יבול שיא
הרפת והחלב
על עלים

סופרמרקט ענק של צמחי מרפא

3 דק' קריאה

שיתוף:

עלעלים סופרמרקט ענק של צמחי מרפא: מושב ציפורי שוכן בעמק יזרעאל, בואכה נצרת. כאן בציפורי נבנה וממוקם סופרמרקט ענק של צמחי מרפא. הבעלים והיזם הוא פרץ גן. כשמו כן הוא, פורץ דרך בגן צמחי המרפא, האורגני.

פרץ נולד בלוד, למד אגרונומיה, הקים משפחה, קנה משק בציפורי, כאן בנה את ביתו, כאן נולדו לו ילדיו, וכאן הקים את מרכז עלעלים – מרכז שמאגד בתוכו  פעילויות הקשורות לצמחי המרפא.

פרץ החל את דרכו כשעבד כאגרונום בחברת דשנים. הגידול הראשון לו נחשף וגידל היה בן חרצית. הגידול היה מוצלח, פרץ למד על שיטות גידול, למד על הגורמים החשובים בגידול הצמח, למד על שיטות הייבוש של הצמח, ושיטות עיבוד. "צמח זה בן החרצית, כוחו הוא ביכולת המניעה של מיגרנות, בלקיחה יומיומית. למדתי שבצמחי המרפא יש הרבה מאד תכונות וסגולות שיכולות לעזור לנו ובכך ניתן למנוע שימוש בתרופות.

עלעלים סופרמרקט ענק של צמחי מרפא

"עולם צמחי המרפא, הינו עולם של ידע בעל מאות שנים. עולם שעבר את הסלקציה והתנסות האדם, ידע שעבר מדור לדור. כשמסתמכים על ניסיון רב שנים באוכלוסיות שונות, הצטברות הידע והניסיון, נוצר מערך שהוא גדול ורב מכל הניסיונות הקליניים הנערכים היום."

לאחר גידול בן החרצית פרץ הגדיל את הגידול ופנה לגידול הקיפודונית (צמח המחזק את מערכת החיסון), ופסיפלורה רפואית. אלו היו שנותיו הראשונות כחקלאי בעל משק בציפורי.

נכון להיום במשק גן, ישנם כמאתיים סוגים של צמחי מרפא אורגניים. מכאן אנו מתמקדים במרכז עלעלים, החזון ומימושו . לפני שנים, ד"ר מינה פארן (ביולוגית מירושלים שעסקה בהוראה בבית הספר לרוקחות ולימדה על צמחי המרפא) פנתה אל פרץ וביקשה ממנו שיעזור לה להקים עמותה ישראלית לצמחי מרפא.

בשנת 2003 פרץ, מינה עם עוד קבוצת אנשים מקימים עמותה בשם "עילם". מינה היא נשיאת העמותה ופרץ הוא היושב ראש. הרעיון היה, ריכוז כל הפעילויות הנוגעות לתחום זה: ריכוז ידע והפצתו, הדרכות, פעילויות חווייתיות, סיורים, סיורים בטבע והשתלמויות.

מכאן הדרך לבניית מרכז עלעלים, כשהרעיון הוא ריכוז ויצירת סופרמרקט המאגד בתוכו את כל צמחי המרפא בארץ ויבוא של צמחי מרפא להם יש ביקוש במדינה. מרכז עלעלים נבנה בבית ערבי ששופץ לצורך העניין. בית שהיה במשקו של פרץ עם הקנייה של משק זה בציפורי. הכיוון של המרכז הוא יצרני. יש במרכז זה צמחי מרפא באריזות שונות, חומרי גלם לתעשיית תוספי התזונה והקוסמטיקה. מרכז זה עוסק בעיקר בחומרים, חלקם בגידול עצמי וחלקם ביבוא. כמות קטנה נקנית ממגדלים אחרים.

 

עולם צמחי המרפא, הינו עולם של ידע בעל מאות שנים. עולם שעבר את הסלקציה והתנסות האדם, ידע שעבר מדור לדור. כשמסתמכים על ניסיון רב שנים באוכלוסיות שונות, הצטברות הידע והניסיון, נוצר מערך שהוא גדול ורב מכל הניסיונות הקליניים הנערכים היום

 

 

סמבוק שחור

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ומי קונה ?

"בתי מרקחת, מטפלים, סוחרים, רוקחים, ואף מתעשיית התרופות."

את המרכז הזה מנהלים פרץ ורוני אשתו. יש למרכז זה מספר זרועות פעילות. מכיוון שאת רב הגידולים הם מגדלים, יש בכך מן החלוציות, האלמנט של הראשוניות קיים ומתקיים.

"החלק המעניין שמלהיב אותי לכל אורך הדרך הוא הראשוניות. הן בגידולים שהייתי הראשון שגידל והן בצמחי מרפא שמייבאים אותם אנו הראשונים שמייבאים. תחום זה בו אני עוסק, חייב אותי ללמוד, להבין להעז והמימוש נותן לי סיפוק מאד גדול, הנאה ושמחה.

חוות קיימא בנהלל, המגדלת ירקות ללא ריסוס – שיחה עם מירב המייסדת

"הכורכום הוא דוגמא מצוינת לכך. הייתי הראשון שגידל אותו כגידול אורגני. בכורכום לדוגמא יש מספר צורות בהם הוא נמכר. הוא נמכר כשורש טרי, כשורש יבש, טחינה של השורש ותמצית נוזלית. כל זה אנו עושים כאן במרכז עלעלים.

"בעולם יש למעלה מ-30,000 מינים של צמחי מרפא, כולל פטריות אצות וכו'. בישראל סך כל המינים שגדלים בטבע בסביבות כ-3,500. בהשוואה לסך כל המינים, אנו קטנים. ביחסיות של גודל המדינה, זה הרבה מאד."

 

פרץ גן במשק במושב ציפורי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ומה השאיפה שלך ?

"יצירת מרכז כזה שיהיה צומת מרכזית לכל עולם צמחי המרפא. כל אדם המחפש מוצר כלשהו מתחום זה, שאנו נהיה הכתובת בעבורו.

"אנו יוצאים לשטחי הגידול, יש גידולים הגדלים בחממות, יש בשטחים פתוחים. כדי לשמר את העניין האורגני, יש להפריד את השטחים כדי שיהיו מבודדים משטחים אחרים אותם מרססים. לכן, פרץ שתל שיחים ועצים המשמשים חייץ בין שטחי הריסוס לשטחים האורגניים. כיון שהגידול אורגני, כל מאתיים סוגי הגידול, מפוזרים בהרבה מקומות. בכך הוא יצר תערובת של מינים המונעים התפשטות של מחלות. המיקס של הגידולים שומר על הבריאות העצמית של הגידולים."

אני נחשפת לגידול המקצועי, לידע שהוא מעבר לידע חקלאי, פרץ חשף אותי לידע הנקרא תורת החותמות. ידע עתיק המדבר על מבנה העלים או הצמח, הראה לי כדוגמא את העלים של צמח הגינקו הדו-עונתי, ומראה לי את הסמליות של העלים.

תגובה אחת

  1. תמר פלד עמיעד, תודה על החשיפה ועל כתיבתך הקולחת והמעניינת. שמחים לראות מבקרים (בתיאום מראש).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

למה לא מגייסים מחדש את המילואים, מפנים את תושבי רפיח למחנה אוהלים הומניטרי ונכנסים במלוא העוצמה לרפיח, לדיר אל-בלאח, למחנות המרכז וגם למקומות שהיינו בהם וחמאס חוזר ומשתלט עליהם? במוצאי שמחת תורה 7 באוקטובר,
3 דק' קריאה
נתניהו שואף למשוך את הלחימה כמה שרק אפשר. איך יכול להיות שגנץ ואייזנקוט, חברי קבינט המלחמה, לא יוצאים נגדו? רבים ודאי ראו את סרטו המפורסם של הבמאי ג'ונתן דמי, "שתיקת הכבשים". בפרפרזה ישראלית מעט
3 דק' קריאה
עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תתקיים ביד מרדכי, שחבריו לחמו על הגנתו בטבחהשבת השחורה. זהו האירוע הגדול הראשון שנערך בעוטף מאז 7 באוקטובר עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תערך כבכל
3 דק' קריאה
ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן