יבול שיא
הרפת והחלב
אביהוא שרווד מטפל בתן

להציל את חיות הבר

5 דק' קריאה

שיתוף:

זה למעלה מ-22 שנה מטפל אביהוא שרווד בחיות בר פצועות וחולות המובאות למרפאה שפתח עם בת זוגתו במושב אלישמע * החיים המודרניים לא עושים טוב לחיות הבר – הן נדרסות, נפגעות מאכילת פסולת או צמחים שרוססו ועוד * לטל סתיו מסביר שרווד על העמותה "למען חיות הבר" שהקים ומה צריך לעשות כשרואים חיית בר שנפגעה

כעשרת אלפים בעלי חיים וחיות בר זוכים מידי שנה לטיפול חינמי ומציל חיים בעמותת "למען חיות הבר", אותה ייסד אביהוא שרווד. העמותה מפעילה במושב אלישמע מרפאה לטיפול ושיקום חיות בר, אותן משיבים אנשי העמותה לטבע בתום הטיפול בהן. מבין החיות שזוכות לטיפול ניתן למצוא בעלי כנף, קיפודים, דורבנים, תנים, זוחלים שונים וכו'.  

החיים המודרניים בישראל אינם מהווים בשורה טובה לחיי חיות הבר שחיות באזור אלפי שנים. מידי יום חיות בר נפצעות מגדרות תיל, זכוכיות, בליעת חפצים ופסולת שהושלכה בשטח. שלא לדבר על הנסיעה בכבישי ישראל המסוכנת לא רק עבור נוסעים, אלא גם עבור בעלי החיים, הן חיות בית והן חיות בר. מדי שנה נדרסים בכבישי ישראל אלפי בעלי חיים, וברוב המקרים משמעות הדריסה היא מוות מידי לחיה. ע"פ נתוני החברה להגנת הטבע רק בשנת 2020 נדרסו כ-2000 בעלי חיים וכמובן מדובר במספר חלקי בלבד, וככל הנראה המספר האמיתי גבוה הרבה יותר. 

מכל הדברים הללו – פסולת, מכוניות, מחלות, חומרי הדברה ועוד נפגעות חיות הבר. שרווד מציין כי החיות הפצועות מגיעות לעמותה לאחר שהן נמצאות על ידי תושבים – ובמקרים מסוימים, בעמותה מגיעים בעצמם לחלץ את החיות: "החיות מגיעות אלינו דרך תושבים שמצאו אותם או על ידי וטרינרים רשותיים," מסביר שרווד. "אנחנו מגיעים בעצמו לחלץ רק כאשר מדובר ביונקים גדולים או עופות דורסים או עופות מים, וזה כי לעיתים ישנה סכנה למדווח כשהוא בא במגע עם בעל החיים, או לחלופין יש סכנה שבעל החיים יפצע. במקרה כזה אני בעצמי או מי מטעמנו מגיעים לחילוץ. אדם מהשורה יכול להביא אלינו קיפוד או צב, אך למשל יונק גדול, תן או דורבן, אז במצב כזה תושב עלול לסכן אותו או את עצמו."  

שוורד מציין כי החיכוך בין תושבים לבעלי חיים עלול לגרום לעיתים לנזק: "קורה הרבה שאנשים נפצעים במהלך ניסיון חילוץ. גם לחיות זה עלול ליצור נזק – מספיק שהרמת בעל חיים שנדרס, וזה עלול לגרום לו לשבר בעמוד השדרה.  

"היה מקרה לפני שנתיים ששועל שנפצע מתקיפת כלבים, וכאשר התושבת ניסתה לחלץ אותו היא ננשכה בעצמה, ולכן באופן אוטומטי השועל נכנס להסגר כדי לוודא שאין לו כלבת. לכן זה פוגע עוד יותר בשועל שממילא נפגע ממש הרגע. לצערי, הרמה לא מקצועית של חיה פצועה או דחיפה לקופסא יכולה לגרום לנזק קשה יותר וסתם סבל או נזק בלתי הפיך. בגלל זה צריך להיזהר כמה שיותר".   

עם זאת, חיות שמוגדרות בסכנת הכחדה, מובאת לבית החולים לחיות שבספארי, "אנו מטפלים בכל חיות הבר, אך לא כל חיית בר תטופל בבית החולים שבספארי", מסביר שרווד, "למשל חילצנו צבוע לפני כשלושה שבועות, והטיפול הראשוני היה שלנו, ולאחר מכן הוא הועבר לבית החולים לחיות. אותו צבוע נתפס במלכודת רגל, בשעה שלוש לפנות בוקר מאחורי הקו הירוק. הגענו לנקודה, טיפלנו בו, ובבוקר הוא הועבר לבית החולים בספארי ברמת גן, ואני יודע שהוא עבר כמה ניתוחים כדי לא להגיע למצב שכורתים לא את הרגל. היום אני יודע שמצבו השתפר, והוא יחזור לטבע."

Screenshot 2024 01 02 153522
תנשמת פגועה במרפאה. צילום: אביהוא שרווד

החיות חוזרות לאותו המקום שבו נתפסו? 

"בעיקרון המקום נבחר על ידי אקולוג של רשות הטבע והגנים. אני מניח שגם הצבוע שנתפס יחזור לטבע, אומנם לא לאותו המקום, אך בוודאות לטבע. זו המטרה של העמותה." 

עד כמה יש התרגשות בלשחרר את החיות לטבע בסוף התהליך?  

"ההשבה לטבע זה בעצם החלק של סגירת המעגל, וזה נותן גם סיפוק גדול. מבחינתנו זה המון. אתה נקשר לבעל החיים זה נכון, אך המטרה בסופו של דבר היא לשחרר אותו לטבע. וגם כמה שאתה אוהב אותו, אתה צריך בסוף לתת לו ללכת.  

"בסופו של דבר, צריך ללמוד להסתכל בעבודה הזאת רק על חצי הכוס המלאה, כלומר על בעלי החיים שהצלחת להציל. אם תסתכל על אלו שמתו או המתתה, אז תהיה עצוב מאוד. אך אם תסתכל על זה שמתוך 100 בעלי חיים, הצלחת להציל 60, אז ככה תבין שהצלחת, כי בלעדייך כל ה-100 היו מתים. בעבודה הזאת רואים מקרים לא פשוטים לעין, זה קשה אבל אין ברירה. זה מחשל."

ציפור פגועה במרפאה
ציפור פגועה במרפאה. צילום: אביהוא שרווד

חינוך לאהבת חיות הבר 

בנוסף העמותה פועלת רבות בהסברה וחינוך, לכיבוד ושמירה על הטבע ובעלי החיים, וזאת באמצעות סרטונים והסברים בדף הפייסבוק שלה ובאתר העמותה, שחרורי חיות לטבע בנוכחות הציבור ברחבי הארץ וכן הרצאות במוסדות חינוך שמעביר אביהוא. 

מה מטרת ההרצאות וההסברה?  

שרווד: "אנשים לא באמת מבינים מה קורה בארץ עם חיות הבר, הם לא מבינים שהניילון או הכוס שזרקו יכולות להרוג. בקבוק יכול להיתקע בצוואר של חיית בר ולהרוג אותה. וזה למשל מה שאנחנו מעבירים להם. אני מרגיש שיש הבנה יותר של הבעיה האקולוגית, וזה בזכות כל השיתופים במדיה. אך עם זאת, צריך שיתוף פעולה. צריך ילדים בבית הספר שישתתפו את התוכן שלנו ושידרבנו את ההורים והחברים לשמירה על הטבע. לשמחתי אנחנו די אנו חזקים בתחומי המדיה. בפייסבוק שלנו יש פוסטים חינוכיים שאנו מסבירים על הטבע והסכנות. אני שמח ששמנו לעצמנו למטרה להגביר את המודעות, להעמיק את הידע הציבורי בנושא שמירת הטבע ובעלי החיים כדי שנוכל כולנו לשמור על הטבע הישראלי וליהנות ממנו." 

העמותה פועלת ללא מטרות רווח, וזאת תודות לשיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים, בית החולים לחיות בר בספארי וכן הווטרינרים הרשותיים. בעמותה מציינים כי פעמים רבות, בזכות עירנות ואכפתיות של אנשים פרטיים, הוזעק הצוות לשטח לפעולת חילוץ והצלה בכל רחבי הארץ: "אנחנו עושים ונעשה כל שביכולתנו כדי להציל ולשקם כל חיית בר שזקוקה לעזרתנו – ונוכל להמשיך ולעשות זאת רק בזכות התמיכה של הציבור בתרומה, בהתנדבות או בהפצת המסר," אומר שרווד. "המקום הזה הוא בעצם המרכז השיקומי היחיד בארץ עבור כל סוגי חיות הבר הזקוקות לסיוע והן מקבלות טיפול רפואי מקצועי ומסור עד להבראתן והשבתן לטבע." 

שרווד בן 43, חיי עם בת זוגו שיחד עימו מנהלת המרפאה. את העמותה הקים בשנת 2001. הוא מתגורר במושב ירחיב, ומציין שמאז ומעולם פעל להצלת בעלי חיים: "תמיד טיפלתי בחיות בר. בהתחלה התמקדתי בחיות שלא זוכות לטיפול מקצועי בגלל שהם נחשבות למין פולש כזה או אחר, ולאט לאט התחלנו לטפל ולהציל את כל סוגי בעלי החיים. חשוב לי לציין כי מאחורי הפעילות שלנו יש מערך שלם של ווטרינרים ומתנדבים, שבלעדיהם זה לא היה יוצא לפועל. כך למשל, העמותה מטפלת במעל 10,000 בעלי חיים בשנה, ורק לשם השוואה, מתחילת השנה טופלו אצלנו 1,186 קיפודים שנזקקו לטיפול."

זיקית במרפאה
זיקית במרפאה. צילום: אביהוא שרווד

היה מקרה שמצאת חיית טבע נדירה יותר?  

"הצבוע שציינתי הוא היה המקרה האחרון של חיית בר נדירה יותר שחילצנו. אנו גאים בחילוץ הזה כי זה גם חילוץ שהתבצע מאחורי הקו הירוק ודרש שיתוף פעולה מלא עם בית החולים בספארי. היו גם מקרים של טיפול בשועלים, תנים ושפני סלע – אך הצבוע זה מקרה שונה, כי כל חיה בסכנת הכחדה מיידית מועברת מיידית לבית החולים בספארי." 

לסיכום מציין שרווד את העובדה שהעמותה מתקיימת רק מתרומות: "העמותה מתקיימת מתרומות הציבור בלבד, ולא מקבלת אפילו לא שקל מהמדינה," הוא אומר. "כדי שנוכל להמשיך לטפל בכל חיית בר שיביאו לנו, אנחנו צריכים את התמיכה של הציבור." 

לתרומות: https://www.forthewildlife.co.il/donate-heb

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן