יבול שיא
הרפת והחלב
תורמת מנסיונה ליזמיות הייטק צעירות טלי סיון פלדמן

החיים כסטארטאפ, טלי סיון פלדמן תורמת מניסיונה ליזמיות הייטק צעירות

5 דק' קריאה

שיתוף:

לאחר שעשתה חייל בהייטק – הקימה חברות סטאראפ ואף עשתה אקזיט מוצלח, החליטה טלי סיון פלדמן לתרום מניסיונה ליזמיות הייטק צעירות שמעוניינות להקים חברות סטארטאפ ולהתפתח בתחום. בישראל, רק 4.5% מהיוזמות להקמת סטארטאפים הן נשיות

טלי סיון פלדמן הינה המוציאה לאור, היוזמת והמובילה את תוכנית "המאיצות" בבית הראשונות שבעמק חפר. בית הראשונות שבעמק חפר קם כבית לנשים עצמאיות העובדות מביתן וזקוקות למתחם עבודה, כדוגמת מתחמי we work. בית הראשונות הוא מרחב כלכלי לעסקים בבעלות נשית והוקם על ידי המועצה האזורית עמק חפר, כחלק מקידום שוויון מגדרי במועצה בפרט ועידוד העסקים בעמק חפר בכלל. 

בית הראשונות הינו מודל ראשוני ומיוחד. אחד המאפיינים המייחדים את בית הראשונות הוא מגוון היוזמות המגוונות ויוצאות הדופן. התחושה היא שכאן השמיים הם הגבול.  

נשים יוצרות חדשנות
נשים יוצרות חדשנות

כאן נכנסה טלי לתמונה – יזמית, בעלת קריירה מפוארת בתחום הסטארטאפים, היא שהגתה, יזמה ויצרה תוכנית לה קראה "המאיצות" וכשמה כן היא: האצה לנשים שמובילות סטארטאפים.   

חייב להיות אופק 

טלי מסבירה: "החברה של הבן שלי השתחררה מהצבא ורצתה ליזום סטארטאפ. היא התייעצה עימי ונוכחתי שנכון לבנות תכנית  ליזמים  שאינם מכירים את העולם הזה, יש לתת עזרה, ליווי, תמיכה, כי זהו ידע בפניי עצמו. כמו כן, חייבת להיות חדשנות ויצירתיות – חייב להיות אופק.  

"זה זמן רב שאני מלווה סטארטאפים למימוש והצלחה. תכנית 'המאיצות' בבסיסה היתה תוכנית שבניתי לסטארטאפים למגזר הערבי. בתוכי היתה האמונה שבכך אקדם את נושא השלום. במהלך השנים, אני עובדת הרבה מאד עם המגזר הערבי. תמכתי בסטארטאפים ערביים, גייסתי כסף, היתה לנו תוכנית נהדרת להקמת חממה טכנולוגית.  

"לאחרונה, הגעתי למסקנה שהחממה הטכנולוגית שתכננו לא תקום. הגעתי להחלטה להשקיע בכיוון של נשים. נשים הינן מיעוט שאינו מיוצג. אני גרה במושב הדר עם שבעמק חפר ובית הראשונות היה המקום האידיאלי בעבורי ליוזמה זו. אני נטועה בעמק חפר, כאן משפחתי וחיי, זה הדבר הכי טבעי ונכון להשקיע בנשים שהן מכאן."  

טלי מחדדת ומוסיפה כי רק ארבעה וחצי אחוז מכלל הסטארטאפים הינן של נשים: "זה מחייב שינוי. היעד שלי הוא שנשים יהוו חמישים אחוז מאוכלוסיית בעליי הסטארטאפים." 

מיהן הנשים היזמיות שהגיעו לתוכנית המאיצות? 

"הבחורה הכי צעירה היא חיילת משוחררת שהמיזם שלה מתעסק בשיטת שיווק חדשה לאנשים צעירים – היא בונה פלטפורמה למשפיענים. נשים רבות בתוכנית הן בשנות השלושים שלהן,  נושקות לארבעים. קבוצת הנשים המלמדות וחונכות את היזמיות רובן בשנות החמישים לחייהן. 

יזמיות הסטארטפים ומנטוריות בתוכנית
יזמיות הסטארטפים ומנטוריות בתוכנית

"בנבחרת 'המאיצות' יש נשים תותחיות, יזמיות, יצירתיות,  כולן בדרכן להקים סטארטאפ. לכול אחת ואחת מהן יש את הרעיון והיא עוסקת בפיתוח הסטארטאפ. לצד היזמיות יש נבחרת של נשים שכבר 'עשו את זה' – הן בעלות התמחויות שונות ונסיון מצטבר.  

"בחרתי את נשות המקצוע הטובות ביותר בארץ  שילוו וילמדו מניסיונן. יש ביניהם עורכות דין ונשים שנותנות שירותים במשרדים שונים. בניתי תוכנית בה כל משתתפת כסטארטאפיסטית מתחילה, תקבל את מלוא הליווי המקצועי ביותר על מנת שתצליח. בהמשך, נצליח לגייס כסף למימון ולמיזמים הבאים." 

מהי הפילוסופיה שלך? 

"נשים צריכות עידוד בשלבים יותר מוקדמים, עוד בשלב הרעיון, כשעדיין אינו מגובש. זהו השלב בו יש להוביל ולכוון וליצור תוכניות מובנות. לכוח הנשי יש יתרון מאד גדול. נשים יודעות לעבוד יחד וליצור שיתופיי פעולה.  

"תוכנית המאיצות נבנתה כך, שכל סטארטאפיסטית מתחילה מקבלת הכשרה בכל התחומים של בנייה ויצירת סטארטאפ. כל מה שסטארטאפיסטית צריכה לדעת היא מקבלת בקבוצה זו. זהו ארגז כלים מקסימלי. דבר נוסף, שהוא ערך מוסף בתוכנית זו, נוצרים קשרים  המגדילים את יכולת הביצוע של כל היזמיות. הנשים אותן בחרתי להרצות ולהביא מהידע שלהן וניסיונן הן עורכות דין, עורכות פטנטים, נשים מקצועניות שנותנות שירותים בתחומי הסטארטאפ. התוכנית הזו בונה וטווה קורים וקשרים של הסטארטאפיסטיות עם נשות המקצוע.  

"יש אווירה מיוחדת בתוכנית, אווירה נשית. כפי שהמקום משדר טבעיות, כך גם בתוכנית. אין פוזות, האגו לא נכנס. נוכחתי שנשים יותר אוהבות ללמוד. השיח המתקיים הוא שיח נשי, לעיתים יותר עמוק ובוודאי שיש יותר פתיחות. נשים חולקות ידע ביניהן בקלות. 

"הרעיון לתוכנית 'המאיצות' יושב אצלי כבר הרבה שנים. אני גרה בהדר עם שבעמק חפר. בית הראשונות הוא הבית לנשים בעמק חפר. פניתי למיכל סביון קושמרו, מנהלת בית הראשונות והצעתי להוציא לפועל את תוכנית 'המאיצות'. תוך ימים, מרגע ההחלטה להוציא את התוכנית לפועל – לקח לנו חודש וחצי למימוש ופתיחת התוכנית. זהו זמן שיא בכל המובנים. נשים שמחו להתגייס לתוכנית זו. הגיעו יזמיות סטארטאפ. במדינת ישראל ישנן נשים רבות שפתחו סטארטאפ ומאד הצליחו." 

תני דוגמא לסטארטאפים של נשים? 

"עינת גז שהקימה את 'פאפיה'; רוני פרנק הקימה את 'טוק פייס', שירותים של פסיכולוג אונליין.  

"לאנשים יש המון רעיונות, אך הרבה מהרעיונות לא יוצאים לפועל בשל הדרך הלא פשוטה. בדיוק בשביל זה קיימת תוכנית 'המאיצות'. זוהי תכנית ראשונית כיום. המחזור הראשון  יהיה בן שלושה חודשים. פעם בשבוע יתקיים מפגש. המחזור הבא יהיה באורך שנה לפחות. אז כבר אראה תמונה חדה ברורה ועמוקה יותר ואזהה צרכים נוספים להם זקוקה הסטארטאפיסטית המתחילה. בתוכנית זו המחסום העיקרי של נשים הוא ההעזה. כשהדרך נסללת – החששות, הפחדים והמחסומים יורדים." 

תוכנית אסטרטגית 

טלי פלדמן סיון הינה אישה יוצאת דופן בדרכה. כיום היא נשואה בשנית ובמסגרת נישואיה השניים הביאה שלושה ילדים. לצור, בן זוגה, ארבעה ילדים ויש להם ילד משותף איליי. שמונה ילדים שהם שלה, שלו, שלנו, שיצרו שבט ענק, חי, תוסס ומשפחה אחת.  

ספרי על דרכך? 

"נולדתי וגדלתי במגדל העמק, הייתי תלמידה טובה. הבחירה שלי ללמוד ביולוגיה וביוטכנולוגיה בטכניון היתה מכיוון שחשבתי שתחומים אלו הם העתיד. תוך כדי הלימודים, ניהלתי סטארטאפים, יזמתי והקמתי. כבר בגיל 28 ניהלתי סטארטאפ משלי. יש לי שני תארים בתואר שני: אחד בביולוגיה והשני במינהל עסקים. גם את הדוקטורט עשיתי בטכניון, במנהל עסקים." 

טלי יוצאת דופן מכיוון שמגיל מאד צעיר היה לה ברור איך היא מנווטת דרכה בכל תחומיי חייה: "את הדוקטורט שלי עשיתי בתחום האסטרטגיה העסקית ביזמות. ברמה האישית, מגיל מאד צעיר בניתי לי תוכנית אסטרטגית בעבורי. מאד חשוב שכל אדם יבנה לעצמו תוכנית אסטרטגית לחייו, מטרותיו ויישום רצונותיו. השאלה שאני שואלת את עצמי  מידי יום היא: 'מה אני עושה ולאן זה יוביל אותי?' אני זו שבונה את התוכן  שאני רוצה לעשות. כל נושא הסטארטאפ הוא חדשנות. חדשנות יוצרת התפתחות, שינוי וצמיחה.  

"כיום אני עובדת בעיקר בסטארטאפים טכנולוגיים. אני מסייעת בגיבוש אסטרטגיות עסקיות, גיוס כספים, תכנון נכון, מיקוד ועיצוב."  

טלי היא מומחית של האיחוד האירופי ועובדת מטעמם. לאיחוד האירופי יש קרנות השקעה (קרנות הון סיכון) מטעמם  בסטארטאפים (תוכנית Horizon 2020).  

טלי בודקת ומעריכה חברות סטארטאפ להשקעה מאירופה בלבד: "אני חשופה לכל הסטארטאפים באירופה ולסטארטאפים בישראל. הקמתי בעבר מספר סטארטאפים, למפורסם ביותר קוראים 'אנזימוטק' . זהו סטארטאפ ביוטכנולוגי הנמצא באזור עמק יזרעאל, באזור התעשייה של מגדל העמק. 'אנזימוטק' הונפקה בנאסדאק ב-2013 וב-2017 נמכרה. נכון להיום, זהו סטארטאפ מאד מצליח." 

מה מניע אותך? 

"עניין ויזמות. מאז שאני זוכרת עצמי, בכל תחום בו עסקתי, הייתי מהיוזמים והייתי חייבת שיהיה לי עניין."   

כשהגעתי לביתה של טלי  בהדר עם – איליי וחבר מבית הספר  שיחקו על ידנו. באותו בוקר, טלי באה לכיתתו של איליי ולימדה והראתה לילדי הכיתה איך אפשר לצבוע מזונות מסוימים בצבעים שונים. את המשך הניסוי בכיתה הנכיחה בבית בארוחת הערב של איליי וחברו. הניסוי כל כך פשוט והיצירתיות של טלי הנוכחת בכל מעשיי ידיה קיימת בכל.  

מה המוטו שלך טלי? 

"בכל דבר בו אני עוסקת ועושה אני חייבת לעסוק וליזום חדשנות וליצור דברים שונים ואחרים. לעולם איני ממחזרת את עצמי או אחרים. אני חייבת שכל מה שאני שעושה יהיה בפורמט חדש. 

"לקחתי על עצמי להיות יושבת ראש ועדת התרבות של הדר עם. אנו מארגנים אירועים שונים. כפי שאני בחיי, כך גם בהדר עם בחיי התרבות, אני פונה אל היצירתיות השינוי  והחדשנות. בשנה האחרונה, שנת הקורונה, יזמנו ועשינו אירועי תרבות יוצאי דופן. המוטו שלי הוא 'לא לחזור על אף אירוע שנעשה בעבר' – אלא ליצור חיי תרבות שונים וחדשניים, מה שמכניס דם חדש לכל האירועים. בשנת הקורונה עם מגבלות הקורונה נערכו מופעים בישוב ומחוצה לו, המושב פרח מבחינה תרבותית.  

"הדר עם הוא מושב עם אוכלוסייה נפלאה, יש בישוב קהילה חזקה ותומכת. זהו החלום המושבי בהתגלמותו. האווירה התומכת היא באמירה גורפת של 'כן' בכל המובנים לעשייה, לנכונות האנשים לתרום ולעשות ולתקצוב יוזמות ועשייה למען הקהילה. זהו ישוב בן מאתיים משפחות.  

"בתקופת הקורונה, בסגרים והבידודים היו כאן עגלות  שחילקו בירה לגדולים וארטיקים לילדים. הפארקים והגנים הלאומיים במדינה הזמינו אנשים אליהם. מכיוון שאסור היה לעשות פעילות תרבותית במושב – העתקנו את הפעילות לבית גוברין. בראש השנה, כשכבר מותר היה לעשות פעילות תרבותית, הבאנו את ירמי קפלן למושב וההופעה היתה באחד הגנים של המושב, על פי חוקיי הקורונה. את יום האישה חגגנו עם טרנסג'נדרית. יצירתיות ויוזמה הן המוטו שלי בכל." 

מה שיפה בספור חייה של טלי, הוא בשימת זרקור על כל תחום בו היא עוסקת, ניתן לראות בבירור יוצרת ויצירתיות. חדשנות מובילה ומביאה עימה חדשנות. יוזמה כדרך חיים מובילה ליוזמות נוספות. אסטרטגיה האומרת יוזמה, יצירתיות, חדשנות, עשייה – מובילה לכך שאין חיפוש אחר משמעות, כי המשמעות נוכחת בכל החיים. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן