יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 01 02 121302

השר לביטחון לאומי במלוא הדרו

3 דק' קריאה

שיתוף:

קצין מג"ב שבעט חזור ובעוט בראשו של צלם פלסטיני, קיבל גיבוי מאיתמר בן גביר. כמה לא מפתיע * אין הסבר שיכול להצדיק את ההוראה של תא"ל ברק חירם למפקד הטנק בבארי 

מכשיר אלימות נגד עיתונאים 

כשהשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מציע שכל יום שבו לא חוזר חטוף, אנחנו נוציא להורג מחבל נוח'בה, יש אצלנו כמה מאות כאלה, הוא צריך לקחת בחשבון, מוכרח לקחת בחשבון, שהתגובה של יחיא סינוואר, "פסיכופט עם מאפיינים נרקסיסטים", לא תהיה: "טוב טוב, תפסיקו עם זה, אני משחרר את כולם", אלא תהיה: "על כל חייל שלי שאתם תוציאו להורג, אני אוציא להורג חייל שלכם שמוחזק אצלנו. ואחרי שייגמרו החיילים, אני אוציא להורג חיילות, ואחרי זה סתם חטופים". בהנחה שבן גביר מבין שזו יכולה להיות ההחלטה של מנהיג חמאס ובכל זאת הוא דבק בהצעה שלו, אפשר ללמוד מכך היכן ממוקם שלומם של החטופים בסדר העדיפויות שלו?  

מה עוד היה לנו מבן גביר בימים האחרונים, חוץ מהפיטורים של נציבת שב"ס, רב גונדר קטי פרי, שנעשה בניגוד להסכם הקואליציוני בין נתניהו לגנץ, לפיו לא יהיו חילופי בכירים בתקופת המלחמה? הוא העניק גיבוי לשוטרי מג"ב שהיכו באכזריות את צלם העיתונות הפלסטיני מוסטפא אל-חרוף, ובעקבות הגיבוי הם הוחזרו לשרות, למרות שמתנהלת נגדם חקירת מח”ש. נזכיר: הטלוויזיה הטורקית פרסמה סרטון בו נראו שוטר מפיל את הצלם ארצה וקצין בועט בו שוב ושוב בראשו. מוסטפא אל-חרוף אושפז בבית החולים כשהוא סובל מחבלות בראשו ובפניו. בן גביר שוחח עם הקצין הבועט, גיבה את פעילותו, ובעקבות הגיבוי הוחזרו כאמור השוטרים לשטח. מועצת העיתונות פרסמה הודעת גינוי: "השר מכשיר אלימות נגד העיתונאים… התנהלותו מהווה התערבות אסורה בחקירת מח”ש ופגיעה מסוכנת בסדרי שלטון בזמן מלחמה”. ארגון העיתונאים הצטרף: "במקום להשעות את השוטרים לאלתר עד להשלמת החקירה ונקיטת צעדים משמעתיים קשים נגדם, המשטרה משדרת מסר שדמם של העיתונאים הפקר". המסר שמשדר השר הממונה על המשטרה נקלט היטב.   

בן גביר מעורב גם בסיפור של החייל אביעד פריג'ה, שירה למוות ביובל קסטלמן, שהרג מחבלים בפיגוע בירושלים. קסטלמן הבין שהחייל חושד בו שהוא מחבל ולכן פשט את הז'קט, זרק את האקדח, הרים ידיים וצעק "אני ישראלי". הוא גם זרק הארנק כדי שיראו בתעודת הזהות שהוא ישראלי, אבל למרות זאת נורה למוות ע"י פריג'ה. בית הדין הצבאי האריך בשבוע שעבר את מעצר הבית של פריג'ה והשופט ציין כי התחזק החשד לכך שהוא ירה בקסטלמן כאשר הרים את ידיו, וכי לחשד המיוחס לו, המתה בקלות דעת, קיים יסוד סביר. יש מי שהגדירו את המעשה "הוצאה להורג". 

יוסי אלי, כתב ערוץ 13, מכסה את הפרשה מראשיתה. הוא חשף את ההתנהלות של פריג'ה באירוע ואת מחדלי המשטרה בחקירת המקרה. זה לא עובר לו בשקט, הוא סופג קללות ואיומים. השבוע פרסם אלי הקלטה של שיחה של בן גביר עם אביו של יובל קסטלמן. מהשיחה ניתן ללמוד, שבן גביר לא חושב שצריך להעמיד לדין את פריג'ה על המתה בקלות דעת, והוא מציע להסתפק בכך שתינתן לו "הערת אזהרה". ראה הוזהרת. אם עוד פעם תירה למוות באדם שמרים ידיים, איננו חמוש וצועק "אני ישראלי", תשכח מזה שמישהו יגבה אותך.  

התיעוב שחלק ניכר מעם ישראל חש כלפי בנימין נתניהו, נשען על רשימה ארוכה ומגוונת של מעשים ומחדלים שלו. בעשירייה הפותחת של המעשים הללו, נמצא ההכשר שהוא העניק לאיש הנורא הזה, איתמר בן גביר.  

שני פגזים לעבר הבית 

מי שלא יקבל כנראה אפילו לא "הערת אזהרה", הוא תא"ל ברק חירם, מפקד אוגדה 99, מי שהורה למפקד טנק לירות פגזים לבית בקיבוץ בארי, שם הוחזקו 14 חטופים על ידי מחבלי החמאס. 12 מהחטופים, גברים נשים וילדים,  נהרגו, שתיים ניצלו. 

בתחקיר שערך ה"ניו יורק טיימס" על אירועי ה-7 באוקטובר בבארי ופורסם בשבוע שעבר, אישר  תא"ל חירם שהוא הורה לטנק לירות לעבר הבית של פסי כהן, שם הוחזקו בני הערובה.   

כשהחשיכה התקרבה, התפתח ויכוח בין מפקד כוח הימ"מ שהיה במקום ותא"ל ברק חירם. מפקד הימ"מ חשב שלא נכון לפרוץ לבית, כי אולי חוטפים נוספים עשויים להיכנע, חירם רצה לסגור עניין עד רדת הלילה. לאחר שהחוטפים שיגרו RPG  לעבר הטנק, הורה חירם למפקד הטנק: "המשא ומתן הסתיים. פרוץ פנימה, אפילו במחיר של נפגעים אזרחיים".    

שתים ניצלו מהאירוע הזה, יסמין פורת והדס דגן. פורת יצאה בשלב מסוים מהבית עם מפקד חוליית החמאס שהסגיר את עצמו, דגן סיפרה שנורו לעבר הבית שני פגזי טנק, אחד לגג ושני לרצפה. נהרגו כל מי שהיו שם, היא היחידה שנותרה בחיים.  

בעקבות הכתבה ב"ניו יורק טיימס", התעוררה סערה, כשנאווה רוזוליו, אחת ממנהיגות ארגוני המחאה, התייחסה לתחקיר ובין היתר כתבה: "לא בלתי רלוונטי לציין, שברק חירם הוא בן הציונות הדתית (תושב תקוע), והוא עדיין לא הושעה. מתי הוא יושעה ויתוחקר?" סמוטריץ', בנט ואחרים תקפו את רוזוליו בחריפות. ב"הארץ" שאלו האם בוצע בבארי נוהל חניבעל. דובר צה"ל פרסם הודעה בשבחו של תא"ל חירם והבטיח שצה"ל יערוך תחקיר מעמיק של האירוע ויפרסם את ממצאיו לציבור.  

"לא יורים במי שמרים ידיים", אמר רא"ל הרצי הלוי לאחר שחיילי צה"ל ירו למוות בשג'אעיה בשלושת החטופים שברחו משוביהם. מתבקש היה שהוא גם יאמר: "לא יורים פגזים של טנק לבית שבו מוחזקים בני ערובה ישראלים". החלטה נוראה קיבל תא"ל חירם, כזו שמציבה סימן שאלה גדול לגבי שיקול דעתו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן