יבול שיא
הרפת והחלב
20230809 215932

ברגע זה אונפרנדתם

4 דק' קריאה

שיתוף:

מהו פוסט מודרניזם? האם יש בעלי חיים טיפשים? מה זה "פייק ניוז"? המון המון שאלות. תשובה אחת

אחת לשבוע, בערך, אני מאנפרנד מישהו מחברי הפייסבוק שלי. 

"מאנפרנד" היא מילה חדשה בשפה, כמו הרבה מילים שמתפתחות ומצטרפות עם הזמן לשפת הדיבור הדינמית, ולידתה בפייסבוק, כך שאם אינכם מחזיקים בדף פייסבוק יש להניח שלא נתקלתם בה עדיין. מקורה במילה האנגלית Freind, חבר, שהיא המונח הפייסבוקי לתאר מי שיש לך קשר פייסבוק איתו, קשר שנקרא בפייסבוק מטבע הדברים "חבר". 

הקשר בינך ובין החברים שלך בפייסבוק משמעותו שדברים שאתה מעלה וכותב אצלך בדף מופיעים אצלם והם נחשפים אליהם וקוראים אותם, ולהיפך, מה שהם מעלים אצלם בדף אתה נחשף אליו. 

את יצירת הקשר הזו יוזם תמיד אחד הצדדים והיא נקראת "בקשת חברות", וכשהצד אליו נשלחה הבקשה מאשר אותה, שני הצדדים נעשים "חברים", או במונח פייסבוקי נוסף   "חברבוקים", חברי פייסבוק. 

אחרי שאישרת מישהו ששלח לך את בקשת החברות, ונעשיתם חברים, אתה יכול אחרי זמן מסוים להחליט שהדברים שהוא כותב או מעלה בדף שלו אינם מקובלים עליך, ולפעמים אפילו מעצבנים ומרגיזים אותך ממש, ואז אתה יכול לנתק את הקשר הזה, את חברות הפייסבוק הזו, במהלך שנקרא "לאנפרנד", שגם מקורו באנגלית Unfriend. 

העיקרון המנחה אותי בהחלטה אם לאשר למישהו חברות או לא הוא האם יש פוטנציאל שדברים שהוא כותב או מעלה לדף שלו יעצבנו וירגיזו אותי. ההתרגזות וההתעצבנות אינן טובות לבריאות, ובמקרה זה – הבריאות שלי, ועל כן אם יש חשש כזה, אני לא מאשר את החברות, ואם אישרתי ומסתבר בהמשך שאני מתחיל להתעצבן מדברים שה"חבר" הנדון מעלה או כותב, אני מאנפרנד אותו. 

כי אני שונא להתעצבן. 

ואין דבר בתכונות האנושיות שמעצבן אותי יותר מטיפשות.  

אלוהים מת 

כאן המקום לשאול אותי: "מהי טיפשות בעיניך?", שאלה כלל וכלל לא פשוטה בימינו אלה. 

שכן מאז עידן הפוסט מודרניזם, שחדר אל חיינו אחרי מלחמת העולם השנייה, וביטא אכזבה קשה מהמודרניזם שקדם לו, התמוטטו רבים מהמושגים שהכרנו קודם. וכדי לסבר את האוזן, המודרניזם היה עולם חדש שבו אלוהים מת ותחתיו צמחה האמונה בתבונת האדם וביכולתו לבסס את עולמו על היגיון ומדע. שני אלו היו מאפיינים של המודרניזם, והם מתו עם פרוץ מלחמת העולם השנייה. כי בעולם שבו בני אדם טובחים זה בזה במיליונים, כך אמרה המחשבה הספקנית החדשה, ובו תוצר של המוח האנושי והידע האנושי, תוצר הקרוי "גרעין", יכול למחוק מיליוני בני אדם ברגע ואפילו את כל האנושות כולה, איך ניתן עוד לסמוך על ההיגיון האנושי ועל תבונת האדם? "האם יש דברים כאלה בכלל?" שאל הפוסט מודרניזם, "והאם בעולם כזה יש איזושהי אמת שיכולה להיות מוסכמת על כולם?" 

והתשובה של הפוסט מודרניזם הייתה: אין.  

אז בעולם שאין בו עוד אמת אחת מוסכמת, אפילו לא על מדינה אחת כולה ועל כל אזרחיה, ואפילו לא על מדענים ופילוסופים ואנשי רוח – הכול נכון. כל הדעות לא רק שהן לגיטימיות אלא הן שוות ערך בחשיבותן, וכולן נכונות באותה מידה. 

אין יותר אמת אחת. 

ואם לא די בכך, בא העולם הדיגיטלי, שבמקביל לעלייתו גם השתלטה סופית על העולם תפיסת הקפיטליזם הקיצוני, שמשמעותה – כל מה שאנו עושים נמדד במידת ההכנסה הכספית שהוא מביא.  

או במינוח האחר והפחות מוכר בציבור: "האינטרס העליון של כל מעשה שאנו עושים הוא טובת בעלי המניות". 

וכשכך פני הדברים, בעלי המניות של אמצעי התקשורת, למשל, אינם מעוניינים כלל וכלל בשאלה "מהן העובדות", אלא מה יביא לערוץ התקשורת או העיתון יותר הכנסות, ואם עובדות לא נכונות יעשו זאת, מה שקרוי "פייק ניוז", אדרבא, נייצר פייק ניוז עוד ועוד, ובלבד ששורת הרווח תגדל. 

זה התחיל באמצע שנות ה-80 בטלוויזיה ובעיתונות האמריקאית, הגיע לקיצוניות עם ערוץ "פוקס" כשאיל ההון רופרט מרדוק רכש אותו, והפך אט אט לסטנדרט של התקשורת במרבית מדינות העולם, אם לא בכולן. 

אין יותר עובדות. יש רק עובדות לכאורה שכל צד מציג. 

אז אם אין שום עובדה שניתן להסכים עליה, כי אין יותר עובדות, איך ניתן לדעת מהי טיפשות ומיהו טיפש? 

שטיפת מוח של אנשי הלטאה 

עבורי התשובה לשאלה האחרונה היא פשוטה:  

טיפש הוא מי שאני חושב שהוא טיפש. 

ניסיון חיי המועט בן 70 השנה לימד אותי שבהסתברות של מאה אחוז הקריטריון שלי מדעי, מוכח וצודק. 

ואם יש תכונה אנושית שמקפיצה לי את הפיוזים וגורמת לי קצר במוח ועצביי עולים באש ונשרפים, זו הטיפשות האנושית. 

אינני יכול לסבול אותה. 

נכון, יש עוד תכונות אנוש שמעוררות בי סלידה עמוקה ודחייה ותיעוב, כמו רוע לב, קטנוניות, צביעות, טהרנות – חלקן נגזרות של הטיפשות וחלקן עצמאיות ועומדות בפני עצמן, תכונות שמה שמאפיין אותן הוא זה: הן ייחודיות למין האנושי בלבד. 

אין אורגניזמים חיים, ובמיוחד לא יונקים, שניחנו בתכונות הללו מלבד האדם. 

אין יונקים טיפשים, רעי לב, קטנוניים, נתעבים בהתנהגותם. מותר האדם מן הבהמה הן התכונות הללו, אבל איכשהו דווקא הטיפשות שורפת לי נתיכים במוח כשאני נתקל בה יותר מכל השאר. 

זו אחת הסיבות שאין לי חברי פייסבוק ביביסטים למשל, כי אינני מסוגל לסבול טיפשות. 

אבל ביביזם והערצת נוכלים בכללותו אינם מסכמים את כלל המאפיינים של הטיפשות האנושית. למרבה המזל או חוסר המזל, הטיפשות האנושית מתפרשת על אינספור שטחים ותחומים והיקפה ועומקה גדולים כגודל היקום, וכבר אמר פעם אלברט איינשטיין: "למדתי בימי חיי ששני דברים הם אינסופיים – היקום, והטיפשות האנושית. הגם שאינני בטוח לגבי הראשון". 

וכך, כדי למנוע מעצמי צער ויגון וכאב לב, ולשמור על עצביי שלמים, כשאני נתקל בין חברי הפייסבוק שלי באמירות שהן ביטוי לטיפשות אנושית מקובלת ואופיינית, אני מאנפרנד אותם מיד. 

לפחות בדף שלי שלא יימצאו. די והותר לי שהם נמצאים בכל מקום אחר. 

וכך, בנוסף לביביסטים, אני מאנפרנד גם אנשים שמאמינים שהעולם נברא בידי חבר דמיוני, ואני מאנפרנד עובדי אלילים שמנשקים מזוזות ורוקדים עם ספרי תורה, או הולכים בתהלוכות חגיגיות עם פסל הבתולה ומעריצים אותה, או דוגלים בכיסוי פניה ושיער ראשה של אישה, ואני מאנפרנד אנשים שמסבירים לי שה"כמטריילס", הפסים הלבנים שמטוסים משאירים מאחוריהם בשמיים, הם פיזור של כימיקלים שממשלות מרססות באטמוספירה כדי להפוך את האזרחים לצייתנים, ואני מאנפרנד מי שמסביר לי שאת הקורונה פיתחו ביל גייטס והפורום הכלכלי העולמי בראשות קלאוס שוואב יו"ר הפורום כדי לממש את אג'נדה 21 שמטרתה דילול האוכלוסייה ויצירת סדר עולמי חדש, ואני מאנפרנד מי שמסביר לי שהעולם שטוח וכל הסיפור של כדור עגול הוא שטיפת מוח של אנשי הלטאה ששולטים לנו בתודעה, ואני מאנפרנד מי שמגלה לי שהנחיתה על הירח כלל לא הייתה, והיא סרטון מבוים והנדסת תודעה, וכן הלאה וכן הלאה  – אינסוף למגוון העניינים והתחומים שהטיפשות האנושית מגיעה אליהם, ובסופו של דבר אני מגיע להגדרה הכי מתאימה לי של מיהו טיפש שאני צריך לאנפרנד אותו מהדף שלי: 

כל מי שלא חושב כמוני. 

ואם אינכם מסכימים איתי, תקראו שוב את שם הטור הזה שלמעלה. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן