יבול שיא
הרפת והחלב
אבן קיסר

אבן קיסר: איך נפלו אבנים?

3 דק' קריאה

שיתוף:

חברת אבן קיסר של שדות ים וקרן טנא סוגרת את מפעל הייצור בקיבוץ. 120 עובדים יפוטרו

ביום רביעי שעבר התכנסה אסיפת חברים בקיבוץ שדות ים ושמעה על המהלך האסטרטגי שדירקטוריון "אבן קיסר" החליט עליו, כחלק ממהלכי ההבראה לחברה. החברים שמעו על ההתפתחות הכלכלית בחברה שהחליטה לסגור את הייצור של המפעל בקיבוץ, המייצר משטחי עבודה למטבחים (לוחות קוארץ). המפעל הוקם במקור בקיבוץ כמפעל למרצפות בשנת 1950 והיה מפעל הדגל שלו ומקור תעסוקה ורווחים לחברים. 120 עובדי המפעל ובהם חמישה חברים יפוטרו. הם יתווספו לסבב הקודם של הפיטורים (כמאתיים עובדים, בעיקר בארה"ב) מסוף 2022. כחלק מתוכנית התייעלות, בכוונת החברה להמשיך להפעיל את המפעל שלה באזור התעשייה בר לב בצפון, ובריצ'מונד שבווירג'יניה. מטה החברה יישאר בשדות ים. החברה הודיעה על הפחתת שכר ההנהלה בעשרה אחוז, וזאת "עד שתגיע לרווחיות משמעותית".  

ניסיון הבראה 

אבן קיסר, הנמצאת בשליטת קיבוץ שדות ים וקרן טנא, היא חברה ציבורית שנסחרת כיום בבורסת נאסד"ק (ארה"ב) בשווי שווק של כ-158 מיליון דולר-ארה"ב. רק לצורך ההשוואה, לפי פירסומים כלכליים, כאשר הונפקה החברה בשנת 2012, היה זה לפי שווי של 330 מיליון דולר. ברבעון הראשון השנה, החברה עברה להפסד של כארבעה מיליון דולר, בהשוואה לרווח של כשישה מיליון דולר ברבעון המקביל. ההכנסות ברבעון היו 150.6 מיליון דולר, ירידה של כ-9 אחוז ביחס לרבעון המקביל אשתקד (שהניב אז כ-170 מיליון דולר). סך הכנסות החברה בשנת 2022 היו 690,806 מיליון דולר, לצד הפסד נקי של 57,054 מיליון דולר.  

הרווח הגולמי ירד באופן חד מ-25.3 אחוז מכלל ההכנסות ברבעון הראשון של 2022, ל-19.7 אחוז מההכנסות ברבעון הראשון של 2023. מניית החברה נפלה בכדי 50 אחוז בשנה האחרונה. רק מתחילת 2023, היא איבדה כ-17.7 אחוז לעומת עלייה של 7.3 אחוז ב-S&P 500.  

קיבוץ שדות ים נהנה לאורך התקופה מאקזיטים מרשימים בכמה סבבים של מאות מיליוני דולר. כאשר קרן טנא חזרה ורכשה (לאחר שאף היא עשתה אקזיט בשנת 2013) בשנת 2016 חלק ממניות הקיבוץ במפעל, היא עשתה זאת תמורת 43 מיליון דולר, ששיקפו לחברה אותה עת שווי שוק של 1.5 מיליארד דולר. בתחילת מרץ האחרון, מונה לתפקיד מנכ"ל יוסי שירן (שחזר לחברה, לאחר שכבר שימש בה בעבר מנכ"ל) כדי לפעול להבראת החברה.  

הנהלת החברה תארה בפני חברי הקיבוץ המודאגים את הירידה בביצועי החברה ובריווחיות שלה, על רקע התחרות הגוברת בעולם למוצרים אלה, לצד ירידת הביקוש, עלויות גבוהות של הייצור בארץ שגורמות לאי-ריווחיות והקושי לעמוד ברגולצייה של תקנים מחמירים של איכות הסביבה בארץ ("תקנות אוויר נקי", הנוגעות לערכי פליטה של סטירן, הקשורים בעיבוד משטחי השיש). 

האינטרסים של הקיבוץ 

באסיפה שהתקיימה נאמר לחברים כי הנהלת הקיבוץ פועלת כדי לשמור את האינטרסים של הקיבוץ וזכויות החברים העובדים במפעל. מרבית חברי שדות ים, כ-20 במספר, ימשיכו לעבוד בחברה, ואלה שתופסק העסקתם יקבלו חבילת פיצויים מורחבת. עוד נאמר לחברים שהחברה תמשיך לשלם לקיבוץ את דמי השכירות בעד המפעל, בין בעצמה, ובין באמצעות שוכר משנה.  

שדות ים שינה את אורחות חייו ל"קיבוץ מתחדש" רק לאחרונה, והתזרים מאבן קיסר לקיבוץ אמור היה להוות גורם משמעותי בתמיכה במהלך השינוי בקיבוץ בשנים הראשונות. 

ההנהלה סיפרה כי לא היה מנוס מסגירת האתר בקיבוץ, שהפך להיות האתר הפחות תחרותי בהיבט היצור, בעיקר בשל מיקומו, הציוד הישן יחסית, הלוחות הקטנים שמיוצרים במפעל, ובעיקר סוגיית איכות הסביבה, כאמור. החברה הדגימה שאם בעבר כ-6 אחוז מההשקעות החברה בישראל נעשו לשם עמידה בדרישות הרגולציה ושאר ההשקעות היו נעשות לשם שיפור היכולת התחרותית של החברה, כיום מדובר ביותר ממחצית ההשקעות. 

בכוונת החברה להסיט את ההשקעות שהיו עליה לבצע במפעל לטובת תמיכה במותג, פיתוח וחדשנות, פיתוח עסקי וקידום ערוצי המכירות וההפצה של מוצרי החברה בעולם. במקביל החברה תמשיך בשיפור ההון החוזר ותזרים המזומנים שלה, שליטה טובה יותר ביצור והפחתת היקפי המלאי.  

תגובת קיבוץ שדות ים

ביום שלישי האחרון החליט דירקטוריון חברת "אבן קיסר" על סגירת אתר הייצור בשדות ים, לאחר תיאום המהלך עם הקיבוץ, ובמסגרת רה-ארגון כללי שעוברת החברה.  

אלו ימים לא פשוטים עבור קהילת שדות ים. משטחי הקוורץ ו"שיש אבן קיסר" הם פיתוח פרי עמלם של החברים בשדות ים, אשר היו חלוצים בתחום בישראל ובעולם והקימו את המפעל במו ידיהם.  

מזה תקופה שביצועי החברה אינם עומדים בתחזיות והיה צורך בקבלת החלטות קשות על מנת להחזיר את החברה לתלם בו היתה במשך שנות פעילותה. 

אנו כואבים את סגירת המפעל ואת סיום עבודתם של העובדים, שבמשך שנים ארוכות עבדו במפעל – חברי הקיבוץ וכן עובדים וותיקים שאינם חברי הקיבוץ.  

יחד עם זאת, אנחנו מבינים את הכרחיות המהלך ומחזקים את הנהלת החברה בפעולותיה לשם הבראת החברה.  

משטחי הקוורץ והפורצלן של "אבן קיסר" היו ועודם מוצר איכותי בפיתוח כחול לבן, ואנו מאמינים שהחברה תדע להתעלות גם על המשבר הנוכחי ותחזור לשגשג ולהוות מקור גאווה לקיבוץ.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן