יבול שיא
הרפת והחלב
רז בירן 1

"הוּא יְשׁוּפְךָ רֹאשׁ וְאַתָּה תְּשׁוּפֶנּוּ עָקֵב"

4 דק' קריאה

שיתוף:

הפחד מהנחש התחיל, כנראה, בספר בראשית. רז בירן, לוכד נחשים ממשמרות, אומר שמדובר בעיקר ביחסי ציבור גרועים

הקיץ הגיע ואיתו החום, פירות הקיץ המתוקים וכן, גם הנחשים. למה אנחנו כל כך מפחדים מהזוחלים החלקלקים והחמקמקים, מה לעשות, ובעיקר מה לא לעשות, אם נתקלתי באחד ועוד כמה עובדות שאולי יגרמו לכם לשנות את דעתכם על החיה שבגללה גורשנו מגן עדן.  

"לאנשים יש חשש מדברים שהם לא מכירים ונחש הוא 'מלאך המוות' מבחינתם. הם חושבים- הוא מכיש ומסכן אותי, אני עלול למות מזה ולכל הפחות יכאב לי מאוד". אומר רז בירן (55) ממשמרות לוכד נחשים ומחלץ בעלי חיים. "האמת היא שהנחש הוא חיה פחדנית שלא מחפשת מפגש עם יצור שיותר גדול ממנה, כמו האדם, שמבחינתה הוא אויב". בשרשרת המזון הנחש נמצא במקום קצת יותר נמוך מהאמצע, יש לא מעט חיות שניזונות מנחשים ודווקא הנחשים משמשים מדבירים טבעיים לחולדות ועכברים.  

על אף הנטייה הטבועה בנו לפחד ואולי לגועל, מבחינה סטטיסטית רוב הכשות הנחש אינן נעשות לשם תקיפה אלא כהתגוננות "או שמנסים להתעסק עם הנחש או שדורכים עליו בטעות והוא בסך הכול מנסה להשתחרר. נחש לא ירדוף אחרי אדם ולא יסתער. הוא לא חיה תוקפת, הוא חיה בורחת, והמגננה הראשונית היא לברוח, להסתתר, להסוות את עצמו. הכשה היא  תוצאה של חוסר מזל (של הנחש ושל האדם)-הפתעתי אותו ואין לו לאן לברוח, נכנסתי לתחום שלו, דרכתי עליו בטעות, וזה מה שהוא יכול לעשות. נחשים לא תוקפניים כל עוד לא מתעסקים איתם".   

מתים מזה?  

רז מספר שכ-95 אחוז מההכשות בישראל נעשות על ידי נחש הצפע, ששוכן במרבית האזורים המיושבים מקו באר שבע ועד גבול הצפון. "הנחש אוהב מגורי אדם כי יש שם מזון. הוא אינו חיה טריטוריאלית והוא יישאר בתא שטח כל עוד ימצא בו מזון ומחסה".  

ההכשה היא לא הנטייה הראשונית של הנחש, שכאמור יעדיף לברוח, ופעמים רבות זו תהיה "הכשה יבשה" כלומר ללא הזרקת ארס. "מנגנון הארס נועד בעיקר עבור מזון ולא להגנה. נחש יודע למנן הזרקה של ארס, כמובן שאנחנו לא יודעים מתי ההכשה היא עם ארס ומה הכמות". הכשת נחש יכולה כמובן להיות קטלנית אם היא לא מטופלת ויש אנשים שרגישים מאחרים (כמו רגישות לדבורים או לבוטנים). "אם אדם חוטף הכשה בצוואר לעורק ראשי הוא יכול למות תוך דקות, כנראה, אבל נכון לרפואה המודרנית שיש בישראל- לא אמורים למות מהכשת נחש. ברוב המקומות בארץ ידעו איזה נחש זה גם אם לא צילמתם ויש נסיוב לשני הנחשים שאחראים למרבית ההכשות, צפע מצוי ואפעה".

Screenshot 2023 06 06 133447
רוב הכשות הנחשים נעשות לשם התגוננות. צילום: מהאלבום הפרטי

שביל הנחש  

רז שנולד במלכיה מעיד על עצמו שתמיד היה מחובר לעולם הטבע והחי. לאחר שסיים תואר בביולוגיה עסק בווטרינריה ובעיקר בעיקור וסירוס חתולים וכלבים בקליניקה שניהל בארה"ב. עם חזרתו לארץ עבר לעולם ההייטק הרפואי ואל עולם הנחשים הגיע כמעט במקרה דרך שכן שהמליץ לו על קורס ברשות הטבע והגנים. מ-2014 הוא לוכד נחשים בעל רישיון (לוכדים מקבלים היתר כל שנה מרשות הטבע והגנים ללכידת נחשים ומחויבים לדווח על כל לכידה ושחרור. יש פיקוח הדוק ומי שפועל ללא רישיון זו עבירה פלילית) ומשחצה את גיל ה-50 עוסק רק בעולם זה, פרט ללכידת נחשים הוא גם מחלץ בעלי חיים מהמרחב הביתי (ציפורים, יונקים, עקרבים) וגם מוציא סיורי טבע לקבוצות.  

"התחלתי לערוך 'סיורי זוחלים' לפני מספר שנים, שמיועדים למבוגרים וגם לילדים סקרנים שמגיעים עם הוריהם לסיור שאורך בין שעתיים לשלוש שעות. אני בוחר את מסלול, בהתאם לקבוצה ולאזור, ואנחנו הולכים בלילה עם פנסים וכמובן עם הוראות בטיחות. אני בוחר מסלול שיש סיכוי שנפגוש בו נחשים, וחיות לילה נוספות, זיקיות, מעופפים, יונקים כגון גרבילים, עופות לילה, עקרבים בחולות. אני מעניק למשתתפים חוויה של לראות, לשמוע, להבין, להיחשף, ותוך כדי החשיפה הטראומות והפחדים פוחתים, כמו גם ההבנה שאנחנו צרכים לשמור על העולם שמסביבנו".

אמא'לה, נחש

אז מה לעשות, ומה לא לעשות, כשנתקלנו בנחש?  

אם רואים נחש אין סכנה. לא זזים, שומרים מרחק סביר ועל קשר עין עם הנחש ומתקשרים ללוכד נחשים. כדאי לצלם את הנחש, אם מצליחים, אבל הכי חשוב לשמור על קשר עין כדי שכשלוכד הנחשים יגיע תדעו לאן להפנות אותו.   

"לפני שמונה שנים היה לי נחש צפע בחצר שהתחבא תחת שיח הלימונית והחתולה גילתה אותו. לכדתי אותו והוא חזר בבטחה לטבע. אם יש לנחש אפשרות הוא ימלט או יברח, אם אין לו אפשרות הוא ישאר מכורבל כדי להגן על עצמו. במפגש עם נחש תכפילו את הפחד שלכם פי אלף- זה מה שנחש מרגיש. זו חיה מסכנה שחשובה מאוד לעולם החי ולמארג החיים בטבע".   

מה לא לעשות  

לא לברוח, לא להתעסק, לא לפגוע ולא לנסות ללכוד לבד. הנחש הוא חיה מוגנת ואסור להרוג, להתעלל או לפגוע בה. "מטרת הלוכד היא לעשות 'רילוקשין' לנחש, להעביר אותו כמה שיותר רחוק. שמירה על קשר עין עם הנחש או עם המקום אליו נמלט הנחש תעזור ללוכד למצוא אותו. בלילה כדאי להאיר את המקום".  

  
ובמקרה של הכשה  

"האפקט של הארס הוא לא מידי" אומר רז, "לרוב יש כ- 20 דקות ויותר לפני שמתחילים להרגיש סימפטומים, כמובן שזה תלוי בגורמים שונים".  
יש להתקשר מידית למד"א (101), להרחיק בזהירות את הנפגע ולנסות להרגיעו, למנוע תזוזה ולקבע את החלק הפגוע מבלי להפעיל עליו לחץ, רצוי להוריד תכשיטים או צמידים (כדי שאם המקום המוכש יתנפח לא יווצר נמק). כדאי לשמור על קור רוח, להרגיע את הנפגע ועדיף שיהיה מישהו עם הנפגע כדי שאפשר יהיה להנחות את מד"א.  

ומה לא עושים?  

לא חותכים את מקום ההכשה, לא מוצצים את הארס, לא שמים חוסם עורקים, לא מניחים קרח ולא נותנים לנפגע שתייה או מזון.  
   

חיית לילה

נחשים הם בעלי חיים אקטותרמיים, כלומר אין בגופם מנגנונים לוויסות טמפרטורה. "כשקר להם הם יחפשו מקום חמים וילכו לשמש (להתחמם על המדרכה, למשל), וכשחם ינסו למצוא מקום קריר. בקיץ זה יכול להיות בלון גז מתכתי שעומד בצל, זכוכית או בית שרצפתו קרירה וגם מחסנים וכדומה. כשרק מתחיל להתחמם פוגשים יותר נחשים ביום, ועכשיו, כשהלילות נעשים חמים, נראה יותר נחשים בלילה. ישנם נחשים הפעילים ביום, כמו זעמנים למינהם. ישנם נחשים הפעילים גם ביום וגם בלילה. נחש הצפע הוא בעיקר חיית לילה (בעונות מעבר נראה אותם גם ביום), יש לו ראיית לילה מצוינת ואז הוא יוצא לחפש מזון. עם סיום עונת החורף, המפגשים בין בני האדם לנחשים עולה כי הנחשים יוצאים לחפש מזון ולהתרבות וגם אנחנו יוצאים יותר לגינה למחסנים שלנו. לכן יש סיכוי גבוה יותר למפגש".  

לגבי חצרות הגנים מציע רז לא רק להקיש עם מקל על עצמים, מה שייתכן ויגרום לנחש רק להתכנס לעצמו, אלא להרים בזהירות, להזיז ולחשוף.  

למידע נוסף:  

https://www.razsnake.com/%d7%90%d7%99%d7%9a-%d7%a0%d7%99%d7%aa%d7%9f-%d7%9c%d7%94%d7%a7%d7%98%d7%99%d7%9f-%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%a1%d7%99%d7%9b%d7%95%d7%99-%d7%9c%d7%9e%d7%a4%d7%92%d7%a9-%d7%a2%d7%9d-%d7%a0%d7%97%d7%a9/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן