יבול שיא
הרפת והחלב
קרן ואילן שדה מועצה אזורית מנשה 255 2 1

עוד לא מעביר את המקל

6 דק' קריאה

שיתוף:

אילן שדה ממענית מכהן 31 שנים כראש המועצה האזורית מנשה ומתמודד על הקדנציה השביעית. אם יבחר שוב תכהן כסגניתו קרן מיכאלי-יעקובוביץ מלהבות חביבה, בכוונה להכשיר אותה לתפקיד

31 שנים מכהן אילן שדה (79) בראשות המועצה האזורית מנשה, והוא אינו מתכוון לתלות את הנעליים ולצאת לפנסיה נינוחה ושלווה. שדה רץ לכהונה שביעית בתפקיד, אלא שהפעם הוא צירף אליו כסגנית את עו"ד קרן מיכאלי-יעקובוביץ, מקיבוץ להבות חביבה, מתוך כוונה שתחליף אותו בבוא העת. "לא התלבטתי אם להתמודד שוב", הוא אומר, "יש עוד הרבה דברים שאני רוצה לעשות ואני חושב שאני יכול עקב ניסיוני הרב ומערכת הקשרים שיצרתי. גם המצב הקיים במדינה בימים האלו חייב אותי להמשיך, ולרתום את הניסיון שלי כמי שעבר לא מעט משברים ביטחוניים, כלכליים ובריאותיים כמו הקורונה, ויודע שעוד נעבור משברים נוספים בהמשך. אני רואה את הקדנציה הבאה כקדנציה האחרונה שלי, ובמהלכה אני מתכוון לקחת לצידי ולהכשיר לתפקיד את קרן, שמביאה איתה ניסיון רב בתחומים מסוימים, כולל במגזר הכפרי, ובבוא הזמן להעביר לה את המקל במועצה המיוחדת והטובה שלנו". 

תוכנית 2040 

שדה, נשוי ואב לשלושה, חבר מענית, הוא בעל תואר ראשון בכלכלה וניהול מהמרכז האקדמי רופין. בעבר הוא כיהן כגזבר קיבוצו ומספר שנים כסגן ראש המועצה האזורית ללא שכר, עד שנבחר ב-1992 לעמוד בראשות המועצה. מאז, במספר מערכות בחירות הוא גבר על המתמודדים מולו. בבחירות 2018 הוא נבחר באופן אוטומטי לכהונה שישית לאחר שאף אחד לא התמודד מולו. בבחירות הנוכחיות מתמודד מולו אברהם (אביש) שלמה, לשעבר חבר קיבוץ משמרות, וכיום תושב מושב תלמי אלעזר.   

"תחום אחד שבו הגענו להישגים בתקופתי הוא החינוך", מציין שדה, "גם זכינו בפרס החינוך הארצי לאחר שוועדת הפרס בחנה אותנו. בהרכב המיוחד של המועצה שלנו, שיש בה הרבה בתי ספר ואוכלוסיות שונות, לזכות בפרס החינוך זה בהחלט הישג. החינוך הוא מנוע הצמיחה של המועצה שלנו, ומכל רחבי הארץ באים להתרשם ממערכות החינוך הטובות שלנו. תחום נוסף שבו זכינו להישג בתקופתי הוא תחום התכנון האסטרטגי. אנחנו נמנים עם מספר מועט של מועצות אזוריות, שקיבלו מימון מלא לתוכנית 2040 הצופה פני עתיד. התוכנית שהוכנה במשך מספר שנים במימון מלא של המועצה הארצית לתכנון ובניה, נעשתה בשיתוף היישובים והתושבים שפירטו כיצד הם רואים את המועצה בתחומים השונים: הכלכליים, החברתיים, החינוכיים, הסביבתיים, בשנים הבאות. זו למעשה תוכנית עבודה לשנים הבאות, שתעבור עדכונים נדרשים. 

תחום נוסף, שבו זכינו בפרס של כלל השלטון המקומי, הוא יצירת מערך השבת מי קולחין ואיגום הקולחין המטוהרים, שנותנים מים לשנים הבאות לכל החקלאות באזור שלנו. מדובר במים ברמת טיהור גבוהה ביותר, שנמכרים לחקלאים במחירים הכלכליים והזולים ביותר במדינת ישראל". 

מה הם האתגרים שאתה עוד רוצה להשיג בכהונה הבאה? 

"הנושא שמאתגר אותי הוא גידול האוכלוסייה. הרחבנו את היישובים ועוד נרחיב אותם. אני עוסק בזה גם בתור יו"ר ועדת תכנון וקרקעות של המועצות האזוריות, יחד עם שותפתי אושרת גני-גונן, ראשת המועצה האזורית דרום השרון. עם הגידול הדמוגרפי חייבים להגדיל את אזורי התעסוקה המניבים, שיאפשרו לשמור על רמת השירות שאנחנו נותנים לתושבים שלנו. הנושא הזה מצוי גם בתוך תוכנית 2040 שצריך ליישם אותה. לדוגמה, לכל קיבוץ יש מספר דונמים שבהם רשות מקרקעי ישראל מאפשרת לקיים אזורי תעסוקה, אבל מצאנו במהלך הכנת התוכנית שבחלק גדול מאזורי התעסוקה אחוז הבנייה הוא 50 אחוז בלבד. בתוכנית הכוללנית העלנו באזורי התעסוקה את אחוזי הבנייה ל-80 עד 100 אחוז. זה מאפשר ליישובים לחיות מתעשייה, מסחר ויזמויות, ומאפשר למועצה לגבות ארנונה עסקית כדי לספק את רמת השירותים הגבוהה לתושבים.  

נושא נוסף, שראיתי אותו בעבר כנושא מרכזי ולא הצלחתי בו, הוא שיתופן של הנשים בפורומים של קבלת ההחלטות ביישובים ובמועצה. ניסינו בעבר ולא צלחה דרכנו, וצר לי על כך. כתוצאה מזה הקמנו פורום מיוחד בשם 'הנבחרת', שיכשיר נשים להיכנס למוקדי קבלת ההחלטות במועצה וביישובים, ונעשה הכול כדי שזה יקרה לא בגלל שהן נשים, אלא בגלל שהן יכולות לתרום לא פחות מגברים ובתחומים מסוימים גם יותר. אני בטוח שקרן שתעבוד יחד איתי, תמשיך בנושא שילוב הנשים עם המיוחדות שלה והראייה שלה, ותשמור על המועצה שמצליחה לאורך שנים לפעול עם קיבוצים ומושבים, חילוניים ודתיים, ערבים ויהודים, ימנים ושמאלנים, ולאפשר להם לחיות את חיי הקהילה שלהם עם שיתופי פעולה שתורמים לכל היישובים".  

מה תגובתך למתמודד מולך אברהם (אביש) שלמה, שאומר שעשית דברים טובים, אולם הגיעה העת למנהיגות יוזמת, רעננה ודינמית, הנותנת מענה מתקדם לצרכים אזוריים ממשיים? 

"ההתמודדות פה היא בין שני סבים לנכדים. סבא אחד, אני, עם ניסיון רב, ועוד סבא שקוראים לו אביש, שרוצה להיכנס למערכת וזה לגיטימי, בלי ניסיון בתחומים המוניציפאליים, ובלי קשרים שיש לי שהם מאוד נחוצים כיום באופן מיוחד כדי להצליח בתפקיד. בימינו נגמר הקשר המפלגתי והתנועתי שהיה בימים עברו, והניסיון והיכולת שלי בתחומים האלו יכולים לתרום למועצה. חלק גדול מהם אני אעביר לקרן בחפיפה ובשיתוף שיהיה ביני לבינה". 

החיידק של העשייה הציבורית 

עו"ד קרן מיכאלי-יעקובוביץ (46), נשואה ואם לארבעה, שימשה בעבר כחברת הנהלה ויועצת משפטית ב"פועלים סהר" בקבוצת בנק הפועלים ויו"ר קיבוצה, להבות חביבה. כיום משמשת כמפרקת-מפעילה של קיבוץ נווה ים ויו"ר קיבוץ גבעת עוז. בתשובה לשאלה מה הניע אותה להיענות לבקשת אילן שדה להצטרף אליו כסגניתו, היא אומרת: "החיידק של העשייה הציבורית ברמה כזו או אחרת, היה אצלי גם במסגרת התפקידים שעשיתי בעבר בשוק ההון, וגם במסגרת התפקידים שאני עושה כיום בקיבוצים. כשאילן פנה אליי לפני כמה חודשים, על רקע הכאוס שקיים כיום במדינה, חשבתי שאין לי את הפריבילגיה לסרב ולא להיכנס לתוך העשייה, כדי לשמר את התשתית הערכית הנפלאה הזאת שאילן מוביל אותה בכזאת נחישות כל כך הרבה שנים. מבחינתי להיכנס למלא תפקיד ציבורי מחייב ללמוד לפני זה, לצבור כמה שיותר ניסיון, כדי שהציבור לא יהיה זה שישלם את שכר הלימוד שלי, וההזדמנות ללמוד מאילן היא הדבר הכי טוב שיכולתי לבקש. אני מקווה שביחד נהיה שליחי הציבור הכי טובים לתושבות ולתושבי המועצה האזורית מנשה. זו לא הייתה החלטה פשוטה. אני לכאורה ברמה האישית מוותרת על פרטיות ועל תנאים טובים, אבל אני תופסת את התפקיד כשליחות ציבורית".   

מה תהיה חלוקת העבודה ביניכם? מה התחומים שתרצי לפעול בהם? 

"ברמה העקרונית אנחנו מדברים על שיתוף פעולה מלא בכל התחומים. אני מגיעה באוריינטציה יותר כלכלית, ואני מאמינה שאנחנו צריכים לחזק את הכלכלה ואת הרווחים כדי לייצר יותר רווחה לתושבות ולתושבים. אני אפעל יותר במרחב הכלכלי-עסקי, אבל אנחנו עדיין לא נכנסנו לחלוקת העבודה. כמובן שמכיוון שמה שבוער לשנינו זה המצב כיום במדינה, אז נעמיק גם את האג'נדה החינוכית שלנו שכבר היום מקבלת ביטוי במרחב המועצתי. אנחנו מתכוונים להעמיק את החינוך לדמוקרטיה וליהדות פתוחה ופלורליסטית. זה חלק מהאג'נדה המשותפת שלנו. אגב, עוד לפני שנהיינו חברים לדרך, אילן ואני חברים קבועים בהפגנה בצומת כרכור. משם נולד החיבור". 

למה שלא תתמודדי על ראשות המועצה, כפי שעושות נשים בכל המועצות האזוריות? 

"אילן הוא ראש מועצה מצוין. אני הגעתי למועצה האזורית מנשה בגלל החינוך ובגלל ההרמוניה בין יישובי המועצה השונים זה מזה, ולכן כשפנו אליי תושבים ותושבות כבר לפני עשרה חודשים ואמרו לי שהגיע הזמן שאתמודד על ראשות המועצה, אמרתי להם שכל זמן שאילן מתווה את הדרך והכול בהסכמות ובשיתוף פעולה, אני חושבת שנכון יותר לצאת לדרך משותפת עם אילן, ולקבל ממנו את הכלים לעשות את התפקיד טוב יותר. כדי להגיע לתפקיד אחרי ראש מועצה מכהן טוב כל כך ולא לפגוע בתושבות ובתושבים, צריך לעשות עבודה הכנה טובה, לעסוק בתכנים הציבוריים, ולצבור מערכות של קשרים. לכן הדרך הנכונה בעיניי היא להצטרף לאילן ולעבוד בהסכמות".

"הצורך להתאים את ניהולה ודרכה של המועצה למציאות המשתנה" 

המתמודד היחיד מול אילן שדה הוא אברהם (אביש) שלמה

תמונת אביש צילום עודד אנגל
אברהם (אביש) שלמה. צילום: עודד אנגל

המתמודד היחיד מול אילן שדה על ראשות המועצה האזורית מנשה הוא אברהם (אביש) שלמה. אביש (62), נשוי ואב לשלושה ילדים, גאה על כך שכל ילדיו תושבי המועצה. במשך כ-20 שנה היה חבר משמרות ונותר קשור לקיבוץ. במהלך שנות חברותו עסק בתחום החקלאות, והוביל את הפעילות הכלכלית של הקיבוץ. משנת 1999 הוא תושב מושב תלמי אלעזר, ובעשר השנים האחרונות כיהן בהתנדבות כיו"ר הוועד המקומי של המושב. במקביל, פעל בהתנדבות בתחומי הנוער והרווחה באזור, בנוסף לחברות ולהיכרות מעמיקה עם ועדות המועצה.  

לצד פעילותו בקהילה התמחה אביש בתחום הקמעונאות במגזר הפרטי, לאחר שהקים וניהל רשתות שיווק בפריסה ארצית, לרבות ניהול תקציבים בהיקפים גדולים ומאות עובדות ועובדים. בשנתיים האחרונות הוסיף ושימש יועץ מיוחד למפעלים האזוריים גרנות בתחום הקמעונאות.   

בשירותו הצבאי שירת בנח"ל המוצנח והתקדם עד לדרגת אלוף משנה במילואים, כולל התנדבות לשירות מילואים פעיל עד גיל 60.   

על ההחלטה להתמודד מול חברו שדה אמר: "זה קרה בשל הצורך להתאים את ניהולה ודרכה של המועצה למציאות המשתנה ולאתגרים הרבים שעומדים לפתחה, תוך תכנון ארוך טווח והיערכות מיטבית לשנים הבאות. אילן עשה דברים טובים ומלוא הערכתי ותודתי על כך. הוא יישאר חבר ויזכה למלוא ההוקרה על פועלו, אולם הגיעה העת למנהיגות יוזמת, רעננה ודינמית, הנותנת מענה מתקדם לצרכים אזוריים ממשיים".  

אביש הוסיף: "בשל הפיזור הגאוגרפי, הגודל והשונות בין היישובים, עלינו לעבור למודל של אשכולות יישוביים, אשר למעשה יביאו את פעילויות המועצה לתושבות ולתושבים, במקום שאלה יגיעו אליה. כמו כן, עלינו ליצור סוף-סוף מקורות הכנסה, תעסוקה ומנועי צמיחה בהתאמה לצביונו של המרחב הכפרי. למשל, הפוטנציאל עצום ברמת התיירות הכפרית ומיתוג מנשה כפנינת טבע במרחק קפיצה. גם הדאגה למגורים באזור לדור הצעיר מדירה שינה מעיניי ומחייבת פתרונות מהירים, לצד ההיערכות המקיפה לאיומים העצומים שעמם מתמודדת המועצה מזה שנים רבות וטרם הוסרו. למשל, שדה התעופה מזרח חדרה, צמצום ההכנסות מארנונה כתוצאה מהעברת מחצבת ורד לעיר חריש, הרכבת שצפויה לעבור בסמיכות ליישובים, ויתור על שטחים לטובת רשויות שכנות, וזו רק רשימה חלקית בלבד".  

אביש מסכם ואומר: "רק בניהול חדשני ומשתף, על פי יעדים ויחד עם התושבות והתושבים, נוכל ליצור עתיד נכון ומבטיח למועצה וליישוביה. זה הזמן הנכון לממש את ערכי הליברליות והדמוקרטיה, ואני משוכנע כי בשיתוף ההון האנושי הנפלא של המועצה, נהפוך מילים למעשים".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן