יבול שיא
הרפת והחלב
כרמל גת

מחכים לשובה של כרמל גת

3 דק' קריאה

שיתוף:

עד שלא שוחררו חטופים שאמרו למשפחה: "היינו עם כרמל", המשפחה לא ידעה מה עלה בגורלה * החטופים שחזרו, אף הרחיבו את הלב, כשסיפרו כי כרמל תרגלה איתם יוגה בשבי, עשתה להם דמיון מודרך ועזרה להם לשמור על הגוף והנפש גם בתוך תנאים-לא-תנאים * דודתה סגלית מבית חשמונאי מספרת

*תמונה ראשית: כרמל גת. צילום: מירית פרימן- מלחן

יוגה זו לא המלה הראשונה שעולה לנו לראש כשחושבים על מלחמה. גם לא מיינדפולנס וגם לא ריפוי בעיסוק. ה- 7.10 צירף לעולם האסוציאציות של עם ישראל מיני מילים ומשמעויות לכיוונים בלתי רגילים ובלתי צפויים. את אחד הצירופים המצמררים האלה, יצר הסיפור של כרמל גת.

כרמל, ילידת קיבוץ בארי, גרה בתל אביב בשנים האחרונות, והיא סטודנטית מן המניין באוניברסיטה העברית בירושלים, לתואר שני בריפוי בעיסוק. בשבת ה- 7.10, שהתה כרמל בבית הוריה בקיבוץ, עם משפחת אחיה, אלון. השילוב של חזרה של כרמל משהות ארוכה בהודו, חזרתם של שני אחיה מארצות רחוקות אחרות וחג שמחת תורה, כינס את המשפחה באותו בית, באותו הקיבוץ, באותה השבת.

את הפרטים והמידע, מוסרת לי דודתה סגלית שחיה ביישוב בית חשמונאי. לסגלית שני אחים שגרים בבארי ועוד אחות שגרה בתל אביב. בכאוס של אותה שבת שחורה, היה נתק שנמשך מספר שעות בין בני המשפחה ששהו בבארי לבין יתר בני המשפחה שלא שהו בעוטף. היתה שמועה של חדירה לקיבוץ בשעות הבוקר. בשעות הצהריים, אשל, אח של סגלית ואבא של כרמל, הצליח להעביר הודעה למשפחה שהוא נשאר לבד בבית, ולקחו את כולם.

בשעות הערב המאוחרות, התקבלה הודעה שאשל חולץ על ידי כוחות הביטחון, שהוא לא בקיבוץ ושהוא הועבר לנתיבות. אשל סיפר כי שמע את המחבלים יוצאים ונכנסים מהבית. מחלון חדר השירותים שבו שהה, הוא ראה את אחת היציאות מהבית וכך ראה שהמחבלים מוציאים את כרמל ואחר כך את אלון ירדן וגפן. את כנרת, אשתו, הוא לא ראה שמוציאים, בדיעבד, התברר שנרצחה. כידוע מפרסומים אחרים, אלון וגפן ניצלו והצליחו לברוח וירדן, תוך סיכון עצום לחייה, הסיטה את תשומת הלב של המחבלים אליה והיא נלקחה בשבי.

תירגול יוגה על תרגיליה של כרמל גת
תירגול יוגה על תרגיליה של כרמל גת. צילום: מירית פרימן- מלחן

אלון מכיר את האזור היטב וכשבתו הקטנה על הידיים, הם התחבאו במשך 10 שעות ועשו עיקוף גדול והצליחו להגיע בחזרה בכוחות עצמם לשערי קיבוץ בארי. שם הם הועברו לנתיבות ומשם המשפחה באה לקחת אותם. זה היה רגע גדול של אופטימיות שמלווה את המשפחה עד היום. סגלית הסבירה כי הצבא הודיע למשפחה כי כרמל וירדן ככל הנראה חטופות. ירדן שוחררה בעסקת החטופים הראשונה וחזרה הביתה לאחר 54 יום בשבי.

אות החיים הראשון מכרמל, הגיע למשפחה, מחטופים אחרים שחזרו באותה העסקה. ירדן וכרמל לא שהו באותו המקום וירדן כלל לא ידעה איפה כרמל. עד שלא שוחררו חטופים שאמרו למשפחה: "היינו עם כרמל", המשפחה לא ידעה מה עלה בגורלה.

החטופים שחזרו, אף הרחיבו את הלב, כשסיפרו כי כרמל תרגלה איתם יוגה בשבי, עשתה להם דמיון מודרך ועזרה להם לשמור על הגוף והנפש גם בתוך תנאים-לא-תנאים. סגלית הסבירה: "כרמל מתרגלת יוגה המון שנים. כרמל הטמיעה את תרגול היוגה בתוך שגרת היום-יום שלה. היא כמעט תמיד הסתובבה עם מזרון. בשנים האחרונות נהגה לטוס להודו כמעט מדי שנה וגם שם, בין השאר, הרחיבה את הידע שלה בתחום. היוגה היא חלק אינטגרלי מכל מה שכרמל עושה. זה טבע שני שלה וזה אך הגיוני, לכרמל, לתרגל יוגה גם בגיהינום שבו היא נמצאת."

כרמל עוד נמצאת בשבי, גם בחלוף 147 ימים. גדלות הרוח והאופטימיות, הם שמאפשרים למשפחה ולעוד 134 משפחות שכמותה, לקום כל בוקר ולקרוא מחדש "לשחרר את כולם".

מהמסרים אלה, חברותיה של כרמל ובנות משפחתה, ביניהן מורן הררי שגרה בכפר בן נון, התאגדו והחלו ליזום תרגולי יוגה ומיידפולנס, כדי לעורר את המודעות ולהמשיך להעלות על סדר היום את הקריאה להחזרת כרמל וכל החטופים. בכל בוקר שישי הן מארגנות יוגה בכיכר החטופים והן אף יצרו רשימת שירים בהשראתה, שזמינה להאזנה בספוטיפיי. שירים שהיא שלחה להן ושירים שהיא אוהבת במיוחד. הן מנהלות עמוד פייסבוק ואינסטגרם, שבו הן מעלות מדי יום תכנים רלוונטיים, ראיונות בתקשורת שהן או בני המשפחה מעניקים ורשימת האירועים העתידיים שמתארגנים למענה.

תרגולי היוגה וההתחברות פנימה במהלכם, מצליחים לייצר מסר שנוגע בהרבה אנשים ומחבר אותם לכרמל ולמאבק להשבתה. עד מהרה החלו התרגולים להתרחב למקומות רבים בארץ (כמו ירושלים, משמר הנגב, רחובות, מושב שילת)  ובעולם (כמו ניו יורק, לוס אנג'לס, טורונטו, פנמה, פאלו אלטו, קפריסין).

את רוב התרגולים מתאמות חברות וקרובות המשפחה בעזרת אנשים טובים ששמחים לסייע ולהיות שותפים למאמץ. יש מקומות שאף יוזמים ומארגנים בעצמם את התרגולים בהשראת כרמל ולמען החטופים, ואח"כ שולחים תמונות ומשתפים את המשפחה דרך הרשתות החברתיות.

סגלית ורונית חברתה, יזמו תרגול יוגה גם בתוך מועצה אזורית גזר. הן ארגנו פרסום והרשמה, מצאו מורות מתנדבות ליוגה מהיישובים סביב, שריינו מקום בעזרת מזכירת בית חשמונאי, והביאו מזרונים שמותגו במיוחד לתרגולים בהשראת כרמל, בסיוע מטה המשפחות להחזרת החטופים ברחובות.

תרגול היוגה המקורי שנקבע בוטל בעקבות מזג האוויר הסוער, אבל סגלית לא אמרה נואש. בהתראה קצרה, ובעזרתה האדיבה של המועצה, כשהגשם עדיין דופק על החלונות, התקיים אירוע מרגש מאוד, של תרגול יוגה בהשראת כרמל למען החטופים והחטופות.

סגלית מבקשת לנצל את הכתבה הזו על מנת להודות למורות ליוגה – יעל יחיאלי, יערה גלמן ונעמה ויינשטוק. כמו כן, סגלית רוצה להודות למעין שוורץ, מזכירת היישוב בית חשמונאי; למועצה אזורית גזר ולמירית פרימן-מלחן, שצילמה ותיעדה את האירוע.

אם ברצונכם לראות עוד, לעקוב אחר האירועים ולהיות חלק מהמאבק – ישנו האשטאג- #BringCarmelBack

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן