יבול שיא
הרפת והחלב
תמונה 2 חנן יובל 2

ככה באו לי צרות טובות

3 דק' קריאה

שיתוף:

חנן יובל נולד בקיבוץ משמרות, ועל הדשא עם הגיטרה והחבר'ה, התחיל לנגן ולשיר. הוא לא מאמין שהוא בן 75, משתף פעולה בלי סוף עם אמנים אחרים, הוציא את האלבום "תמונה מאלבום ישן" ולא מפסיק להופיע

"אין לי זיכרונות ילדות מהקיבוץ" אומר חנן שהוריו, בלה ויצחק בוליבסקי, היו ממייסדי משמרות, הקיבוץ בו נולד. "כשהייתי בן שנתיים אחותי יעל, שהייתה בת 11, נהרגה מכדור טועה". על פי הידוע היה מחנה צבאי בריטי ממערב למשמרות, הבריטים אהבו לשתות ובליל שבת, 29 באוגוסט 1947, ירו באוויר. אחד הכדורים חדר לבית ופגע באחותו. "בעקבות האסון הוריי עקרו לפרדס חנה הסמוכה. כשהייתי בן 9 אבי נפטר. חזרתי לבקר הרבה במשמרות כשהייתי נער בן 15 והתלוויתי לאימי לחתונות, היינו הולכים ברגל מפרדס חנה לקיבוץ ושם התוודעתי ללהקת 'משמרון' של שלום חנוך, מאיר אריאל, אילנה נוימן ועוזי חגי. בגיל 13, לבר מצווה, קנו לי גיטרה והתחלתי לנגן. לקחתי שיעורי גיטרה וגם נסעתי ללמוד אצל מורה מוכר ברמת גן. הגעתי למשמרות וראיתי את מאיר ושלום. חשבתי – מה זה האקורדים האלה, מה זה השירים המופלאים האלה? חשבתי שיש לי ידע בנגינה, חטפתי שוק ממה שהשירים שלהם עשו לי, שירים מקוריים כמו 'אגדת דשא'. זה משך אותי כמו פרפר שנמשך לאור הכחול ששורף את היתושים בכניסה לחדר אוכל. נהייתי שחקן חיזוק שלהם וזה החזיר אותי למקורות. לא חזרתי לקיבוץ, אבל הייתי חבר ב"משמרון"". 

לאורך השנים עשית שיתופי פעולה עם יוצרים יוצאי קיבוץ. יש משהו שמחבר יותר? 

"עם שלום הייתי בחברות טובה כל השנים, נולדנו בהפרש של חודש. לימים נודע לי שאימא שלי ואבא שלו קרובי משפחה. הבאתי את שלום ללהקת הנח"ל, לחצתי שיתקבל. הוא זה שהביא אותי לפגישה עם בני אמדורסקי וכך נוצרה להקת 'השלושרים', ההרכב הכי מצליח בסוף שנות ה-60. הקשר נולד בזכות הקיבוץ, אבל הוא בעיקר קשר אישי. 

הקיבוציות הייתה ברקע ובחינוך, אימי ואבי היו ממייסדי משמרות, הייתה אווירה סוציאליסטית בבית, שיתוף, צדק. אימא לא קיבלה את המילה 'אני', הנאות החיים לא היו שייכות לפרולטריון. אבי היה לוחם צדק עד מותו. הדברים האלה חלחלו בי, אני פעיל חברתי, נותן ועושה". 

ספר על השיר "ילדים של שמש" שיצא לאחרונה, שיתוף פעולה עם עילי בוטנר. 

"עילי הוא בן עין כרמל. לפני שנתיים וחצי, אולי קצת יותר, לפני הקורונה, הוא פנה אלי לגבי שיר לחג המשק של הקיבוץ. אנחנו מכירים מרקע של מפגשים משותפים של שירה בשבת בצהריים ואני אוהב שיתופי פעולה, אני מחזיק בשיא גינס בהרכבים ושיתופי פעולה. חג המשק 70 לעין כרמל חל לפני שנתיים, אני לא מכיר את הקיבוץ הרבה יותר משלט על הכביש הישן. שייקה לוי היה שם נער ועבדתי אתו על שיר שהקדיש לחברו נוח, וגם חברי הטוב עמוס קבור שם בבית הקברות ואני מבקר שם, כך שיש לי סנטימנטים למקום. הוצאתי לאחרונה אלבום בשם 'תמונה מאלבום ישן'. כל אחד מתחבר מ'האלבום' שלו, כל אחד יכול להתחבר לשיר, גם אם הוא לא מכיר את התמונות. הקלטנו את השיר, פרצה הקורונה ושכחתי מזה. יום אחד, לפני חודשיים, אני שומע את השיר ורואה את הקליפ". 

השיר מדבר על געגועים לקיבוץ שהיה. למה אתה מתגעגע בהוויה הקיבוצית? 

"הקמתי את ההרכב 'כיף התקווה הטובה' ששרדה חמישה חודשים עם יענקל'ה רוטבליט ושמוליק קראוס, שרנו את 'בלדה לעוזב קיבוץ' עוד ב-1970, אבל לא בטוח ש'געגוע' היא המילה. יש געגוע לאנשים שהיו ונפטרו. געגוע לחברים, לשכבת הגיל של ההורים שלי. אבי נפטר כשהייתי ילד, אימא מתנועת גורדוניה ותמיד היה חיבור לקבוצה. יש געגועים לאנשים, לעוזי חגי, למאיר. אינסוף געגועים אליו. הגעגועים הם אישיים, וזה משליך לאיפה שגרו האנשים ולסביבה".

Capture 18
עטיפת האלבום "תמונה מאלבום ישן"

ספר על האלבום החדש שהוצאת. 

"השנה קרו לי כמה דברים. מלאו לי 75 שנים, לא מאמין שאני אומר את המספר הזה. בתחילת השנה הוענק לי פרס שר התרבות ע"ש אריק אינשטיין, ביום ראשון הוענק לי אות נשיא אוניברסיטת בר אילן על מפעל חיים בזמר העברי, תוך כדי הקורונה עבדתי על מיני אלבום 'תמונה מאלבום ישן', בהפקתו של ערן זילברבוך, ובו שבעה שירים ואני בעיצומו של מסע הופעות.  

אני אוהב להופיע בפני קהל קשוב, זה מה שחשוב. לא משנה אם הוא דתי או חילוני, צעיר או מבוגר. שיהיה קשוב. בתקופת הקורונה הופעתי בדיור מוגן, אפשר היה להופיע בקפסולות וזה שוק שלא היה קיים לפני. היו גם הופעות פרטיות שזו חוויה בלתי רגילה. אנשים שרצו להתרגש ופגשו אומן שרצה להופיע, תענוג גדול. ועכשיו חוזרים למסלול". 

יש שיר שאתה אוהב במיוחד? 

"'כולם היו בני' היא התשובה המתבקשת, אבל האמת היא שאני הכי אוהב את השיר האחרון שיצא. הוא עדיין טרי ואפשר להתרגש איתו. שבעת השירים האחרונים באלבום שיצא באחד במאי, כולם חדשים. הטקסטים של מאיר אריאל, יהודה עמיחי, יונתן גפן, וגם שיר זיכרון. לפני הקורונה היה תכנון להופיע עם הגבעתרון, באתי לחזרות והביאו לי טקסט שכתבה לאה שניר מבית השיטה. לאה כתבה שיר לזכר יותם לוטן שנפל במלחמת לבנון השנייה (לזכרו מתקיימת התחרות "כוכב נולד" של המועצה האזורית גלבוע עליה כתבנו ב"זמן קיבוץ" בשבוע שעבר – מ.ר) וגם השיר הזה כלול באלבום. כרגע אני הכי מתרגש איתם". 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן