יבול שיא
הרפת והחלב
תמונה 2 IMG 20220118 WA0014

מפלגה חברתית-ביטחונית חדשה בראשות יאיר גולן

3 דק' קריאה

שיתוף:

ראשי התנועה הקיבוצית במהלך להקמת מפלגת שמאל ציונית רחבה

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ליאור שמחה ויו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים יעקב בכר, הצהירו כי הם פועלים להקמת מפלגה חברתית-ביטחונית חדשה בראשות יאיר גולן שתאגד את מפלגות העבודה ומרצ יחד עם ארגוני מחאה וחברה אזרחית.
ההצהרה נאמרה לאחר שהשניים נפגשו עם סגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף (במיל') יאיר גולן, שהכריז קודם לכן באופן רשמי כי יתמודד לראשות מפלגת העבודה ויפעל לאיחוד המחנה הליברלי-דמוקרטי.
ראשי התנועה הקיבוצית מסרו: "חובה עלינו לקום מהאסון, למדינה טובה יותר שסדר העדיפויות הלאומי שלה משרת את כלל אזרחי ישראל ומדינת ישראל. מגיעה לנו ממשלה שדואגת לביטחון ולחקלאות הישראלית, להתיישבות, לחיזוק הפריפריה ולאיחוי הקרעים בעם. המפלגה החברתית-ביטחונית החדשה שתקום תהיה בדיוק כזו: אחראית, ציונית, שוויונית וערכית ותפעל ברוח מגילת העצמאות״.
השניים הוסיפו: "מדינת ישראל תקום מהאסון הכבד רק לאחר השבת החטופים הביתה ורק לאחר שנדע לאחד כוחות ולשלב כוחות ולפעול יחד. לתנועה הקיבוצית תפקיד מרכזי במהלך הזה.
לא נסלח למי שיפעל לפיצול הכוחות ויאפשר לאחראים לאסון הכבד ולהמשיך בתפקידם״.
קודם להכרזתם של שמחה ובכר, הודיע יאיר גולן בשבוע שעבר באופן רשמי כי יתמודד בפריימריז לראשות מפלגת העבודה וקרא לכל מי שרואה בעצמו חלק מהמחנה הליברלי-דמוקרטי "להתפקד עוד היום למפלגת העבודה וביחד נוביל לאיחוד הגדול שיהווה בית פוליטי לכל אנשי המחנה״.
גולן אמר כי "אחרי השנה הקשה בתולדות המדינה ברור היום יותר מתמיד כי אסור לנו לעמוד מנגד. בשנה האחרונה, יצאנו לרחובות בהמונינו כדי להילחם במשך ימים ולילות על הדמוקרטיה ועצרנו את החיים כדי להיאבק על המדינה. הגיע הזמן שלציבור הגדול והנחוש הזה יהיה בית פוליטי. בית שיהווה בסיס רעיוני לכל אנשי המחנה ובעיקר יאפשר לכולנו לבחור ולהיבחר״.
לעבודה במרצ
במקביל להצהרת ראשי התנועה הקיבוצית נערך ביום שישי האחרון כנס בחממה בעין שמר, להשקת הקמפיין להקמת המחנה הדמוקרטי-ליברלי ביוזמת חברי התנועה הקיבוצית בראשות גברי ברגיל, יו"ר מחוז הקיבוצים של מפלגת העבודה ואיל רייז, ראש מטה מרצ בהתיישבות העובדת. לדברי ברגיל השתתפו בכנס מעל למאה חברי קיבוצים מהעבודה וממרצ, וכן ליאור שמחה מזכ"ל התנועה הקיבוצית שהוביל את הכנס, חברי הכנסת נעמה לזימי וגלעד קריב ממפלגת העבודה, מזכ"ל העבודה ניר רוזן ומזכ"ל מרצ תומר רזניק.
״הכנס הזה היה בעצם המשך לכנסים שנערכו בשנה וחצי האחרונות", מציין ברגיל, "אבל הם היו בעצימות נמוכה גם בגלל שקודם עיקר האנרגיות הלכו למאבק בהפיכה המשטרית, וגם בגלל המלחמה. מה שהתחדש הוא התחושה שהבחירות מתקרבות, וגם הפריימריז לראשות מפלגת העבודה שיתקיימו ב-28 במאי 2024 והודעת יאיר גולן שהוא רץ לראשות העבודה מתוך כוונה לבנות את המחנה הדמוקרטי, שיהיה המפלגה הגדולה והמאוחדת שתכלול את העבודה, מרצ, קבוצות המחאה ואנשים נוספים״.
מה הייתה מטרת הכנס?
״מטרת הכנס הייתה להשיק קמפיין כפול: ראשית, לקרוא לחברי הקיבוצים להירשם ליוזמה של המחנה הדמוקרטי, מתוך כוונה לבנות קבוצה של אלפי אנשים מהתנועה הקיבוצית שתוביל את המהלך ותהיה גורם דומיננטי בבניית המחנה הדמוקרטי הרחב.
שנית, קריאה לכל מי שרוצה לעזור ליאיר גולן לעמוד בראש הגוש, להתפקד לעבודה כדי להשתתף בפריימריז. מהשבוע מתחיל קמפיין רשת גדול להשגת שתי המטרות. במחוז הקיבוצים של מפלגת העבודה יש כיום 3,500 חברי קיבוצים שרשומים כחברי מפלגה, ואנחנו רוצים לפקוד עוד 4,000 חברים במטרה להשפיע בבחירת יו"ר המחנה״.
האם המחנה לא יבחר יו"ר כשהוא יקום כגוש דמוקרטי, והוא יעמיד בראשו את יו"ר העבודה?
״במצב אידיאלי יכול להיות שהיה עדיף קודם להקים את המחנה הגדול ואז לקיים פריימריז. מכל מיני סיבות פוליטיות ומשפטיות מסתבר שהדבר הזה לא אפשרי כרגע, וזו הסיבה שיאיר גולן התפקד למפלגת העבודה מתוך הבנה שהמפלגה אמורה להיות ציר מרכזי בהקמת המחנה הדמוקרטי. אני הודעתי בכנס שנדרוש מכל מועמד שרוצה לרוץ לראשות מפלגת העבודה, להודיע שהתפקיד המרכזי שלו הוא בניית המפלגה החדשה של המחנה הדמוקרטי. מבחינתנו זה יהיה תנאי מרכזי, ולכן אנחנו תומכים ביאיר כי הוא גם בא ממרצ והוא גם דמות אהודה מאוד בציבור ויכול להיות מי שיעמוד בראש מחנה כזה״.
משה רדמן מהמחאה גם פוקד חברים במטרה להתמודד על ראשות העבודה, ויש חברי עבודה ותיקים כמו עמר ברלב, יאיא פינק ואפרת רייטן שאולי יתמודדו. האם זה לא הימור מסוכן לתמוך רק ביאיר גולן שבעבר נכשל בניסיון להיות יו"ר מרצ מול זהבה גלאון?
״אני מאמין שכל מי שייבחר לראשות מפלגת העבודה יהיה מחויב להקמת המחנה הממלכתי, וכמובן שנעבוד עם כל מי שייבחר. יאיר גולן הוכיח כושר מנהיגות מה-7 באוקטובר, ואנחנו מאמינים שדווקא בגלל שהוא בא ממרצ והצטרף למפלגת העבודה, יש לו יכולת לבנות את המחנה הדמוקרטי ולעמוד בראשו״.
חברי קיבוצים ופעילי מחאה – התאחדו
איל רייז מציין כי מטרת הכנס הייתה לייצר קפיצת מדרגה בהתלכדות חברי הקיבוצים סביב הרעיון של בניית המחנה הדמוקרטי-ליברלי, כשההבנה היא שצריך בזמן הקרוב להקדיש מאמץ בשלושה נתיבים: ראשון, לקרוא לחברי הקיבוצים יחד עם הנהגת התנועה הקיבוצית לקחת חלק במהלך הקמת המחנה, ולהצטרף אליו בעידוד המחלקה הפוליטית של התנועה שזו צריכה להיות משימתה העיקרית. שני, לדרוש ממרצ ומהעבודה לקדם את המהלך, ולדרוש לצרף פעילי מחאה ופעילים נוספים למהלך שצריך להיות גדול ורחב. שלישי, לאפשר לאנשים צעירים להיכנס ולהצטרף להובלת מהלך הקמת המחנה.
האם במרצ גם יהיו בחירות ליו"ר המפלגה לפני הקמת המחנה, או שההחלטה להצטרף למחנה הדמוקרטי-ליברלי תתקבל במוסדות מרצ בלי יו"ר?
״במרצ הייתה ועידה שבחרה צוות מצומצם לקדם את נושא החיבורים, וככל הידוע לי אין בשלב הזה כוונה לבחור יו"ר. הכוונה היא לרכז את המאמץ לייצר את החיבורים״.
אתם מדברים על מחנה דמוקרטי-ליברלי ואני לא רואה את המילה "שמאל". למה להעלים את הזיהוי הזה?
״נהפוך הוא. אנחנו בפירוש מדברים על כך שהמחנה הדמוקרטי-ליברלי יהיה הגורם המוביל בשמאל, כמפלגת שמאל ציונית. אנחנו גם לוקחים בחשבון שהעקרונות שסביבם אנחנו מתלכדים, עומדים על מדינת רווחה סוציאל-דמוקרטית, ושתי מדינות לשני עמים כחלק מהחתירה לביטחון ולשלום. זה ללא ספק מהלך של הקמת מפלגת שמאל ציונית רחבה״.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן