יבול שיא
הרפת והחלב
1 ספר מבשלת חמה צילום

זיכרונות מהבילים

5 דק' קריאה

שיתוף:

בשנת 2000, התקופה שבה החלה ההפרטה וארוחות הערב בחדר האוכל התמעטו, יצא בכפר עזה ספר מתכונים בעריכת מיטל כסלו שבאותה עת התמודדה עם מחלת הסרטן. בימים אלה עלה הספר לאתר דיגיטלי בידי בתה נוי, כדי להנציח את חיי הקהילה שנגדעו באכזריות

״מבשלת חמה – ספר המתכונים של כפר עזה" יצא לאור ב-2000 בידי מיטל כסלו, חברת הקיבוץ שנפטרה. בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר העלתה בתה נוי את המתכונים לאתר אינטרנט שמנציח את חיי הקהילה השלווים של כפר עזה שנגדעו באכזריות בטבח שאירע באותה שבת שחורה, לזכרם של חברי הקיבוץ שנרצחו או נהרגו תוך לחימה על הגנת הבית ולהנצחת שמה של אימה.

ארוחות הערב בחדר האוכל התמעטו
נוי (36), נכדה לרחל ויעקב (ג'קי) כסלו, ממקימי כפר עזה, הבכורה מבין ארבעה אחים, מספרת שאימה מיטל התמודדה עם מחלת הסרטן. "בכדי להתמודד עם המחלה ועם הבידוד שנגזר עליה עקב הטיפולים, החליטה להוציא לאור ספר מתכונים שיאגד מתכוני בישול של חברי הקיבוץ. זו הייתה התקופה שהחלה ההפרטה, ארוחות הערב בחדר האוכל התמעטו וחברים פנו לבשל במטבח הביתי". משם נולד הרעיון לספר, שבתוכו שילבה מיטל גם הגיגים, מתכונים אייקוניים וקטעים מארכיון הקיבוץ שביטאו את הווי המטבח הקיבוצי וחדר האוכל המשותף.
מיטל נפטרה ב-2003 ובקיץ האחרון ציינה המשפחה 20 למותה, כאשר ספר המתכונים ההוא מהווה זיכרון משפחתי משמעותי. "בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר הגעתי ללוויות ולביקורי תנחומים ונפגשתי עם בני קיבוץ וחברי קיבוץ רבים. שם הבנתי שספר המתכונים הוא הרבה מעבר לזיכרונות המשפחתיים שלנו, הוא מושרש כזיכרון קולקטיבי של קהילת הקיבוץ. יש בספר מתכונים של הורים של חברים שלי, מתכונים של חברים שנרצחו או של בני משפחה שלהם, מתכונים של בני משפחות החטופים״.
גם בני משפחתה של נוי, שעזבה את הקיבוץ לפני למעלה מעשור, חוו את אירועי אותה שבת שחורה. סבה שמתגורר בקיבוץ שהה בממ"ד שעות ארוכות עד שחולץ. אחיה הצעיר בר היה בין הבודדים שחולצו משכונת דור צעיר שהותקפה ואחד האחים האחרים שחזר לגור בקיבוץ במקרה לא היה שם באותה שבת. דודתה דורית ובעלה אביב ורטהיים נרצחו בטבח, כשהבן שני הצליח להסתתר וניצל.

Screenshot 2024 02 20 131448
מיטל כסלו. הוציאה ספר מתכונים של חברי כפר עזה בעת שהתמודדה עם מחלת הסרטן. צילום: אלבום פרטי

נאמנים למקור, גם כשיש מרגרינה או אבקת מרק פטריות
כמי שעוסקת בשיווק ברשתות החברתיות ובדיגיטל עלתה לנוי המחשבה להפוך לדיגיטלי ונגיש את ספר המתכונים שיצא אז במהדורה מוגבלת, כך שהוא אפילו לא בנמצא אצל אחיה הצעירים.
אצל דרור בוגין, בן קיבוץ היה הספר שימושי ופופולרי מאוד, ובמקביל גם אצלו התגבש הרעיון להעלות חלק מהמתכונים לדיגיטל. אימו של דרור, יעל בוגין, מורתה של נוי להיסטוריה מהתיכון וחברת הקיבוץ לשעבר, הייתה זו שהניעה את הפרויקט לכדי פעולה, כשחיברה בין השניים. "יצרתי קשר עם דרור, כששמעתי שהיה לו רעיון דומה לשלי, והוא התנדב להקים את התשתית הטכנית לאתר. יצרתי קשר גם עם בית הדפוס כדי לבקש את קבצי המקור. הסתבר שיש עותק אחרון של הספר ושעל מנת שנוכל להעלות את המתכונים לדיגיטל נאלץ להקליד אותם מחדש".
מתנדבים רבים הקלידו מתכון אחר מתכון, והשאירו אותם נאמנים למקור ("גם במקרים של שימוש במרגרינה או באבקת מרק פטריות"). לצד המתכונים המקוריים הוחלט להוסיף מספר מילים על בעל או בעלת המתכון, כדי להנציח את חברי הקיבוץ ולחבר למה שקרה באותו יום. יעל בוגין לקחה על עצמה ליצור קשר עם כותבי המתכונים, ולמצוא את המילים לספר את סיפורם. לצד המתכונים באתר, תוכלו לקרוא מעט על חברי קהילת כפר עזה בעבר ובהווה ועל גורלם או גורל יקיריהם.
בהמשך מתכננת נוי להוסיף מתכונים של בשלנים שלא נכנסו לספר המקורי. "כפר עזה מאוד השתנתה ב-20 שנה האלו, יש יותר חברים ויותר בשלנים. יש עוד אנשים שחשוב להנציח את זכרם שלא היו בספר המקורי. פנינו כבר למספר חברים וזה יהיה במשך, שלב נוסף ומשמעותי". לשאלה האם הספר המחודש יצא גם בכריכה קשה, עונה נוי שלא כרגע, "אולי כשיחזרו החטופים״.
נקעה נפשו מסנדוויצ'ים
״מבשלת חמה – ספר המתכונים של כפר עזה" נגיש לכולם bit.ly/MevasheletHama
אגב השם מבשלת חמה הוא ביטוי

עוגת הגבינה של תמי פלג 

תמי פלג ואיתן זיו נרצחו בביתם בקיבוץ כפר עזה 

3 תמי פלג זל
תמי פלג נרצחה בשבת השחורה יחד עם בן זוגה איתן זיו בביתם בכפר עזה. נהגה להכין ולכבד את החברים בעוגות משובחות. צילום: אלבום פרטי 

תמר (תמי) גרינברג נולדה וגדלה בקיבוץ זיקים, לרות ומשה, ניצולי שואה שעלו מרומניה, והיו ממקימי הקיבוץ. 
באוקטובר 1973, שכלה את אחיה היחיד נמרוד, שנפל בקרבות בסיני, במלחמת יום כיפור. 
תמי נישאה למוטי נאור, ונולדו להם שני ילדים – עינת ועוז. 
עינת נרצחה ב-7.10.2004 בפיגוע במלון הילטון טאבה בסיני, בת 28 הייתה במותה. 
 
תמי ומוטי התגרשו והיא הגיעה אל כפר עזה הגיע בשנת 1986, בעקבות נתי פלג. השניים היו חברי קיבוץ ובכפר עזה נולד בנם אסיף. בשנת 1998 נפרדו תמי ונתי אך המשיכו לגור בכפר עזה.  
מאז, הייתה תמי בזוגיות עם איתן זיו (זיויק), תיירן ומורה דרך נערץ והם גרו יחד בקיבוץ עד ה-7 באוקטובר. 
 
לתמי הייתה חיבה גדולה לאפייה ובישול ובתקופה שבה פעל "המועדון לחבר" נהגה להכין ולכבד את החברים בעוגות משובחות, שהציבו רף גבוה לכל חובב אפייה. בהמשך אפתה בקביעות עבור "קפה גן" בקיבוץ, וגם קיבלה הזמנות לקינוחים באופן פרטי מחברי הקהילה. תמי החליטה להפוך את התחביב למקצוע, ולקראת גיל 60 (אחרי כ-30 שנה בתחום) הצטרפה בהתרגשות ללימודי קונדיטוריה מקצועיים בבית הספר בישולים.  

ב-7 באוקטובר תמי פלג ואיתן זיו נרצחו בביתם בקיבוץ כפר עזה. בנה של תמי, אסיף, אשתו מיקה ובנם נטע בן ה-3 הסתתרו בממ"ד ביתם בכפר עזה במשך שעות ארוכות עד שחולצו. 

מצרכים 

  • 750 גרם גבינה לבנה 5% (לסנן את הגבינה מנוזלים לכמה שעות) 
  • 4 ביצים 
  • 1 כוס לבן 
  • 1/2 1 כוס סוכר  
  • 4 כפות קמח 
  • 4 כפות אינסטנט וניל (השאר לציפוי) 

לציפוי 

  • 1 מיכל שמנת מתוקה 
  • שארית האינסטנט 
  • 1/2 כוס חלב 

הכנה 

מערבבים היטב – 1 כוס סוכר, לבן, 4 כפות אינסטנט, קמח וחלמונים. 
מקציפים 4 חלבונים וחצי כוס סוכר ומוסיפים לתערובת. 

אופים בחום גבוה 10 דקות ועוד כשעה בחום בינוני נמוך. 

העוגה מוכנה כאשר היא קפיצית למגע. 

מקציפים שמנת מתוקה, יתרת האינסטנט והחלב ומורחים על העוגה. 

לקישוט אפשר לפורר שוקולד "מקופלת" או אגוזים קצוצים, או שקדים מולבנים קצוצים. 

מרק החומוס של מיקי רוזנפלד 

בתו הדר ובעלה איתי ברדיצ'בסקי נרצחו בביתם, כשהם מגנים על התאומים הקטנים שחולצו לאחר 14 שעות 

4 מיקי רוזנפלד
מיקי רוזנפלד חבר כפר עזה. בתו הדר ובעלה איתי ברדיצ'בסקי נרצחו בשבת והשאירו אחריהם זוג תאומים בני שנה. צילום: אלבום פרטי 

מיקי נולד וגדל בגבעתיים. בילדותו ונעוריו הייתה תנועת הנוער "הנוער העובד והלומד" חלק מרכזי בחייו, עד כדי כך שכאשר הצטרף לגרעין לכפר עזה, בחר להגיע לקיבוץ כמה חודשים לפני שאר חברי הגרעין. מיקי הוא איש עבודה, אין הרבה דברים שלא יתמודד איתם בשמחה ובהצלחה. 

אחרי שנים רבות בשלחין, בחר בבניין ושיפוצים כתחום עבודה מרכזי. וכהרגלו – דאג להתמחות בו. אחרי השרות הצבאי בנח"ל, כמובן מאליו, נשאר מיקי בכפר עזה, קיבוצניק אמיתי. בכפר עזה פגש בנורית וינר היפה ויחד הקימו משפחה גדולה, עם דביר, ליטל, אופיר, ליאור, הדר וענבר. 

למיקי אין יומרות בתחום הבישול, אבל יש כמה מאכלים שהוא אוהב ומכין. לשמחתו של מיקי, בחרו ארבעה מילדיו, לחיות בכפר עזה עם משפחותיהם. 

ב-7 באוקטובר, בהישמע "צבע אדום" נכנסו כל בני שבט רוזנפלד לממ"דים בדירותיהם. כשליאור וענבר, שחיים שניהם בתל אביב, מלווים אותם בווטסאפ. הדר ואיתי בעלה נרצחו בביתם, כשהם מנסים להגן על התאומים הקטנים שלהם (בני פחות משנה). התאומים חולצו לאחר 14 שעות, וכך גם שאר בני המשפחה. בהסכם משפחתי, מגדלים אופיר ותום את שני התאומים יחד עם הילדים שלהם. 

מצרכים 

  • 1/2 קילו חומוס מושרה ללילה שלם 
  • 1/2 קילו בשר בקר 
  • 8 כוסות מים  
  • 2 גזרים  
  • צרור פטרוזיליה  
  • 1 בצל גדול 
  • 1 כף גדולה אבקת מרק עוף  
  • צרור כוסברה  
  • חתיכת דלעת קטנה 
  • מלח ופלפל שחור 
  • כורכום ומעט קינמון 

הכנה 

מרתיחים את החומוס והבשר יחד, בסיר עם מים. 

שופכים את המים וממלאים מים חמים מהברז. מרתיחים שנית ומסירים את הקצף שנוצר.  

קוצצים פטרוזיליה ובצל, חותכים את הגזר לקוביות ומוסיפים את כל החומרים לסיר. 

מבשלים כ-40 דקות. 

מוציאים את הבשר מהסיר וטוחנים בבלנדר את החומוס והירקות. 

חותכים את הבשר לקוביות ומצרפים למרק. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אלכס דנציג מניר עוז, חקלאי, חוקר היסטוריה ותרבות הפולנית, מהמובילים הראשונים של המסעות לפולין ומחבר מדריכי סיורים בפולין, נמצא בשבי חמאס יום הזיכרון לשואה ולגבורה מזכיר בכל שנה את הנספים, מוקיר את הלוחמים שהתנגדו
2 דק' קריאה
למה לא מגייסים מחדש את המילואים, מפנים את תושבי רפיח למחנה אוהלים הומניטרי ונכנסים במלוא העוצמה לרפיח, לדיר אל-בלאח, למחנות המרכז וגם למקומות שהיינו בהם וחמאס חוזר ומשתלט עליהם? במוצאי שמחת תורה 7 באוקטובר,
3 דק' קריאה
שיר ישן בלבוש חדש • כמה דם זה "נהרות של דם"? • איך הפך אלוף פקמ"ז ל"אויב ההתיישבות״ בית כבר איןזוכרים וזוכרות את השיר של אריק לביא הייתה לו דודה בחדרה? הרי השירבלבוש אקטואלי.
3 דק' קריאה
עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תתקיים ביד מרדכי, שחבריו לחמו על הגנתו בטבחהשבת השחורה. זהו האירוע הגדול הראשון שנערך בעוטף מאז 7 באוקטובר עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תערך כבכל
3 דק' קריאה
ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן