יבול שיא
הרפת והחלב
אוקראינה

ענף החלב באוקראינה

4 דק' קריאה

שיתוף:

התאחדות יצרני החלב באוקראינה

כדי ללמוד קצת על מה שקורה בענף החלב באוקראינה, נכנסנו לכמה אתרים שעוסקים בנושא ומובאית כאן טעימה קטנה מהנעשה בענף.

איגוד יצרני החלב, AMP, הוא ארגון לא ממשלתי, ללא מטרות רווח, המאגד חוות המתמחות בחקלאות חלב. AMP נרשמה רשמית ב-30 באפריל, 2009. תוך 10 שנים, מספר המשתתפים ב-AMP גדל פי 10: בשנת 2020, AMP כבר כללה 150 חוות חברים מכל רחבי אוקראינה (גודל משק ממוצע – 400 פרות)

מטרות הארגון

המטרות של AMP הן שיתוף ניסיון, יבוא ​​ויישום של שיטות עבודה מומלצות להגדלת הרווחיות של רפת, הגנה משותפת על אינטרסים ופתרון בעיות של הענף.

המשימה של AMP היא ייצור חלב איכותי ופיתוח תעשיית חלב תחרותית שתהנה מאמון וביקוש בשוק המקומי ותוכל לייצר ולייצא ביעילות מגוון רחב של מוצרי חלב.

כיום, AMP הוא הכוח המאחד והמניע של כל תעשיית החלב הלאומית, הלוביסט הראשי של האינטרסים של הרפתנים ברמת המדינה, הלוחם למוצרי חלב טבעיים ואיכותיים, על שולחנו של כל אוקראיני ובריאותו של הדור הצעיר.

ההישגים והסמכות של AMP מוכרים על ידי התמיכה והשותפות של ארגונים וקרנות בין-לאומיות: FAO, EBRD, IFC, USAID, APD וגם על ידי מחלקות חקלאיות של שגרירויות אוסטריה, אסטוניה, קנדה, הולנד, גרמניה, צרפת, ארה"ב ומדינות אחרות.

החברות באגודה היא התנדבותית ופתוחה לכל יצרני החלב. הדרישה היחידה היא הרצון לשתף פעולה וגישה עסקית לרפת. משימה אסטרטגית היא הגדלת הרווחיות של עסקי החלב והגנה על האינטרסים של החקלאים בתחום המשפטי.

בשנת 2019, חוות החברות ב-AMP חגגו את יום השנה ה-10 לאיחוד ולהישגים משמעותיים:

  • פי 10 יותר אנשים בעלי דעות דומות – 150 חוות חברים.
  • הכפיל את תנובת החלב מאז 2009.
  • מרכז אנליטי מוכר ומגזין חלב וחווה מיוחד.
  • מעבדה מודרנית לבקרת איכות חלב ומזון – מעבדות אומן.
  • פלטפורמת המומחים הגדולה ביותר בחקלאות חלב באירופה – מרכז הייעוץ של AMP.
  • מרכז הדרכה חדשני מרכז החלב Kischenzi , המעניק השתלמות והרחבה לעובדי רפת, עם התעמקות מעשית מירבית, כיתות אמן בין-לאומיות וקורסים מקוונים.
  • אמון של ארגונים וקרנות בין-לאומיות מוכרות.
  • לובינג מקצועי לאינטרסים של יצרני חלב ברמת גופי השלטון המרכזי.
  • מארגן אירועים מובילים בתעשייה: יום הרפת הלאומי וקונגרס החלב הבין-לאומי.

חלקה של ההתארגנות לחלב המוגש לעיבוד גדל לכמעט 40%. המגזר התעשייתי הצליח לשמור על מספר הפרות ברמה של השנה הקודמת. את רשימת היבואנים הגדולים של מוצרי חלב הובילו פולין, גרמניה והולנד.

2. מה עוד סימן את שנת 2021 למגזר החלב באוקראינה – באינפו-גרפיקה "מפת החלב של אוקראינה 2022"

המפה נערכת זו השנה הרביעית ברציפות על ידי המחלקה האנליטית של איגוד יצרני החלב. זה משקף באופן מסורתי את הדינמיקה והגיאוגרפיה של ייצור חלב בדרגה נוספת. כמוכן, מסוכמות תוצאות עבודת הענף מבחינת בעלי חיים, אספקת חלב לעיבוד, מבנה יצוא/יבוא, ייצור מוצרי חלב.

לדימיר אנדרייטס, מְנַתֵחַ  איגוד יצרני החלב

הפלטפורמה האנליטית העולמית של ההסגר IFCN, עורכת סמינרים מקוונים בין-לאומיים שבועיים להחלפה מהירה של מידע על מצב שוק החלב העולמי. יצרנים אוקראינים של חלב גולמי בפלטפורמת IFCN, מיוצגים על ידי איגוד יצרני החלב.

כמות הפרות ב-1.2022

נכון ל-1 בפברואר, יש באוקראינה 1.552.7 מיליון פרות, שהם 6.6% פחות מאשר בפברואר אשתקד.

כך דיווחה האנליסטית של איגוד יצרני החלב יאנה לינטסקה.

423.7 אלף ראשים היו ברפתות של חוות חקלאיות עצמאיות, שהם 0.2% או 0.9 אלף יותר מאשר בשנה שעברה. יחד עם זאת, בשנת 2018, חוות תעשייתיות המאכלסות 9.4% יותר פרות מהיום.

המומחה מציין כי רוב הפרות נמצאות בחוות תעשייתיות באזורי פולטבה (54.1 אלף; -0.7%), צ'רקאסי (42.7 אלף; -1.4%) וצ'רניהיב (39.2 אלף; – 1%).  למרות שמספר הפרות גדל באזורים עם ריכוזים נמוכים, מרכזי בעלי חיים מסורתיים ממשיכים לרדת. מגמות אלו מצביעות על כך, שכעת אנו יכולים לקוות לייצוב אוכלוסיית הפרות, אך מוקדם מידי לדבר על הגדלתה.

נכון ל-1 בפברואר היו 1,129,000 ראשי בית, שהם 8.9% או 110.3 אלף פחות מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. מספר הפרות במגזר ירד ביותר מרבע בחמש השנים האחרונות והמגמה הזו תימשך גם בשנים הקרובות.

יאנה לינטסקה מדגישה כי על פי תחזיות ה-IFCN (International Farm Comparison Network) בדוח החלב 2021, עד שנת 2030 הפלח הצומח הכי מהר, ברפת אוקראינה, יהיו רפתות עם יותר מ-1,000 פרות – נפח הפרות בחוות כאלה. לפי מומחי IFCN, יהיה יותר מ-20% (ב-2021: פחות מ-5% מהאוכלוסייה). נטיות כאלה לגיבוש, תיעוש והגדלת כושר הייצור וידידותיות הסביבה של חוות חלב באוקראינה, עולות בקנה אחד לחלוטין עם המגמות העולמיות לא רק במונחים של המאבק לייעל את עלות ייצור החלב הגולמי, במחירים בעלי עלייה מתמדת של משאבי תשומה, אלא גם בהינתן. הדרישות להשגת "גידול בקר ניטרלי בפחמן" בשנת 2050.

"2022 צריכה להיות נקודת מפנה בקביעת הווקטור הנוסף של תעשיית החלב. האם היא תוכל להמשיך את המהפך האיכותי בעתיד או להפסיק באמצע הדרך – נראה במחצית הראשונה של השנה הנוכחית. התפקיד הגדול ביותר כאן הוא מוקצה לשופט הראשי – המדינה. האם תהיה מספיק תמיכה ממנה (ישירה ועקיפה) לפיתוח תעשיית החלב, האם צעדי חירום יהיו יעילים בזמן משבר האנרגיה והאינפלציה העולמית, האם יהיה איזון של שיטות מסחר בשרשרת יצרן-מעבד-מכירות, או האם יהיה רצון פוליטי להגן על השוק המקומי באמצעות שליטה על יבוא מוצרי חלב לא תחרותי? – מגוון שלם של אמצעים, יעילותם ואיזונם יקבעו את עתיד הרפת"  מסכמת יאנה לינטסק

3. מוצרי חלב כשרים באוקראינה

האם מותר לקנות מוצרי חלב מקומיים? וודאי שאסור, א”כ איך משיגים חלב כשר באוקראינה?

מתוך אתר אומן שלום – חדשות ברסלב לנוסעים לאומן

כשרות מוצרי החלב באוקראינה.

באוקראינה לא ניתן להשתמש במוצרי חלב כלשהם ללא הכשר, או ללא פיקוח ישיר על חליבת החלב.

חכמים אסרו לשתות חלב שנחלב על ידי גוי, אפילו מבהמה טהורה, שמא הגוי יערב בו חלב מבהמה טמאה. אם יהודי מפקח על הגוי ורואה שהוא חולב, רק מבהמה טהורה, החלב כשר.

יש מן הפוסקים שהרחיבו היתר זה, וכתבו שדי בפיקוח ממשלתי כדי להתיר את החלב בשתייה, כי הגוי חושש לשנות את הרכב החלב שמא ייקנס. לגבי גבינה ישנו איסור נוסף – חכמים גזרו על הגבינות המיוצרות על ידי הגויים, מפני שהגוי עלול להשתמש לייצורן, בחומר הנמצא בקיבת נבלה. לדעת חלק מן

הפוסקים, הגזירה חלה על כל סוגי הגבינות, ואילו לדעות אחרות, הכוונה דווקא לגבינות קשות, המכונות אצלנו ‘גבינה צהובה’ או ‘גבינה מותכת’.

על פי הדברים דלעיל עולה, שלדעות המחמירות בעניין זה, לא ניתן להשתמש בחו”ל במוצרי חלב כלשהם ללא הכשר, או ללא פיקוח ישיר על חליבת החלב.

עומד על גביו בשעת החליבה

במדינות שבהן אין פיקוח מוסדר על החלב, לא ניתן לרכוש חלב ללא בירור עם אנשי המקום שומרי המצוות, על טיב החלב וכשרותו. אבל, מכל מקום, ניתן לרכוש חלב, כשהיהודי רואה במו עיניו את החליבה מהפרה, מהעז או מהכבשה. בכל כפר באוקראינה ניתן להשיג פרות לחליבה מיידית ובזול.

גבינות ויוגורט

גבינות לבנות ויוגורט – לנוהגים בכשרות רגילה, ניתן להקל לאוכלם, בתנאי שאלו מוצרים ללא תוספת טעמי לוואי, ושהם מיוצרים במדינה, שבה ניתן להקל לשתות חלב כמבואר לעיל (בנותני הטעם למיניהם, מצויים לא פעם חומרים שכשרותם מוטלת בספק).

חמאה רגילה, ניתן לאוכלה בכל מקום לנוהגים בכשרות רגילה. שכן חכמים לא גזרו על חמאת גויים, מכיוון שאי אפשר להכין חמאה מחלב בהמה טמאה. לעומת זאת, ‘חמאה קלה’ ושאר מעדני חלב אסורים ללא סימן הכשר, כיוון שהם מכילים לא פעם, תוספי מזון אסורים. כמוכן, לא ניתן לרכוש גבינה צהובה מתוצרת הגויים (גם במדינות שניתן להקל בחלב), מפני שכאמור היא נאסרה בגזרת חכמים.

תחליף חלב אם לתינוקות, כדאי לקחת מהארץ. בעת הצורך יש לברר במקום שבו נמצאים, איזה תחליף חלב מקובל, ככשר באותו המקום. בעיקר, יש לברר שאין בו מרכיבים של שומן מן החי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן