יבול שיא
הרפת והחלב
צריף גן הילדים הראשון בבורגתה

שילוט היסטורי ומראי מקום בלדינו נחנכו במושב בורגתה

2 דק' קריאה

שיתוף:

שלטים בלדינו הוצבו בכניסה למושב, בית הכנסת, בית העם, הצרכניה, בית הספר, גן השעשועים, מגרש הספורט, בית העלמין ועוד

*תמונה ראשית: צריף גן הילדים הראשון בבורגתה

מושב בורגתה, המועצה האזורית עמק חפר והמועצה לשימור אתרים, בשיתוף משרד המורשת, קיימו בשבוע שעבר אירוע, במסגרתו נחנכו במספר אתרים היסטוריים ברחבי המושב שלטים מראי מקום בעברית וגם בשפת הלדינו. כמו כן, הוסר הלוט מעל שלט מורשת של המועצה לשימור אתרים בצריף גן הילדים הראשון. באירוע נטלו חלק ראשת המועצה האזורית עמק חפר, גלית שאול, מנכ"ל המועצה לשימור אתרים, עמרי שלמון, סגן ראשת המועצה האזורית עמק חפר ויו"ר ועדת שימור אתרים במועצה, חיזקי סיבק, ראשי ועד בורגתה, חברי המושב ואורחים רבים נוספים. 

מושב בורגתה הוקם ב-1949  על ידי קבוצה של עולים מטורקיה, אליהם הצטרפו ארבע משפחות שעלו ממרוקו. חברי הקבוצה המייסדת שלטו היטב בשפת הלדינו. תחילה התגוררו העולים באוהלים, וכעבור כשנה עברו לצריפי עץ שהוקמו עבורם. בהמשך, הוקמו בתי הקבע שחלקם משמש את המשפחות עד היום.  

בשנת 1953 הוקם במושב גן ילדים זמני וב-1957 הוקם צריף גן הילדים הקבוע הראשון, כגן רב גילאי. רוב הילדים דיברו לדינו מהבית, והגן היה המקום בו למעשה למדו  את השפה העברית. ועד מושב בורגתה, יחד עם המועצה עמק חפר והמועצה לשימור אתרים, החליטו לשמר את המבנה ולהסב אותו למרכז שימור תרבות הלדינו ומקום מפגש ולימוד מורשת המושב. המועצה לשימור אתרים הציבה בסמוך לגן שלט מורשת, המביא את סיפורו.

בורגתה טקס הסרת לוט
טקס הסרת הלוט בבורגתה

מתוך כבוד למורשתם של ראשוני המושב, הוצבו שלטים בלדינו בכניסה למושב, בית הכנסת, בית העם, הצרכניה, בית הספר, גן השעשועים, מגרש הספורט, בית העלמין ועוד. בהמשך, מתוכנן שילוט דומה גם על בתי משפחות ותיקי המושב. 

גלית שאול, ראשת מועצת עמק חפר: "אני שמחה וגאה על פרויקט שימור המורשת של תרבות הלדינו במושב בורגתה, ומברכת על הטמעת שפת הלדינו במרחב הציבורי, באופן שמאפשר חיבור אנושי משמעותי בין הדור הוותיק לצעיר בתוך הקהילה. שפת הלדינו הייחודית מבטאת את הנדודים, הגירוש והחיים לצד תרבויות אחרות של היהודים צאצאי מגורשי ספרד ויהדות הבלקן." 

חיזקי סיבק, סגן ראשת מועצת עמק חפר: "בורגתה הוא היישוב היחיד בעולם כיום, בו קמה הלדינו לתחייה בשלטים במרחב הציבורי. מטרתנו לשמר את השפה ומורשתה ביישוב. זהו מרכיב נוסף במיזמים של צוות שימור מורשת הלדינו בבורגתה, המורכב מאנשי המועצה, מתושבים ומהמועצה לשימור אתרים; מיזמים אלה כוללים אירועי חגים, הופעות, אירועי קולינריה ועוד – והכל סביב הלדינו." 

מיכל הלוי בר, מנהלת מחוז מרכז במועצה לשימור אתרים: "האירוע בבורגתה מרגש במיוחד, בזכות החיבור שעשתה הקהילה המקומית בשימור המורשת הבלתי מוחשית שלה עם המורשת הפיזית. שימורו הפיזי העתידי של צריף גן הילדים, המקום בו ילדי בורגתה – שבמקור דיברו, שרו, ציירו וחלמו בלדינו למדו לעשות זאת בעברית – מספקת תחושה של כבוד וזהות מקומיים. ייעודו של הצריף כמרכז למורשת הלדינו, הוא מהלך שמייצר המשכיות רב דורית ושומר על שרשרת הדורות לבל תינתק."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן