יבול שיא
הרפת והחלב
002 e1684824668592 750x375 1

מדרשית נועם והחרד"ליזם

3 דק' קריאה

שיתוף:

יש קו מחבר בין הסרט התיעודי על מדרשית נועם בפרדס חנה שהוקרן לאחרונה (ערוץ 11), לבין הפעילות הפרועה הבלתי חוקית והבלתי מוסרית של מי שמכונים נערי הגבעות, והשתלטות החרד"ליזם הסמוטריצ'י והבן גבירי על הממשלה, ודרכה על המדינה

מדרשית נועם הוקמה כחלק מניסיונה, המבורך כשלעצמו, של הקהילה הדתית-לאומית בישראל לתפוס את מקומה הראוי בחברה הישראלית. במשך שנים הנוער הציוני דתי הביט בקנאה על בני הקיבוצים והמושבים, שהוריהם החלוצים הקימו את המדינה, ושאף להוכיח שאינו פחות איכותי. מדרשית נועם, כך על פי הסרט, הנהיגה חינוך שכוון מלכתחילה ליצירת אליטה חדשה. הנערים חונכו להרגיש שהם הטובים ביותר, הן בתורה, כולל לימודי חול ומדעים, והן בעבודה ובצבא. בוגרי המוסד, בהם מי שהגיעו לפסגות הגבוהות ביותר הן בשירות הצבאי והן בקריירה אזרחית או ציבורית, העידו שהשנים בהן בילו שם היו המעצבות בחייהם. במקביל התפתחה בין כותלי המדרשיה אווירת "החברותא מעל לכול" ושל התגרות בסמכות. לפני סגירת המדרשיה, זה הפך לתעלולים פורעי חוק שיצאו משליטה. מזכיר לכם משהו? 

ללא מורא איש 

לדור הראשון של מנהיגי המפד"ל (יוסף בורג, משה אונא, ורהפטיג, שפירא) הייתה "חוכמת הגלות". הם היו אדוקים בשמירת המצוות קלה כחמורה, אבל מתונים ומכילים בגישתם, הבינו שיש צורך בפשרות, ולא ניסו למתוח עד הקצה את הקונפליקט בין מדינת הלכה לבין ישראל שברובה חילונית. הדור שאחריהם הפך למיליטנטי ולקיצוני הן מבחינה פוליטית והן דתית. מי שהיו למובילים הם רבנים קיצוניים, שהכניסו החמרות הלכתיות שלא היו לפני כן (בעיקר ביחסים בין בנים לבנות ובשנאה ללהטב"ים). 

נערי הגבעות, שאין עליהם מוראו של איש, הם בן חוקי לחינוך הדתי לאומי, ממש כמו הנוער המצוין והמסור שגם הוא צמח באותן ערוגות. המסר שקיבלו היה שבצד שלהם נמצא צדק אלוקי, ולכן מותר להפר את דין הממלכה. זאת כנראה הסיבה שהם מעריצים את בנימין נתניהו: הוא הצליח לתחמן את מערכת האכיפה והחוק – מה יותר טוב מזה. אין פה שיקול מוסרי יהודי המוכר לנו, אלא יותר "אני ואפסי עוד": לנו מותר הכול. מכאן קצרה הדרך למלחמת חורמה במערכת החוק בישראל, ובפרט בבית המשפט העליון, שמייצג בעיניהם ליברליזם ואליטות ישנות, אותן יש לדחוק לפח האשפה של ההיסטוריה. לא במקרה העוזרים הקרובים ביותר של נתניהו הם חובשי כיפות סרוגות, שמוכנים להכשיר כל שרץ, עיין ערך נתן אשל. הדתיים לאומיים הם הלוחמים הקיצוניים ביותר בעד ההפיכה הפשיסטית של לוין ורוטמן (שהוא עצמו אחד מבכירי המפלגה). 

שנאה לליברלי 

נציגי הציונות הדתית בפוליטיקה מתגלים כתומכי הקפיטליזם החזירי האדוקים ביותר. כנראה שבלימודיהם בישיבה התורנית הם דילגו על הפרקים בתנ"ך המבטאים חמלה על החלש הגר היתום והאלמנה, או על נבואת הנביא עמוס שזעק נגד "פרות הבשן". מוזר איך עובד החיבור בין המפלגות שמתיימרות לייצג את החלשים והשקופים (ש"ס) יחד עם התומכים בשוק חופשי עוד יותר קיצוני מאשר בארה"ב. 

בשלב מסוים נוצר חיבור בין הוגי הציונות הדתית לבין הזרם השמרני בארה"ב, ורעיונותיו אומצו כאן בישראל, דרך התיווך של פורום קהלת. רעיונות אלה התאימו לאנשים כמו בצלאל סמוטריץ, שכן יהדות תורנית-הלכתית היא שמרנית ביסודה: שמירה קפדנית של מצוות שנהגו לפני מאות או אלפי שנים. השמרנות האמריקנית, תומכת העליונות הלבנה, קורצת למנהיגים הנוכחיים של הציונות הדתית בשנאה העזה שהיא רוחשת לכל מה שהוא ליברלי ולכל השיקולים של מוסר כללי ואוניברסלי. העליונות הלבנה המיובאת מאמריקה הופכת כאן בישראל לעליונות יהודית גזענית. 

בסרט על מדרשית נועם הודגש שלמדו בה בנים בלבד, כ-500 בכל שנה. לא ננסה לדמיין מה קרה בין כותלי המקום ל-500 צעירים שטופי הורמונים, אבל ההשלכה נמשכת הלאה. למרות קידומן של כמה נשים דתיות-לאומיות לפוליטיקה, זהו מגזר גברי מאוד. רוב המנהיגים הם גברים ועל פיהם יישק דבר. המנהיגים הרוחניים – הרבנים הנחשבים, ראשי הישיבות הנערצים – הם תמיד גברים. ולכן אין להם בעיה לשתף פעולה עם המפלגות החרדיות, שמדירות לחלוטין נשים משורותיהם. הדתיים לאומיים יכולים לגלגל עיניים לשמיים ולטעון שכבודה של בת מלך פנימה – הדרך של הנשים במגזר שלהם לשוויון עודנה ארוכה. 

מפד"ל דור 2.0 

למרבה הצער, חובשי הכיפות הסרוגות שהגיעו אל ספסלי מפלגת הליכוד – שלמה קרעי ניסים וטורי, אבישי בוארון ואחרים – הביאו איתם למפלגה זו את רוח הקיצוניות והשנאה. הם, יחד עם רוח גבית של נתניהו, אמסלם ואחרים, הפכו את הליכוד ממפלגת ימין מתונה, למפד"ל דור 2.0. הם יחד עם עמיתיהם מש"ס המירו את רוח יהדות צפון אפריקה, המתונה והסובלנית, לקנאות דתית נוסח הליטאים.  

הציונות הדתית היא תנועה מפוארת, שרשמה הישגים גדולים בהתיישבות, בציונות ובחברה הישראלית, וחינכה דור מצטיין וציוני, אבל מנהיגיה הנוכחיים מביישים את עברה. הגיע הזמן שהמתונים והמוסריים שבין חובשי הכיפות הסרוגות, בהם חברינו בתנועת הקיבוץ הדתי, החרדים לדמותה היהודית והדמוקרטית של ישראל, יעשו מעשה. אנו קוראים להם מכאן להקים מחדש את מפלגת מימ"ד, שהטיבה לבטא את רוח היהדות המתונה, מוסרית והחברתית. 

עלי קדם, מעגן (נינו של הבז"ק, הרב בנימין זאב קראוס מדברצן-הונגריה, ונכדו של הרב יחיאל יוסף קראוס מדיצ'הסנמרטון – רומניה)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן