יבול שיא
הרפת והחלב
1 4

הרפואה ברפת לביא בגליל התחתון

5 דק' קריאה

שיתוף:

הרפת בקיבוץ לביא ממוקמת בתצפית נוף יפהפייה – מזרחה לכנרת, טבריה, קרני חיטין והסביבה הנעימה. הרפת מושקעת ומטופחת  וגם מגיעה לתוצאות מקצועיות וכלכליות מרשימות.

באתי ללמוד על עקרונות השיטה הרפואית של הרפת ולהכיר מקרוב את העבודה

נפגשתי עם צחי בן אדוה, המנהל את הרפת אחרי דור מנהלים טייקונים, וגם עם מיקי היימן, מנהל הבריאות מזה כ-7 שנים.

9 2
בכניסה ללביא בנו שביל יפה לתיירות – שביל הרפתות… הרפתנים לא קשורים…

רפת לביא

רפת קיבוצית ותיקה, השקיעה בסככה מרחבית בעשור האחרון והגעתי אליה בעבר לראות את גידול היונקים בכלובים על גלגלים, הגמעה בדלי עם פטמה, כל העגלות בסככה אחת, שעוברות תאים לפי הגיל, עד לתא האחרון לקראת הזרעה.

הצוות ברובו מבני הקיבוץ והאווירה נעימה ומשתפת.

איך נראה הטיפול הרפואי ברפת לביא בעשור האחרון?

התחלנו לעבוד עם ד"ר חן גילד, שקיבל את האזור שלנו יחד עם ד"ר ערן אפרים ממעגן. התפיסה של הרופאים הייתה לנסות גישה אחרת, ממה שמקובל עשרות שנים ולזרום עם רוח התקופה וההתפתחויות הטכנולוגיות.

רווחת הפרה הפכה בהדרגה להיות גורם דומיננטי, בהתייחסות לפרות וגם ההתארגנות, לשני ביקורי רופא בשבוע, עם קשירת פרות רבות, הייתה מעמסה גדולה על הצוות ועל הרופא.

ב-2018 היה פיילוט לבחון את שינוי שיטת העבודה, בהעברת יותר אחריות למנהלי הרפת וצמצום מספר ביקורי הרופא לאחד, במקביל להורדת העלויות בתקופה של שחיקת הרווחיות ברפת.

הרפתן נמצא בקשר יומיומי עם הפרות, מכיר את ההתנהלות שלהן ויכול לזהות בעיות ומחלות די מוקדם ובחלק מהמקרים, גם לטפל בהן באופן עצמאי, לאחר הדרכה והתייעצות עם הרופא הקבוע.

למשל, יש לנו סטיקים לבדיקת קטוזיס – מיקי, כמנהל בריאות, בודק את הפרה ומחליט לפי הפרוטוקול, כיצד, מתי ואיך לטפל בפרה, לעיתים תוך התייעצות טלפונית עם הרופא. הרפתן יכול לטפל מהר וטוב והמגמה היא לדאוג לרווחת הפרה והרפתן.

עם כל ההתלבטויות, המשכנו לעבוד בשיטה המקובלת בחקלאית, של 2 ביקורים בשבוע, עם קשירה של קרוב ל-30 פרות בכל ביקור

2 5
בקצה המזרחי של הרפת, ליד המאצרות, יש תצפית יפהפייה על הכינרת, טבריה והסביבה

מתי קיבלתם החלטה אסטרטגית – מה היה שובר השוויון..

נכנסה לענף שיטת בדיקות ההיריון בחלב ומועצת החלב לקחה עליה את הבדיקות במעבדה בקיסריה. הצטרפנו לשיטה וזה הוריד לנו את מספר הקשירות לחצי וכיום קושרים כ-10 פרות בקירוב, פעם אחת בשבוע וכמובן, את העגלות לבדיקת היריון.

ד"ר חן גילד פרש מהחקלאית והוא ממשיך לתת לנו שירות כתזונאי ומשמש כחלק מהצוות המקצועי של הרפת.

חן נמצא בקשר הדוק ורציף עם הרפת שכולל: ביקור הזנה יזום אחת לחודש, שכולל סיור במרכז המזון, סיור ברפת/באבוסים ובסיום הביקור יושבים מול המחשב בוחנים את התוצאות, מנתחים אותן ומקבלים החלטות לגבי ההמשך.

בעונת התחמיץ (תירס/חיטה) חן עוזר בכל הקשור לבחירת שטחים ומועד הקציר, כל זאת, תוך ניסיון להגיע לתוצאה המיטבית בבור. בנוסף, מתקיים קשר טלפוני הדוק על בסיס שוטף.

במקום חן נכנס רופא אחר מהחקלאית.

הקשר עם הרופא המחליף היה מצוין והביקורים התנהלו באווירה טובה ונעימה. למרות זאת, לא ראינו עין בעין את כל נושא המעבר לביקור אחד ובדיקות ההיריון בחלב. כששוחחנו על הנושאים הללו, נאמר ע"י הרופא שהוא חושש לאבד את הקשר עם הרפת, במעבר לביקור אחד, וגם בנושא בדיקות ההיריון בחלב לא הייתה בינינו תמימות דעים לגבי נחיצותן.

בסופו של יום, החלטנו להמשיך עם הקו המנחה שלנו ועברנו לביקור אחד והמשכנו עם בדיקות ההיריון בחלב.

כיום מגיעות לביקור הרופא: פרות אחרי המלטה לפי הפרוטוקול המקובל. פלוס פרות בודדות, שאחראי הבריאות מחליט להביא לביקור לפי שיקול דעתו.

בלביא עושים שלוש בדיקות היריון בחלב ב-28 יום, 65 ולפני ייבוש.

3 5
ציורים יפים של צעירים שמגיעים לרפת במהלך השנים

השינוי היחידי שעשינו הוא בדיקות ההיריון בחלב ומבחינתנו הוא שובר שוויון, בעבודה עם הרופא הווטרינר.

למה עברתם לעבוד עם רופאי ר.ו.מ?

בחנו את ההצעה של החקלאית למסלולי עבודה והיא לא סיפקה אותנו. בהחלטה משותפת עם מרכז המשק, קיבלתי אור ירוק לחפש חלופה לחקלאית.

במסגרת ההחלטה ערכנו פגישות עם ר.ו.מ שבחסות וטמרקט וגם עם חברת "למקנה" של הרופאים חגי אביבי וארז יונאי.

לאחר לבטים והתייעצויות, בין מרכז המשק לביני, קיבלנו הכרעה ללכת עם חברת ר.ו.מ, שלפי ראות עיניי מתאימה יותר לאג'נדה, שאנחנו דוגלים בה.

בדצמבר האחרון הוצאתי מכתב רשמי על סיום דרכנו בחקלאית, כל זאת בשיתוף מלא של מרכז המשק, שנתן את ברכתו.

4 5
צחי מנהל את הרפת ומיקי אחראי על הבריאות מזה 7 שנים

איך נראה ביקור הרופא כיום?

הביקור הבודד, קצר יחסית, כי קושרים מעט פרות ולערן הרופא, יש הרבה זמן גם לדברים אחרים. בסיום הביקור יושבים מול המחשב לנתח את תוצאות הרפת, עוברים לראות את הפרות בשטח, את היונקייה והביצועים שלה ומקבלים המלצות על טיפול ומניעה.

התחלנו את השנה עם פוריות גרועה ותחלואה ביונקים. ערן ישב שעות וניסה להבין מה הולך ולמה, כולל פתיחות וריד לעגלים, בגין שלשולים קשים.

הוא השקיע הרבה זמן ותשומת לב ואהבה ובסוף הגענו לאבחנה שזה BVD ועכשיו בתהליכי ניטור. את עבודת הניטור עשה מיקי איש הבריאות, בהדרכתו הצמודה של ערן ומחכים לתוצאות הטיפול.

כל נושא המניעה – חיסונים בזמן, ניטור מחלות עם בדיקות, אנחנו עושים בהנחיית ערן הרופא.

5 5
עובדים על פי פרוטוקולים מוגדרים שמונחים על שולחן העבודה

האם תוכל להתייחס לנושא הכלכלי?

הקטנת מספר ביקורי הרופא, הביאה לחיסכון של 40% בעלות הווטרינריה ברפת. זה חייב אותנו גם להתנהלות שונה בנושא התרופות ויש מספר ספקים (החקלאית, וטמרקט, "כל-בו ווט") ואנחנו קונים היכן שיותר זול. זה מחייב אותנו לנהל באחריות את נושא המלאי והזמינות של התרופות, כי זה מוטל עלינו בשוק חופשי..  

אנחנו מאוד מרוצים משיטת העבודה המעודכנת, ערן הרופא תומך בתפיסת העולם שלנו,  הוא מאוד מפוקס על הרפת והקשר ההדוק לא נפגע, בגלל הירידה לביקור אחד. הפרות מגיעות לרופא לפי הפרוטוקולים שתלויים על קיר המשרד, לא עושים מבחן ציון גופני והתוצאות המקצועיות טובות.

החמ"מ מעל ל-13,000 ואנחנו בצמרת הרפתות בענף.

8 2
עדר הבקר מתרכז בצפיפות גדולה ובולט בצבעיו היפים

התוצאות הכלכליות בסיכום האחרון, היו פחות טובות בגלל טראומת מחלת הפה והטלפיים, עם הכניסה לקיץ ב-5.22 – שליש מעדר היו חולים וזה היה קשה מאוד כי זו גם מחלה כלכלית.

פוריות: מזריעים ב-50 יום, ועובדים בצמוד לפרוטוקולים. מיקי עושה את הטיפולים, כתוצאה מכך: ממוצע ימי הריק 115 יום הנמוך בכ-15 יום מהממוצע הארצי, אחוז ההרות גבוה יחסית לאורך כל השנה והמרחק בין המלטות פחות מ-400 יום.    אחוזי ההתעברות פחות טובים.

6 4
תרופות קונים מכל הספקים וכיום יש לפחות 3 ומנהלים מלאי תרופות במקרר

יש יותר עומס על איש הבריאות והוא צריך להיות יותר מקצועי – מיקי כבר 7 שנים בתחום וצבר ניסיון וידע רב. מדבר עם ערן באופן יומיומי והשירות לא השתנה במעבר.

הפלוס העיקרי והמשמעותי ביותר עם המעבר לעבודה עם חברת ר.ו.מ ובפרט, לאור העובדה, שערן הוא הרופא הצמוד שלנו, הוא בכך שיש לנו אג'נדה משותפת ואנו רואים עין בעין את נושאי הבריאות ורווחת הפרה והרפתן וזה נותן לנו שקט וסיפוק.

7 3
צחי ומיקי נמצאים בעומס יותר גדול, אם כי חוסכים כ-40% מעלות הווטרינריה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן