יבול שיא
הרפת והחלב
מירב כהן

"ככה נראה עמוד תווך של המדינה"

3 דק' קריאה

שיתוף:

ח"כ מירב כהן מיש עתיד, לשעבר השרה לשוויון חברתי, ניצלה הזדמנות לדבר בשבח הקיבוצים מעל בימת הכנסת. "לא הרגשתי שבאמת מדברים על הקיבוצים" היא אומרת, "בקושי אומרים את המילה קיבוץ. חשבתי שצריך רגע להצדיע להם"

*תמונה ראשית: ח"כ מירב כהן, (יש עתיד). "בשבעה באוקטובר העמידה האיתנה של הקיבוצים הייתה גורם קריטי בכך שמחבלי החמאס האכזריים לא התקדמו עוד יותר פנימה". צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ביום שני שעבר, במהלך דיון במליאת הכנסת על אחד החוקים תומכי הלחימה שהובא לקריאה ראשונה, ניצלה ח"כ מירב כהן (יש עתיד) את הבמה שניתנה לה ונשאה דברי שבח ותודה לחברי התנועה הקיבוצית בכלל, ולחברי הקיבוצים בעוטף עזה בפרט. אלמלא הידיעה כי הדברים נאמרו על ידי חברת כנסת מצטיינת שהייתה בעבר שרה מצטיינת לשוויון חברתי, ניתן היה בהחלט לחשוב כי מדובר בנאום של מזכ"ל התנועה הקיבוצית או דובר התנועה.   

"לצערי, בשנים האחרונות התנהל קמפיין ארסי ומתמשך נגד התנועה הקיבוצית והחברים בה", אמרה ח"כ כהן. "קיבוץ הפך בעיניי קבוצות מסוימות בישראל לשם נרדף לפריווילגים. אפילו פה היו מי ששלחו כלפיהם חיצי רעל והציגו אותם כאויביי המדינה. אז אעשה לכם סדר. הקיבוצניקים מהווים פחות משני אחוז מהאוכלוסייה בישראל, יש כ-268 קיבוצים בישראל כאשר 75 אחוז נמצאים בפריפריה, כמאה קיבוצים ממוקמים בגבולות המדינה, בגליל, בגולן, בערבה, בקו התפר וכמובן בעוטף עזה. רק בעוטף לבדו יש 28 קיבוצים ששמרו על המדינה ועל האדמות מסביב לעזה לאורך כל השנים. חלק מהם היו שם עוד לפני שקמה המדינה, והם נשארו בעוטף במשך עשורים לפני שהייתה גדר שהגנה עליהם". 

ח"כ כהן הוסיפה: "הקיבוצים איבדו מעל ל-3,100 חללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה, מספר שמהווה מעל ל-12 אחוז מכלל חללי צה"ל ופי שישה מחלקם היחסי באוכלוסייה הישראלית. ככה לא נראה מעמד פריווילגי, ככה נראית אוכלוסייה שתורמת למדינה. בשבעה באוקטובר העמידה האיתנה של הקיבוצים הייתה גורם קריטי בכך שמחבלי החמאס האכזריים לא התקדמו עוד יותר פנימה. מחצית מהחטופים והחטופות לעזה נחטפו מהקיבוצים. הם חטפו מכה חסרת תקדים בהיסטוריה של המדינה, אבל לא נשברו". 

עוד אמרה: "גם היום במטעים הקטיף נמשך, איפה ששרדו הרפתות גם עכשיו ממשיכים לחלוב ואפילו מכונות הדפוס בקיבוץ בארי חזרו לפעול. ככה נראה עמוד תווך של המדינה והחברה בישראל. 30 ימים עברו מאז שבעה באוקטובר, ואני חושבת שהגיע הזמן שגם ראשי המדינה יכירו תודה ויוקירו את הקיבוצים".

תמונה 2 24
מנכ"ל דפוס בארי, בן סוכמן (משמאל), וסמנכ״ל השיווק נאור פקציארז. "אפילו מכונות הדפוס בקיבוץ בארי חזרו לפעול"

מלקקים את הפצעים וממשיכים לתפקד 

סרטון הנאום של ח"כ כהן עבר בקבוצות הוואטסאפ של הקיבוצים ובקבוצות אחרות כאש בשדה קוצים. רבים מחברי הקיבוצים שמחו לגלות אחרי תקופה ארוכה, כי יש מי שמעריך אותם וגורם להם לזקוף ראש בגאווה. בתנועה הקיבוצית שיתפו את הסרטון והודו לח"כ מירב כהן בטוויטר, אך את עיקר ההפצה עשו עשרות אלפי חברי קיבוצים. 

"פשוט ניצלתי את אחד החוקים שהגיע לקריאה ראשונה", מציינת ח"כ כהן, "בסך הכול אנחנו תומכים בכל החוקים שהם תומכי לחימה, אז ניצלתי את אחד הסעיפים כדי לדבר על הקיבוצים, למרות שזה לא קשור באופן ישיר לסעיף החוק אלא למצב המלחמה באופן כללי". 

את הרי הכרת את התנועה הקיבוצית כשהיית שרה לשוויון חברתי. האם מה שהניע אותך עכשיו לשבח את התנועה הקיבוצית בעוצה כזאת, היא עוצמת המכה שספגו הקיבוצים? 

"כן. אני רואה שהקיבוצים ספגו מכה אנושה, ובכל זאת הם מלקקים את הפצעים וממשיכים לתפקד. אני מסתובבת במלונות של המפונים ורואה את הקהילות הקיבוציות, איך תומכים בהן אחד בשני, ואיך הן מאורגנות למרות מה שקרה. מנגד, לא הרגשתי שבאמת מדברים עליהם, על הקיבוצים. בקושי אומרים את המילה קיבוץ. חשבתי שצריך רגע להצדיע להם. האמת היא שמאוד הופתעתי מאלפי התגובות התומכות שקיבלתי, כי לי זה נראה מובן מאליו. אבל כשראיתי כמה אנשים היו זקוקים לשמוע את זה, ועד כמה הם לא שמעו את זה, זה קצת העציב אותי. אני שמחה לעודד, אבל עצוב לי שזה לא היה ברור מאליו". 

יש לך קשר מיוחד לקיבוצים? 

"אני מכירה את הקיבוצים כי קודם כל אני חיה במדינה הזו. אני מסתובבת בקיבוצים ורואה שם מפעלים שהם בעיניי התגשמות החזון הציוני. חברי הקיבוצים חיים בצניעות ועובדים קשה. הם הקימו מפעלים מוצלחים, בהתבסס על כישרון גדול ועבודה קשה. אני מאוד מעריכה את הדברים האלו, ואני מאוד לא מתחברת לשיח על הרולקסים ועל הפריווילגים. כל מי שמסתובב בקיבוצים רואה את הצניעות, את עבודת הכפיים, את החינוך לפשטות, ואני חושבת שאלו בדיוק הערכים שעליהם קמנו. אני גם רואה את ההתנהגות עכשיו בשעת משבר, התנהגות שמעוררת השראה. איך בכל זאת ממשיכים, איך בכל זאת נשארים קהילה, ואיך לא מתפרקים. זה מדהים".  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן