יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 08 15 103735

יהודי בקושי ניצל מלינץ' ואת מי מאשימים בפרקליטות?

3 דק' קריאה

שיתוף:

מעטפת ההגנה והתמיכה שמקבלים מתנחלים לאחר עימות אלים עם פלסטינים, מבטיחה את המשך האלימות * יהיה איחוד העבודה מרצ?

שיגיד תודה שירו לו רק ברגל 

רבנים מהציונות הדתית, בראשם הרבנים דב ליאור, שמואל אליהו, שלמה אבינר ואליקים לבנון, פרסמו בשבוע שעבר מכתב שיש בו תמיכה בשני המתנחלים שנעצרו לאחר הרג הצעיר הפלסטיני בכפר בורקה, וגינוי למערכת אכיפת החוק, ש"פועלת באיפה ואיפה" ומפלה לרעה מתיישבים יהודים לעומת פלסטינים. "אנו מתפלאים על מערכת אכיפת החוק ביהודה ושומרון שמיהרה לעצור יהודי פצוע באשמת רצח ורק לאחר שלושה ימים עצרה ערבים שפצעו, היכו, זרקו סלעים וירו זיקוקים על יהודים. אין כאן חיפוש האמת אלא ניסיון לרצות את הקהילה הבינלאומית". באתר "סרוגים" דיווחו:  "שורת רבנים בציונות הדתית התייחסו ללינץ' בבנימין ולמעצר היהודי שניצל מהלינץ' וירה לעבר אחד הפורעים הערבים". פורעים ערבים ניסו וכמעט הצליחו לעשות לינץ' ביהודים, ואת מי מערכת החוק שלנו עוצרת? את היהודים.  

על מה אין ויכוח בתיאור העימות בכפר בורקה? על כך שרועה צאן מהמאחז הבלתי חוקי "עוז ציון", יצא כדרכו בכל שישי בערב, לרעות את צאנו, הפעם באדמות הכפר בורקה הסמוך. אין כמו כניסת השבת זמן מתאים לרעות את הצאן. תושבי הכפר יצאו להרחיק את הרועה מהאדמות הפרטיות שלהם והתפתחה תקרית. כשעתיים לאחר מכן הגיעה לכפר קבוצה של מתנחלים ונוצר עימות רב- משתתפים, שכלל בעיקר זריקת אבנים. בשלב מסוים, איך דווח ב"סרוגים", "מצא את מותו אחד הפורעים הערבים". הצעיר שנהרג הוא קוסאי מעטאן בן ה-19 ושני מתנחלים חשודים בהריגתו נעצרו, אחד מהם, יחיאל אינדור, מאושפז בבית חולים לאחר שנפצע קשה מפגיעת אבן בראשו. בהמשך הדרך נעצרו גם חמישה תושבי בורקה. כל העצורים, למעט אינדור, שוחררו.     

על מה יש ויכוח בתיאור העימות בכפר בורקה? ראשית, האם הירי שממנו נהרג מעטאן, בוצע אחרי שאבן פגעה בראשו של אינדור, כפי שהוא טוען, או לפני הפגיעה? יש על כך גרסאות סותרות, ולחוקרי המשטרה אין תשובה ברורה. אם האבן נזרקה אחרי הירי, כי אז מי שיכול לטעון להגנה עצמית הוא משליך האבן ולא היורה, לא כך?  

שנית, האם העימות התרחש בפאתי הכפר, כפי שטוענים המתנחלים, או שהוא גלש גם אל תוך הכפר, לאחר שהמתנחלים פלשו אליו, כפי שטוענים הפלסטינים. אחד העצורים מבורקה, עמאר אסליה, הגיע לבית המשפט הצבאי כשקליע נעוץ ברגלו. "כשנכנסו המתנחלים", סיפר אסליה, "הגעתי ואמרתי להם בעדינות, שאנחנו לא רוצים בעיות איתם. כבר שהתקרבתי אליו (למתנחל), הוא ירה לי ברגל  והרביצו לי בגב עם מקלות ואבנים". שיגיד תודה שירו לו רק ברגל. אם המתנחל היה יורה לו בראש, לא ניתן היה לשלול את האפשרות, שהירי בוצע מתוך הגנה עצמית לאחר שהיורה חש סכנה לחייו. 

אחרי האירוע בבורקה התראיין אחד ממנהיגי נוער הגבעות ובין היתר אמר, שהדיבר "לא תרצח" מכוון רק ליהודים. טיעון  מוכר מהעבר. איתמר בן גביר הצדיק את הטבח שביצע ברוך גולדשטיין במערת המכפלה והסביר, ש"לא תרצח זה רק ליהודים". בספר "תורת המלך", שכתבו הרבנים יצחק שפירא ויוסף אליצור נאמר: "עלה בידינו שמהפסוק 'לא תרצח' אי אפשר ללמוד איסור הריגת גוי". מי שנתן הסכמה לספר הזה, הרב דב ליאור, נמצא בראש רשימת החותמים על מכתב התמיכה בעצורים היהודים בפרשת הירי בכפר בורקה.      

זה אומר, שכשחבורה מנוער הגבעות יוצאת להתעמת עם פלסטינים, עדיף בשבת כמו שקרה בכפר בורקה, יש בין היוצאים לא מעטים שמאמינים ש"לא תרצח" מכוון רק ליהודים. כשמצטרפת לכך הידיעה שבמקרה והעימות יגלוש למקומות קשים, מובטחת להם הגנה משפטית (ארגון חוננו), מובטחת תמיכה של שרים וחברי כנסת, ("הם גיבורים" אמרה ח"כ לימור סון הר מלך על העצורים אינדור וירד), ומובטח שבעת הצורך גם רבנים בכירים יתגייסו למענם, האירוע הבא שבו מתנחל יהרוג פלסטיני ויטען להגנה עצמית, הוא רק שאלה של זמן.  

אלא אם כן יקרה משהו בלתי צפוי, והחשוד בירי, יחיאל אינדור, שהמשטרה טוענת לגביו שלא מדובר בירי להגנה עצמית, יועמד לדין, יורשע ויישלח לכלא לפרק זמן משמעותי. התפתחות כזו עשויה להרתיע גיבורים פוטנציאליים נוספים, אבל אם היא תתרחש זו תהיה הפתעה של ממש.  

לא החלטה שלה 

"ההחלטה לא לרוץ עם מרצ בבחירות הייתה של המפלגה, לא שלי", אמרה השבוע יו"ר העבודה מרב מיכאלי בגלי צה"ל. זו כמובן התחמקות מאחריות. אם מיכאלי הייתה מאמינה בחיבור הזה ונלחמת עליו, הוא היה מתבצע ומדינת ישראל הייתה היום בסיטואציה שונה לגמרי.  

מצד שני, אכן בסיעת העבודה לא ששו להתאחד עם מרצ. גדול המתנגדים לאיחוד היה יו"ר הסיעה, רם שפע, הקיבוצניק מגבעת חיים. שני ציטוטים שלו בעניין זה: ״שיתכבדו ויחברו למשותפת. במפלגת העבודה יש רגל שמאלית חזקה ורגל מרכזית חזקה, אני ודאי נמנה על הזרם הזה ואנחנו שואפים להנהיג את המדינה ולהיות בקדמת הבמה, ודאי לא לחבור למרצ". השני: "לא נתאחד עם מרצ, הם יעברו את אחוז החסימה". מרצ לא עברה, והחלום של שפע לראות את העבודה בהנהגת המדינה נראה היום רחוק מאי פעם. היוצרות כידוע התהפכו – בכל הסקרים מרצ עוברת את אחוז החסימה, העבודה לא.  

שפע ביקש להתמודד על תפקיד מזכ"ל התנועה הקיבוצית, התקנון קובע שמתמודד צריך להיות לפחות חמש שנים חבר קיבוץ ושפע לא. ניסיון להתאים את התקנון למידותיו נכשל ובשבוע שעבר הוא הסיר את מועמדותו.   

מיכאלי מדברת על ריצה משותפת של מפלגות המרכז שמאל בבחירות הבאות, מה שכנראה לא יקרה. ח"כים מהעבודה קראו לאיחוד עם מרצ, ובמרצ הגיבו, שאיחוד כזה לא יתבצע כל עוד מיכאלי שם. סוף הדרך הפוליטית?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן