרשרשים על עץ כשיש רוח חזקה. כבר שבוע שהשמים והאדמה מתפוצצים, היא מפחדת מאנשים, ויכולה להיות פצועה, צמאה ורעבה." 

כלבים שנמצאו וממתינים לשוב לביתם או להיות מאומצים
כלבים שנמצאו וממתינים לשוב לביתם או להיות מאומצים

הם יורים גם בכלבים 

סוניה אנדרלין ממארגנות ומנהלות קבוצת בעלי החיים האבודים, מספרת כיצד החלה לנסות לקשר בין כלבים לבעלי החיים שלהם: "כל חיי אני פעילה למען בעלי חיים, ובעלי חיים זה משהו שאצלי בלב. אין מצב שאני רואה בעל חיים במצוקה ולא עושה הכול כדי לעזור. כשהתחילה האזעקה ביום שבת בבוקר שלחתי הודעה לחברתי תמר ואמרתי לה: 'צריך לפתוח קבוצה, יהיו אבדות של בעלי חיים, אז בואי נקדים תרופה למכה'. הקבוצה עשתה הדים במהירות! אז פתחנו עוד קבוצה בדרום, ועוד קבוצת חילוצים, וטרמפים לחיות, ובפרטי אנחנו מקבלות כמויות של פניות. וזה עצום, זה יותר מדי אפילו." 

איך זה מרגיש לעסוק כל היום בדבר כה רגשי וקשה? 

"זה קשוח, אני מקבלת פניות מאנשים שקרובים שלהם נהרגו ונרצחו, להם בני משפחה, פונים אלינו בפרטי כי הקבוצה עמוסה מדי ומתחננים לעזרה שלפחות את בעלי החיים נחבר אליהם. אז מנסים לעשות הכול בידיעה שיש גם המון בעלי חיים שנרצחו שם. קיבלתי גם תמונות זוועה, של כלבים ירויים המצב של בעלי החיים שם רע, רע מאוד.  

"אחרי כמה ימים הפעילות הקבוצתית שלנו הופצה ברמה ארצית. הקבוצה עלתה ועלתה, בהתחלה היינו תמר ואני, ואז הוספנו את ד"ר מיכל שוורץ, ואז את יעל ויטה. פעילה בשם יעל ביבי הציעה לעשות רשימה בגוגל sheets, עבדה על הטבלה. עשתה עבודה באמת מדהימה. את הכול עשינו תוך כדי תנועה, ניסינו לייעל את זה וניסינו להבין מה אנחנו עושות תוך כדי תנועה. זאת אופרציה מטורפת, הגענו לסדר גודל מטורף. זו קבוצה… הקבוצות כבר רצות בכל מקום בארץ."  

כיצד מתרחש המבצע הזה למען בעלי החיים?  

"נוצרה איזשהי סיטואציה קשה עם כלבים וחתולים ובעלי חיים בכללי, אז הלכתי לחפש את הפתרון, וככה הגעתי לאנשים," מספרת חברת הקבוצה. "אנחנו מנסים גם לתאם בינינו, זה ככה מתגלגל. עכשיו הבעיה זה להשיג אישורים, אישורי כניסה לאזור שם שנחשב שטח די סגור כרגעשטח לחימה, כי הגדרות שם לא לגמרי סגורות. צריך אישורי כניסה מהצבא, וצריך גם מישהו שיתלווה למחלצים, גם לכלבים וגם לחתולים. כולם שם בפוסט טראומה או טראומה אפילו יותר מבני אדם, בעלי חיים הרגישות שלהם היא מאוד מאוד גבוהה. וכל בעלי החיים שהיו שם לא יצאו מזה. מבחינתי בעלי חיים הם בני משפחה לכל דבר. אצל רוב האנשים זה ככה. במיוחד כאלו שנמצאים איתנו שנים וחווים איתנו הכול. יש משהו גם בבעלי חיים שהוא מאוד תרפויטי ומנחם, יש משהו בבעלי חיים שהוא טהור. 100% אהבה טהורה. 

"כבר ביום השני פנתה אליי מישהי שגילתה שאח שלה נרצח, והכלבה שלה הייתה שם בפנסיון שקרוב לבית שלה. התחננה שנעזור להוציא את הכלבה שלה מהפנסיון, שכל בעלי החיים היו תקועים שם. והצלחנו, הצלחנו להוציא לה את הכלבה וזה פשוט עשה את כל ההבדל. הידיעה שהכלבה שלה שהיא כל עולמה חזרה אליה." 

Screenshot 2023 10 25 124005
גיאמפי הכלבה של משפחה מאורים. הבעל נרצח והאישה והילדים הצליחו להימלט

כמה כלבים אבודים יש?  

"יש מאות! להערכתי זה מגיע קרוב ל-1,000 אבודים. אבל הצלחנו לחבר בין כמה מהם לבעליהם. יש כלבים שהיו אבודים 6 ימים, ובסוף הצלחנו להחזירם הביתה. קרוב כבר ל-100 שחזרו הביתה. יש סיפורים מרגשים. אני מאמינה שהרוב יחזרו הביתה. אי אפשר להניח לקבוצה דקה. כי יש המון אנשים שמפרסמים דברים לא קשורים, וכל אחד מרגיש צורך ולהתבטא, וצריך לוודא שהשיחה לא מתלקחת, ולמקד את זה לנושא הקבוצה ושזה לא יתפזר. בשביל זה גם פתחנו את הקבוצה של הטרמפים והחילוצים." 

איך את מתמודדת עם זה? 

"אני על אוטומט. אני פשוט על אוטומט, עובדת. יש המון עבודה. בקבוצה אחת היו מעל 1,000 אנשים, היינו צריכות לדלל קצת. יש תנועה כל הזמן. אין יותר מדי זמן לשבת, לעכל ולהבין בכלל מה קורה." 

איך תוכלו להמשיך בעבודת הקודש שלכן?  

"חסרים לנו אישורי כניסה להיכנס לשם, וכן צריך אנשי ביטחון שיעזרו להוציא משם, כי אנחנו לא מצליחים… יש מספר קטן של מחלצים שאיכשהו נכנסו והוציאו. זה לא מספיק יש המון בעלי חיים. בעיקר הצליחו להציל כלבים, אבל יש שם המון חתולים לכודים בבתים. צריך מישהו שיגיע עם כלוב, מלכודת, שיוכל לתת להם להיכנס ולהוציא. וגם אם הם לא בחיים, לפחות שתהיה סגירת מעגל למשפחה ושלא יחפשו. אנחנו עדיין צריכים עזרה לעשות את זה בצורה מאורגנת ומסודרת, שנצליח להוציא משם כמה שיותר מידע ובעלי חיים אבודים."  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן