יבול שיא
הרפת והחלב
כלנית בחורבת שרישה

כל מה שרצית לדעת על כלניות ואתרי פריחת כלניות חינם, בשפלה הדרום

4 דק' קריאה

שיתוף:

הפרח הלאומי של ישראל הוא הכלנית שבדרך כלל היא אדומה * לכבוד עונת פריחת הכלנית בארצנו, ובעקבות הביטול של אירועי דרום אדום, מוצעים לכם 21 מרבצי פריחת כלניות מבית קמה ועד בית קשת * סיפור אהבה יווני של כלנית ואפרודיטה וגם טריוויה כלנית * חלק ב' 

הכַּלָנִית 

פרח הכלנית הוא הפרח הלאומי של ישראל. במשאל שערכה החברה להגנת הטבע בשנת 2013 נבחרה הכלנית המצויה (Anemone coronaria) לפרח הלאומי של ישראל. הכלנית פורחת בישראל בשלל צבעים נוסף לצבע האדום עז הנפוץ ביותר כמו צבע לבן, סגול-כחול או ורוד. עיקר יופייה של הכלנית הוא שהיא פורחת תוך יצירת מרבדי פריחה מקסימים בתקופת החורף. 

פריחת כלניות וארכאולוגיה 

פרחי כלנית נמצא בכל רחבי הארץ, אבל בעיקר באזורי חורבות, שרידים ארכאולוגיים, בתי קברות עתיקים ושמורות טבע כמובן. צבעי הכלניות מגוונים כאשר צבע אדום תמצאו בכל חלקי ארצנו, אבל צבעים אחרים כמו לבן, סגול ועוד, יתרבו ככל שנצפין .כך שבדרום יהיו רק כלניות אדומות ובגליל העליון שלל צבעים. פרטים נוספים על הכלנית תוכלו למצוא כאן: צבע הפרחים, ההאבקה, והגנטיקה של הכלנית המצויה Anemone coronaria בישראל – כלנית (kalanit.org.il)

יער שוקדה כלניות בדרום הארץ. צילום אתי לילטי
יער שוקדה, בדרום הארץ תמצאו רק כלניות אדומות. צילום: אתי לילטי

מרבדי כלניות 

השפלה והדרום עם שמונה אתרי פריחה 

  • תל בית שמש: האתר הארכאולוגי, מול העיר בית שמש, על כביש 38, הוא שרידי עיר כנענית מהמאה ה-14 לפני הספירה שנשרפה. אפשר לעלות לראש התל ומשם לצפות על מרבדי פריחת הכלניות סביב התל, שכולו צבוע בצבע ירוק עם כתמים אדומים של כלניות. איך להגיע ב-Waze? רשמו תל בית שמש. הערה: זהירות בחנייה המצומצמת על כביש 38.  
  • תל חדיד, יער בן שמן: ביער בן שמן יש הרבה שטחי פריחות בכלל, ופריחת כלניות בפרט, כאשר האזור הנגיש ביותר הוא תל חדיד והמסלול נסיעה המעגלי. ב-Waze? רשמו תל חדיד. 
  • גבעת הברפיליה, מודיעין: בלב שכונת אבני-חן בעיר מודיעין נמצא גבעה שעליה חורבות הכפר הערבי ברפיליה. בין שרידי המבנים, בורות מים, גתות ומערות טבעיות תמצאו מרבדי פריחה עונתיים, כולל כמובן כלניות לרוב. אדומים של כלניות. איך להגיע ב-Waze? רשמו גבעת הברפיליה. הערה: יש להחנות כחוק (יש פקחים גם בשבת וחג). 
  • פארק יער שוהם: מול העיר שוהם ומזרחית לכביש 6 נמצא אחד ממרבדי הפריחה היפים במרכז הארץ. יער שוהם, עשיר במתחמי פיקניק מסודרים שביניהם כתמי פריחת כלניות באדום בוהק. איך להגיע ב-Waze? רשמו פארק יער שוהם. הכניסה דרך פארק תעשיות חבל מודיעין. 
  • חורבת שרישה. בקוע: גבעת חורבת שרישה באזור לטרון זכתה לכינוי גבעת הכלניות, ולא בכדי. זה אחד המקומות הדרומיים ביותר במחוזותינו, בו נמצאות כלניות לבנות, כי כאמור, בדרום הארץ יש רק כלניות אדומות. הגבעה, כשמה כן היא, משובצת חלקות כלניות מרהיבות, בנוסף למערות קבורה, גתות, בורות מים ועוד. איך להגיע ב-Waze? רשמו חורבת שרישה. 
  • שמורת בתרונות רוחמה: שמורת טבע בין קיבוץ רוחמה לצומת בית קמה שבעונת פריחת הכלניות, המקום שופע בצבע האדום. במקום שרידים היסטוריים של מגדל תצפית, חווה חקלאית עתיקה ושבילי הליכה. איך להגיע ב-Waze? רשמו שמורת בתרונות רוחמה. 
  • שמורת פורה: שמורת טבע פורה עשירה במגוון רחב של פרחים כולל כלניות אדומות. בשמורה מסלול הליכה מעגלי מסומן בירוק אשר מתאים למשפחות, שאורכו כ-2.5 ק"מ. אל תפספסו את אפיק נחל פורה, שעליו רואים שרידי גשר רכבת עות'מנית שהולכה ל/מ באר שבע. איך להגיע ב-Waze? רשמו חניון נחל פורה. 
  • יער דבירה, קיבוץ דביר: ממש בלב יער דבירה הקטן ואינטימי, פורחות כלניות אדומות. מגיעים לחניון טבע על שביל ישראל ושם חונים ויוצאים למסלול עם שלט הכוונה. המסלול המעגלי הקצר מוביל לחורבת מגדלית שבסופו מרבד הכלניות. איך להגיע ב-Waze? רשמו חורבת מגדלית (יער דבירה).
כלנית אדומה ביער בארי
כלנית אדומה ביער בארי. צילום: עמוס דה וינטר

דרום אדום חמישה אתרי פריחות 

מאז חורף שנת 2007 חוגגים באזור עוטף רצועת עזה, את פסטיבל פריחת הכלניות, שממותג תחת הסיסמא "דרום אדום". כל שנה עשרות אלפי מטיילים צבאו על האתרים והאטרקציות לאורך כביש 232 עליהם כתבנו בעבר.. האזור המקסים כל כך, היה קורבן למחדלי 7 באוקטובר 2023 ולעת עתה בוטלו אירועי "דרום אדום", אבל הטבע והכלניות, פורחים כמדי שנה.  

  • יער שוקדה: אחד ממוקדי הפריחה היפים בישראל הוא יער שנמצא בנגב המערבי על כביש 232 בעוטף ישראל. אחד המקומות הפופולאריים ביותר לחוות פריחת כלניות, אבל משום כך גם צפוף במטיילים בסופ"ש. איך להגיע ב- Waze? רשמו יער שוקדה 
  • יער בארי: האתר המרכזי לאירועי "דרום אדום" הוא סביב קיבוץ בארי השותת דם וכאב. זהו מרכז לשלל ירידים, מעוז רוכבי אופניים, ובין עצי היער בחניון עובר נחל גרר, והמקום מתמלא כלניות. איך להגיע ב-Waze? רשמו יער בארי. 
  • חניון רעים, קיבוץ רעים: אחד ממוקדי הפריחה הפחות מיוחצנים אבל יותר יפים בארצנו. החניון שנמצא צפונית לקיבוץ רעים מערבית לכביש 232, הוא חניון מוסדר ומונגש עם מסלולי הליכה, פינות פיקניק והרבה מרבדי פריחה אדומים של כלניות. איך להגיע ב-Waze? רשמו חניון רעים. 
  • חניון יונתן ורמולן, צומת סעד: כשבאים מצפון לצומת סעד רואים את החורשה עם מרבדי הכלניות. הכניסה ליער ולצילום הכלניות היא מכביש 232. איך להגיע ב-Waze? רשמו חניון יונתן ורמולן. 
  • גבעת הכלניות, קבר אריאל ולילי שרון: גבעה שנמצאת מול חוות השקמים, ממזרח לשדרות, שם קבורים אריאל ולילי שרון. הגבעה וסביבותיה צבועים במרבדים אדומים של כלניות, שהעניקו לגבעה את שמה – גבעת הכלניות, הרבה לפני שהפכו לבית קברות, ואולי בגלל הכלניות. איך להגיע ב-Waze? רשמו קבר אריאל ולילי שרון – גבעת הכלניות. 

טרוויה כלניות 

  • יש יותר מ-120 זני כלניות טבע ברחבי תבל! 
  • כלנית גדלה בטבע בכל העולם, פרט ליבשת אוסטרליה ואנטרקטיקה. 
  • בתקופת המנדט הבריטי, כונו הצנחנים הבריטיים כלניות, על שום הכומתה האדומה שחבשו. הכומתה האדומה הונחלה גם לצנחני צה"ל, ללא הכינוי. 
  • הכלנית היא גיאופיט, כלומר צמח עם פקעת שנמצאת מתחת לאדמה. הכלנית אוגרת ושומרת את המזון שלה בתוך הפקעת שמתחת לאדמה במשך כל השנה. 
  • הכלנית במקורות וגם ע"י הרמב"ם מכונה "שושנת המלך". 
  • השם של כַּלָנִית – Anemone נגזר מהמילה היוונית anemos, כלומר רוח. זו כנראה התייחסות לאופי העדין של הפרח, שמתנדנד ברוח. 
  • כלניות יכולות להיות רעילות עקב נוכחותן של תרכובות מסוימות. חשוב לטפל בהם בזהירות ולהרחיקם מחיות מחמד וילדים קטנים. 
  • בתרבויות המזרח, הכלנית נתפסת לעתים קרובות כסמל למזל והגנה מפני כוחות הרשע. 

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל. פרטים באתר https://www.danybar.co.il/trip_planning/ או בפייסבוק https://www.facebook.com/DanysBarTravelWineAndDine

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן