יבול שיא
הרפת והחלב
אביטל דפנא תערוכה שאלות על מקום

תערוכה חדשה: שאלות על מקום, רעות דפנא

2 דק' קריאה

שיתוף:

בבית האמנים על שם זריצקי בתל אביב, מוצגת תערוכתה של רעות דפנא, "שאלות על מקום". אוצרת נורית טל-טנא

רעות דפנא (ילידת 1981), תושבת קיבוץ מעוז חיים, נשואה לדור שלישי למייסדי הקיבוץ. עוסקת בתכני המקום באמצעות אדפטציה ציורית לתצלומים מאלבומים משפחתיים וארכיון חברי הקיבוץ (משנות ה-30 עד ימינו), שצולמו על ידי אביטל דפנא ז"ל (סבו של בן זוגה) וצלמים נוספים.                                                                    אסופת העבודות המוצגת נוצרה בין השנים 2018-20, נובעת מכמיהת האמנית לשייכות ולהיכרות עם היסטוריית המקום והקהילה. עבודת שורשים בה היא מעניקה לסצנה המצולמת פרשנות ציורית אישית. ברישומי אבקת פחם על נייר, ובעבודות בהן צבע עז מתווסף למונכרום הנע בציר השחור-לבן. לעיתים הפרשנות דחוסה וגדושה, ולעיתים המצע נותר "שטוח", אילם, כמבקש מהצופה להשלים את שהיה -תערוכה חדשה

ומה היה? היה או לא היה? חזון שהתממש ושברו? מציאות או חלום? שאלות תם מועלות על הבד. תהליך התחקות תוך כדי תנועה, שראשיתו בתא הגרעיני, שאלות קונקרטיות העוסקות בפנים ובשמות בהקשר לתמונות מאלבומי משפחה. והמשכו בשאלות סוציו-אקונומיות לעבר הקהילה הקיבוצית, שיתופיות, ערכים, שוויון, אדמה, עבודת כפיים עברית. העבודות מצביעות על "מעוז חיים" כמראה מקום, מסך קולקטיב קיבוצי שפניו השתנו.

באחת העבודות מופיע הסב אביטל, אוחז במצלמתו, יושב על נדנדה -1971, דמותו כמעט שקופה, נעלמה, מתמוססת ונטמעת ברקע ורוד בזוקה. ומנגד -"פיקניק בתמרים" – 1972, והרי אלו חברי הקיבוץ היושבים בצוותא, שותפות קהילתית מובלעת כמארג צפוף אחד. וברישום אחר מופיע אהוד דפנא ז"ל, הלא הוא: "הוּדִי חֲמוּדִי, הוּא בֶּן-אֲבִיטַל, שְׁאֵלָה רִאשׁוֹנָה אֶת אָבִיהוּ שָׁאַל…"[i]. הודי הילד שלימים יהפוך לגיבור לאומי, שנפל בקרב גבורה במלחמת יום כיפורים.

העבודות מחברות בין העבר השוויוני והשיתופי של ראשית ימי הקיבוץ לבין ההווה. תוך התייחסות למוטיבים בוורסיות ציוריות מתקופות שונות. ביניהם סדרות: "טיפוס על עמוד", וכן "משיכת החבל" בהקשר למסורת תחרותית בקיבוץ, (החוטים הכרוכים בחבל מסמלים את הקבוצה).  תשובות חלקיות בלבד נענות במהלך המחקר, הקהילה הסגורה על זיכרונותיה מאפשרת  לאמנית הצצה מקוטעת לתובנה ולתחושת שייכות למקום.

תערוכה חדשה רעות דפנא | התערוכה פתוחה מ- 10.12 עד 02.01.2021. בשבת 26.12 בשעות 10:30 ו-11:00 יתקיים שיח גלריה

[i] "הודי חמודי", 1942,  מילים: משה דפנא.

לכל כתבות עיתון הזמן הירוק לחצו כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן