יבול שיא
הרפת והחלב
הרצי מחדלטור

סנקציות על מתנחלים והתנחלויות

3 דק' קריאה

שיתוף:

במקום שמערכת המשפט הישראלית לא פועלת, החליטו ארה"ב ובריטניה לפעול. מה יהיה השלב הבא? •סנ"צ מועלם נגד ה"אנרכיסטים״

ארצות הברית הטילה בשבוע שעבר סנקציות על שתי התנחלויות בגדה המערבית ועל שלושה מתנחלים. המאחזים הם "החווה של משה", בבקעת הירדן הקרויה גם חוות עמק תרצה, ו"החווה של צבי", השוכנת ליד ההתנחלות חלמיש. שלושת המתנחלים עליהם הוטלו סנקציות הם משה שרביט מ"החווה של משה", צבי בר יוסף מ"החווה של צבי", ונריה בן פזי מחוות רימונים. זהו המחזור השני של מתנחלים נגדם פועלת ארצות הברית, לאחר שקודם לכן הטילה סנקציות על ארבעה מתנחלים: דוד חי חסדאי, עינן טנג'יל, שלום זיכרמן וינון לוי. לגבי הסנקציות נגד שני המאחזים הסביר בכיר אמריקני, שהן נועדו להעביר מסר לפיו ארה"ב תפעל לא רק נגד מתנחלים אלימים, אלא גם נגד מי שמעורבים במתן סיוע לוגיסטי וכלכלי להתקפות מהסוג הזה. לפני כחודש הטילה גם בריטניה סנקציות על ארבעה מתנחלים: משה שרביט, צבי בר יוסף, ינון לוי ואלי פדרמן.
המסר של ארצות הברית ובריטניה הוא לא רק למתנחלים, הוא בעיקר למדינת ישראל והוא כזה: מכיוון שהגענו למסקנה, שמדינת ישראל לא מגיבה באופן ראוי למתנחלים אלימים, לא מגישה נגדם כתבי אישום ולא מעמידה אותם לדין, וכדי לא ליצור מצב שמתנחלים אלימים יגיעו למסקנה שהם יכולים לעשות ככל העולה על רוחם מפני שהם חסינים מעונש, אין לנו ברירה אלא לפעול נגדם בדרכנו, ולהטיל עליהן סנקציות.
הדוגמה הבולטת ביותר לעניין זה הוא הפוגרום שביצעו מתנחלים בחווארה, בפברואר 2023. בעקבות הרצח של הלל ויגל יניב, נכנסו מאות מתנחלים לכפר, הציתו עשרות בתים, חנויות ומכוניות, פלסטיני אחד נהרג ועשרות נפצעו. איש מבין הפורעים לא הועמד לדין. בין ארבעת המתנחלים עליהם הטילה ארה"ב סנקציות, נמצא דוד חי חסדאי והנימוק שמסרו האמריקנים מדוע הוא הוכנס לרשימה, מכיוון שהוא "יזם והוביל מהומה, שכללה הצתת כלי רכב ומבנים, תקיפת אזרחים פלסטינים וגרימת נזק לרכוש בחווארה, שהביאה למותו של אזרח פלסטיני". אם אתם לא פועלים, אנחנו נפעל.
הצעדים הללו צריכים להדאיג אותנו מאוד, כי אחרי סנקציות על מתנחלים ומאחזים, אפשר שבהמשך הדרך יהיו גם סנקציות על חיילים ושוטרים. זה עלול לקרות, אם הממשל האמריקני יגיע למסקנה, שישנם יותר מדי מקרים של פלסטינים שנהרגים ביו"ש מירי חיילי צה"ל, ביניהם לא מעט ילדים, בלי שיש לכך הסבר מניח את הדעת, ומבלי שנגד איש מבין החיילים או השוטרים שביצעו את הירי הוגשו כתבי אישום.
יכול להיות, שהאמריקנים ואולי אחריהם הבריטים ואחרים, יגידו לעצמם, שאם בישראל ישנו שר לביטחון לאומי שנותן גיבוי אוטומטי לכל שוטר שהורג פלסטיני, הם אלה שיצטרכו לנקוט באמצעים נגד שוטרים כאלה, במקרים שיחשבו שהירי היה בלתי מוצדק. ("אני מצדיע ללוחם שהרג את המחבל שניסה לירות לעברו ולעבר הכוחות זיקוקים, כך בדיוק צריך לפעול נגד מחבלים", אמר השבוע בן גביר על השוטר שירה והרג את בראמי חמדאן בן ה-13 משועפאט, שהשליך זיקוק לעבר השוטרים).
בגיליון יום שישי של "הארץ" יש כמעט כל שבוע סיפור על פלסטיני שנהרג בנסיבות מעוררות סימני שאלה. השבוע זה הסיפור של הילד עמרו נג'אד בן ה-10, שנורה בראשו על ידי חיילי צה"ל כשישב במכונית של אביו, בעת שנסעו לקניות בכפר בורין. בשבוע שעבר אלה היו שלושה אחים שחצו את חומת ההפרדה כדי לקטוף עכוב, וכשטיפסו על החומה כדי לחזור לכפר שלהם, הם נורו מאחור וממרחק על ידי חיילי צה"ל. שניים נהרגו השלישי נפצע. שבוע לפני כן היה סיפור על ג'יפ צבאי שנגח והפיל שני נערים רכובים על אופניים, ואחד החיילים ירה מטווח אפס בצווארו של בן 17, ששכב על הכביש. הכדור ריסק את עמוד השדרה שלו והותיר אותו משותק בטיפול נמרץ. לטענת הכותבים האירוע מתועד. התגובות של דובר צה"ל מייאשות בנוסח השגרתי שלהן, כשהשורה המסיימת בהן היא, שבעקבות האירוע נפתחה חקירה, שממצאיה יועברו לבחינת הפרקליטות הצבאית.
מקרים בודדים של יד קלה על ההדק? כנראה שכן. זה קורה כשחייל יודע, שאם הוא יבצע ירי שממנו ייהרג נניח ילד פלסטיני, לכל היותר תיפתח חקירת מצ"ח והיא תיגמר בלא כלום, כפי שהיה עד כה. כמו שכל חייל היום יודע, שהוא צפוי לעלות למשפט ולהישלח לכלא, אם חס וחלילה יחליט לחמם נקניקייה בשבת במטבח צה"לי.
מה אמר מפקד הימ"ר
ועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ צבי סוכות, קיימה דיון על "פעילות מתסיסה של פעילים ביו"ש". הכוכב האורח בדיון היה מפקד ימ"ר יו"ש, סנ"צ אבישי מועלם, שאמר כך: "מתחילת המלחמה יש עלייה בתלונות מצד פלסטינים ואנרכיסטים. רוב התלונות מכוונות וכאלה של ארגוני שמאל קיצוני, אנרכיסטים, שנמצאים בכלל בתל אביב ומתקשרים למוקד 100 ומדווחים על אלימות של פעילי ימין בדרום הר חברון…. חצי מהתלונות שהם מגישים – תלונות שווא".
רביב דרוקר השמיע את הדברים ב"פינת הטרלול", ואמר שהוא לא מאמין לאף מילה של סנ"צ מועלם. הגזים. אף לא למילה אחת? אבל איך אפשר להאמין לטענה שנשמעת די מטופשת, ששמאלנים יושבים בתל אביב, ומשם מטלפנים למשטרה כדי להתלונן על אלימות מתנחלים בדרום הר חברון. גם העובדה שסנ"צ מועלם אימץ בחום את המונח "אנרכיסטים" שהצמידו בימין לפעילי שמאל שמסייעים לפלסטינים, מעידה מי האיש.
הוא גם נקב במספר – 191 תיקים נפתחו, מהם 50 אחוז התבררו כתלונות שווא.
אם כך, מחצית מהתלונות, כמעט 100, היו תלונות אמת. בהנחה שלא כל התלונות שהוגדרו תלונות שווא היו באמת כאלה, יש כנראה בעיה עם אלימות מתנחלים בדרום הר חברון.
ישודרג מועלם! זו העת להעניק לו דרגת ניצב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן