יבול שיא
הרפת והחלב
צילום מסך 2023 11 14 161831

פסיקה חדשה לגבי הצבעה בקלפי דיגיטלית באגודות שיתופיות

3 דק' קריאה

שיתוף:

בית המשפט: אין ביסוס חוקי לעריכת בחירות באגודה באמצעים דיגיטליים 

באגודה השיתופית שדות מיכה, שהיא מושב עובדים, נערכו בחירות לוועד ההנהלה. הבחירות נעשו במתכונת שכונתה "משולבת". לחברי האגודה הבוחרים ניתנה האפשרות להצביע בין בהגעה פיזית לקלפי ובין באופן דיגיטלי. תהליך ההצבעה המקוון נעשה באמצעות מערכת ממוחשבת המקיימת את הכללים הנדרשים כגון: חשאיות, הצבעה פעם אחת בלבד וכו'.  

ביטול הבחירות 

עו"ד אלינור אלבז (חברת האגודה) עתרה לבית המשפט לפסילת הבחירות ומנתה פגמים שלטענתה נפלו בהליך הבחירות. בין השאר, טענה ששמה שלה התווסף לפנקס הבוחרים רק בסמוך למועד הבחירות באופן שמנע ממנה להציג את מועמדותה (קדמה לכך מחלוקת לגבי שאלת חברותה באגודה). עוד נטען שמתכונת של הצבעה דיגיטלית מרחוק, אפשרה לתומכי הוועד המכהן שאינם גרים במושב שנים, להצביע בבחירות. האגודה יוצגה בידי הפרקליטים: אריה שפירא ומשה עוזיאל (ממשרד חגי שבתאי, שפירא). 

השופט אלכסנדר רון קיבל את טענות העותרת לגבי שורה של פגמים שנפלו בהליכי הבחירות באגודת-המושב, הורה על ביטולם ופסק שיש לבצען "ללא טכניקות דיגיטליות, אלא אם כן, עד למועד הבחירות, תוכר דרך זאת בדין". בין הגורמים שמשקלם המצטבר הביא לביטול הבחירות הייתה האפשרות להצבעה דיגיטלית ללא אישור מוקדם של האספה הכללית במושב, וזאת על יסוד הנחייה מנהלית שהוציאה רשמת האגודות השיתופיות.  

הנחיית הרשמת  

כזכור, בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, פרסם משרד הרשמת הנחיות מינהליות בנוגע לכינוס אסיפות כלליות ועריכת הצבעות באגודות. ביוני 2021, לנוכח הירידה ברמת התחלואה, ניתנה הנחיה מעודכנת לפיה נוהגים כיום קיבוצים רבים בעת הצבעה חשאית באמצעים דיגיטליים. ההנחיה התירה את השימוש בקלפי ממוחשבת כאמור, ככל שתקנון האגודה אינו סותר זאת, והאסיפה הכללית אישרה זאת (בכפוף לשמירת כללים שיבטיחו את חשאיות ההצבעה ואת זיהוים של המצביעים). עוד נקבע כי ניתן לבצע הצבעה חשאית בקלפי פיזית או הצבעה משולבת (דיגיטלית ופיזית), כשהמערכת הדיגיטלית תומכת בכך.  

הליך הבחירות לרשויות האגודה השיתופית הוסדר בדין: בפרק ג' של "תקנות האגודות השיתופיות-רשויות האגודה", הקובע ש"בחירות בקלפי ייערכו בהתאם להוראות תקנות האגודה" (ורק אם אין הוראה בתקנון האגודה לגבי מתכונת הבחירות בקלפי – יחולו הוראות פרק ג' לתקנות). השופט תהה אם ניתן להסדיר את הבחירות בהנחייה מינהלית שמעמדה הנורמטיבי נמוך יותר מחקיקת משנה (שמעמדה הנורמטיבי גבוה יותר). הנחייה זו, סבר השופט, נועדה רק לתקופת החירום שנבעה מנגיף הקורונה. זאת ועוד, לשיטתו מקור הסמכות להוצאת הנחייה זו אינו ברור (הגם מעמד רשם האגודות כמְאַסְדֵּר, הרֵגוּלָטור של האגודות).  

טוהר הבחירות והצבעה דיגיטלית 

"טוהר הבחירות הוא עקרון יסוד", אמר השופט, ואם יש שאלה בדבר הלגיטימיות והאמינות של התהליך הדיגיטלי – הדבר מטיל ספק בטוהר הבחירות". 

השופט מצא כי תקנון אגודת-המושב אכן אינו סותר אפשרות להצבעה דיגיטלית אך גם האסיפה הכללית במושב לא אישרה הצבעה בדרך זו. תקנוני האגודות השיתופיות, המשיך השופט, נכתבו לפני שנים רבות, כשאיש לא העלה כלל על דעתו אפשרות להצבעה דיגיטלית. לכן, לדעתו לא ניתן ללמוד מהם דבר, לחיוב או לשלילה ביחס להצבעות דיגיטליות, וההנחיה המנהלית הקובעת שהדבר מותר, ככל שהתקנון לא סותר זאת, מתעלמת מכך. משכך קבע השופט כי "עריכת בחירות באגודה שיתופית באופן דיגיטלי או משולב, נעדרת אחיזה בדין". 

רשמת האגודות, באמצעות עו"ד עמיחי גימאני (פרקליטות מחוז ירושלים), הדגישה בבית המשפט כי יש במתכונת ההצבעה הדיגטלית כדי "לעודד מעורבות גדולה יותר בחיי האגודות". אך השופט (באמירה שנתפסת תמוהה משהו, בימי מלחמה אלה) שאל "האם לצורך זה נכון להקל על אופן ההצבעה ולאפשר הצבעה דיגיטלית?!" נוחות, אינה חזות הכול, אמר השופט, "ואם בבחירות המתנהלות ברמה הארצית (רשויות מקומיות, כנסת), טורחים אנשים ויוצאים מביתם כדי להצביע, מדוע לא ייעשה כן באגודות?".

מספר הערות בנוגע לפסיקה 

הראשונה, נראה שפסיקה זו נוגעת רק להצבעה בבחירות לרשויות האגודה, כדוגמת ועד הנהלה, ועדת ביקורת.  השנייה, שאלה היא אם הפסיקה הייתה משתנה לו היה תקנון המושב כולל הוראות בדבר שימוש באמצעים דיגטליים לצורך הצבעה (בבחירות או באסיפה) או לו הייתה החלטה מפורשת של האסיפה בדבר שימוש באמצעים דיגיטליים בעת הצבעות (בדומה להנחיית הרשמת). 

השלישית, ראוי שמזכירי הקיבוצים יבדקו פעם נוספת את ניסוח התקנונים וההחלטות לצורך הפעלת קלפי דיגיטלית. הרביעית, זו פסיקה של בית משפט מינהלי שאינה מהווה "תקדים מחייב", אך בתי משפט אחרים יכולים 'להשתכנע' ממנה. החמישית, משרד רשמת האגודות בוחן אם יש דרך לערער על הפסק אך שוקל גם תיקון מתאים של "תקנות רשויות האגודה" כדי לכלול בתקנות של פעם את ההתקדמות הטכנולוגית של היום. בימים הקרובים יוציא משרד הרשמת הנחייה מעודכנת וברורה ואנו נעדכן את קוראי המדור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן