יבול שיא
הרפת והחלב
כלניות עמוס דה וינטר

קווים לדמות יום הזכרון 2024

2 דק' קריאה

שיתוף:

תמונה ראשית: כלניות, סמל זכרון חדש? עמוס דה וינטר

חלפה עברה שנה ושוב יום הזיכרון לחללי צהל ופעולות איבה מגיע.

הפעם הזיכרון הוא חד וטרי – אנחנו במלחמה, יום יום "הותר לפירסום.." נשמע ואנחנו יודעים שעוד חיל נפל. בשביל החייל הזה לא צריך – זכרונו חי וקיים ושולט בחיינו יום יום, שעה שעה. 

אך לוח השנה מחייב, רוצים לזכור וחובה לזכור את הנופלים בשנים קודמות. 75 ימי זיכרון כמספר ימי המדינה וגם קודם לה. כל הזמן זוכרים ולא חדלים וגם אם נרצה לא נוכל – אלו הם חיינו. 

אלא מאי? מלחמת "חרבות ברזל" שלא מניחה לנו לשקוע ולעכל זיכרונות קשים, בני 5 חודשים בלבד, מעוררת בנו שאלות מציקות: איך לציין את היום הנורא הזה? האם צריך לתת דגש למלחמה זו ולדחוק הצידה את נופלי המלחמות הקודמות? מה חושבים הלוחמים במלחמות ישראל לדורותיהם? 

אמר לי גל נעמן, ממושב ירקונה, שלחם במלחמת יום כיפור. לדעתו צריך לאפשר למלחמה הנוכחית לקבל מקום בולט ולהעמיד אותה כערך בפני עצמו, כדאי שיהיו 2 דקות דומיה ולא אחת כמו תמיד, לציון המלחמה עכשיו. 

המלחמה האחרונה שעדיין לא תמה הולמת בלבבנו ללא הרף – אנחנו מדינת כל מכאוביה. 

חללי צה"ל בכל המערכות כבודם נשמר ונזכר, אך במערכה הזו שיש מי שמדמה אותה למלחמת השחרור השנייה, בגלל העוצמה הצבאית והאזרחית הנדרשת כדי לשרוד כאן, בלטה במעשי הגבורה של אזרחים וחיילים בלתי יאומנו. 

גם אורי עצמון, ממושב כפר סירקין, שלחם במלחמות הקודמות, חושב שיש צורך להדגיש את עוז רוחם וגבורתם של החיילים והאזרחים במלחמת אוקטובר האחרונה. כל שנה הטלוויזיה הישראלית מקרינה את פרטי הלוחמים גם לפני מלחמת העצמאות ואי אפשר להמעיט בגבורתם והקרבתם למען המדינה, רק במלחמת יום כיפור נהרגו קרוב ל-3000 חיילים ומעט מאוד אזרחים. 

איך זה יהיה השנה? עד כה נהרגו כ-500 חייילים וכ-1,200 אזרחים. איך יציינו את מות האזרחים? 

אנחנו עומדים בפני תקופה קשה של תוקפנות מצד אויבינו לא רק ברצועת עזה אלא גם בגבול הלבנון ובגדה המערבית. האם נצליח לנצח את כולם? ומחיר הדמים? 

על כן נראה שיום הזיכרון הבא עלינו יאלץ להמשיך ולעביר אלינו בתקשורת עוד חללים והם יחרטו בנו זיכרון חדש שגם הוא יכלל ביום זה. כדי לשמור על כבוד החללים אסור שיהיו מחלוקות על אופן ציון היום הנורא. 

אם הורים שכולים לא מעוניינים בנוכחות שרי ממשלה צריך לכבדם, והתנועה הקיבוצית שרוצה לציין את האירוע בדרכה בנפרד, ללא נציגות ממשלתית – יש לאפשר להם. איך אפשר להגיד לאם שכולה שאיבדה את בנה בן ה-20 לשמור על כללי טקס ממלכתיים שלא מדברים אליה. הם, הם, ששילמו את המחיר הנורא מכל ועל כן הם יכולים לקבוע את מהותו של היום הזה. 

נגליתי לרעיונות חדשים לציון יום הזה כמו הקמת רשות נפרדת שתהיה אחראית לציון היום לאורך כל השנים הבאות, מחקרים על האירוע, תיעוד הנופלים ובני המשפחות וגם שינוי התג שניתן לכל אזרח במדינת ישראל מפרח דם המכבים ללוגו אחר. 

אולי כלניות בארי?….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

למה לא מגייסים מחדש את המילואים, מפנים את תושבי רפיח למחנה אוהלים הומניטרי ונכנסים במלוא העוצמה לרפיח, לדיר אל-בלאח, למחנות המרכז וגם למקומות שהיינו בהם וחמאס חוזר ומשתלט עליהם? במוצאי שמחת תורה 7 באוקטובר,
3 דק' קריאה
נתניהו שואף למשוך את הלחימה כמה שרק אפשר. איך יכול להיות שגנץ ואייזנקוט, חברי קבינט המלחמה, לא יוצאים נגדו? רבים ודאי ראו את סרטו המפורסם של הבמאי ג'ונתן דמי, "שתיקת הכבשים". בפרפרזה ישראלית מעט
3 דק' קריאה
עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תתקיים ביד מרדכי, שחבריו לחמו על הגנתו בטבחהשבת השחורה. זהו האירוע הגדול הראשון שנערך בעוטף מאז 7 באוקטובר עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תערך כבכל
3 דק' קריאה
ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן