יבול שיא
הרפת והחלב
צילום מסך 2023 08 08 085123

והרי התחזית  – יהיו עוד נפגעי מכתזית

3 דק' קריאה

שיתוף:

מסתבר שהמכתזית היא כלי אידאלי שבאמצעותו אפשר לפגוע במפגינים מבלי להסתבך עם מח"ש * ישנן גם הפגנות אלימות * פחדרון בוארון

מכתזית בכינון ישיר 

משה רדמן, אחד מראשי המחאה, זומן בשלישי שעבר לחקירה במשטרת מחוז תל אביב. סיבת הזימון לא נמסרה לו, אבל התפרסמה לאחר מכן: הוא נחשד ב"שימוש פוחז באש". מהו השימוש הפוחז באש שעשה רדמן לטענת המשטרה? בהפגנה במוצאי שבת שעברה הוא צולם מחזיק אבוקה. עורך דינו, גונן בן יצחק, הסביר שרדמן ראה מפגין מחזיק אבוקה בצורה לא בטיחותית ולקח אותה ממנו. בתיעוד האירוע אכן נראה רדמן נוטל אבוקה מידי אחד המפגינים ומניח אותה על הכביש. יוגש נגדו כתב אישום?    

קראתי ושאלתי את עצמי: אם יש אישום על שימוש פוחז באש, מה לגבי אישום על שימוש פוחז במים? דוגמא נהדרת לשימוש פוחז שכזה קיבלנו לא מזמן. לאחר שהכנסת אישרה את החוק לביטול עילת הסבירות, הפגינו המוני אזרחים במקומות שונים בארץ. אחת התמונות שהתפרסמו מההפגנות הללו, היא מירושלים: צעיר יושב על חומה סמוך לכביש בגין, דגל ישראל בידיו, ומפעיל מכתזית שנמצאת במרחק לא גדול ממנו, מכוון אליו סילון מים ישיר, שמעיף אותו אל עברה השני של החומה. 

התמונה היותר מפורסמת מההפגנות של היום הזה, היא של אגרופו של סנ"צ יאיר חנונה, מול פיו המדמם של הנער אמיתי עבודי. מכיוון שאין תיעוד שבו האגרוף פוגש ממש את פרצופו של עבודי, אפשר לטעון, כפי שחנונה ומפקדיו טוענים – הוא לא היכה. הנער והוריו מתעקשים שהוא הוכה גם הוכה. במקרה של המכתזית שהעיפה את המפגין מהחומה, אין שום מקום לפרשנות מקלה – הצעיר לא הפריע לאף אחד, בוודאי לא סיכן אף אחד, סילון המים כוון לעברו ישירות בניגוד להוראות, ובמזל הוא יצא בשלום מהאירוע הזה. נפילה אחורנית בעוצמה לקרקע, הייתה יכולה להיגמר אחרת לגמרי. 

מה אין בתיעוד הזה? צילום של מפעיל המכתזית שביצע את העבירה. מסתבר שמכתזית הוא כלי אידאלי שבאמצעותו ניתן לפגוע מפגינים בלי להסתכן במגעים עם מח"ש. מי שמכוון את תותח המים לעבר המפגינים ופוגע בהם, לעתים פגיעות קשות, הוא תמיד אנונימי, בניגוד לשוטרים המצולמים בשעת מעשה. האנונימיות שלו מגנה עליו גם ממח"ש, גם מהפצת תמונתו כשוטר אלים על ידי אנשי המחאה. אל"מ (מיל.) הטייס לשעבר אודי אורי, כמעט איבד עין בהפגנה בקפלן, כששפריץ  ישיר ממכתזית פגש את פניו. פרופ' עפרית שפירא-כרמן, סיפרה ב"הארץ" על נפגעי הפגנה בצומת כרכור ב-18 ביולי. "שוטרים ירו עליהם סילוני מים ממכתזית. כולם התרסקו על הקרקע והגיעו למיון. אחת עם שבר בברך שהצריך ניתוח, אחת עם ראש פתוח שהצריך 11 תפרים, ואחרים עם עצמות שבורות, שטפי דם ועוד". 

האם זה אומר, שעד שלא יקרה משהו ממש ממש רע בהפגנות לעתיד לבוא, מפעילי המכתזיות ימשיכו לפגוע במפגינים בכינו ישיר, כי המסר שהם מקבלים הוא שמותר להם? השבוע נמסר, שהמשטרה הזמינה עוד שש מכתזיות חדשות.     

השליכו אבנים על שוטרים וניידות 

הייתה מחאה אלימה בשבוע שעבר. ביום שלישי, בבית שמש. אישה בשנות ה-50 לחייה נמצאה בביתה ללא רוח חיים. כוחות משטרה הגיעו למקום כדי לבדוק האם אין חשד לפלילים באירוע הזה, ועשרות חרדים התקבצו מול הבית במטרה לחטוף את הגופה. "בשלב מסוים, ניסו המתפרעים להיכנס בכוח למקום ללא הצלחה, השליכו חפצים ואבנים לעבר השוטרים ולעבר רכבי משטרה באזור. כוחות משטרה ומג״ב נוספים הוזעקו למקום ופעלו להשבת הסדר על כנו" ("ישראל היום"). דוברות המשטרה פירסמה תמונות של מספר ניידות שהשמשות שלהן נופצו על ידי החרדים המתפרעים. לאחר בדיקת הגופה ע"י חוקרי הזיהוי הפלילי נשלל חשד לפלילים והיא שוחררה לקבורה. 

31 שבועות של מחאה נגד ההפיכה המשטרית, אין אף תיעוד של שוטרים שנפגעו או ניידות ששמשותיהן נופצו. סגנון המחאה של חרדים בבית שמש או בירושלים, שונה לגמרי.   

יש את מי להאשים 

אביחי בוארון היה מספר 42 ברשימת הליכוד לכנסת, כנציג מחוז יו"ש. לאחר שהשר דודי אמסלם התפטר מהכנסת במסגרת החוק הנורווגי, הפך בוארון לח"כ מן המניין. מבחינת השקפותיו הפוליטיות הוא השלוחה של עוצמה יהודית בליכוד. עוד לפני שהפך ח"כ, אמר בוארון, ש"הליכוד ובן גביר מבטאים את אותו קול". 

המדור הזה ארח אותו לא מזמן, לאחר שטען בתכנית "בחצי היום", שיהודי ששורף בית של ערבי זה לא טרור, ושמתנגדי הרפורמה שורפים כלי רכב בהפגנות. הוא התבלבל. מתנגדי הרפורמה מעולם לא שרפו כלי רכב. מי ששורפים מעת לעת הם נערי גבעות ומתנחלים מהמחוז שהוא מייצג בליכוד, שמגיעים לבצע פרעות בכפרים פלסטינים. גם בשבת האחרונה. 

השבוע חולל בוארון סערה, כאשר בעקבות הפיגוע במעלה אדומים האשים את אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס, ש"יותר חשוב לו לאפשר חופש תנועה לפלסטינים על פני שמירה הרמטית לביטחון ישראלים". הראשון לגנות את הדברים היה הרמטכ"ל הרצי הלוי. האחרון – ראש הממשלה נתניהו.  

כולם אשמים: הפרקליטות, השופטים, היועצים המשפטיים, התקשורת, עכשיו גם מפקדי הצבא. רק לא הפוליטיקאים, לא אלה שמקפידים להוסיף עוד ועוד חומרי בערה למדורת הסכסוך הישראלי פלסטיני.  

בשישי נרצח מירי מתנחלים צעיר בן 19 מהכפר בורקה. המתנחלים הגיעו לאדמות הכפר מהמאחז הבלתי חוקי "עוז ציון", התפתח עימות והצעיר, קוסאי ג'מאל מעטאן, נורה למוות. בחמאס קראו לנקמה. אם תהיה נקמה ויהודים ייפגעו, יהיה לבוארון את מי להאשים – את אלוף פיקוד מרכז, יהודה פוקס. זה שיותר חשוב לו לשמור על חופש התנועה של הפלסטינים מאשר על ביטחון הישראלים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן