יבול שיא
הרפת והחלב
כרזות נען 4 יוני שילה

הזכות והחובה לנקוט עמדה

2 דק' קריאה

שיתוף:

כרזות כנגד ההפיכה המשטרית בתערוכה "תמונת מצב" שיזמו חברות נען

*כרזה בתמונה הראשית: על דמוקרטיה לא מוותרים. כרזה של יוני שילה

"יש לכם מה לומר על רוחות ההפיכה המנשבות סביב?" נשאלו חברי נען בהזמנה להכין כרזה לתערוכת חוצות כתגובה להפיכה המשטרית שמובילה הממשלה. יותר מ-20 חברים, משפחות וילדים נענו להזמנה והתוצאה – "תמונת מצב", תערוכת כרזות המוצגות על הקיר החיצוני של אולם הספורט.

כרזות נען 1 מורן ויניב אדיר 1
פשקוויל חילוני. כרזה של מורן ויניב אדיר

המחאה היצירתית היא פרי יוזמה פרטית של חברות הקיבוץ גלית שביט ומיה קסטרו בעקבות תחושה שההכרעה בין דמוקרטיה לדיקטטורה מחייבת נקיטת עמדה ומתוך חשש לפגיעה אפשרית בחופש הביטוי. 

"היוזמה לתערוכה הייתה מתוך היותי אזרחית במדינה", אומרת גלית שמעידה על עצמה כמי שנמצאת בהפגנות באופן עקבי, "בן זוגי ואני וגם הילדים מגיעים כל שבת למחאה בקפלן וגם יורדים לאיילון, נוסעים לכנסת, לנתב"ג ומפגינים מול בתי שרים. אנחנו סופר מעורבים ואקטיביים וחשוב לי שגם הילדים יהיו שותפים. אני לא רואה בזה עניין פוליטי, זה עניין קריטי, הכרעה בין דמוקרטיה לדיקטטורה".

כרזות נען 3 יצחק חלופ 3
כאן נולדתי. כרזה של יצחק חלופ

לבטא את המצוקה 

גלית חשה שהדיבור על המחאה ממוסגר לקבוצות ייעודיות, ואילו במקומות אחרים התבקשה שלא לערב פוליטיקה בקבוצה. "הפריע לי שאין יותר יכולת להתבטא. בהזמנה לתערוכת כרזות ביקשנו התייחסות, אם מישהו היה מכין כרזה בעד ההפיכה – גם אותה הייתי תולה ולא משתיקה. כמובן לא משהו גזעני או שמכוון נגד קבוצה כלשהי".

כרזות נען 2 הדס זהבי
לא אשתוק כי ארצי שינתה את פניה. כרזה של הדס זהבי

אולי אנשים בקיבוץ חוששים להשמיע דעה מנוגדת? 

"אני חושבת שאם אתה מפרש את השינויים בחוקים שרוצה להעביר הממשלה כהפיכה – אתה חש מצוקה, והתערוכה הייתה הזמנה לבטא את זה. יכול להיות שמי שרואה במהלך רפורמה שהוא בעדה, לא מרגיש את המצוקה.  

מי שירצה יכול לטעון טענה אחרת. בפרסום קראתי לזה הפיכה משטרית, את העמדה שלי אני מביעה". 

הכרזות נועדו למרחב הציבורי ובאישור מנהלת הקהילה נתלו על קיר אולם הספורט, שם נתלתה בפסח מגילת העצמאות ענקית. "הכרזות הן 'יצורים' של הרחוב, מגיבות להתפתחויות, חיות ברגע. הן יישחקו ברוח ובשמש, כפי שאנחנו נשחקים בחצי שנה האחרונה, לכולנו זה קשוח".  

גלית ומיה מלאות הערכה למי שהשתתף, "התגובות שאנחנו מקבלות הן שהכרזות מאוד נוגעות ומרגשות. מכוונות לבטן ולא לראש. אני לוקחת בחשבון שלא כולם אוהבים ואולי לא כולם מסכימים, אבל מבחינתי האפשרות לפתוח את הפה ולהגיב היא החשובה. לנקוט עמדה".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן