יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 01 30 141926

״אנחנו נהיה הראשונים. אנחנו נוביל. אנחנו גם ניתן דין וחשבון״

3 דק' קריאה

שיתוף:

לליאור שמחה יש משנה סדורה לאחריות לשיקום קיבוצי העוטף וחיזוק יישובי הצפון, לשינוי התפיסה של החברה הישראלית כלפי הקיבוצים ולהנחלת מקצועיות בתוך הקיבוצים עבור החברים והחברות

ליאור שמחה (נצר סרני) מספר שהוא מקבל תגובות טובות מחברי הקיבוצים, שאיתם הוא נפגש במסגרת מערכת הבחירות לתפקיד מזכ"ל התנועה הקיבוצית. "אנשים רוצים שינוי בהנהגת התנועה, אבל אנחנו מנהלים מערכת בחירות בתוך מלחמה וזה לא פשוט. אני שמח שאני מצליח לגרות את החשיבה של חברי הקיבוצים על הצורך בתנועה הקיבוצית״.
מבחן גדול
למערכת הבחירות השנייה שבה הוא מתמודד, מגיע שמחה עם משנה סדורה. הוא מחלק את הנושאים שהוא רוצה לקדם לשלוש רגליים, ולדבריו לכל נושא קיימת תכנית עבודה סדורה. "הרגל הראשונה היא ששיקום קיבוצי העוטף וחיזוק יישובי הצפון, צריכים להיות באחריות שלנו: של התנועה, הקיבוצים וחברי הקיבוצים, ולא של אף גורם אחר. אנחנו נהיה שם הראשונים. אנחנו נוביל את שיקום העוטף ביחד עם החברים שם, עם מנהלי הקהילות ועם המועצות האזוריות. אנחנו גם ניתן את הדין והחשבון. יש לנו משימה ענקית. זה מבחן שטרם נראה כמותו. מבחן ענק.
הרגל השנייה זו הרגל הייצוגית. גם שם אני מתכוון לשנות את התפיסה של החברה הישראלית, של הפוליטיקה הישראלית ושל הפקידות כלפי הקיבוצים. יש לי תוכנית עבודה מסודרת איך נעשה את זה. אנחנו מתרכזים בשלושה דברים בעולם הייצוגיות: בפוליטיקה, בפקידות ובתקשורת. אנחנו חייבים להבטיח ביטחון מלא לקיבוצים ולחברי הקיבוצים, בנושא הזכויות בקרקע, החקלאות ואמצעי הייצור, והערכים שאנו מאמינים בהם. בזמן שאנחנו התעסקנו בעיקר בעצמנו, לא מעט אנשים בעלי תפיסות אולטרה ליברליות השתלטו על כל עמדות המפתח במדינה.
הרגל השלישית היא הרגל המקצועית. התנועה צריכה ללוות את הקיבוצים, להנחיל מקצועיות, ללוות את בעלי התפקידים, ולהיות שם בשביל החברים ובשביל הקיבוצים. תפקידה לבנות את ארגז הכלים בעיקר פנימה. נצטרך לעשות את זה אחרת ממה שקורה היום, גם בנושא התקשורת עם חבר הקיבוץ״.
להיבחר על ידי החברים ולא על ידי המועצה
במשך זמן רב הסתמן שמחה כמתמודד יחיד על תפקיד המזכ"ל, וכשהדס דניאלי ילין הודיע על הצטרפותה למרוץ טענו תומכי שמחה במכתב לוועדת הבחירות כי היא אינה עומדת בכללי הבחירות. למרות תשובתו של יו"ר הוועדה עו"ד יעקב דרומי שאין חריגה מהכללים, הטענה הזו ממשיכה לעלות וזה מוביל אותי לשאול את שמחה האם היה מעדיף כמועמד יחיד להתמנות לתפקיד המזכ"ל על ידי מועצת התנועה על פני התמודדות וניצחון בבחירות כלליות. "אני מאמין בדמוקרטיה", אומר שמחה, "ואני שמח על ההתמודדות של הדס. עם זאת, בהתמודדות יש חוקים וכללים ידועים מראש, ואמרתי לוועדת הבחירות לא פעם שאני מצפה שהכללים יחולו על כל המועמדים ולא רק על מועמד אחד. תפקידה של ועדת הבחירות הוא להקפיד שאם הם אומרים משהו, הם יודעים לעמוד מאחוריו. כיוון שבחירות דמוקרטיות זה משהו חשוב, אמרתי לוועדה שיכופפו את התנאים עבור הדס למרות שזה לא היה עובר בשום מקום אחר. בעיניי הכללים והחוקים במשחק דמוקרטי הם מאוד חשובים, ועלינו להקפיד על קיומם. אני רוצה לציין שנאבקתי בהצלחה, יחד עם קבוצת חברים, שמזכ"ל התנועה ייבחר על ידי החברים ולא על ידי מועצת התנועה. אגב, בגלל המלחמה ביקשתי לדחות את הבחירות בשנה״.
ראוי לציין שוועדת הבחירות קיבלה גם פנייה ממשרד עורכי דין המייצג את דניאלי ילין, ובו דרישה להבהרות בנושאים ובנהלים שונים של מערכת הבחירות.
מה תגובתך לטענה שהגיע הזמן לבחור באישה ראויה לתפקיד מזכ"לית התנועה?
״התגובה שלי היא שהגיע הזמן שמזכ"ל ייבחר על פי כישוריו ויכולותיו, ואין לי ספק שנשמור על ייצוג שווה בתנועה לשני המינים. אנחנו נדע לקדם נשים, ונבנה בתנועה צוות של נשים איכותיות וראויות שניהלו את קיבוציהן. אני רוצה להזכיר שבעבר התמודדו שתי נשים על תפקיד המזכ"ל: יונה פריטל ונגה בוטנסקי, ואותן נשים שאומרות שהגיע הזמן לבחור באישה הקפידו לבחור בגברים. יש נשים ראויות ומוכשרות שצריך להכניס אותן לעמדות המפתח, וזה מה שאני מתכוון לעשות״.
בבחירות הקודמות העברת ביקורת על הקרע שנוצר בין ניר מאיר לחלק מתנועות הנוער ואמרת שאם תיבחר תשנה את זה. עכשיו היחסים עם תנועות הנוער תקינים, הוחלט להקים קיבוץ חדש, קם אגף התיישבות והתקבלו לתנועה שני קיבוצי תנועות הבוגרים. מה נשאר לך לשנות?
״בשנה האחרונה חלו שינויים משמעותיים בתנועה בנושאים האלו, ואני שמח על כך. אני חושב שלי ולחברים נוספים היה גם חלק בזה. התפקיד שלנו זה לחבר לתנועה הקיבוצית את תנועות הנוער, הארגונים הכלכליים, תנועת המושבים והמועצות האזוריות, כדי שיעזרו לנו לסחוב את האלונקה. לא צריך לריב. צריך לחבר את גלגלי השיניים במכונת ההתיישבות״.
מטרה משותפת
אני מבקש מליאור לפנות ישירות לקוראי העיתון, ולהסביר להם למה צריך לבחור בו למזכ"ל התנועה. "צריך לבחור בי", הוא אומר, "כי אני מאמין שאצליח לחבר את הארגונים הדומים לנו למטרה משותפת. אני מאמין שאצליח לחבר אלינו את התקשורת הישראלית, את הפוליטיקה הישראלית ואת החקלאות, בכדי לקדם את הערכים שאנו מאמינים בהם. כמי שעשה את זה בנצר סרני, כמי שעשה את זה במשק החלב, אני מאמין שנעשה את זה גם בתנועה הקיבוצית. הגיע הזמן להנהגה חדשה שתעשה את הדברים קצת אחרת״.
איזו מילה טובה יש לך להגיד על הדס דניאלי ילין המתמודדת מולך?
״אני יכול להגיד שהיא מנהלת טובה״.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן