יבול שיא
הרפת והחלב
image

"לא רוצה להסתובב במדינה שלי בתחושה של השפלה"

2 דק' קריאה

שיתוף:

בנות 15 מקיבוץ חצור נשלחו לשבת בכיסאות האחוריים של האוטובוס ולכסות את גופן

*תמונה ראשית: מושפלות וחסרות אונים, נשלחו לשבת מאחור ולכסות גופן. שקד רפפורט (מימין), אליה לאור ומאיה דורון (במושב מאחור), רותם רמות ואריאל ראובן (במושב משמאל). צילום: מהאלבום הפרטי

זה קרה ביום ראשון כשקבוצה של חמש בנות ושלושה בנים מקיבוץ חצור, שבקרוב יעלו לכיתה י', ביקשה לנסוע לחופשה של מספר ימים בחופי הכנרת. החבורה עלתה בתחנת אסותא שבאשדוד לאוטובוס שנוסע לצפת, כאשר התכנון היה לרדת באחת התחנות שבדרך ומשם להמשיך לחוף. 

עם עלייתם לאוטובוס הבהיר הנהג שיש הפרדה בין גברים לנשים. את הנערות שלח לשבת בכיסאות האחוריים והן התבקשו לכסות את גופן, את הנערים הושיב מקדימה, ועל אף שגם הם לבשו מכנסיים קצרים וגופיות, כמו הנערות, לא התבקשו להתכסות.  

"בדקות הראשונות הן לא הבינו מה קורה ומיד הרימו לנו טלפון" מספרת גלית אלוש ראובן מחצור, אימא של אריאל (15). "הן נערות מעורבות שהולכות להפגנות ויש להן מה לומר, חשבתי בהתחלה שהיא צוחקת איתי. אבל לא". הנערות והנערים התלבטו האם לרדת מהאוטובוס כדי לא לשתף פעולה עם ההדרה, אך כשהבינו שהאוטובוס הבא מתוכנן לצאת רק בשמונה בערב, הוחלט בעצה עם ההורים שהחבורה תעלה לאוטובוס לחופשה שתוכננה. 

הנערות שחשו מושפלות וחסרות אונים בסיטואציה שנכפתה עליהן, תעדו את עצמן תוך כדי הנסיעה. כדי להבין מה בדיוק אירע פנו לשוחח עם הנהג בהפסקת ההתרעננות, ולבדוק מניין הגיעו ההנחיות להפרדה. 

"לא חונכתם בדרך של בני אדם" 

הנהג, איתי מויאל, כפי שתיעדו הנערות בסרטון, אמר כי זהו קו המיועד לתגבור נסיעות של חרדים. כשאמרה לו אחת הנערות שהיא חשה מושפלת וחסרת אונים, ומרגישה פחד וחוסר מוגנות, הוא ענה בלגלוג שתספר את זה בתקשורת. כאשר אמרו הנערות והנערים שהם חיים בקיבוץ, ענה הנהג שהם מנותקים מהעולם: "אתם חיים במדינה יהודית וצריכים לכבד את האנשים שחיים פה". אחת הנערות ענתה: "גם אני בן אדם, גם אותי צריך לכבד", והנהג השיב: "לא חונכתם בדרך של בני אדם". 

לטענת הנערות כי זוהי תחבורה ציבורית המיועדת לציבור כולו במדינת ישראל, ענה הנהג כי הוא מתגבר קו המיועד לחרדים ושעל הנוסעים לכבד את הקהילה החרדית שיש להם הרגל לחלק בין הגברים לנשים. 

"בשלב הזה ביקשנו שהנסיעה תעבור בשלום וביקשנו מהן שלא יתעמתו" אומרת גלית ומוסיפה שאחת האימהות היא חלק מקבוצת "בונות אלטרנטיבה" שהתארגנה להפגנה בתחנת עצירה ולקחה את החבורה לחוף. "היו בתקשורת לא מעט מקרים לאחרונה שקשורים להדרת נשים בתחבורה הציבורית. זה נושא בוער, מטריד, מדאיג, שחשוב שידובר. אלו נערות עם עמוד שדרה חזק והייתה הבנה שפרסום המקרה נכון לטובת החיים שלהן והעתיד שלהן". "צריך לזכור" מוסיפה גלית "שגם הבנים הופרדו מהבנות. הם הושבו מקדימה ליד הנהג בחברה לא מוכרת וגם זו חוויה משפילה. אומנם לא הדרת נשים אבל גם הם עברו חוויה לא נעימה. האפליה היא גם נגדם, לא רק נגד הבנות". 

תמר לאור, אימה של אליה, מבקשת לחדד: "נהג האוטובוס הטיח בנערות כי הן מתנהגות כך כיוון שהן מקיבוץ ושאין להן רגישות כלפי רגשות החרדים. הנוסעים הדתיים אמרו לנערות ולנערים שלהם לא מפריע שהם ישבו יחד. מה שאירע באוטובוס הוא מיקרוקוסמוס של מה שקורה בחברה הישראלית. אין בנו רצון בהתלהמות של מגזר מול מגזר, אנחנו לא נגד החרדים, אלא במי שכביכול מייצג אותם, במי שמייצג כפייה". עוד אמרה תמר על הנערות שבחרו לממש את החופשה שתוכננה "הן מבינות את החשיבות של האירוע, שזה לא דבר שאמור לקרות ומרגישות את הגיבוי והתמיכה הציבורית".  

מנכ"ל חברת האוטובוסים "נתיב אקספרס" התקשר להתנצל ולגנות את המקרה.

תגובה אחת

  1. מרכזית חוף הכרמל נפתחה לפני כעשרים שנים [28-10-2004].
    בכל קיץ מעירים נהגים לבנים ולבנות העולים לאוטובוסים בבגדי ים בלבד להתעטף בעוד שכבה, גם כאשר אין חובשי כיפות בין הנוסעים והנהג אינו כזה.
    מעולם לא שמעתי נוסע או נוסעת שדרישה זאת הפריעה להם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן